2017-11-20, 05:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Var det verkligen samma skola? Var de inte bara examinerade samma dag i Falun? Minns att min tanke var att det var ju väldigt osannolikt att de skulle känna varann.

Jag minns tyvärr inte riktigt
Citera
2017-11-20, 05:36
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, tyvärr verkar Hallsberg vara lite av en "håla" på det sätt som du beskriver. Sorgligt nog.

Men upploppen som du tog upp känns inte så sannolikt att det hade något samband med Patriks försvinnande att göra. Det verkade ha upprinnelsen i bråk som urartat med polisen. Klart är att många av de personer som var involverade i detta inte var helt fläckfria.

Vad gäller de andra gängen kan man förstås inte veta exakt vad de pysslar med, men att mitt på ljusan dag angripa en person utan att ens få med sig datorn känns som ett osannolikt scenario. Dessutom att döda någon och göra sig av med kroppen.

Om tåget hade kommit in på kvällen, då kanske risken för rån kan öka markant, vad vet jag.

Sen det där med att Jörgen blev hotad av någon, det var ju ett rykte. Vi vet ju inte om det stämmer.

Tror inte MrsM menade att P:s försvinnande och upploppen hänger ihop utan mer att visa hur mycket droger och kriminalitet som finns i Hallsberg. Se även mitt inlägg

Citat:
Den tråden du nämnde läste jag tidigare i somras och det framkom ganska tydligt att det är en hel del droger och kriminalitet i Hallsberg. Det som även slog mig var att de flesta ungdomar/kriminella har koll på varandra och vet det mesta om vad den ene och den andre gör. Om det är så att Patrik fallit offer för någon så är det väldigt konstigt att ingen sagt något på 6 månader.
Citera
2017-11-20, 05:39
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMakaber
Det fanns spekulationer ett tag att Patrik rövats bort av ensamkommande eller andra äldre invandrare även utsatts för sexuella övergrepp på något boende där.
Fanns det någon substans bakom de teorierna?

Dom spekulationerna känner inte jag till.
Även om jag tror det är långsökt så utveckla gärna. Alla teorier är värda att lyftas.
Citera
2017-11-20, 09:57
Medlem
Sannolikheten att bli bortförd av utlandsfödda känns liten. De grupperna brukar ha ögonen på sig. Däremot funderar jag på om han kan ha anslutit sig till nån religiös gruppering. Skulle stämma med hans sinnelag o även kunna förklara en del hemlighetsmakeri o att han lämnat sina ”jordiska” ägodelar. Någon som vet om han är/var troende o om det finns någon sluten sekt i närområdet??? Finns ju människor som dykt upp efter flera år som befunnit sig i liknande miljöer. Känner själv utifrån den bild man fått av P att det skulle kännas mer sannolikt än att han gått ner sig i drogträsket. Skulle också kunna förklara pappans beskrivning av trolig psykos om det blev en besatthet. Vad tror ni andra funderare om det spåret??? 🙄
Citera
2017-11-20, 17:33
Medlem
Snubban007s avatar
Har kollat runt lite efter sekter och liknande i Hallsberg.
Intressant var en sekt som heter Plymouth bröderna. Som funnits i Hallsberg, numer i Ljungby.

Finns mycket skrivet om dom på nätet. Om avhoppare som kämpat för att bli fria ur deras grepp osv..

Långsökt? Ja absolut... men en teori väl värd att kolla upp som alla andra..?

http://www.dagen.se/plymouthbrodernas-hogste-ledare-avhoppare-kan-lika-garna-ta-rattgift-1.398314
Citera
2017-11-20, 18:17
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millior
Sannolikheten att bli bortförd av utlandsfödda känns liten. De grupperna brukar ha ögonen på sig. Däremot funderar jag på om han kan ha anslutit sig till nån religiös gruppering. Skulle stämma med hans sinnelag o även kunna förklara en del hemlighetsmakeri o att han lämnat sina ”jordiska” ägodelar. Någon som vet om han är/var troende o om det finns någon sluten sekt i närområdet??? Finns ju människor som dykt upp efter flera år som befunnit sig i liknande miljöer. Känner själv utifrån den bild man fått av P att det skulle kännas mer
sannolikt än att han gått ner sig i drogträsket. Skulle också kunna förklara pappans beskrivning av trolig psykos om det blev en besatthet. Vad tror ni andra funderare om det spåret??? 🙄

