2017-11-19, 18:59
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fråga runt på kontoret om vadå? Ja, jo jag antar att rapporteringen antagligen normalt skulle gå via. "home office" men möjligt är väl att han fick en föredragning med tillräckliga detaljer om vad som hänt från någon som geografiskt var närmare händelsen, någon som i viss mån kunde följa direktrapportering. Det kan varit från deras UD ambassad eller möjligtvis deras NATO ambassadör (om det nu var så att rykten gått om att OP var sovjetspion och Stay Behind är en typ av underättelsetjänst för NATO)?

Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Information om t.ex:
Vet vi vilka som har gjort detta?
Är detta någonting vi behöver oroa oss för?
Kan vi anklagas för detta?

Naturligtvis utgör CIA-rapporten inget bevis, men den passar mycket väl in i ett scenario där CIA hade förhandskunskap.

Att kräva bevis eller analys i denna Flashbacktråd är bara retoriska finter för att temat inte passar riktigt den egna smaken.

Precis, och det var även min poäng.
Om vi nu ponerar att man är oroliga för den ryska skuggan (samma skugga som förövrigt saluförs idag, med framgång) vore det tjänstefel att släcka lampan och gå hem, i detta läget.

Ryssen kunde härmed ha vidtagit första steget, en belägring av Sverige. Att man inget gör anser jag är mycket talande.

Vet man vika som jobbade den natten på de aktuella ambassaderna i Sverige? Har man utdrag från deras göranden de aktuella dagarna? Kan man koppla ihop personer där med de grupperingar som rörde sig i området under kvällen? Vilka poliser var i kontakt med dem? Hur?

Besluten har säkert tagits på en helt annan nivå men Planerandet/utförandet av MOP och eftersläckningsarbetet hittar vi möjligen här.
Mörkläggning, tillsättande av "ledningsfigurer" förs nog också från annat håll; kontrolleras och förändras vartefter hur utredningen utvecklas.

Holmér och PKK-spåret var ju en tvärnit och perfekt att börja med om man vill förstöra utredningen, den första och kritiska tiden. Christer Pettersson var en klockren uppföljare en senare tid.
Den "ensamme mördaren" är ju ett underbart tidsfördriv att förstöra 20 år till med.

HH hade ju beröringspunkter inom C I A och kanske också andra underrättelsetjänster. Han hade ett stort inflytande på andra håll. Är det någon som har kartlagt honom?
Han verkar ju inte ens ha alibi för natten? Endera är han hos älskarinnan, eller så i Borlänge, eller utanför brottsplatsen.
Vilka har tillsatt de åklagare som valsat omkring i utredningen och i många fall varit helt ointresserade att kolla upp självklara spår? (har varit helt frågande i utfrågningar i TV av undersökande journalister)

Att försöka lösa mordet genom att hitta den som höll i vapnet är i mitt tycke meningslöst. Och kommer aldrig att hända. Att hitta "ett stort nog motiv" att våga ta risken till ett Statsminister-mord är kärnfrågan. Här finns lösningen. (snart nog dyker det upp gamla dokument som kan fylla i en lucka och föra ett spår framåt).

Jag förstår komplexiteten, också att man säger: "vi har undersökt de spåren".
Mitt svar på det är. Vet vi vilka som gjort det? Nej.

Samma person rör sig i flera olika kretsar. Det finns beröringspunkter mellan dessa. Jag tror det är vägen att gå.

