2017-11-19, 17:24
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag köper inte hans historia, varken den första eller den andra. Och vill som boboslacke höra NF igen.

Var det inte den butiken som hade lager i skandiahuset via den för dagen öppna dörren?
Citera
2017-11-19, 17:36
Medlem
riskybizzys avatar
Någon borde be Ulf A beskriva vad han gjorde på morddagen för att kunna stämma av mot Dahlgrens berättelse. Han borde komma ihåg om han befunnit sig på den plats som Dahlgren säger sig ha sett honom. Även Åsa borde tillfrågas om sina förehavanden under natten. Märkligt om hon inte vill säga något tycker jag såhär efter 30 år.

Sen vill jag gärna att någon beskriver förhållandet mellan Barbro och AGAG. Någon i tråden borde väl ha en idé om hur det relationen såg ut.
Citera
2017-11-19, 17:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag vill prova följande och hoppas att några tar sig lite tid och svarar

1. Wtobservationer i närheten av mop: samband med mordet eller inget samband med mordet?

2. Wtobservationer är
a, "Barbrogruppen"
b, "Leongruppen"
c, Poliser
d, SÄPO
e, Militärer eller Must
f, något annat alternativ

f), c) och möjligt d) och e) (finns en uppgift om att man hade koll på någon misstänkt spion inom försvaret). Inte heller direkt relaterat till MOP. Däremot är det fullt möjligt att man kanske ville hålla ett öga på OP om det nu gick envisa rykten om att han var Sovjetspion.

Vad gäller Barbrogrupper så kan de nog funnits men jag vet inte om de skulle vara i WT observationerna, kanske bland de som observerat wt folk.
Citera
2017-11-19, 17:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
En hypotes, AK säger att hon vittnade om den bilen som körde långsamt och hindrade trafik. Om det skulle vara Holmer eller annat känsligt ämne kan det ju vara en orsak.

Ja, det skulle kunna vara en orsak.

Men vad är orsaken till att SE inte vittnar om att han såg AB och vice versa?

Har SE gått ut från Skandiahuset och passerat AB obemärkt medans han stod och tittade norrut efter sina eftersläntrande arbetskamrater och så att säga varit den person som AB därefter ser lyfta sin hand och lägga på OP:s axel?

Signalementet stämmer med SE, låt vara att huvudbonaden inte stämmer, går fort att byta från keps till stickad mössa och vice versa. Kan hända att man tappar glasögon när man i all hast byter huvudbonad.

Jag drar inga stora växlar på det här, men hur kommer det sig att de här två personerna har kunnat missa varandra?
Citera
2017-11-19, 17:46
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Någon borde be Ulf A beskriva vad han gjorde på morddagen för att kunna stämma av mot Dahlgrens berättelse. Han borde komma ihåg om han befunnit sig på den plats som Dahlgren säger sig ha sett honom. Även Åsa borde tillfrågas om sina förehavanden under natten. Märkligt om hon inte vill säga något tycker jag såhär efter 30 år.

Sen vill jag gärna att någon beskriver förhållandet mellan Barbro och AGAG. Någon i tråden borde väl ha en idé om hur det relationen såg ut.

Bra fråga, ibland sägs att de (Barbro) var amatörer som fått viss utbildning, kanske genom hemvärnet eller liknande och ibland kopplas de till IB eller AGAG men oklart om de ingår i de grupperingarna eller bara rapporterat dit till någon inom de organisationerna.

Vad gäller den så kallade Palmehusgruppen där tydligen någon av deltagarna informerats om att den de rapporterat till inte var inom SÄPO (eller polis) så kan man ju undra om de varit vilseledda från start, eller om det avser något där den de rapporterat till fått sluta sin tjänst?

Sådana här grupper är väl mer svårhanterliga idag, i vart fall inom de polisiära myndigheterna där man kör loggar på slagningar numera och man kan sitta pyrt till om man gjort slagningar på person som inte verkar höra till ett ärende man har. Det är väl PAN som minst och värst avsked. Då och då ser man ju att någon gjort slagningar på någon de uppgivit att de träffat på krogen, fast det är väl iofs lätt att säga, fast det kanske handlar om något annat.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-19 kl. 17:52.
Citera
2017-11-19, 17:47
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:

Många önskemål från min sida ser jag Borde kanske maila Ulf A själv och ställa frågan på ett bra sätt. Hur hittar man e-postadress tro?
Citera
2017-11-19, 17:50
Medlem
Citat:

Barbro verkar snarast vara en fredstidsverksamhet kopplad till SSI inrikes i sådant fall i samma gränsland mellan SSI och Säpo som enheter ofrmellt inom Säpo befann sig. AGAG är en ren krigsorganisation i händelse av krig eller aktivering av denna i skymmningsläge.

När det gäller persongalleriet och organisationen vet vi mycket lite men det är rimligt att det förekommer samma personer överlappande i organisationerna. Folk inom säpo och Must som var krigsplacerade i en Stay behindverksamhet. Utan att veta personernas fredstida jobb och uppgifter och krigsorganisationen är alltså frågan omöjlig att besvara. Förmodligen är det bara Must och Öb som kan veta sanningen där. Problemet är att Must inte svarar generellt utan bara på specifika frågor. Gissar att det är sådana personfrågor frågor PU ställt och som är anledning till nya förhör med DF.
Citera
2017-11-19, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Bra fråga, ibland sägs att de (Barbro) var amatörer som fått viss utbildning, kanske genom hemvärnet eller liknande och ibland kopplas de till IB eller AGAG men oklart om de ingår i de grupperingarna eller bara rapporterat dit till någon inom de organisationerna.

Det är en orimlig tanke att amatörer inom frivilligförsvaret skulle tillåtas öva en fredagkväll i Stockholms City och att de därvid skulle motsvara de observationer som gjorts från Palmes bostad till Bion och vidare. Lika orimligt är det att någon amatörspanare skulle få störa den mycket resurskrävande spaningen mot Sigges hem och Oxen. De enda som skulle kunna störa är en viktig Säpoaktion eller motsvarande.
Citera
2017-11-19, 18:00
Medlem
FurirRevaers avatar
Testa twitter. Han verkar finnas där @ulfadelsohn. Inte så värst aktiv men skicka ett meddelande till honom så får du se om han svarar.
Citat:
Många önskemål från min sida ser jag Borde kanske maila Ulf A själv och ställa frågan på ett bra sätt. Hur hittar man e-postadress tro?
Citera
2017-11-19, 18:01
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
En hypotes, AK säger att hon vittnade om den bilen som körde långsamt och hindrade trafik. Om det skulle vara Holmer eller annat känsligt ämne kan det ju vara en orsak.

Förmodligen står det inget särskilt av större värde för fallet.

De vittnesmål som släpptes var till för att smutskasta vittnet SE, som var ett försvarsvittne, i rättegången mot CP. Nu fixade SE det på egen hand och sett i backspegeln måste detta ses som en miss av åklagarsidan.
Citera
2017-11-19, 18:02
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Testa twitter. Han verkar finnas där @ulfadelsohn. Inte så värst aktiv men skicka ett meddelande till honom så får du se om han svarar.

Ok, tack. Var det vid stationen som Dallas såg honom eller hur var det nu?

Edit, tack för klargörandet kring Barbro/agag också
Senast redigerad av riskybizzy 2017-11-19 kl. 18:06.
Citera
2017-11-19, 18:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Var det inte den butiken som hade lager i skandiahuset via den för dagen öppna dörren?
Du frågade inte mig, men det var La Cartiere.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in