Det är väl vanligt att "sökande" människor eller människor som hamnat i en kris pga olyckliga omständigheter eller känner sig deprimerade, saknar mening med livet, söker sig till sekter eller i vissa fall även blir uppsökta av t ex Jehovas vittnen. Klart att möjligheten finns.
Tittat lite på vad som finns i Hallsberg och det är många olika församlingar, samfund och föreningar. Flera är frikyrkor. Det går inte att utläsa om de är slutna eller ej. De flesta har telefonnummer och ibland även hemsidor men flera går inte att få reda så mycket om.

Edit kanske inte vanligt men inte helt ovanligt heller
Senast redigerad av 57Emma 2017-11-20 kl. 18:44.
Citera
2017-11-20, 21:05
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är väl vanligt att "sökande" människor eller människor som hamnat i en kris pga olyckliga omständigheter eller känner sig deprimerade, saknar mening med livet, söker sig till sekter eller i vissa fall även blir uppsökta av t ex Jehovas vittnen. Klart att möjligheten finns.
Tittat lite på vad som finns i Hallsberg och det är många olika församlingar, samfund och föreningar. Flera är frikyrkor. Det går inte att utläsa om de är slutna eller ej. De flesta har telefonnummer och ibland även hemsidor men flera går inte att få reda så mycket om.

Edit kanske inte vanligt men inte helt ovanligt heller
Självklart är det inte frågan om att Patrik gått med i någon sekt. Vi kan nog anta att Patrik är avliden tyvärr, det är hemskt, särskilt för hans anhöriga. Det som är det viktiga är väl ändå att fundera ut vart hans kvarlevor finns så att hans anhöriga kan få ett avslut.
Citera
2017-11-20, 21:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Självklart är det inte frågan om att Patrik gått med i någon sekt. Vi kan nog anta att Patrik är avliden tyvärr, det är hemskt, särskilt för hans anhöriga. Det som är det viktiga är väl ändå att fundera ut vart hans kvarlevor finns så att hans anhöriga kan få ett avslut.

Detta har jag fördjupat mig i litet och det finns en plats i närheten som har haft ihjäl hundratals sedan 1800 talet. Det är Hällabrottet, det har skett mängder med sjuka saker där senaste tio åren allt har inte stått i media. Senaste 4-5 åren har väl 3-4 st drunknat i område och ett grymt styckmord utfördes också på denna platsen.

Om det är ett ställe Patrik kan ha försvunnit på är det Hällabrotten området.

Märkligt bara att Patrik dumpat allt och vandrat dit 6-10 km och sedan förolyckas i en olycka.
Citera
2017-11-20, 22:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sex månader sedan Patrik försvann.

Nu är det nästan på dagen sex månaders sedan Patrik felaktigt gick av tåget i Hallsberg och försvann. Som det verkar så har han försvunnit permanent. Åtminstone hittills.

Att han skulle återfinnas i livet kan vi nog tyvärr utgå ifrån att han inte gör. Om han ens återfinns alls? Vi får verkligen hoppas att hans försvinnande inte förblir ett olöst sådant. Ännu värre för hans anhöriga då de inte kan få ett något slags avslut.
Citera
2017-11-21, 09:38
Medlem
Det bästa hade nog varit att Patriks föräldrar satt sig i bilen och kört upp till Stockholms hamn och hämtat upp Patrik när han gick av Gotlandsfärjan...

Eftersom han talade om hur dåligt han mådde psykiskt.

Och i värsta fall om de inte hade hunnit upp i tid tills färjan kom i hamn,kunde väl någon skolpersonal stannat kvar med honom där (ãven en bra vän till honom; utav eleverna ).

