2017-06-06, 01:04
Medlem
Vonraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Hur var det nu med Mercedes A klass?

Den som välte..

Synd att provköra eländet så skiten åtminstone inte välter vid körning? 😁

Första modellen av Mercedes A-klass som välte i ett undanmanöverprov (älgtest) som Teknikens Värld utförde på Bromma flygplats 1997.
https://unvis.it/aftonbladet.se/bil/biltester/article10501231.ab

Citat:
"Bilen tippar över och lägger sig på vänster sida. Jag ser hur ytterbackspegeln viks in när den smäller i vägbanan, viks in och krossar sidorutan. Glassplitter yr in i bilen, sedan blundar jag.
Projektet A-klass har kantrat. Går problemen att lösa? I dag vet ingen.”

Texten är hämtad ur Teknikens Värld nummer 23/1997. Tidningen hade kört det numera världsberömda älgtestet, en väjningsövning mellan koner som vilken bil som helst klarar i 60 km/tim. Mercedes A-klass klarade det inte!
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-mercedes-a-klass-122514/

Blev ju en världsnyhet, inte bara beroende på att bilen välte, utan även på grund av att Mercedes skyllde ifrån sig och vägrade att acceptera faktumet att det hela hade inträffat på grund bilens konstruktion. Mercedes skickade ju t.ex. ett fax till Trafikmagasinet där de hotade med stämning om de sände testet - då de ansåg att bilen hade blivit manipulerad. (I själva verket så berodde det ju på ett rejält konstruktionsfel, vilket de senare fick krypa till korset och erkänna, men då var skadan skedd sedan länge).
https://www.youtube.com/watch?v=YDmT4e3E2pQ&t=318s
Citera
2017-06-17, 08:10
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonrak
Första modellen av Mercedes A-klass som välte i ett undanmanöverprov (älgtest) som Teknikens Värld utförde på Bromma flygplats 1997.
https://unvis.it/aftonbladet.se/bil/biltester/article10501231.ab

Blev ju en världsnyhet, inte bara beroende på att bilen välte, utan även på grund av att Mercedes skyllde ifrån sig och vägrade att acceptera faktumet att det hela hade inträffat på grund bilens konstruktion. Mercedes skickade ju t.ex. ett fax till Trafikmagasinet där de hotade med stämning om de sände testet - då de ansåg att bilen hade blivit manipulerad. (I själva verket så berodde det ju på ett rejält konstruktionsfel, vilket de senare fick krypa till korset och erkänna, men då var skadan skedd sedan länge).
https://www.youtube.com/watch?v=YDmT4e3E2pQ&t=318s
Om jag inte minns fel så satte Mercedes på specialdäck på dessa samt införde antisladd. Hur funkar en sådan här idag om man kör på vanliga standarddäck i en panikmanöver?
Citera
2017-06-17, 08:59
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Om jag inte minns fel så satte Mercedes på specialdäck på dessa samt införde antisladd. Hur funkar en sådan här idag om man kör på vanliga standarddäck i en panikmanöver?
De bytte däckdimension så sätter man på samma dimension som satt där ska det fungera.
Citera
2017-06-18, 00:45
Medlem
killawifes avatar
Jag råkade ut för en riktigt dum grej för typ tio år sen. Jag hade en Opel Omega 3000 som jag skulle plocka ner bakaxeln på då denna skulle säljas. Efter att ha lossat allt som syns så visar det sig att de två sista bultarna som håller bakaxeln på plats sitter skruvade igenom en svetsad balk till ovansidan av diffen. Denna balk går inte att lossa och sänka ner och bultarna sitter i en försänkning så man kommer inte åt med fasta nycklar, spärrhandtag eller nånting. Nu skulle jag skrota karossen så jag kapade bara upp ett hål i golvet för att komma åt och då visade det sig att det går en jävla krängningshämmare eller liknande rätt igenom karossen på just det stället där man måste kapa så man får skära sig igenom den med.
Inte så smidigt.
Citera
2017-06-18, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Nä, inte säker. På den tiden var det dessutom förgasarmotorer det handlade om och biltillverkarnas fruktlösa försök med att stävja emissionerna gjorde att det snart såg ut som ett rått bo med slangar, kablar och ventiler som knappt nån begrep vad dom fyllde för funktion. Det här var dessutom innan det ens fanns katalysatorer på bilarna.
Det jag däremot är säker på är att bilarna gick lättare, snålare och bättre när remmen plockades bort. Om det sen var på bekostnad av några elaka avgaser vid kallstart må vara hänt.

