2017-11-19, 21:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Apropå, meter. Det är ca 80 meter mellan den södra och norra reklampelaren.

http://oi66.tinypic.com/1zfolxv.jpg

At Lisbet såg honom, spelade uppenbarligen ingen roll för honom. Vi är överens om att det andra skottet dödade Olof. Han skjöt med andra ord inte mot Lisbet.
Om din teori vore riktig så kan han inte varit orolig för att bli utpekad. Vilket du måste förklara.

Mycket tyder på att mannen bakom LOP inte sköt mot LP. Redan 1 mars hävdade LP att hon kände sig beskjuten efter smällarna och efter att OP fallit.
Citera
2017-11-19, 21:42
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har trots idogt letande aldrig kunnat hitta några fakta på att Stig Engström skulle träffat på Lisbeth Palme i en vårdnadstvist , tror det är en skröna. Liknande såna som UFO-Sundberg skrev och som sedan kletat sig fast som sanningar .

Det är min slutsats också efter lite grävande.
Citera
2017-11-19, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du behöver inte bevisa någonting men jag utgår ifrån att Barbro är Sagnell och att hennes grupp tränade tillsammans med FMN och var en ansedd resurs inom totalförsvaret. Tills jag får det bevisat att det inte var så.

Jo det är omvänd logik det men skit samma jag förväntar mig inte annat. Hade jag påstått att det var Sagnells grupp hade du säkert tagit motsatt position även om vittnen hade indentifierat henne från bion.

Nu är det dessbättre så att jag till skillnad från dig inte tror när det gäller vem som egentligen var den OF beskriver. En annan sak är om han beskriver henne och hennes uppdrag rätt eller om det är en försäkring att nämna henne för att kunna presentera en annan story utan motåtgärder. Ett förtäckt hot som bara invigda förstår.

Jag är mycket tveksam till att hon alls ringde OF. Hennes position var fan så mycket starkare än OF:s vid den tiden.

Mer troligt att det var DF som ringde sin kompis och OF som senare när det hettade till såg till att Barbrohistorierna samordnades till ett villospår som inte kan leda någon stans.
Citera
2017-11-19, 21:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Du behöver inte bevisa någonting men jag utgår ifrån att Barbro är Sagnell och att hennes grupp tränade tillsammans med FMN och var en ansedd resurs inom totalförsvaret. Tills jag får det bevisat att det inte var så.

Tid och plats för mordet behöver inte varit bestämt långt innan, men det är en av mina arbetshypoteser. Och det finns tecken på att det var så.

Jag tror inte de tränade med FMN, jag tror inte heller FMN var eller är kopplade till försvaret mer än att även försvarsanställda eller andra verksamma där kan råka få ungar som börjar knarka (eller knarkande försvarsanställda).

Vissa i gruppen var måhända ansedda men överlag låter en del som beskrivs om gruppen mer som en resurs som används till saker de själva inte vill befatta sig med men låt gå att ta emot information som kanske var användbar eller intressant. Till det kommer till ett läge där man absolut inte vill ens kunna misstänkas att ha uppmuntrat dem etc.
Man vill inte ens ta i Wedins utredning som exempel, han hade ju vart åtalad i Storbriannien. Visserligen blev han inte fälld men fann för gott att flytta. Otänkbart är väl inte heller att man från brittiskt håll kontaktat svenska representanter och ställt rak fråga om det är svenska staten som gör inbrott på brittiskt territorium och trakasserar brittiska subjekt (eller vad de nu hade på honom), det kan ju se ut så om Wedins information går via djungeltrumma IB/Barbro och kanske vidare SB och sedan till SSI. Storbritannien kan ju ta sig visst mått av friheter i Sverige men omvänt gäller inte riktigt.
Citera
2017-11-19, 22:02
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Om din teori vore riktig så kan han inte varit orolig för att bli utpekad. Vilket du måste förklara.

