2017-11-19, 19:41
  #14569
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jämförelsen är helt relevant. Det är en rättighet att äta, men inte oxfile. Det är en rättighet att bo. Men inte till mycket reglerade hyror i extremt attraktiva lägen. Menar du att man riskerar livet om man bosätter sig i någon av de områden som inte är extremt attraktiva?

Varför ska samhället subventionera så att några, extremt få, utvalda ur alla samhällsklasser ska få bo extremt attraktivt men oerhört billigt? Det är lika efterblivet som att samma minoritet ska få subventionerad oxfile.

Va, har du levt under en sten dom senaste 20+ åren? Ja det menar jag, mer eller mindre ökar risken för brott med många många procent i ghetton.

Lyssna det är Kötid 5-6 år för att bo i en sunkig lägh vid områden som betecknas som nogo zones. Berätta för mig och alla andra hur marknadshyror gör ett sådant område till ett kritvitt område likt barna i bullerbyn? För det är precis det hela grejen handlar om. Vita, svenska områden = bra.

Ingår det att uthysa alla invandrare från sina bostäder i ghetton när du pratar om marknadshyror? Enda lösningen att få trygga områden för ALLA och inte bara för von åben guldskedar som kan köpa sig fria från kaoset.

Vare sig fattig eller rik. Lika villkor. Det ska inte vara någon rättighet för människor med plånbok att köpa sig fria. Och precis det jag precis det kommer att hända med marknadshyror att dom med bättre ekonomi köper sig fria ännu större utsträckning än just idag när vi inte har marknadshyror.
Citera
2017-11-19, 21:15
  #14570
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Va, har du levt under en sten dom senaste 20+ åren? Ja det menar jag, mer eller mindre ökar risken för brott med många många procent i ghetton.

Lyssna det är Kötid 5-6 år för att bo i en sunkig lägh vid områden som betecknas som nogo zones. Berätta för mig och alla andra hur marknadshyror gör ett sådant område till ett kritvitt område likt barna i bullerbyn? För det är precis det hela grejen handlar om. Vita, svenska områden = bra.

Ingår det att uthysa alla invandrare från sina bostäder i ghetton när du pratar om marknadshyror? Enda lösningen att få trygga områden för ALLA och inte bara för von åben guldskedar som kan köpa sig fria från kaoset.

Vare sig fattig eller rik. Lika villkor. Det ska inte vara någon rättighet för människor med plånbok att köpa sig fria. Och precis det jag precis det kommer att hända med marknadshyror att dom med bättre ekonomi köper sig fria ännu större utsträckning än just idag när vi inte har marknadshyror.

Du får det att låta som att +90% av Sverige består av comptonliknande ghetton. Extrema överdrifter. Alla som har ett heltidsjobb i Sverige har råd att bosätta sig ett ett hyfsat bra område.

Men oavsett så är ju de ghetton vi har redan ghetton. TROTS hyresregleringen. Det kommer inte att ändras på pga hyresreglering.

De som sitter med jackpotten. En svinbillig hyresrätt i extremt attraktiva lägen. Vad rättfärdigar att just DE ska få den vinstlotten? Utbudet av attraktiva lägenheter kommer alltid vara extremt mkt lägre än efterfrågan. Bättre isf att lägga de pengarna på npgon form av riktad insats som ALLA resurssvaga kan ta del av snarare än ytterst få.
Citera
2017-11-19, 23:51
  #14571
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du får det att låta som att +90% av Sverige består av comptonliknande ghetton. Extrema överdrifter. Alla som har ett heltidsjobb i Sverige har råd att bosätta sig ett ett hyfsat bra område.

Men oavsett så är ju de ghetton vi har redan ghetton. TROTS hyresregleringen. Det kommer inte att ändras på pga hyresreglering.

De som sitter med jackpotten. En svinbillig hyresrätt i extremt attraktiva lägen. Vad rättfärdigar att just DE ska få den vinstlotten? Utbudet av attraktiva lägenheter kommer alltid vara extremt mkt lägre än efterfrågan. Bättre isf att lägga de pengarna på npgon form av riktad insats som ALLA resurssvaga kan ta del av snarare än ytterst få.