Måste ju ha funnits någon slags vãntsal för resenärer som går av och på färjor,där de kunnat väntat på hans föräldrar,eller ?

För det ligger ju i en skolas ansvar att ta hand om eleverna i krislägen kan jag tycka, och att då kosta på några extrabiljetter till hans kompis och lärare för att de skulle kunna resa mot Falun , en aning senare, måste kunna vara genomförbart för en skola.

Det är ju just därför det behövs mer än en lärare med på resor, just ifall att någon elev blir sjuk eller på annat sätt måste avvika.

Ãven en lärare kan ju få typ hjärtinfarkt eller dylikt,och då behövs även där,fler än en lärare,så att allt går att lösa i svår situation.

En människa som mår dåligt skall inte behöva resa land och rike runt bara för att det blir mera praktiskt för de som var inblandade.

Det kan gälla liv och död,i värsta fall.....

Då har vi fått lära oss det, i detta mycket sorgsna
händelseförlopp.
Senast redigerad av evaveva 2017-11-21 kl. 10:07.
Citera
2017-11-21, 11:14
Medlem
En spekulation,:
Vi säger att Patrik stod utmed vägen där hans resväska stod.
Helt plötsligt kommer en bil som erbjuder honom skjuss.
Han säger ja,men tvingas lämna sin resväska (jättekonstigt ju ).
Sen när de åkt en bit på vägen får han för sig att hans ryggsäck med datorn i är onödig och ber om att få öppna dörren på bilen,för att slãnga ut den så långt bort som möjligt (även det jãttekonstigt...).

Ja,och sen ?
Så himla mystiskt alltihop ju
?????????
Citera
2017-11-21, 12:57
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Nej jag vet inte...

Funderingarna är många och svaren är få!

Utsatt för brott? Varför klev han av tåget om han inte hade ett ”ärende” i Hallsberg? Det är förmånga olyckliga omständigheter om han råkar kliva av tåget vid fel station och sen blir utsatt för ett brott.

Inte vid sina sinnens fulla bruk Om han inte tänkte klart och var nedstämd. Varför gick han upp mot vägen han nyligen passerat med tåget, om man går efter observationer samt väskorna? Vad hände efter det? Föll han och skadade sig? Tog han sitt liv?

Självmord Om han mådde dåligt så han ”valde” att ta sitt liv, varför gick han upp mot vägen? Det finns många platser innan det som är lugnare för det ändamålet. Behövde han tid att hämta mod?

Frivilligt borta Klev han av tåget för att få hämta styrka någon annanstans? Blev han upplockade eller liftade han? Vem hjälper honom? Finns det boenden i närheten som är inriktade på friskvård och mental återhämtning där tystnadsplikt råder? Englagård är mer ett korttidsretreat och ligger mellan Hallsberg och Askersund.

Hällabrottet Nä det tror jag inte på. Varför skulle han gå dit? Kände han någon som bodde där, vilket föräldrarna redan svarat: Patrik kände ingen i Hallsberg.
Skulle han dit för att titta på det fina naturreservatet eller kika på något av de brott som finns där? De flesta brotten är väldigt klara där man ser mycket av botten på. Om någon skulle falla så skulle tillhörigheter så som skor, mobil och mössa ramla av tidigt. Det enda brottet som inte är klart är Hynnebergsbrottet men där har du samtidigt betongindustrin med sina staket på ena sidan och på de övriga sidorna finns inga tillhörigheter (när vi var där första gången) och om en kropp inte skulle ha kastas ut i mitten av de andra brotten så borde det inte vara svårt att upptäcka.

Det handlar om väldigt höga fall på de största brotten så om alla personliga ägodelar skulle finnas kvar tillsammans med en kropp när den först slår i klippväggar och landar i vattnet för att senare dras ut mot mitten hade varit ganska otroligt.

Patriks väg?

http://imgbox.com/5iJnZoGS
Senast redigerad av Livingmyownlife 2017-11-21 kl. 13:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in