Mycket tyder på att mannen bakom LOP inte sköt mot LP. Redan 1 mars hävdade LP att hon kände sig beskjuten efter smällarna och efter att OP fallit.

utpekad ? hon pekade inte en gång vilken riktning han försvann efter mordet.
Citera
2017-11-19, 22:03
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Precis så som beskrivs i Harrisons och Moelvs artiklar. Moelv påstår ju t o m att han fått veta att det hela hade ett namn: Operation OLOF.

Jag tror att det kan ligga en del i det här. Frågan är hur korrekt BM uppfattat det?
Citera
2017-11-19, 22:08
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Om man verkligen i detalj försöker att nysta i hur skotten föll, så tycker jag att man får att OP träffas av skott 2, förutsatt att hans skador är de som står i obduktionsprotokollet.
Det ger i sin tur att inget medvetet skott riktades mot LP.
Citera
2017-11-19, 22:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
utpekad ? hon pekade inte en gång vilken riktning han försvann efter mordet.
I syfte att stödja din teori måste du kunna förklara varför han vågade ta kontakt med polisen och ge ett konstruerst vittnesmål och samtidigt riskera att bli igenkänd av Lisbet Palme. I stället för att bara ligga lågt som så många andra tycks ha gjort.

En annan sak, precis innan smällarna gick AB ganska nära husväggen, för vittnen ser honom kliva in i entrén precis då det small.
Citera
2017-11-19, 22:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Om man verkligen i detalj försöker att nysta i hur skotten föll, så tycker jag att man får att OP träffas av skott 2, förutsatt att hans skador är de som står i obduktionsprotokollet.
Första skottet var till för att dra blickarna till vad som skedde vid Dekorima. Olof Palme började vrida huvudet åt vänster när han vid andra smällen träffades av den dödande kulan. Lisbet reagerar på smällarna med ett obehag, vänder sig mot OP för att säga något och ser honom falla blödande från bröst och mun. Hon skriker och sätter sig på huk och känner sig beskjuten. När hon tittar upp ser hon den som hon pekat ut som Christer Pettersson och en man i beige som går emot henne från reklampelaren, men som går förbi trots att hon söker ögonkontakt med honom. Resten måste man fantisera ihop för inga vittnen tittade mot reklampelaren efter första smällen.
Citera
2017-11-19, 22:24
Medlem
FurirRevaers avatar
Vittnen reagerar på ett skott och söker med blicken mot ljudet. Då faller skott nr två och en person rasar till marken. Scenariot stämmer med Ormstads beskrivning av förloppet utifrån skadorna. - Ingen förblir stående efter ett sådant skott. Nervkontakterna till benen bryts omedelbart och kroppen viker sig rakt ner i backen.
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Citera
2017-11-19, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det är min slutsats också efter lite grävande.
Apropå skrönor. Kan man hitta någon beskrivning av verksamhet med narkotikaspaning med wt från FMN:s sida?

Allt nämnande av dem verkar enbart relaterat till DF:s story.

Hört rykten om att några av Bejerots trogna på sjuttiotalet i RNS däremot stalkade narkomaner ett tag eftersom man såg bruket inte distributionen som problemet. Många från aktivister i vänstergrupper attraherades av hans syn på "trasproletariatet" som hejdade revolutionen genom morallöshet. Hasselarörelsen och många knutna till skp och r-arna lyssnade till honom minns jag. Klipp dig och skaffa ett jobb var receptet.

Men att FMN sysslade med sådant har jag inte stött på annat än i det sammanhang som DF beskriver.
Senast redigerad av boboslacke 2017-11-19 kl. 22:30.
Citera
2017-11-19, 22:31
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Vittnen reagerar på ett skott och söker med blicken mot ljudet. Då faller skott nr två och en person rasar till marken. Scenariot stämmer med Ormstads beskrivning av förloppet utifrån skadorna. - Ingen förblir stående efter ett sådant skott. Nervkontakterna till benen bryts omedelbart och kroppen viker sig rakt ner i backen.

Ja, ögonblickligen.

I förlängningen ger det att LP, träffas av det 1:a skottet.
Det 2:a som då bör ha träffat OP har en nedåtgående bana, det som träffar LP förefaller gå uppåt, såvida LP inte är hårt böjd, vilket hon således inte bör ha varit innan OP träffas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in