2017-11-19, 20:45
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Anders B säger,

"När nu Björkman blev ensam kvar ute på trottoaren började han fundera över vart det andra gänget -de tre eftersläntarna- hade tagit vägen. Efter en stund lämnade han dörrarna till banken. Tillfrågad om vad han nu företog sig uppger han att han gick snett bakåt ut mot trottoarkanten, för att kunna titta Sveavägen söderut upp mot Kungsgatan efter det andra gänget. Han stod och tittade en bra stund, men kunde inte se till någon av dessa i antågande"

"Björkman befinner sig vid detta tillfälle på trottoaren - strax söder om banken"

"I skede då han befinner sig antingen stillastående eller möjligen gående tillbaka Sveavägen söderut uppmärksammar han tre personer i korsningen Sveavägen - Tunnelgatan"

Nicola F säger,

http://oi63.tinypic.com/308xoye.jpg

Granskningskommissionens slutsat är korrekt, det var Anders B, Nicola F såg utmot trottoarkanten !
Det verkar som att du behöver gå en kurs i retorik och slutledning. Du kan ju inte bara citera protokoll och säga att det är så. Det är bara du som har uppfattningen att NF mötte LOP vid Dekorima och att man kan "se det" genom att läsa protokollen.

Jpg-bilden visar inte Dekorima och den södra reklampelaren, utan La Cartiere och den norra reklampelaren.
Senast redigerad av iesho 2017-11-19 kl. 20:53.
Citera
2017-11-19, 20:55
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det verkar som att du behöver gå en kurs i retorik och slutledning. Du kan ju inte bara citera protokoll och säga att det är så. Det är bara du som har uppfattningen att NF mötte LOP vid Dekorima och att man kan "se det" genom att läsa protokollen.

Jpg-bilden visar inte Dekorima och den södra reklampelaren, utan La Cartiere och den norra reklampelaren.

Anders B säger att han var på trottoarkanten och gick söderut.
Nicola F säger att han såg en mann på trottoarkanten som gick söderut.

Anders B säger att han gick 10 meter efter makarna Palme.
Nicola F säger att han såg en mann gående 10 meter efter makarna Palme.

(jpg-bilden) Det är bara Nicola F som har placerat det han såg längre norrut.

Senast redigerad av 299792458 2017-11-19 kl. 21:00.
Citera
2017-11-19, 21:04
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Om det råder inga tvivel. DVS att man spred sådana uppgifter under lång tid via både säpo och ÖB. Uppgifter som vidarebefodras till ministrar.

Lika klart är det att Schori senare i karriären hindrades av veton från väst med troligen liknande bakgrund.

Kan det möjligtvis också förhålla sig så att man får (eller köper) informationer utomlands men någonstans i kommunikationskedjan presenterar dem som sina egna observationer, kanske med fel platsangivelse (medvetet eller omedvetet)? Eller att så skett i historisk tid?
Då kan det ju förstås vara lite obehagligt om man senare blir varse att informationen var fel, inte bara till plats. Det kanske var npgot sådant HH syftat på med kommentaren om att om sanningen kommer fram att demokratin skakas isina grundvalar eller hur han nu uttryckte det. Men så låter han EC hållas?
Citera
2017-11-19, 21:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Anders B säger att han var på trottoarkanten och gick söderut.
Nicola F säger att han såg en mann på trottoarkanten som gick söderut.

Anders B säger att han gick 10 meter efter makarna Palme.
Nicola F säger att han såg en mann gående 10 meter efter makarna Palme.

(jpg-bilden) Det är bara Nicola F som har placerat det han såg längre norrut.

Du har i varje fall presenterat en teori, men jag tror inte på den. Teorin kretsar kring "trottoarkanten" och "10 meter" vilket är vagt. Dessutom bortser du ifrån att NF beskrev en man i skyltfönstret och att han absolut inte skulle ha hört av sig om det var honom Lisbet hade sett efteråt.

Visst, kreativt men jag tror inte på det. Jag går efter min egen intuition.
Senast redigerad av iesho 2017-11-19 kl. 21:25.
Citera
2017-11-19, 21:16
Medlem
FurirRevaers avatar
Precis så som beskrivs i Harrisons och Moelvs artiklar. Moelv påstår ju t o m att han fått veta att det hela hade ett namn: Operation OLOF.
Citat:
En eller flera av DF:s kollegor frångick uppdraget att spana med eller utan klartecken högre upp och klarade sig för att höjdarna ville dölja att man spanat på sin egen chef.
Citera
2017-11-19, 21:23
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
- En anledning skulle kunna vara ifall att obduktionen inte utförts på rätt sätt och att "tjuvarna" är medvetna om det.

