2017-11-19, 18:14
Medlem
FurirRevaers avatar
Nä. Tror det var Riksbron väl? Går ju att kolla men definitivt inte stationen.

Edit: Slottskajen. UA gick in i ett av husen vid Mynttorget.
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ok, tack. Var det vid stationen som Dallas såg honom eller hur var det nu?

Edit, tack för klargörandet kring Barbro/agag också
Senast redigerad av FurirRevaer 2017-11-19 kl. 18:17.
Citera
2017-11-19, 18:15
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Nä. Tror det var Riksbron väl? Går ju att kolla men definitivt inte stationen.

Ok, får leta vidare
Citera
2017-11-19, 18:18
Medlem
FurirRevaers avatar
Dallas parkerade vid Slottskajen och UA gick in i nåt av husen vid Mynttorget. Allt enligt Dallas berättelse.
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ok, får leta vidare
Citera
2017-11-19, 18:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är en orimlig tanke att amatörer inom frivilligförsvaret skulle tillåtas öva en fredagkväll i Stockholms City och att de därvid skulle motsvara de observationer som gjorts från Palmes bostad till Bion och vidare. Lika orimligt är det att någon amatörspanare skulle få störa den mycket resurskrävande spaningen mot Sigges hem och Oxen. De enda som skulle kunna störa är en viktig Säpoaktion eller motsvarande.

Om amatörerna bryr sig i att fråga.
Jag misstänker att såna här aspekter kan ligga bakom en viss aversion hos exempelvis OF. Särskilt om de gjort något ingripande eller påbörjat utredning mot gruppen eller personer i gruppen på fullt befogad anledning för sak som är inom deras kompetensområde, och det tar stopp, att de beordras köra utredningen i tuggen.
Det är lite av en Kafka situation för en tjänsteman, eller att någon rycker utredningen från ens bord och det sägs att någon annan enhet ska ta över. Men man ser att ingen bryr sig i att registrera den som övertagen, påpekar man det att så ska ske (av självbevarelsedrift för att man inte vill få skit för att man i diariet står som sist handläggare på en utredning som "försvunnit"). Då kan man ju bli lite grinig, till man slutar se och höra saker och inte gör mer än absolut minsta nödvändiga. Och därav kanske aversionen mot att ta kontakt med PU också?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-19 kl. 18:27.
Citera
2017-11-19, 18:22
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Dallas parkerade vid Slottskajen och UA gick in i nåt av husen vid Mynttorget. Allt enligt Dallas berättelse.

Bra, men vet vi ungefärlig tidpunkt?
Citera
2017-11-19, 18:23
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Om du går noggrant igenom förhören med honom, kommer du att förstå att han mötte paret Palme vid Dekorima. Om du går noggrant igenom förhören med Anders B och Inge M kommer du att förstå varför han inte kunde hålla tyst om detta.
Det tror jag inte ett ögonblick på. Men du är naturligtvis välkommen att i detalj försöka förklara detta.

Jag har läst vittnesmålen med Nicola F, Anders B och Inge M utan att ha kommit fram till att Nicola F mötte paret Palme vid Dekorima.
Citera
2017-11-19, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Om amatörerna bryr sig i att fråga.

Spanarna som spanade mot Oxen skull spottat de direkt och rapporterat de hade blivit bortkörda snabbt av uniformerna.

Dessutom är detta ihåliga resonemang för att bortförklara iakttagelserna. Enligt Säpos PM har ju Palme följts under en period innan mordkvällen så det faller platt som en billig bortförklaring.
Citera
2017-11-19, 18:31
Medlem
ieshos avatar
Säga vad man vill om Donald F men hans senaste informationskampanj har verkligen påverkat vissa i tråden och spridit inte så lite förvirring.

Det verkar finnas ett genuint motstånd mot att acceptera Barbro Sagnell som ledare för en grupp som i årtionden övat spaning och radiosamband i skydd under Säpos och underrättelsetjänstens vingar.

Att hon inte ledde en grupp som mördade Olof Palme verkar rimligt, men jag förstår inte vad som skulle diskvalificera henne som ledare för t.ex. de WT-personer som Robert Gustafsson såg?
Senast redigerad av iesho 2017-11-19 kl. 18:40.
Citera
2017-11-19, 18:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Spanarna som spanade mot Oxen skull spottat de direkt och rapporterat de hade blivit bortkörda snabbt av uniformerna.

