• 1
  • 2
2017-11-19, 13:33
Medlem
Hej! Tänkt införskaffa en ny kostym och har i princip noll koll. Ska man satsa på typ en Tiger, Boss, Oscar Jacobsson eller liknande och sen sy upp hos en skräddare i efterhand eller köra typ brothers made to measure? Bor i sthlmsområdet kanske man ska tillägga! Tänker mig att lägga ca 5k på den och kommer användas sporadiskt några gånger per år men tänker att jag har den ett par år framöver. Enda jag har just nu är en ärvd studentkostym så vad som kommer bli ett rätt stort kliv upp, hehe.
Citera
2017-11-19, 13:43
Medlem
CommonSenses avatar
Köpte min på dressman för 4000kr och är jävligt nöjd med den, sen beror det på hur ofta du ska använda den? blir ju dyrare om du ska använda den mycke då tyget är viktigt. Men är du som mig som använder den max 2ggr per år så funkar dressman helt klart
Citera
2017-11-19, 13:43
Medlem
Satsa på en klassisk kavaj i stället, om du bara har för avsikt att använda en kostym ett par gånger om året. Lättare att variera, mer casual och väldigt trevligt med skjorta, ev slipover den kalla årstiden, och snyggt med en t-shirt sommartid.
Citera
2017-11-19, 13:51
Medlem
Tack för snabba svar! Vill nog ha kostym och inte enbart kavaj då det ibland blir lite tillställningar med jobbet där det passar med kostym. Fler tips på ställen i Stockholm förutom dressman? Eller tips på bra märken?
Senast redigerad av Chordy 2017-11-19 kl. 13:56.
Citera
2017-11-19, 14:38
Medlem
S.O.Stolps avatar
Grosshandlarn är bra. Dom är experter på kostymer. Säljer bara kostymer i tygkvalitéer av Super-100 och uppåt från de bästa Italienska väverierna: Serutti, Zignone, Barbaris och Reda bland andra.

Dessutom finns skräddare finns på plats för att se till att kostymen sitter.

Att nån skulle SE skillnad på en sån kostym och Boss-kostym t.ex. är bara trams. Kvalitetsskillnaden är marginell.
Citera
2017-11-19, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Grosshandlarn är bra. Dom är experter på kostymer. Säljer bara kostymer i tygkvalitéer av Super-100 och uppåt från de bästa Italienska väverierna: Serutti, Zignone, Barbaris och Reda bland andra.

Dessutom finns skräddare finns på plats för att se till att kostymen sitter.

Att nån skulle SE skillnad på en sån kostym och Boss-kostym t.ex. är bara trams. Kvalitetsskillnaden är marginell.

Perfekt tips, får kika det, tack! Hur ligger prisklassen där? Billigare än Boss?
Citera
2017-11-19, 15:31
Medlem
Det enda jag har att äga är att det är bättre att köpa kostymen snäppet billigare, och sedan låta en skräddare snygga till över axlar, ärmlängd och så vidare.
En kostym i ett bra material som är skräddad efter dina mått ser ALLTID dyrare och lyxigare ut än en kostym för 15 000 köpt off the rack.

Köp inte en svart kostym.
Råder dig att köpa en mörkblå/marinblå kostym. Svart kostym bör bara användas på begravning.
Mörkblå funkar till ALLT om det är kostym som ska användas.

Svart är tråkigt.
Köp blå. Då kan du köra bruna dojor, svarta dojor etc.
med svart kostym funkar endas svarta skor. Annars ser det ut som att du har noll koll.
Citera
2017-11-19, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KAMam
Det enda jag har att äga är att det är bättre att köpa kostymen snäppet billigare, och sedan låta en skräddare snygga till över axlar, ärmlängd och så vidare.
En kostym i ett bra material som är skräddad efter dina mått ser ALLTID dyrare och lyxigare ut än en kostym för 15 000 köpt off the rack.

Köp inte en svart kostym.
Råder dig att köpa en mörkblå/marinblå kostym. Svart kostym bör bara användas på begravning.
Mörkblå funkar till ALLT om det är kostym som ska användas.

Svart är tråkigt.
Köp blå. Då kan du köra bruna dojor, svarta dojor etc.
med svart kostym funkar endas svarta skor. Annars ser det ut som att du har noll koll.

Också superbra svar, tack så mycket! Yes, hade faktiskt tänkt mig en slim mörkblå som man kan ha till allt som du säger.

