2017-11-18, 06:35
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Självklart inte. Nu har det blivit något fel här.
Ja det blev fel när någon beskrev mordet på KW som hans ”sista stora show”, du tolkade det som att han själv skulle varit medveten om det - fast avsändare syftade bara på att det rent konkret faktiskt blev hans sista stora show.. hoppas jag lyckades göra mig förstådd.
Citera
2017-11-18, 07:13
Medlem
Trollet3s avatar
Har några frågor jag länge funderat över:
1. Hur länge kunde Nautinus köras i u-läge?
2. Kan en u-båt ligga still på botten, eller måste den hållas i rörelse, för att t ex inte välta?
3. Gick det att navigera i u-läget?
4. Fanns det någon kommunikationsutrustning som fungerade i u-läget?
5. Vid uppstigning, hur syns det att det är fritt ovanför, framför eller runtomkring? En plotter?

Är medveten om min parasiterande trådstil nu, men någon kanske vill svara ändå.
Senast redigerad av Trollet3 2017-11-18 kl. 07:27. Anledning: Tillägg
Citera
2017-11-18, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, dom två (PM och vB) startade företaget tillsammans alltså. Sedan blev det en juridisk strid om företaget som vB vann, därmed ägde han CS. En stor del av manskapet stannade kvar när Madsen fick lämna och sedermera startade RML. Det var vB som drev att företaget skulle delas pga långvariga samarbetsproblem med Madsen. Det var också CS som skulle få skjuta upp sin raket en vecka före Madsen. Måndagen efter denna helg.

Liksom när Ubåtföreningen hävdade sin juridiska rätt till ägandet av Natilus och PM bedrev pararnoid jakt mot ubåtsföreningen, gjorde han detsamma mot vB som därför lämnade och flydde sin kos - för ett tag. Ubåtsföreningen gav upp inför PMs paranoida och maniska jakt och skänkte bort Nautilus, bara för att slippa honom samt alla utgifter dom lagt ned på Nautilus och framtida underhållskostnader.

NU i Efterhanden kan jag förstå varför det var så viktigt att Enbart Han hade tillgång till Nautilus framöver. Efter upplevelsen med KW skulle flera följa ....... med all säkerhet.

Eller vad tror du Merwinna?

Att v Bengtsson även är engagerade i andra stora jobb utanför CS är väl snarast förväntat då han dels är efterfrågad pga sin kompetens och dels organiserat företaget på ett sådant sätt att de finnas avdelningschefer och ansvariga på alla nivåer dvs HELT ANNORLUNDA än hur Madsen gillade att ha de, toppstyrt av sig själv.

vBengtsson, som tidigare också jobbat för NASA, håller sin kompetens uppdaterad och återför det till företaget och till sina anställda. Det är väl ypperligt.

------------------------------

Du, har verkligen krupit tillbaka på ruta 1 igen, Merwinna och försvarar Madsen in absurdum.

CS är ju en förening, ingen av PM eller von Bengtsson ägde/äger CS. Här är 2 protokoll som förklarar hur det gick till när PM lämnade, ganska intressant tycker jag. Många kommentarer från PM himself.

Referat af Ordinær Generalforsamling 17. februar 2014 Copenhagen Suborbitals:
https://copenhagensuborbitals.com/wp_blog/wp_content/uploads/2015/02/cs_generalforsamling_2014.pdf
Referat af Ekstraordinær Generalforsamling 2014-03-03 Copenhagen Suborbitals:
https://copenhagensuborbitals.com/wp_blog/wp_content/uploads/2015/02/cs_generalforsamling_2014_extraordinaer.pdf
Senast redigerad av diva59 2017-11-18 kl. 07:49.
Citera
2017-11-18, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
2. Kan en u-båt ligga still på botten, eller måste den hållas i rörelse, för att t ex inte välta?
5. Vid uppstigning, hur syns det att det är fritt ovanför, framför eller runtomkring? En plotter?

Här är en länk som förklarar hur N fungerar:
https://ing.dk/artikel/saadan-fungerer-nautilus-203188
Citera
2017-11-18, 08:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Kan vi inte byta ämne nu?
Så här stod det i bt här om dagen.

Eftersom PM gick med på att sitta häktad till den 13/12 så kommer polisen ej att gå med ut med ny info nu utan det kommer i december.

»Vi forventer ikke at komme med yderligere nyt, før vi tager stilling til tiltalespørgsmålet. Det gør vi i løbet af december,« siger Jakob Buch-Jepsen.

Det här har jag inte läst tidigare.
I dag er det politiets teori, at Peter Madsen dræbte den unge kvinde ombord på ubåden og parterede liget, mens ubåden var neddykket i Øresund mellem klokken 4.40 til omkring 8.25 den 11. august.Peter Madsen erkender sig skyldig i usømmelig omgang med lig, men nægter sig skyldig i manddrab.