Dem som konstruerade bilarna visste förstås vad syftet med dessa grejor var och dessa system var på inget sätt och vis fruktlösa utan de reducerade utsläppen ganska betydligt. Inte i klass med en katalysator förstås, men de styrsystem som idag gör katalysatorerna väldigt effektiva kunde vid den här tiden kosta lika mycket som en mindre bil vilket gjorde att detta inte var ett realistiskt sätt att minska utsläppen. Med en displacementpump, vanligtvis en vingpump så var luftflödet till avgassystemet proportionellt mot motorvarvtalet. När katalysatorer infördes så försvann dessa sekundärluftsystem för att sedan återkomma då myndigheterna började ställa högre krav på emissioner vid kallstart (tidigare tilläts varmkörning innan avgasprov).
Citera
2017-11-20, 22:45
Medlem
LasseFranGnestas avatar
att en porsche (porsche!!!) macan inte ens klarar av ett älgtest..

alt

Golf mk4 har sämsta isoleringen (tror det är det som spökar), då det immar igen hela bilen, varenda gång det regnar eller är kallt, sen tar det 30 min för att man ens skall kunna se ut ur rutorna utan att ta en trasa och torka av fönstrerna..
Citera
2017-11-20, 23:06
Medlem
flaskborstes avatar
Sämsta beslutet var väl ändå att gå från el till bensin på 00-20 talet ? hade vi utvecklat elmotorn lika mycket som bensinmotorn hade vi inte haft dagens problem..
Citera
2017-11-20, 23:13
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Sämsta beslutet var väl ändå att gå från el till bensin på 00-20 talet ? hade vi utvecklat elmotorn lika mycket som bensinmotorn hade vi inte haft dagens problem..

Halleluja, tyvärr var Farmor-Ankas bil före sin tid, tänk om Nicola Tesla hade jobbat för Henry Ford istället.
Men då hade vi kanske haft likström i våra 1-fas uttag och tjocka elkablar
Senast redigerad av LembitART 2017-11-20 kl. 23:16.
Citera
2017-11-20, 23:18
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LembitART
Halleluja, tyvärr var Farmor-Ankas bil före sin tid, tänk om Nicola Tesla hade jobbat för Henry Ford istället.
Men då hade vi kanske haft likström i våra 1-fas uttag och tjocka elkablar

Nu var det väl Tessla som kom på växelströmmen och Edison som var tillbaka strävaren..

Tessla var geniet, Edison affärsmannen..
Citera
2017-11-20, 23:32
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta

alt

Golf mk4 har sämsta isoleringen (tror det är det som spökar), då det immar igen hela bilen, varenda gång det regnar eller är kallt, sen tar det 30 min för att man ens skall kunna se ut ur rutorna utan att ta en trasa och torka av fönstrerna..

Har du provat att byta kupéfilter? Ett igensatt sådant kan resultera i att rutorna immar igen i tid och otid.
Citera
2017-11-21, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta

alt

Kolla så det inte läcker in vatten någonstans, hade liknade bekymmer på en gammal bil och då var det bakluckan som spökade, när jag fick det tätt så minskade problemet. bytte också kupefilter i samma veva.
Kan hjälpa med en torrboll eller kattsand i en strumpa.

Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Har du provat att byta kupéfilter? Ett igensatt sådant kan resultera i att rutorna immar igen i tid och otid.
Busenkelt och byta på dem där bilarna, finns billiga filter och köpa på Skruvat
Citera
2017-11-21, 11:03
Medlem
Peugeot 607, eller ja Peugeot överhuvudtaget. Dem klåparna ska inte pyssla med elsystem i bilar överhuvudtaget... eller ja ens bygga bilar.

Volkswagens "rostskydd" (1993-??), är bilarnas ens skyddade mot rost? Gäller Golf och Passat.
Likaså deras kammkedjor som kuggar över, automalådor som rasar och motorer som konsumerar mycket olja (tfsi,tsi) trots få mil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in