Mvh
Citera
2017-11-19, 19:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag blir inte klok på detta alternativt "alla ljuger om Palmemordet"

http://www.jallai.se/2014/05/olof-franstedts-livforsakring/

"Olof Frånstedt presenterar dokument som visar att förre försvarsministern Anders Thunborg, förre utrikesministern Sten Andersson och förre kabinettssekreteraren Pierre Schori varit IB/SSI agenter! De har haft regelbundna hemliga politiska överläggningar med KGB representanter närvarande. Ofta på restauranger i Stockholms city men även på Socialdemokraternas eget högkvarter på Sveavägen 68. Ja, ni läste rätt: En KGB representant har suttit med vid svenska inrikespolitiska diskussioner på högsta nivån i landet – i Sverige på 1960-talet då Socialdemokraterna satt i ensam regeringsställning! Delar av Sveriges regering diskuterade Svenska inre angelägenheter med Sovjetiska representanter. Sedan rapporterades det direkt till militära IB och SSI. Det låter onekligen lite KGB och STASI över det hela. Anders Thunborg och även Roine Carlsson (S) hade regelbundna möten med IB (som då hade döpts om till SSI) så sent som i slutet av 1980-talet. Försvarsminister Roine Carlsson träffade SSI representanter dagen före Palmemordet den 27 februari 1986. Alltså långt efter Birger Elmérs tid. Så här skriver ÖB Lennart Ljung om Anders Thunborg och SSI:

ÖB Ljung hemliga dagböcker 1983-02-11: På eftermiddagen en föredragning för försvarsministern om den särskilda underrättelsetjänsten SSI. Anders Thunborg är intresserad av den här verksamheten och mycket positiv till dess bedrivande, och dess vikt. / —/ Det är uppenbart att vi kommer att få en aktiv deltagare i den här verksamheten i försvarsministern."

Det är tämligen intetsägande om än det presenteras i dramatiska ordalag. Vad diskuterar man, det kan ju finnas fullt legitima skäl, en ambassadörs ständiga rattfyllor, att man ev kommer förklara denne persona non grata och att det är bättre de kallar hem hen? Då är det väl inte SSIs område men man kanske vill informera dem om att det gjorts.
Citera
2017-11-19, 19:05
Medlem
FurirRevaers avatar
Hämtning av mansperson i 60-årsåldern på centralen kl 15. Alltså några minuter efter 1500. Kolla länken till Jallais blogg. Där har du texten i sin helhet plus lite till.

http://www.jallai.se/2011/12/vad-gjorde-hans-holmer-kvallen-da-palme-mordades/

Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Bra, men vet vi ungefärlig tidpunkt?
Citera
2017-11-19, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Precis, och det var även min poäng.
Om vi nu ponerar att man är oroliga för den ryska skuggan (samma skugga som förövrigt saluförs idag, med framgång) vore det tjänstefel att släcka lampan och gå hem, i detta läget.

Ryssen kunde härmed ha vidtagit första steget, en belägring av Sverige. Att man inget gör anser jag är mycket talande.

Vet man vika som jobbade den natten på de aktuella ambassaderna i Sverige? Har man utdrag från deras göranden de aktuella dagarna? Kan man koppla ihop personer där med de grupperingar som rörde sig i området under kvällen? Vilka poliser var i kontakt med dem? Hur?

Besluten har säkert tagits på en helt annan nivå men Planerandet/utförandet av MOP och eftersläckningsarbetet hittar vi möjligen här.
Mörkläggning, tillsättande av "ledningsfigurer" förs nog också från annat håll; kontrolleras och förändras vartefter hur utredningen utvecklas.

Holmér och PKK-spåret var ju en tvärnit och perfekt att börja med om man vill förstöra utredningen, den första och kritiska tiden. Christer Pettersson var en klockren uppföljare en senare tid.
Den "ensamme mördaren" är ju ett underbart tidsfördriv att förstöra 20 år till med.

HH hade ju beröringspunkter inom C I A och kanske också andra underrättelsetjänster. Han hade ett stort inflytande på andra håll. Är det någon som har kartlagt honom?
Han verkar ju inte ens ha alibi för natten? Endera är han hos älskarinnan, eller så i Borlänge, eller utanför brottsplatsen.
Vilka har tillsatt de åklagare som valsat omkring i utredningen och i många fall varit helt ointresserade att kolla upp självklara spår? (har varit helt frågande i utfrågningar i TV av undersökande journalister)

Att försöka lösa mordet genom att hitta den som höll i vapnet är i mitt tycke meningslöst. Och kommer aldrig att hända. Att hitta "ett stort nog motiv" att våga ta risken till ett Statsminister-mord är kärnfrågan. Här finns lösningen. (snart nog dyker det upp gamla dokument som kan fylla i en lucka och föra ett spår framåt).