Dessutom är detta ihåliga resonemang för att bortförklara iakttagelserna. Enligt Säpos PM har ju Palme följts under en period innan mordkvällen så det faller platt som en billig bortförklaring.

Jo de skulle upptäckts, de kanske upptäckts förr, och blivit ombedda att dra dit pepparn växer, men dyker upp nästa dag igen. Man kanske från SÄPO även angett vilka de antar följt Palme men fått tydliga anvisningar om att inte gräva mer i det. Och skyddsobjektet avsäger sig skyddet.
Bortförklaring eller inte, men det kan vara orsak till att man har en hållning om "Jaha, jag tänkte kolla hockey, var det något mer?" om om telefonsamtal från SSI kommer och någon tjötar om att statsministern skjutits. Det betyder inte nödvändigt att man är inblandad, likgiltig eller mörkar.

Det jag beskrev förekommer lite då och då. Det behöver inte vara fråga om polisiära eller militära myndigheter. Det kan vara någon som utreder konkurrensfrågor, ett djurskyddsärende eller hälsovådliga kosttillskott som någon importerar och säljer i butik. Men jag tänker mig att just Barbrogruppens aktiviteter nog lättast hamnar i blickfånget hos vanliga polisen eller SÄPO.

Jag tror heller inte Barbrogruppen nödvändigt är direkt involverade i MOP. Men deras aktiviteter kan ha underlättat för GM i något avseende.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-19 kl. 18:51.
Citera
2017-11-19, 18:39
Medlem
Jag blir inte klok på detta alternativt "alla ljuger om Palmemordet"

http://www.jallai.se/2014/05/olof-franstedts-livforsakring/

"Olof Frånstedt presenterar dokument som visar att förre försvarsministern Anders Thunborg, förre utrikesministern Sten Andersson och förre kabinettssekreteraren Pierre Schori varit IB/SSI agenter! De har haft regelbundna hemliga politiska överläggningar med KGB representanter närvarande. Ofta på restauranger i Stockholms city men även på Socialdemokraternas eget högkvarter på Sveavägen 68. Ja, ni läste rätt: En KGB representant har suttit med vid svenska inrikespolitiska diskussioner på högsta nivån i landet – i Sverige på 1960-talet då Socialdemokraterna satt i ensam regeringsställning! Delar av Sveriges regering diskuterade Svenska inre angelägenheter med Sovjetiska representanter. Sedan rapporterades det direkt till militära IB och SSI. Det låter onekligen lite KGB och STASI över det hela. Anders Thunborg och även Roine Carlsson (S) hade regelbundna möten med IB (som då hade döpts om till SSI) så sent som i slutet av 1980-talet. Försvarsminister Roine Carlsson träffade SSI representanter dagen före Palmemordet den 27 februari 1986. Alltså långt efter Birger Elmérs tid. Så här skriver ÖB Lennart Ljung om Anders Thunborg och SSI:

ÖB Ljung hemliga dagböcker 1983-02-11: På eftermiddagen en föredragning för försvarsministern om den särskilda underrättelsetjänsten SSI. Anders Thunborg är intresserad av den här verksamheten och mycket positiv till dess bedrivande, och dess vikt. / —/ Det är uppenbart att vi kommer att få en aktiv deltagare i den här verksamheten i försvarsministern."
Citera
2017-11-19, 18:50
Medlem
Min morfar dog 2009, han var mycket intresserad i fallet palme, han sa alltid: "vem som mördade Palme vet man om. Men i utredningen pumpas det in massa pengar som går till andra intressen"

Jag har börjat intressera mig nu senaste halvåret lite smått. Yrade han till 100% eller vad tror ni?
Citera
2017-11-19, 18:53
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyselektrikern
Min morfar dog 2009, han var mycket intresserad i fallet palme, han sa alltid: "vem som mördade Palme vet man om. Men i utredningen pumpas det in massa pengar som går till andra intressen"

Jag har börjat intressera mig nu senaste halvåret lite smått. Yrade han till 100% eller vad tror ni?
Det är inte omöjligt att pengar till illegal underrättelseverksamhet kanaliseras genom PU. Hur mycket pengar kostar PU per år nuförtiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in