Citat:
Ursprungligen postat av
Trollet3
Har några frågor jag länge funderat över:
1. Hur länge kunde Nautinus köras i u-läge?
2. Kan en u-båt ligga still på botten, eller måste den hållas i rörelse, för att t ex inte välta?
3. Gick det att navigera i u-läget?
4. Fanns det någon kommunikationsutrustning som fungerade i u-läget?
5. Vid uppstigning, hur syns det att det är fritt ovanför, framför eller runtomkring? En plotter?
Är medveten om min parasiterande trådstil nu, men någon kanske vill svara ändå.
1. "Hur länge som helst", eller rättare sagt, tills dieseln tar slut, om man kör med snorkeln uppe. På batterier vill jag minnas att man kunde köra ca 30 minuter.
2. De kan som regel ligga stilla på botten. Nautilus kunde.
3. Ja. N har gyrokompass ombord, så det går fint. (Fast det finns en hel del troll i den här tråden som inte har den blekaste aning om hur man navigerar, och därför tror att ingen annan kan heller.)
4. Sannolikt inte. Det finns hydroakustiska telefoner men de har kort räckvidd, och PM hade inte precis någon att kommunicera med när han dök med sin ubåt, så det fanns helt säkert inte ombord.
5. På N "syntes" det sannolikt inte på något vis. Man får lyssna, tror inte N hade några särskilda sonarer för dylika ändamål, utan man får lyssna med öronen. Andra båtar hörs VÄLDIGT tydligt under ytan. Även på vanliga fritidsbåtar hör man, när man är nere i båten, tydligt ljudet från andra båtar en bit bort, genom vatten och skrov. Det luriga är segelbåtar, som tyst glider fram genom vattnet.
Detta var sannolikt orsaken till den nära krocken mellan N och handelsfartyget. Av någon anledning hade tydligen PM dykt i eller nära en farled på första dyket, och det var när han (de?) kom upp från första dyket som denna krock höll på att inträffa. Han var ouppmärksam och glömde lyssna. Han tänkte nog på annat ...