Flashback bygger pepparkakshus!
2017-11-08, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fugu
Om du tror brottare i regel är klumpiga tar du helt fel.
Krävs oerhörd kordination och rörlighet för att lyckas i den sporten.

Svårt att svara på frågan. Rent instinktivt tror jag en brottare kan muskla ut och lyckas med sina tekniker bättre. Men jag är rätt partisk.

Var förövrigt den taktiken jag använde då jag vann DM-guld i judo som 12-åring med 2 judoträningar i bakfickan.
Tror snarare att dina motståndare var ngt yngre och då uppstår en muskel skillnad, eller hur, blir ofta så i junior tävlingar, en elvaåring kan få möta en fjortonåring ,
judo har fler tekniker än brottning,, kläder öppnar tex för en hel serie med olika typer av halslås,
finns det direkt dödliga tekniker i brottning ens?
Citera
2017-11-08, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadakajime
Haha det är inget snack om saken judokan skulle vinna skitlätt! Bara o dra en ippon seoi nage, sedan på marken ta t.ex en triangle? Shit asso vad judo är underskattat av alla
Jag vet,,, har drabbats av brottare utanför ringen, dojjon eller vad man kallar det och tycker att deras sidoförflyttningarna är tragiska, bentekniker verkar handla mest om att hålla balansen och trycka sig framåt, finns många fina offer kast tex tomei nage,, sådana kast kan de inte träna för det strider mot hela upplägget,
jag har hört att alla korta kung fu tekniker är försvar mot judo och jujutsi
Citera
2017-11-08, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Fan vad du har rätt! Självklart står brottaren bara där och låter judokillen göra vad han vill! Skulderkast är så svårt att flytta sig ur!

..
Många har först komma ur min vänster ippon SEI.. men då går från höftkast drar åt armen krokar benet och vrider runt skulder kast? heter det så inom brottning
Och ja,, brottare står i det närmaste still i jämförelse judokans om du kollar tävlingssekvenser
Citera
2017-11-11, 19:02
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonslayer1312
Vet att inte reglerna är utformade men utgår från att man vinner om man kastar/vänder motståndaren på rygg. Inga double legs, single leg, eller något där man greppar benen (om inte motståndaren har ett grepp som trycker ner en) eftersom inte det är tillåtet i judo längre.

Jag tror, och är ganska säker på, att det är så enkelt som att om båda hade dräkt skulle judokan vinna. Om inte skulle självklart brottaren vinna. Överlag skulle brottaren "vinna mer" eftersom jag tror att judokan har mindre chans utan dräkt än brottaren med dräkt.

Ja, lite så resonerar jag också. men det är problemet med alla jämförelser sporter emellan. Kör man efter regelverk A vinner antagligen utövaren av kampsport A. Kör man efter regelverk B vinner antagligen utövaren av kampsport B. Det är oftast inte svårare än så, och helt logiskt.

Det är också svårt när TS i första inläggen försöker lägga upp scenariot som att matchen kombinerar judo och brottningsregler. Det beror helt på vilka regler man väljer att behålla och dra ifrån. Någon skrev att judokan skulle ha dräkt och brottaren vara utan men de flesta kasten/submission har knappsat något med den egna dräkten att göra utan med motståndarens dräkt att göra. Säkert mer negativt för judokan trots att dräkten tillhör hans sport.

Brottare är f.ö. ruggigt bra på markkontroll men saknar kunskap om submissions. Ingår submissions har judokan klart övertag osv.
Citera
2017-11-18, 00:55
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
Många har först komma ur min vänster ippon SEI.. men då går från höftkast drar åt armen krokar benet och vrider runt skulder kast? heter det så inom brottning
Och ja,, brottare står i det närmaste still i jämförelse judokans om du kollar tävlingssekvenser

Snygg citering på ett fem år gammalt inlägg
Citera
2017-11-18, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Snygg citering på ett fem år gammalt inlägg
hehe ja så kan det bli ,,
dåliga reaktionstider när man blir gammal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in