Dom har köat för den eller gjort bra byten och legat i där, byteskarriär med 3-4-5 lägenheter under 5-10 år. Eller så har dom köpt svart för 6-siffriga belopp. Klart som korvspad att dom förtjänar sin lägenhet a-läge.
Du lägger inte heller några pengar på redan subventionerade och gamla hyresrätter med bruksvärdeshyra, det är redan betalt av skattebetalarna för decenium sedan.
Du har inga subventioner heller med presumtionshyra på nyproduktion och hyran ska behållas efter 15 år enligt socialdemokratin(sjukt) där får dina kära hyresvärdar massiv profit, varför är du inte nöjd, din moderata gamnacke?
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-11-19 kl. 23:55.
Citera
2017-11-20, 04:58
  #14572
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du får det att låta som att +90% av Sverige består av comptonliknande ghetton. Extrema överdrifter. Alla som har ett heltidsjobb i Sverige har råd att bosätta sig ett ett hyfsat bra område.


Du har helt fel här. Alla som har ett heltidsjobb tjänar inte 30k+.
Citera
2017-11-20, 06:42
  #14573
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Du har helt fel här. Alla som har ett heltidsjobb tjänar inte 30k+.

Nej men med ett heltidsjobb kan du jobba ihop en insats till en hyfsad lägenhet i en väldigt stor del av landet.
Citera
2017-11-20, 06:55
  #14574
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Dom har köat för den eller gjort bra byten och legat i där, byteskarriär med 3-4-5 lägenheter under 5-10 år. Eller så har dom köpt svart för 6-siffriga belopp. Klart som korvspad att dom förtjänar sin lägenhet a-läge.
Du lägger inte heller några pengar på redan subventionerade och gamla hyresrätter med bruksvärdeshyra, det är redan betalt av skattebetalarna för decenium sedan.
Du har inga subventioner heller med presumtionshyra på nyproduktion och hyran ska behållas efter 15 år enligt socialdemokratin(sjukt) där får dina kära hyresvärdar massiv profit, varför är du inte nöjd, din moderata gamnacke?

En väldigt stor del av alla som har riktigt attraktiva lägenheter har det genom någon form av fulspel. Jag har massor av bekanta som lyckats mygla sig till hyresrätter i attraktiva lägen med svinlåga hyror. INGEN av dem är vad du skulle kalla "arbetare" utan från familjer som har det väldigt gott ställt. Vad rättfärdigar att just DE ska ha rätt till den vinstlotten? Jag har genom åren träffat 100-tals olika människor som sitter på dessa vinstlotter. SAMTLIGA med heltidsjobb som skulle göra det möjligt att köpa/hyra lägenheter till marknadspriser i hyfsat bra områden. De "förtjänar" inte detts för fem öre mer än någon annan.

Vidare vet jag ett flertal som först lyckats mygla sig till hyreskontrakt, och sedan lyckats mygla till sig en lägenhet som ska ombildas och tjänat miljoner.

Hela systemet uppmanar till mygel och det gillar jag inte. Ni som förespråkar hyresreglering verkar älska det. En lägenhet som på en fri marknad skulle kosta 30000 i mån men hyresregleras till 5000 är en subvention av staten, och sådana finns det massor av.

Jämfört med alla andra bidragssystem (som ni sossar älskar) så blir hyresregleringen aldrig fair för 5 öre. Eftersom hela Sverige aldrig kan bo i Vasastan eller på Östermalm. Utbudet kommer då alltid vara extremt mycket lägre än efgerfrågan. Dessa "tillgångar" går inte att fördela till de mindre bemedlade på ett vettigt sätt. Precis som det inte går att förmedla en Aston Martin till varje "arbetare". HUR ska mam kunna säkerställa att just "arbetare" får dessa attraktiva lägenheter? Hyreskontrakten är ju i princip livstidskontrakt. Man kan inte förutsätta att en person alltid ska vara rik/fattig. Ett vanligt bostadsbidrag tar iaf hänsyn till personens aktuella situation.

