2017-11-19, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag kan inte se något direkt motiv för dem att nödvändigt döda OP, men däremot kan jag tro att ryktesspridningen propellerats från någon inom Sovjetsfären.

Man behöver inte leta så lång bort. Personer med bakgrund inom IB med en dokumenterad ståndpunkt att de trodde att Sovjet skulle invadera oss förr eller senare och långvariga ihärdiga rykten kring OP och delar av hans kabinett att de var landsförrädare som stod i begrepp att sälja ut våra intressen till Sovjetsidan.

Tore berättade att man många gånger blev kontaktade av olika människor och uppmanade att de måste spana på OP. Sådant låg dock inte på deras kompetens. Skulle de gjort något sådant på eget bevåg så hade det tagit hus i helvete.

Om man tänker sig att sådana tankar sipprade fram till regeringen (som godkände Ebbes privatspaningar som omfattade avlyssning av Näss mfl som utpekade KGB resurser) och det ledde till att viss dold spaning tilläts kan man tänka sig att en eller flera av dessa spanare i frustration över att inte hitta bevis mot OP tag saken i egna händer.

En eller flera av DF:s kollegor frångick uppdraget att spana med eller utan klartecken högre upp och klarade sig för att höjdarna ville dölja att man spanat på sin egen chef.
Citera
2017-11-19, 20:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyselektrikern
Du tror inte på idén om att människor i utlandet ville ha bort honom pga hans allt större inflytande?

Känns så osvenskt på nåt vis att mörda pga politik.

Det behöver inte vara rent politiskt motiv. Folk som upplever sig trängda gör sådant ibland. Och vi vet ju heller inte vem mördaren var och inte varför. Lisbeth var ju barnpsykolog. Hon kanske varit involverad i något ärende där någon blivit av med sina barn eller så? Folk kan tilta till ordentligt för sådant.
Citera
2017-11-19, 20:04
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyselektrikern
Du tror inte på idén om att människor i utlandet ville ha bort honom pga hans allt större inflytande?

Känns så osvenskt på nåt vis att mörda pga politik.

Trots socialdemokraternas massiva propaganda att OP var en internationell hjälte i klass med Mandela mm mm, hade han i realiteten mycket lite att säga till om internationellt.
Citera
2017-11-19, 20:07
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Varför skulle någon vid sunda vätskor vilja stjäla Olof Palmes lik?

De skulle stjäla Olof Palmes lik
2016-02-29
Det är 30 år sedan Sveriges statsminister Olof Palme mördades och hela svenska folket påverkades på ett eller annat sätt. Några som påverkades extra mycket var poliserna på gatan i Stockholm, alla var på helspänn och många fick jobba dygnet runt.

Tage Åström jobbade på den tiden som polis och blev bland annat utkommenderad till att skydda Drottningholmsslott.

Men det är ett senare uppdrag som han minns mest, hur han med automatvapen fick vakta Olof Palmes lik. Det hade kommit uppgifter om att någon eller några skulle försöka stjäla Olof Palmes lik.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/832398-de-skulle-stjala-olof-palmes-lik-och-vi-vaktade-med-automatvapen

- En anledning skulle kunna vara ifall att obduktionen inte utförts på rätt sätt och att "tjuvarna" är medvetna om det.

Sedan finns ju perversa variationer, de lämnar jag därhän.
Citera
2017-11-19, 20:14
Medlem
Citat:
Det behöver inte vara rent politiskt motiv. Folk som upplever sig trängda gör sådant ibland. Och vi vet ju heller inte vem mördaren var och inte varför. Lisbeth var ju barnpsykolog. Hon kanske varit involverad i något ärende där någon blivit av med sina barn eller så? Folk kan tilta till ordentligt för sådant.

SE hade ju träffat LP i samband med någon väns vårdnadstvist!

Inte för att jag tror att SE var baneman för den sakens skull. Det kan vara så enkelt att han när han förstod vem som mördats med tanke på hans öppna Palmehat drabbades av Panik. Och han var ju angelägen att stötta henne i rättegången mot CP!
Citera
2017-11-19, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Man behöver inte leta så lång bort. Personer med bakgrund inom IB med en dokumenterad ståndpunkt att de trodde att Sovjet skulle invadera oss förr eller senare och långvariga ihärdiga rykten kring OP och delar av hans kabinett att de var landsförrädare som stod i begrepp att sälja ut våra intressen till Sovjetsidan.

Tore berättade att man många gånger blev kontaktade av olika människor och uppmanade att de måste spana på OP. Sådant låg dock inte på deras kompetens. Skulle de gjort något sådant på eget bevåg så hade det tagit hus i helvete.

Om man tänker sig att sådana tankar sipprade fram till regeringen (som godkände Ebbes privatspaningar som omfattade avlyssning av Näss mfl som utpekade KGB resurser) och det ledde till att viss dold spaning tilläts kan man tänka sig att en eller flera av dessa spanare i frustration över att inte hitta bevis mot OP tag saken i egna händer.

En eller flera av DF:s kollegor frångick uppdraget att spana med eller utan klartecken högre upp och klarade sig för att höjdarna ville dölja att man spanat på sin egen chef.

