Flashback bygger pepparkakshus!
2010-01-14, 16:42
Medlem
Jag är ingen expert på kampsport. Men den här diskussionen kom upp på jobbet för ett tag sedan. Hur skulle en svensk judokille, elit alltså stå sig mot en OS brottare typ Ara el Lidberg. Samma viktklass. Om man hade ett regelverk mixat judo/brottning. Alltså inte MMA
Citera
2010-01-14, 16:44
Medlem
megapixels avatar
Ara eller Martin skulle nog göra mos av dessa judokillar.
Citera
2010-01-14, 16:48
Medlem
Ballhasse,
Tyvärr omöjlig att svara på innan det testats. Det beror till väldigt stor del på hur regelsystemet utformas samt de individuella kämparna. Den stora frågan är varför bry sig? Judo och brottning är 2 separata system med egna regler, tävlingar och organisationer bakom sig.

Mvh / Skuggvarg
Citera
2010-01-14, 16:56
Medlem
xfiler76s avatar
med dräkt utan dräkt skulle också spela roll.
Citera
2010-01-14, 16:59
Medlem
Jag är helt övertygad om att judo-nissen skulle vinna. Har utövat båda sporterna och judo har många tekniker som gör den överlägsen, t ex bensvep. Sen så är en judo-snubbe mycket smidigare än en klumpig brottare.
Citera
2010-01-14, 17:00
Medlem
fugus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzz
Jag är helt övertygad om att judo-nissen skulle vinna. Har utövat båda sporterna och judo har många tekniker som gör den överlägsen, t ex bensvep. Sen så är en judo-snubbe mycket smidigare än en klumpig brottare.
Om du tror brottare i regel är klumpiga tar du helt fel.
Krävs oerhörd kordination och rörlighet för att lyckas i den sporten.

Svårt att svara på frågan. Rent instinktivt tror jag en brottare kan muskla ut och lyckas med sina tekniker bättre. Men jag är rätt partisk.

Var förövrigt den taktiken jag använde då jag vann DM-guld i judo som 12-åring med 2 judoträningar i bakfickan.
Citera
2010-01-14, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skuggvarg
Ballhasse,
Tyvärr omöjlig att svara på innan det testats. Det beror till väldigt stor del på hur regelsystemet utformas samt de individuella kämparna. Den stora frågan är varför bry sig? Judo och brottning är 2 separata system med egna regler, tävlingar och organisationer bakom sig.

Mvh / Skuggvarg

Det var en kul diskussion som dök upp bara. Bryr du dej inte så kan du väl låta bli att svara
Citera
2010-01-14, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fugu

Svårt att svara på frågan. Rent instinktivt tror jag en brottare kan muskla ut och lyckas med sina tekniker bättre. Men jag är rätt partisk.

Var förövrigt den taktiken jag använde då jag vann DM-guld i judo som 12-åring med 2 judoträningar i bakfickan.
En brottare är klumpig om man jämför med en som utövar judo. Dessutom kommer man längre genom bra teknik än råstyrka, men såklart kräv en kombination av de två
Citera
2010-01-14, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xfiler76
med dräkt utan dräkt skulle också spela roll.

Brottaren i trikå och judokillen dräkt
Citera
2010-01-14, 17:35
Medlem
No_fears avatar
Hur ska dom tävla, vinna på kast eller vinna på count (eller vad det nu kallas i brottningsvärlden eller vad ska det vara för regler.

I en judomatch vinner nog Judokillen och i en brottningsmatch vinner ...."trumvirvel".... brottaren.
Citera
2010-01-14, 17:39
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Ara och Martin skulle käka upp Judo killarna!

Sen finns de inte på världskartan att Brottare klumpiga.
Sträcker ut hakan och säger att Brottare t.o.m är bland de allra smidigaste idrottsutövarna
Senast redigerad av Gustav2adolf 2010-01-14 kl. 17:41.
Citera
2010-01-14, 17:41
Medlem
Björnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fugu

Så även i Judo. Personligen tror jag att judoutövare är rörliga på ett mer akrobatiskt sätt än brottare, men brottare har säkert på samma sätt något som judo saknar.

Som sagt så beror det nog mycket på hur reglerna utformas. Med eller utan dräkt? Tillåts armlås och strypningar? Hur vinner man?

Citat:
Ursprungligen postat av ballhasse
Brottaren i trikå och judokillen dräkt

Vad är poängen med det? Gör tvärtom istället, sätt brottaren i judodräkt och judokillen i trikå så båda får göra sitt på den andre.
Senast redigerad av Björnas 2010-01-14 kl. 17:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in