Jag förstår komplexiteten, också att man säger: "vi har undersökt de spåren".
Mitt svar på det är. Vet vi vilka som gjort det? Nej.

Samma person rör sig i flera olika kretsar. Det finns beröringspunkter mellan dessa. Jag tror det är vägen att gå.

Mvh

Men va fan, är det ens CIAs bord!?! De är i Haag och har antagligen i februari ganska insikt i att deras aktiviteter i sydamerika dragit på dem en terroriststämpel.
Om samtalet är hemligstämplat till och med på till vem så är det antagligen från en ambassad. Möjligtvis från deras egen NATO-ambassadör i Bryssel, kanske med hälsning från Pentagon att att inte bry sig för mycket.
Citera
2017-11-19, 19:11
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Om det finns protokoll med honom så har de i varje fall inte släppts. Det som finns är utsagan som Martinger skriver ner. Dahlgren skall också ha berättat samma för Jarl Hjalmarsson, den förre högerledaren. Poliskommissarien Gösta Söderström pratar senare med Dahlgren på telefon och får huvuddragen bekräftade. Platsen som HH hämtas på säger Dahlgren då är Falun. Ännu senare görs en bisarr tv-intervju med Dahlgren genom dennes brevinkast. Har för mig det är då han säger att fråga Holmérs kvinna för hon var ju med, hon vet att jag talar sant.

Men nej, inga kända förhör och HH kommenterar hans berättelse med att det är påhitt. Jag tror inte Dahlgren ljuger men frågan är varför han söker upp riksdagsmannen Martinger i riksdagen och berättar för honom. Att han lämnar en lucka på nästan 5 timmar och vägrar tala om var, hur och på vilket sätt han hämtade HH men kanske kan få lov att säga det senare tyder på att han har fått i uppdrag att berätta för Martinger. Men bara vissa saker. Frågan är av vem.

- Det är anmärkningsvärt om det inte gjorts några förhör.
Vad skulle Dahlgren ha för anledning att hitta på det här överhuvudtaget? Att han kan ha blivit utsatt för påtryckningar senare och/eller blivit belagd med munkavle senare kan jag tänka mig.
Citera
2017-11-19, 19:19
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Vill inte tro det men ...

En regel vi statssponsrade mord är att mördarteamet är på-plats/i-landet så lite som möjligt. De kallas in så sent som möjligt och lämnar så fort som möjligt. De är i safe-houset tills minuter innan. Spaningsteamen jobbar i dagar innan.
Järnväg är ett bra transportsätt, vägspärrar kommer ofta innan man spärrar tågen och många sätt att komma undan i samband med tåg. Hade Holmér körningar och hämtningar något att göra med koordinering av mördarteamet. (Nä, troligtvis inte)
[/quote]

Stämmer nog bra det för den här tiden och kanske delvis 2017, men kamerorna är nog olustiga idag.

Nej, det vill man inte tro, men konstigare saker har hänt.

Mvh
Citera
2017-11-19, 19:28
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, och jag får ibland en fundering om huruvida det med att ambitiöst peka på exempelvis CIA fast inget konkret finns i den riktningen inte är ett slags argumentering om guilt by association. Att CIA dödad OP för att OP var Sovjetspion,alltså var OP Sovjetspion. Fast det inte framkommit något som styrker det. När DDR dessutom bedriver en egen utredning så verkar det för mig snarare som mordbrännaren som larmar och står och tittar och sniffar på sin brasa när brandkåren kommer. Plus att en jävla massa tips kommer från Tyskland, även den kända fantombilden.
Kanske inte att DDR var i plott att döda OP men att de var delaktig i att sprida ryktet om OP som Sovjetspion?

