2017-11-18, 08:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Så Gud, Jesus och troende gillar inte rationellt tänkande individer som kräver bevis?

Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jo, Jesus och Gud gillar självständigt tänkande människor.

pk2. Du "glömde" det där med bevisföringen.

När kommer den?
Citera
2017-11-18, 08:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
I den kontext som vi i "diskussionen" befinner oss, så gäller utgångspunkten; "Orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden". Detta implicerar att det finns en skapare. Gud.

Det är DU (och inte "vi") som befinner dig "i en kontext", där "den kosmiska begynnelse" är skapad av nån 'gud' som tydligen trots allt är transcendent.

Det är alltså "Intelligent Design"-postulatet du ger ett uppkok. Så: Presentera belägg för det, tack.
Citera
2017-11-18, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så 'gud' är alltså konsekvensen av en "skapelse" som enligt ditt tidigare resonnemang börjar i tiden?
"orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden" är fortfarande den utgångspunkt vi resonerar kring, ja. Och Gud är konsekvensen, ja.
Citat:
Alltså kommer det mundana först, och sen uppstår transcendens som en konsekvens?
Bra fråga, jag formulerar svaret på två sätt för att öka din förståelse: 1. Orsaken är före världen eftersom den övergår tiden, och den värld som gav upphov till orsaken blev därför "tvingad" att manifestera sig och uppfylla alla villkor för orsakens existens.

2. Eftersom orsaken trängde sig ut ur tiden, dit, där ingenting fanns, därför MÅSTE den med 100% sannolikhet uppfylla sig själv och därför blev exakt den värld till, ur vilken orsaken kom.

Citat:
Men om nu det är det mundana som "kommer först", hur kan nån skapare då "orsaka" en kosmisk begynnelse?
Orsaken/skaparen är först.
Citera
2017-11-18, 08:37
Medlem
Citat:
Det är DU (och inte "vi") som befinner dig "i en kontext", där "den kosmiska begynnelse" är skapad av nån 'gud' som tydligen trots allt är transcendent.

Det är alltså "Intelligent Design"-postulatet du ger ett uppkok. Så: Presentera belägg för det, tack.
Antingen håller vi oss till utgångspunkten och pratar om implikationen av den eller så diskuterar vi argumentet som gav upphov till den utgångspunkten. Hur vill du ha det?
Citera
2017-11-18, 08:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
"orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden" är fortfarande den utgångspunkt vi resonerar kring,

Nix, det är inte "vi" ... men du ... som för ett sånt resonemang med dina premisser.

Citat:
Och Gud är konsekvensen, ja. Bra fråga, jag formulerar svaret på två sätt för att öka din förståelse: 1. Orsaken är före världen eftersom den övergår tiden, och den värld som gav upphov till orsaken blev därför "tvingad" att manifestera sig och uppfylla alla villkor för orsakens existens.

Så "gud" skapar sig själv? Det är inget "bevis", det är ett postulat.

Citat:
2. Eftersom orsaken trängde sig ut ur tiden, dit, där ingenting fanns, därför MÅSTE den med 100% sannolikhet uppfylla sig själv och därför blev exakt den värld till, ur vilken orsaken kom.

Premiss-baserat cirkelargument, som inte har ett dyft med bevisföring att göra.
Senast redigerad av Bogomil 2017-11-18 kl. 08:41.
Citera
2017-11-18, 08:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Antingen håller vi oss till utgångspunkten och pratar om implikationen av den eller så diskuterar vi argumentet som gav upphov till den utgångspunkten. Hur vill du ha det?

Varken eller, eftersom jag inte anser att ditt ad hoc-premissande och/eller din cirkelargumentation har det minsta med bevis att göra.
Citera
2017-11-18, 08:45
Medlem
Citat:
Själv tycker jag premisserna till argumentet är mer rationella än deras negation.

Citat:
På vilket sätt är premissen om Jesus som skapare "mer rationell än dennas negation"?
Nu var det inte detta "argument" jag avsåg. Jag avsåg argumentet vars slutsats var "orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden" (undrar om jag ska lägga den meningen på en snabbtangent, eftersom jag hela tiden behöver upprepa mig.)
Citera
2017-11-18, 08:48
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:
Varken eller, eftersom jag inte anser att ditt ad hoc-premissande och/eller din cirkelargumentation har det minsta med bevis att göra.
Ja, då blir det enkelt för dig, eftersom du då kan byta fot vad du än får för svar. Tror inte vi kommer längre än så här om det är så du vill ha det.
Citera
2017-11-18, 08:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ja, då blir det enkelt för dig, eftersom du då kan byta fot vad du än får för svar.

Har inget med att "byta fot" att göra. Det jag konsekvent efterlysar är BEVIS istället för ad hoc-premissande och logikfel.
Citera
2017-11-18, 08:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag avsåg argumentet vars slutsats var "orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden"

Visst. Men sen försökar du smussla in 'gud' i detta och är ... efter det inledande totalt onödvändiga demagogiska parafernalia ... tillbaka på "ID"-postulatet.
Citera
2017-11-18, 09:01
Medlem
Citat:
Citat:
"orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden" är fortfarande den utgångspunkt vi resonerar kring, ja.
Citat:
Nix, det är inte "vi" ... men du ... som för ett sånt resonemang med dina premisser.
Vill du hellre att vi pratar om argumentet som ledde fram till slutsatsen att "orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden"? I så fall är det en annan diskussion. (1)
Citat:
Citat:
Och Gud är konsekvensen, ja. Bra fråga, jag formulerar svaret på två sätt för att öka din förståelse: 1. Orsaken är före världen eftersom den övergår tiden, och den värld som gav upphov till orsaken blev därför "tvingad" att manifestera sig och uppfylla alla villkor för orsakens existens.

Citat:
Så "gud" skapar sig själv? Det är inget "bevis", det är ett postulat. Premiss-baserat cirkelargument, som inte har ett dyft med bevisföring att göra.
Detta kan logiskt härledas ur argumentet som ledde fram till slutsatsen att "orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden". Se. (1)
Citera
2017-11-18, 09:05
Medlem
Citat:
Har inget med att "byta fot" att göra. Det jag konsekvent efterlysar är BEVIS istället för ad hoc-premissande och logikfel.
Du har fått rationella argument, men om du ifrågasätter något av det så får vi ta en sak i taget. Hur ska jag annars kunna svara och bli förstådd på ett rationellt sätt, när du hela tiden bollar över det till andra sidan? Antingen håller vi oss till utgångspunkten och pratar om implikationen av den eller så diskuterar vi argumentet som gav upphov till den utgångspunkten. Hur vill du ha det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in