Njä, men ryktet kan ha startat så, alltså längre bort även om det spreds och fick mest effekt på inrikesnivå. Än idag kan man ju förundras lite över att meriten att ha blivit sparkad från GRU eller FSB på grund av korruption verkar vara högt rankad bland vissa västliga underrättelsetjänster. Eller dissidenter som flytt och verkar vara jätteduktiga på att berätta och hitta upplysningar.
Citera
2017-11-19, 20:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Roine Carlsson är också intressant i persongalleriet

Roine Carlsson hamnade också i onåd hos marinofficerare

"Roine Carlsson gjorde sig allmänt känd, och fick kritik från marinofficerarna, när han 1987 kritiserade förslaget att marinen skulle köpa nya kustkorvetter: "Stora plåtschabrak[1] för att marinofficerarna ska få glänsa på kommandobryggan är ingenting att spilla pengar på." Carlsson gjorde avbön i TV-programmet "Gomorron Sverige" för sitt yttrande, med uttalandet: "Jag är rätt citerad, och det var högst olämpligt av mig att prata på det sättet,... jag är oerhört arg på mig själv för det här. Självklart har jag respekt för marinofficerarna och deras arbete."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Roine_Carlsson

Intervjuas om jasprojektet 1989
https://www.youtube.com/watch?v=wn7JWztUOZ8

Har läst någonstans att Roine påstått sig känna till sanningen om mop men det får ligga på ryktesnivå.
Roine omkom i en flygolycka.

Roine Carlsson lever och fyller 80 på nobeldagen. Han är intressant gällande MOP. Han är en minister som agerar kyligt och genomtänkt under mordnatten.

RC var väl sedd hos militären berättar Mikael Holmström i sin bok om kalla kriget .

Dagen före MOP fick en RC en dragning av U-tjänsten . Vid läsning av Lennart Ljungs dagböcker framgår att även han samarbetade bra m RC när denne var försvarsminister .
Citera
2017-11-19, 20:18
Medlem
Citat:
Njä, men ryktet kan ha startat så, alltså längre bort även om det spreds och fick mest effekt på inrikesnivå. Än idag kan man ju förundras lite över att meriten att ha blivit sparkad från GRU eller FSB på grund av korruption verkar vara högt rankad bland vissa västliga underrättelsetjänster. Eller dissidenter som flytt och verkar vara jätteduktiga på att berätta och hitta upplysningar.

Om det råder inga tvivel. DVS att man spred sådana uppgifter under lång tid via både säpo och ÖB. Uppgifter som vidarebefodras till ministrar.

Lika klart är det att Schori senare i karriären hindrades av veton från väst med troligen liknande bakgrund.
Citera
2017-11-19, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
- En anledning skulle kunna vara ifall att obduktionen inte utförts på rätt sätt och att "tjuvarna" är medvetna om det.

Sedan finns ju perversa variationer, de lämnar jag därhän.

Det låter precis som något ett avhoppat fyllo från GRU skulle kunna sitta och fantisera om i Paris eller London på någon bistro och hoppas ro iland en check från CIA för att kunna ge "bevis" för att OP var dement, hade aids eller whatever.
Citera
2017-11-19, 20:27
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Om du går noggrant igenom förhören med honom, kommer du att förstå att han mötte paret Palme vid Dekorima. Om du går noggrant igenom förhören med Anders B och Inge M kommer du att förstå varför han inte kunde hålla tyst om detta.
Det tror jag inte ett ögonblick på. Men du är naturligtvis välkommen att i detalj försöka förklara detta.

Jag har läst vittnesmålen med Nicola F, Anders B och Inge M utan att ha kommit fram till att Nicola F mötte paret Palme vid Dekorima.

Anders B säger,

"När nu Björkman blev ensam kvar ute på trottoaren började han fundera över vart det andra gänget -de tre eftersläntarna- hade tagit vägen. Efter en stund lämnade han dörrarna till banken. Tillfrågad om vad han nu företog sig uppger han att han gick snett bakåt ut mot trottoarkanten, för att kunna titta Sveavägen söderut upp mot Kungsgatan efter det andra gänget. Han stod och tittade en bra stund, men kunde inte se till någon av dessa i antågande"

"Björkman befinner sig vid detta tillfälle på trottoaren - strax söder om banken"

"I skede då han befinner sig antingen stillastående eller möjligen gående tillbaka Sveavägen söderut uppmärksammar han tre personer i korsningen Sveavägen - Tunnelgatan"

Nicola F säger,

http://oi63.tinypic.com/308xoye.jpg

Granskningskommissionens slutsat är korrekt, det var Anders B, Nicola F såg utmot trottoarkanten !
Citera
2017-11-19, 20:39
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ja det där är ju fantasier utan minsta saklig uppbackning. Det finns inte en enda rapport om att Sagnells grupp varit inblandad i sådant eller att det ens över huvud taget någonsin förekommit i verkligheten eller ens att den över huvud taget existerade efter 1971.
Nej Barbrogruppen som den idag beskrivs av DF är bara åter ett desperat försök att slå nya blå duster kring WT bärarnas identiteter och faktiska rörelser och verksamhet med samma tomma försäkranden som vid utredningens begynnelse.
Du vet nog ingenting om det, men jag har ingenting emot att du bevisar motsatsen. Men det lär aldrig hända. Källor eller ödmjukhet är inte din grej.

Jag utgår ifrån det enkla till motsatsen är bevisad: att det är Barbro Sagnell all over.
Citera
2017-11-19, 20:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
SE hade ju träffat LP i samband med någon väns vårdnadstvist!

Inte för att jag tror att SE var baneman för den sakens skull. Det kan vara så enkelt att han när han förstod vem som mördats med tanke på hans öppna Palmehat drabbades av Panik. Och han var ju angelägen att stötta henne i rättegången mot CP!

Har trots idogt letande aldrig kunnat hitta några fakta på att Stig Engström skulle träffat på Lisbeth Palme i en vårdnadstvist , tror det är en skröna. Liknande såna som UFO-Sundberg skrev och som sedan kletat sig fast som sanningar .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in