Sedan finns ju perversa variationer, de lämnar jag därhän.

Den enkla sanningen är nog att man hade kunnat få åtskilliga hundratusentals kronor i lösensumma för att lämna ut liket så att obduktion kunde genomföras. Kanske tom någon miljon. Tänk er själv att inte kunna genomföra obduktionen av en mördad statsminister. Det hade man inte accepterat med det pådrag som rådde.
Citera
2017-11-19, 21:24
Medlem
Citat:
Du vet nog ingenting om det, men jag har ingenting emot att du bevisar motsatsen. Men det lär aldrig hända. Källor eller ödmjukhet är inte din grej.

Jag utgår ifrån det enkla till motsatsen är bevisad: att det är Barbro Sagnell all over.

Du är tillbaka i folieträsket. Du påstår något som är helt otroligt av en hel mängd skäl men motståndaren skall bevisa din tes falsk inte tvärt om.

Skall vi bevisa att det inte är relevant för mordet att Halleys Komet passerade slaktarnes stjärna, etc?

Nej som sagt finns inget mer än Donalds muterande svammel som stödjer din tes. Inget som helst.

Men det spelar ingen roll för PU har avskrivit dina teorier och de väljer att vända sig till must och att kalla in DF på förhör så vi är på samma linje och det är helt ok.
Citera
2017-11-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Roine Carlsson lever och fyller 80 på nobeldagen. Han är intressant gällande MOP. Han är en minister som agerar kyligt och genomtänkt under mordnatten.

RC var väl sedd hos militären berättar Mikael Holmström i sin bok om kalla kriget .

Dagen före MOP fick en RC en dragning av U-tjänsten . Vid läsning av Lennart Ljungs dagböcker framgår att även han samarbetade bra m RC när denne var försvarsminister .

Ber om ursäkt måste ha blandat ihop honom med John-Olof Persson blev lite för het på gröten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygolyckan_i_Oskarshamn_1989
Citera
2017-11-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har trots idogt letande aldrig kunnat hitta några fakta på att Stig Engström skulle träffat på Lisbeth Palme i en vårdnadstvist , tror det är en skröna. Liknande såna som UFO-Sundberg skrev och som sedan kletat sig fast som sanningar .

Det var han själv som yttrade det. Han uppfattade det som att han var "bekant" med henne men det noterade hon nog inte. Kan mycket väl vara hans egen skröna...
Citera
2017-11-19, 21:28
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Du har i varje fall presenterat en teori, men jag tror inte på den. Teorin kretsar kring "trottoarkanten" och "10 meter" vilket är vagt. Dessutom bortser du ifrån att NF beskrev en man i skyltfönstret och att han absolut inte skulle ha hört av sig om det var honom Lisbet hade sett efteråt.

Visst, kreativt men jag tror inte på det. Jag går efter min egen intuision.

Apropå, meter. Det är ca 80 meter mellan den södra och norra reklampelaren.

http://oi66.tinypic.com/1zfolxv.jpg

At Lisbet såg honom, spelade uppenbarligen ingen roll för honom. Vi är överens om att det andra skottet dödade Olof. Han skjöt med andra ord inte mot Lisbet.
Senast redigerad av 299792458 2017-11-19 kl. 21:31.
Citera
2017-11-19, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Precis så som beskrivs i Harrisons och Moelvs artiklar. Moelv påstår ju t o m att han fått veta att det hela hade ett namn: Operation OLOF.

Jo ryktet har funnits med ett bra tag men väldigt lite påtagligt kring det men det är ju en faktisk möjlighet som skulle få en del bitar på plats. Man får dock hålla det öppet att det faktiskt kan vara något åt de hållet.
Citera
2017-11-19, 21:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Du är tillbaka i folieträsket. Du påstår något som är helt otroligt av en hel mängd skäl men motståndaren skall bevisa din tes falsk inte tvärt om.

Skall vi bevisa att det inte är relevant för mordet att Halleys Komet passerade slaktarnes stjärna, etc?

Nej som sagt finns inget mer än Donalds muterande svammel som stödjer din tes. Inget som helst.

Men det spelar ingen roll för PU har avskrivit dina teorier och de väljer att vända sig till must och att kalla in DF på förhör så vi är på samma linje och det är helt ok.
Du behöver inte bevisa någonting men jag utgår ifrån att Barbro är Sagnell och att hennes grupp tränade tillsammans med FMN och var en ansedd resurs inom totalförsvaret. Tills jag får det bevisat att det inte var så.

Tid och plats för mordet behöver inte varit bestämt långt innan, men det är en av mina arbetshypoteser. Och det finns tecken på att det var så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in