-Du menar med ditt inlägg att de inte hade något motiv?
Citera
2017-11-19, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
när ÖB Ljung träffar försvarsminister Roine Carlsson 0545 på mordnatten säger den senare att Palme mördats av två gärningsmän. Roine kom till försvarsstaben direkt från nattens regeringssammanträde . Statsminister Carlsson , Feldt och Anita Gradin hade under mordnatten besökt Sabbatsberg och där träffat Lisbeth och Gösta Welander .

Roine Carlsson är också intressant i persongalleriet

Roine Carlsson hamnade också i onåd hos marinofficerare

"Roine Carlsson gjorde sig allmänt känd, och fick kritik från marinofficerarna, när han 1987 kritiserade förslaget att marinen skulle köpa nya kustkorvetter: "Stora plåtschabrak[1] för att marinofficerarna ska få glänsa på kommandobryggan är ingenting att spilla pengar på." Carlsson gjorde avbön i TV-programmet "Gomorron Sverige" för sitt yttrande, med uttalandet: "Jag är rätt citerad, och det var högst olämpligt av mig att prata på det sättet,... jag är oerhört arg på mig själv för det här. Självklart har jag respekt för marinofficerarna och deras arbete."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Roine_Carlsson

Intervjuas om jasprojektet 1989
https://www.youtube.com/watch?v=wn7JWztUOZ8

Har läst någonstans att Roine påstått sig känna till sanningen om mop men det får ligga på ryktesnivå.
Roine omkom i en flygolycka.
Citera
2017-11-19, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det verkar finnas ett genuint motstånd mot att acceptera Barbro Sagnell som ledare för en grupp som i årtionden övat spaning och radiosamband i skydd under Säpos och underrättelsetjänstens vingar.

Ja det där är ju fantasier utan minsta saklig uppbackning. Det finns inte en enda rapport om att Sagnells grupp varit inblandad i sådant eller att det ens över huvud taget någonsin förekommit i verkligheten eller ens att den över huvud taget existerade efter 1971.

OF:s påstådda grupp motsvarar ingen annat än att han ger gruppen ett falskt Barbro Sjöling namn precis som Leon Bylund är ett falskt namn på Leongruppen.

Ser vi på de faktiska händelserna kring mordet med mängder av observationer med WT som följer OP som PU konstaterat ej är identifierade och en Säporapport som konstaterar att minst tre personer kunnat särskiljas i relation till över en längre period pågående spaning mot OP så passar dettta alls inte in över huvud taget.

Om någon sådan som Sagnell haft folk ute i Stockholm en fredagkväll med full rulle på stan så hade det naturligtvis åtgärdats omgående oavsett vad de de hävdade och det hade läckt till pressen.
"Ökända grupper spanade med WT kring Palmemordet... tidigare misstänkta för olaglig kårverksamhet."
Hade det stått på löpsedlarna.

Herregud alla inom Säpo och Polisledningen kände nog till en person och en verksamhet som varit uppe i debattprogram på tv. Nuvarande förklaring från DF håller inte heller ihop de övade samband men den period de skulle ha gjort det gör ju att de inte kan förklara iakttagelserna och att det är riskfritt att berätta allt för PU så de kan fullfölja förhör.

Även Palmes "säkerhetschefs" Dalstens uttalanden att han redan tidigt känt till att det förekommit en narkotikaspaning med civila möjligen frilansande poliser är märklig.
Naturligtvis skulle man då instruerat att dessa skulle förhöras av Säpo samt ej skulle få tjänstgöra i utredningen tills alla detaljer var klarlagda.

Lägg till detta de mängder av blå duster man spridit om att WT observationer var avförda som ditten och datten.

Tore Forsberg berättade för mig att han och Näss var överens om att gm skulle sökas på "vår egen bakgård" Näss visade tydligt att han gick till handling t ex när det gällde misstänkta Poliser redan från start inklusive sådana som CGÖ. Enligt Näss tog det stopp vilket betyder att han inte fick utreda det i botten. Istället tvingades han spela med i Holmers kurdjakt.

