2017-11-17, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Var det inte idag det skulle vittnas..?

Elelr är det därför det är så tyst här.

Igår 16/11 skulle JM ha talat.
Citera
2017-11-17, 13:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Igår 16/11 skulle JM ha talat.

Just det, 16/11. När var JB et co.? Måndag?
Citera
2017-11-17, 13:35
Medlem
Citat:
Just det, 16/11. När var JB et co.? Måndag?

Här är lite:

Dag 5, 20/11 Fortsatt uppspelning av förhör med tilltalad, förhör med två vittnen samt förhör med målsägande

I många av rättegångsdagarna är det bara HR som själva lyssnar på gamla TR-inspelningar av förhör och vittnesmål. Vissa dagar är reservdagar.
Senast redigerad av zilvereko 2017-11-17 kl. 13:39.
Citera
2017-11-17, 19:03
Medlem
Återigen lyssnar jag på del 5 av 5 i podden "En mörk historia" och blir förvånad över hur mycket skit JM pratar och svänger sig med ord hon inte begriper vad de betyder. Det är nästan pinsamt att lyssna på:

https://www.acast.com/enmorkhistoria/arbogakvinnan5-5-nuardetgrandfinale

Den som orkar kan ju lyssna från del 1.
Citera
2017-11-18, 06:42
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Återigen lyssnar jag på del 5 av 5 i podden "En mörk historia" och blir förvånad över hur mycket skit JM pratar och svänger sig med ord hon inte begriper vad de betyder. Det är nästan pinsamt att lyssna på:

https://www.acast.com/enmorkhistoria/arbogakvinnan5-5-nuardetgrandfinale

Den som orkar kan ju lyssna från del 1.
Tack.
Det ÄR pinsamt att lyssna på, känns som att man får skavsår i öronen av Johanna Möller.
Men så har hon ju också bara hållit sig inom "klanen" med undantag för några flyktingar.
Folk som endera inte förstår vad hon babblar om eller så vågar de inte säga emot.
Men, jag undrar dels hur hon kunde klara socionomutbildningen och också hur det fungerade i arbetslivet. Var det aldrig liksom någon som ifrågasatte henne, som sa typ "stopp, vad fan pratar du om?".
Citera
2017-11-18, 10:50
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Du kan betrakta gifta föräldrar i plural som synonyma för "arvlåtaren" i singular. Slår man ihjäl en kan man inte ärva den andre. Det var det jag försökte säga.
Är det din tolkning eller hittar du någon lagtext som uttryckligen säger att det är så?
Citera
2017-11-18, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Du kan beställa dem via mail till Västmanlands TR, de är såklart maskade men en del kommer fram.
Det enda man får tillgång till är sid 1, dvs intyget där det står att skäl för RPU föreligger. För fullständigt undersökningsprotokoll krävs att rådman ska göra en särskild sekretessprövning - efter skriftlig begäran om sådan. Är det vad du gjort? Vad innebär sekretessprövningen?
Citera
2017-11-18, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Om vi då för enkelhetens säger hypotetiskt att det finns 24 miljoner om Am dör. Då får UF 12miljoner. Jms barn 1 miljon var. JM 6 miljoner. Men så kan AM skriva testamente och halvera JM del bara till enbart JMs, arvslott dvs. 3 miljoner. Därefter kan man avräkna förtida uttag 1 miljon som gåva frän GM, en bil, vad jag kommer i håg men det kan vara mer.

"Det tvingande laglottssystemets brist på undantag medför i dagsläget att bröstarvingar, som
grovt misshandlat eller försökt mörda en förälder måste tillåtas ärva
. Detta eftersom förverkanderegeln i 15:1 ÄB som bekant endast är tillämplig om en arvlåtare eller testator avlidit."

Alltså, JM:s barn ärver endast i händelse av att JM anses ha förverkat sin rätt till arv. I annat fall ärver givetvis JM hela sin del, barnen ärver först efter JM. Med testamente kan AM minska JM:s del till att endast omfatta laglotten och förskott på arv kan räknas av - men fortfarande så ärver inte JM:s barn såvida inte AM testamenterar egendom till dem. De får vänta på sin tur i arvsordningen.
Citera
2017-11-18, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noeh
Det enda man får tillgång till är sid 1, dvs intyget där det står att skäl för RPU föreligger. För fullständigt undersökningsprotokoll krävs att rådman ska göra en särskild sekretessprövning - efter skriftlig begäran om sådan. Är det vad du gjort? Vad innebär sekretessprövningen?

Nej jag (och flera andra) har fått hela RPU protokollet maskat (= sekretessprövat) för både JM och MR. Jag skrev bara att jag ville ha RPU för dem och även målnummer, B3570-16 o B4202-16.
Citera
2017-11-18, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nej jag (och flera andra) har fått hela RPU protokollet maskat (= sekretessprövat) för både JM och MR. Jag skrev bara att jag ville ha RPU för dem och även målnummer, B3570-16 o B4202-16.

Skrev detsamma och fick svaret om särskild sekretessprövning... Får göra ett nytt försök.
Citera
2017-11-18, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noeh
Skrev detsamma och fick svaret om särskild sekretessprövning...
Det lär säkert inte ändra sig efter särskild sekretessprövning hos rådmannen.
Citera
2017-11-18, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det lär säkert inte ändra sig efter särskild sekretessprövning hos rådmannen.

Förmodligen inte, men om jag uppfattade diva59 korrekt så hade de inte skickat in denna begäran skriftligt till rådmannen utan bara efterfrågat protokollet? (Nedan)
Citat:

Vad innebär sekretessprövningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in