Istället har vi ett system som bara skriker fusk och korrumption där det finns några slumpvalda (rika som fattiga) som får sitta på lottovinster. Marknadshyror må vara en hård verklighet. Men i slutändan är det jävligt mycket mer fair.
Citera
2017-11-20, 19:23
  #14575
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
En väldigt stor del av alla som har riktigt attraktiva lägenheter har det genom någon form av fulspel. Jag har massor av bekanta som lyckats mygla sig till hyresrätter i attraktiva lägen med svinlåga hyror. INGEN av dem är vad du skulle kalla "arbetare" utan från familjer som har det väldigt gott ställt. Vad rättfärdigar att just DE ska ha rätt till den vinstlotten? Jag har genom åren träffat 100-tals olika människor som sitter på dessa vinstlotter. SAMTLIGA med heltidsjobb som skulle göra det möjligt att köpa/hyra lägenheter till marknadspriser i hyfsat bra områden. De "förtjänar" inte detts för fem öre mer än någon annan.
Fusk och mygel ska stävjas. Om alla lägenheter lämnas till Bostadsförmedlingen har all samma chans att köa för en, fattig som rik.
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vidare vet jag ett flertal som först lyckats mygla sig till hyreskontrakt, och sedan lyckats mygla till sig en lägenhet som ska ombildas och tjänat miljoner.
Det problemet avhjälps enklast genom att se till att inte Allianspartierna kommer till makten, eftersom det är dessa som ägnar sig år att sälja ut allmännyttan.
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hela systemet uppmanar till mygel och det gillar jag inte. Ni som förespråkar hyresreglering verkar älska det. En lägenhet som på en fri marknad skulle kosta 30000 i mån men hyresregleras till 5000 är en subvention av staten, och sådana finns det massor av.
Du har naturligtvis all rätt att ogilla systemet med bruksvärdeshyra, men någon subvention är det inte fråga om. Ingen annan bidrar med pengar till deras boende.
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jämfört med alla andra bidragssystem (som ni sossar älskar) så blir hyresregleringen aldrig fair för 5 öre. Eftersom hela Sverige aldrig kan bo i Vasastan eller på Östermalm. Utbudet kommer då alltid vara extremt mycket lägre än efgerfrågan. Dessa "tillgångar" går inte att fördela till de mindre bemedlade på ett vettigt sätt. Precis som det inte går att förmedla en Aston Martin till varje "arbetare". HUR ska mam kunna säkerställa att just "arbetare" får dessa attraktiva lägenheter? Hyreskontrakten är ju i princip livstidskontrakt. Man kan inte förutsätta att en person alltid ska vara rik/fattig. Ett vanligt bostadsbidrag tar iaf hänsyn till personens aktuella situation.
Avsikten är inte att fördela lägenheterna till arbetare, utan alla har samma chans. Jag själv t ex, är en lågavlönad arbetare som hela livet bott i Stockholms ytterförorter, i ett trist område med hög hyra. Genom att stå i Bostadsförmedlingens kö har jag efter 25 års köande chans att få en trevlig lägenheten med hyggligt läge.
Citera
2017-11-21, 05:42
  #14576
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fusk och mygel ska stävjas. Om alla lägenheter lämnas till Bostadsförmedlingen har all samma chans att köa för en, fattig som rik.

Ska och ska? Det säger dom idag också men svartkontrakt är en miljardindustri.

Det är inget jag hittar på, utan så funkar det när man från politiskt håll stryper hyror i attraktiva lägen.


Dvs de som har pengar får gå före i kön.

Och fattiga blir utan.

Rättvist? Not that much? Gynnar fattiga? Knappast. Men de kriminella blir ju glada förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det problemet avhjälps enklast genom att se till att inte Allianspartierna kommer till makten, eftersom det är dessa som ägnar sig år att sälja ut allmännyttan.

Jasså mer av de problem vi har är lösningen? Om nu alliansen ”säljer ut” allmännyttan så minskar ju problemen med svarthandel eftersom lgh då finns tillgängliga på hemnet istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Du har naturligtvis all rätt att ogilla systemet med bruksvärdeshyra, men någon subvention är det inte fråga om. Ingen annan bidrar med pengar till deras boende.
Fastighetsägaren subventionerar hyresgästen kan man säga.

Men regeringen har väl ett investeringsstöd också och det är väl en subvention om något?
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Avsikten är inte att fördela lägenheterna till arbetare, utan alla har samma chans.

Det är just det alla inte har iom att systemet är korrupt.

Margot Wallström går före ”arbetarna”..

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag själv t ex, är en lågavlönad arbetare som hela livet bott i Stockholms ytterförorter, i ett trist område med hög hyra. Genom att stå i Bostadsförmedlingens kö har jag efter 25 års köande chans att få en trevlig lägenheten med hyggligt läge.

