Citat:
Ursprungligen postat av
boboslacke
Spanarna som spanade mot Oxen skull spottat de direkt och rapporterat de hade blivit bortkörda snabbt av uniformerna.
Dessutom är detta ihåliga resonemang för att bortförklara iakttagelserna. Enligt Säpos PM har ju Palme följts under en period innan mordkvällen så det faller platt som en billig bortförklaring.
Jo de skulle upptäckts, de kanske upptäckts förr, och blivit ombedda att dra dit pepparn växer, men dyker upp nästa dag igen. Man kanske från SÄPO även angett vilka de antar följt Palme men fått tydliga anvisningar om att inte gräva mer i det. Och skyddsobjektet avsäger sig skyddet.
Bortförklaring eller inte, men det kan vara orsak till att man har en hållning om "Jaha, jag tänkte kolla hockey, var det något mer?" om om telefonsamtal från SSI kommer och någon tjötar om att statsministern skjutits. Det betyder inte nödvändigt att man är inblandad, likgiltig eller mörkar.
Det jag beskrev förekommer lite då och då. Det behöver inte vara fråga om polisiära eller militära myndigheter. Det kan vara någon som utreder konkurrensfrågor, ett djurskyddsärende eller hälsovådliga kosttillskott som någon importerar och säljer i butik. Men jag tänker mig att just Barbrogruppens aktiviteter nog lättast hamnar i blickfånget hos vanliga polisen eller SÄPO.
Jag tror heller inte Barbrogruppen nödvändigt är direkt involverade i MOP. Men deras aktiviteter kan ha underlättat för GM i något avseende.