Att hon blev mördad och styckad under Madsens andra dyk har jag trott från början.

Undrar vad som fått dem att tro det.
Citera
2017-11-18, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Att hon blev mördad och styckad under Madsens andra dyk har jag trott från början.

Jag har inte hört/läst att polisen uttalat sig om när hon blev dödad men det kanske finns någonstans?
Däremot förklarar Möller hypotesen att hon blev styckad under det andra dyket (4.40-8.25) med att kroppsdelarna etc (huvud, armar, kläder, kniv) hittats längs den färd/rutt N haft 8.25-9.05.
Möllers pk 171007:
https://www.youtube.com/watch?v=bsQsPhRmREc
Citera
2017-11-18, 09:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja det blev fel när någon beskrev mordet på KW som hans ”sista stora show”, du tolkade det som att han själv skulle varit medveten om det - fast avsändare syftade bara på att det rent konkret faktiskt blev hans sista stora show.. hoppas jag lyckades göra mig förstådd.

Jadå, nu är det utrett!
Citera
2017-11-18, 09:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Vad har fått dig att tro det?

Vad tror du hände under första dyket då?
Citera
2017-11-18, 10:24
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jo,jag vet att du sa detta då. Därför lyssnade jag om på presskonferensen flera gånger men jag kunde inte höra det.
Och jag har även sökt på nätet utan framgång.
PM satt ju och tyckte synd om Raket-Madsen som "döde den 10/8" under häktningsförhandlingen i Kbh.
Så därför verkar de logiskt att tro att KW dog 10/8. Verkligen mystiskt att de har detta som teori.
Kanske vittnesmål som vi inte känner till? Någon på sjön som hört ngt. när Nautilus var i y-läge före sista dyket(?)
Jag tror han syftade på att Raketmadsen dog för att han åkte fast, inte för att han dödade Kim.
Citera
2017-11-18, 10:25
Medlem
trngws avatar
Citat:

Och när är "från början" enligt dig? För tre veckor sedan eller?
Citera
2017-11-18, 10:56
Medlem
trngws avatar
Citat:

1. "Hur länge som helst", eller rättare sagt, tills dieseln tar slut, om man kör med snorkeln uppe. På batterier vill jag minnas att man kunde köra ca 30 minuter.

2. De kan som regel ligga stilla på botten. Nautilus kunde.

3. Ja. N har gyrokompass ombord, så det går fint. (Fast det finns en hel del troll i den här tråden som inte har den blekaste aning om hur man navigerar, och därför tror att ingen annan kan heller.)

4. Sannolikt inte. Det finns hydroakustiska telefoner men de har kort räckvidd, och PM hade inte precis någon att kommunicera med när han dök med sin ubåt, så det fanns helt säkert inte ombord.

5. På N "syntes" det sannolikt inte på något vis. Man får lyssna, tror inte N hade några särskilda sonarer för dylika ändamål, utan man får lyssna med öronen. Andra båtar hörs VÄLDIGT tydligt under ytan. Även på vanliga fritidsbåtar hör man, när man är nere i båten, tydligt ljudet från andra båtar en bit bort, genom vatten och skrov. Det luriga är segelbåtar, som tyst glider fram genom vattnet.

Detta var sannolikt orsaken till den nära krocken mellan N och handelsfartyget. Av någon anledning hade tydligen PM dykt i eller nära en farled på första dyket, och det var när han (de?) kom upp från första dyket som denna krock höll på att inträffa. Han var ouppmärksam och glömde lyssna. Han tänkte nog på annat ...
Senast redigerad av trngw 2017-11-18 kl. 10:59.
Citera
2017-11-18, 11:02
Medlem
trngws avatar
Citat:
Det låter verkligen inte som något man ”bara” gör. För det första måste röret vara glatt så han kan glida upp, för det andra är en lealös kropp enormt svår att hantera. Dessutom utan kläder att hålla i. De två sistnämnda visste säkert Fjanten, vis av tidigare erfarenheter. Jag menar inte alls att det är omöjligt, men han kan ha sett det som tillräckligt besvärligt för att ta med sig en såg.

Nu avsåg jag bara möjligheten att gå upp för stegen i röret utan att använda händerna för att klättra upp. Det är tveklöst så enkelt. Ett målat stålrör är glatt.

Ska man ha upp en död kropp på det viset så är det självklart inte lika enkelt, inte enkelt alls faktiskt, men därmed inte heller omöjligt. Det är allt jag säger när det gäller kroppen, det är inte omöjligt, som vissa hävdar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in