Du ser. Ren och skär egoism får dig att försvara detta absurda system.

Att inget hänt för att stoppa vansinnet är inte konstigt då för många skulle förlora på att det skulle tas bort.

Till och med högerväljare vill ha det kvar iom att de har så bra plats i kön. Och man vill ju inte ha köat i onödan?
Citera
2017-11-21, 06:26
  #14577
Medlem
kurt-sunes avatar
https://www.efn.se/nyhetsrummet/miljonprogrammet-storsta-utmaningen/

Billiga hyresrätter är det väl tveksamt om de kommer att finnas i framtiden.


https://www.efn.se/nyhetsrummet/miljonprogrammet-storsta-utmaningen/

Billigt nu, men renoveringarna måste finansieras.
Citera
2017-11-21, 07:42
  #14578
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fusk och mygel ska stävjas. Om alla lägenheter lämnas till Bostadsförmedlingen har all samma chans att köa för en, fattig som rik.

Det problemet avhjälps enklast genom att se till att inte Allianspartierna kommer till makten, eftersom det är dessa som ägnar sig år att sälja ut allmännyttan.

Du har naturligtvis all rätt att ogilla systemet med bruksvärdeshyra, men någon subvention är det inte fråga om. Ingen annan bidrar med pengar till deras boende.

Avsikten är inte att fördela lägenheterna till arbetare, utan alla har samma chans. Jag själv t ex, är en lågavlönad arbetare som hela livet bott i Stockholms ytterförorter, i ett trist område med hög hyra. Genom att stå i Bostadsförmedlingens kö har jag efter 25 års köande chans att få en trevlig lägenheten med hyggligt läge.

Att "arbetare" skulle ha dessa lägenheter var en åsikt som din socialistiska kamrat hade i tråden.

Och som du vet fungerar det intr överhuvudtaget. Systemet är så fel från början så hur mycket man än försöker kontrollera blir det ändå ett enormt fiffel. Med msrknsdshyror slipper vi allt fiffel och fulspel.

Det är en ren definitionsfråga. Istället för att göra vinst oxh återinvestera den så omöjliggör systemet detta för att gagna några få individer som ofta fuskat.

Jag har bott massor av år enkelt och i andra hand. Men successivt jobbat till att skapa mig något mer än så. Att stå i en bostadskö och hoppas på allmosor av staten om man redan har ett adekvat boende är i min värld inte att "förtjäna" något. Lika lite som det är att förtjäna att spela i landslaget istället för korpen bara för att man köat för det.

Ledsen att säga det men att du inte har gjort något mer i ditt liv för att förbättra din situation är faktiskt bara ditt eget fel. Vi lever i ett land där du hsr alla förutsättningar att skapa dig ett bra liv. Fri sjukvård, skola och utbildning osv.
Citera
2017-11-21, 08:24
  #14579
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Du har helt fel här. Alla som har ett heltidsjobb tjänar inte 30k+.

Det är du som tänker fel. Men du kanske bara har otur när du tänker?

Priserna är anpassade efter vad folk faktiskt tjänar. Om du har ett normalt jobb med normal lön och inte anser dig ha råd att köpa en br så måste du göra nåt allvarligt fel med dina ekonomiska prioriteringar.
Citera
2017-11-21, 13:58
  #14580
Medlem
http://fores.se/seminarium-16-november-ar-social-housing-nagot-for-sverige/

Seriös (?) borgerlig debatt om bostadsbyggande (eller ej). Jämförelse mellan
Sverige och Tyskland bl a i ny doktorsavhandling.

https://www.youtube.com/watch?v=jzXkSWmMI-Y

Moderaternas nye bostadspolitiske talesman hade bara den gamla vanliga
politiken. "Det finns inget egenvärde i allmännyttan."

Han menade kanske "det finns allmänvärde i egennyttan" eller " det finns inget
värde i allmännyttan". Samma gamla vanliga utförsäljningar och så då köpa
BR till nyanlända i vissa kommuner ?

SD som inte var där lär väl tycka att invandrade familjer skall tvingas ut ur sina
hem till förmån för mera äktsvenska familjer. Om ett år får vi se hur den "nya"
borgerliga bostadspolitiken skall se ut. Men borgerligheten i Tyskland är nog i
någon mening bättre och mindre politiskt halsstarrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in