Men att köpa t.ex en Boss, Tiger eller brothers spelar ingen större roll, så länge man får den något skräddarsydd? Tänker om det liksom behövs att få en precis skräddarsydd på t.ex. grosshandlarn eller om det räcker att köpa en kostym och sen finjustera hos en skräddare? Blir det stor skillnad?
Citera
2017-11-19, 15:56
Medlem
Gemene man ser inte skillnad på en kostym som är skräddarsydd och köpt på boss eller en som är köpt på ex dressmann eller Brothers . . Märken syns inte .. och de som behåller namnet på ärmen har ingen ettiket .. den ska bort .

Fyi ...oftast så är det bara någon tråd skillnad ... vissa dressmann kostymer görs i samma fabriker som Armani . ..

Köp en som du tycker är snygg och passar på dig .. gå runt inne i stan och kolla runt så förstår du..

Lycka till
Citera
2017-11-21, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chordy
Också superbra svar, tack så mycket! Yes, hade faktiskt tänkt mig en slim mörkblå som man kan ha till allt som du säger.

Men att köpa t.ex en Boss, Tiger eller brothers spelar ingen större roll, så länge man får den något skräddarsydd? Tänker om det liksom behövs att få en precis skräddarsydd på t.ex. grosshandlarn eller om det räcker att köpa en kostym och sen finjustera hos en skräddare? Blir det stor skillnad?

Jag tycker att tiger har pissdålig kvalitet sett till priset. Vare sig det är deras ulltröjor eller kostymer.
Om jag var du och inte är jättemärkesfixerad så skulle jag kolla in typ Volt och märket ”these glory days” brukar ha bra passform redan från början.
Finns många mindre välkända märken som ligger på mellan 2500-4000 kr som är bättre än Tiger och så vidare.

Jag skulle hellre lägga 2500 på These glory days och 1500 på ändringar än 5000 till Tiger eller Boss.
Och för guds skull, ta bort lappen på vänster ärm nere vid ärmslutet. Människor som tror att den ska sitta kvar för att ”visa” att man köpt märkeskläder är pinsamt. Ta bort. Omgående.

För att en kostym ska ”dra till sig blickar” eller uppmärksammas så måste den givetvis sitta som att den är skräddarsydd, vilket du fixar hos skräddaren.
Men det är inte bara det. Du måste tänka på helheten. Det vill säga, snygga skor - inte vanliga ankfötter från din sko.
Ett bälte som matchar skorna, en schysst klocka, slips om du ska använda det (och den ska vara i rätt bredd) samt en näsduk som funkar till detta.
En skjorta i rätt passform med rätt ärmlängd och så vidare.
Även välvårdad i håret, skägget.

Allt detta blir en helhet som visar att du vet vad du sysslar med, och uppmärksamheten kommer därefter.
Citera
2017-12-28, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KAMam
Jag tycker att tiger har pissdålig kvalitet sett till priset. Vare sig det är deras ulltröjor eller kostymer.
Om jag var du och inte är jättemärkesfixerad så skulle jag kolla in typ Volt och märket ”these glory days” brukar ha bra passform redan från början.
Finns många mindre välkända märken som ligger på mellan 2500-4000 kr som är bättre än Tiger och så vidare.

Jag skulle hellre lägga 2500 på These glory days och 1500 på ändringar än 5000 till Tiger eller Boss.
Och för guds skull, ta bort lappen på vänster ärm nere vid ärmslutet. Människor som tror att den ska sitta kvar för att ”visa” att man köpt märkeskläder är pinsamt. Ta bort. Omgående.

För att en kostym ska ”dra till sig blickar” eller uppmärksammas så måste den givetvis sitta som att den är skräddarsydd, vilket du fixar hos skräddaren.
Men det är inte bara det. Du måste tänka på helheten. Det vill säga, snygga skor - inte vanliga ankfötter från din sko.
Ett bälte som matchar skorna, en schysst klocka, slips om du ska använda det (och den ska vara i rätt bredd) samt en näsduk som funkar till detta.
En skjorta i rätt passform med rätt ärmlängd och så vidare.
Även välvårdad i håret, skägget.

Allt detta blir en helhet som visar att du vet vad du sysslar med, och uppmärksamheten kommer därefter.

Behöver absolut inte ha näsduk eller klocka, det är en smaksak.
Citera
2017-12-28, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercatoria
Behöver absolut inte ha näsduk eller klocka, det är en smaksak.

Visst är det så. Men jag tycker att klocka och näsduk är något man ska ha.
Och med mig många andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in