Nej Barbrogruppen som den idag beskrivs av DF är bara åter ett desperat försök att slå nya blå duster kring WT bärarnas identiteter och faktiska rörelser och verksamhet med samma tomma försäkranden som vid utredningens begynnelse.
Citera
2017-11-19, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
-Du menar med ditt inlägg att de inte hade något motiv?

Jag kan inte se något direkt motiv för dem att nödvändigt döda OP, jag presumerar att de är rationelma och väger nyttan mot risken. Men däremot kan jag tro att ryktesspridningen propellerats från någon stat inom Sovjetsfären. Men skadan av denna ryktesspridning, om nu MOP är orsakat av detta, är ju isåfall orsakad av inhemska subjekt, som sprider det vidare, kanske begår brott för att försöka leda det i bevis och måhända agerar på grund av ett än så länge overifierat rykte. Eller hur tänker du? Är det Gorbatjovs fel att exempelvis Wedin och/eller andra har svårt att hålla truten? Och Lingärde är som ett speedat troll och öser ut tips till riksrevisorn och Olle Stenholm om basebolligan? Är det CIAs fel att ryktesspridning inte hindras för att de inte åker runt och klistrar rörmokartejp över truten på glappkäftade före detta militärer? (har du hört den där historien om bredkäftade grodan som mötte en krokodil som väntade på en bredkäftad groda som han skulle få till frukost?)

Jag tror överlag man övertolkar USAs intresse för engagemang i Europa, jag letar febrilt en artikel där Robert Gates kommenterar informationsutbytet med Europa, visserligen mer i närtid än MOP, och visserligen mer inriktat på terroristbekämpning, där han uttrycker att informationskanalerna mellan de europeiska länderna borde kunna förbättras avsevärt även om informationsutbytet bilateralt mellan USA och de enskilda europeiska länderna är förhållandevis gott. De kanske inte har överdrivet intresse att vara ständig mellanman i europeiska angelägenheter?

På samma tema, och även det i närtid. Men tankarna i de riktningarna har funnits tidigare, det framskymtar i Rumsfelds "Known and Unknown A memoir".
Palme och MOP nämns inte överhuvudtaget.

https://mobile.nytimes.com/2010/02/24/world/europe/24nato.html?referer=
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-19 kl. 19:58.
Citera
2017-11-19, 19:51
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyselektrikern
Min morfar dog 2009, han var mycket intresserad i fallet palme, han sa alltid: "vem som mördade Palme vet man om. Men i utredningen pumpas det in massa pengar som går till andra intressen"

Jag har börjat intressera mig nu senaste halvåret lite smått. Yrade han till 100% eller vad tror ni?

Det är pengar som går till att utreda spår som är ren desinformation.

Jag kan inte gå så långt att peka ut en specifik GM, men, spåren leder till en viss krets, detta borde, och gjorde så, troligen mycket tidigt i utredningen.

MOP utfördes av personer som ansåg sig vara direkt drabbade av OPs politik, där OP hade makt att driva och påverka. Dvs, en svensk konspiration bestående av personer som hade makt och kunnande att planera och utföra, samt att påverka efterföljande utredning i önskad riktning.
Senast redigerad av PeoFallmo 2017-11-19 kl. 19:57.
Citera
2017-11-19, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är pengar som går till att utreda spår som är ren desinformation.

Jag kan inte gå så långt att peka ut en specifik GM, men, spåren leder till en viss krets, detta borde, och gjorde så, troligen mycket tidigt i utredningen.

MOP utfördes av personer som ansåg sig vara direkt drabbade av OPs politik, där OP hade makt att driva och påverka. Dvs, en svensk konspiration bestående av personer som hade makt och kunnande att planera och utföra, samt att påverka efterföljande utredning i önskad riktning.

Du tror inte på idén om att människor i utlandet ville ha bort honom pga hans allt större inflytande?

Känns så osvenskt på nåt vis att mörda pga politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in