2017-11-17, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Bergmaier
Att filmerna ingenting har med verkligheten att göra är jag mycket väl medveten om, ibland kan det dock bara vara härligt att se vissa miljöer visualiserade.
Såg dock en dokumentär där C Holmgren propagerade att Charles Cross/Lechmere skulle vara den skyldige..var rätt övertygande i vissa delar.
'OK. för mig är det mest frustrerande. Jag sitter mest och våndas över hur pinsam intrigen är - något som definitivt stör upplevelsen av miljöerna. Personligen är jag dödstrött på alla dessa filmatiseringar som kopierar the Royal Conspiracy och som aldrig vägar sig på en annan approach.

Jag känner faktiskt Christer Holmgren och skulle gärna se den där dokumentären. Vi har inte setts på några år nu. En genuin kille med huvudet på skaft, även om vi i diskussioner inte alltid varit överens.
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2017-11-17 kl. 23:34.
Citera
2017-11-17, 23:16
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
'OK. för mig är det mest frustrerande. Jag sitter mest och våndas över hur pinsam intrigen är - något som definitivt stör upplevelsen av miljöerna.

Jag känner faktiskt Christer Holmgren och skulle gärna se den där dokumentären. Vi har inte setts på några år nu. En genuin kille med huvudet på skaft, även om vi i diskussioner inte alltid varit överens.

Här är dokumentären.

https://youtu.be/tndfLueunCQ

Vi diskuterade den lite löst för något år sedan. Ingen av oss utifrån något högre kunskapsläge.

(FB) Tråden om Jack the Ripper
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2017-11-17 kl. 23:19.
Citera
2017-11-17, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrockande
Jag håller med dig om Lechmere så tillvida att han hittade det första offret och även vissa ( ev. ) omständigheter däromkring, såsom felaktig namnuppgift etc. men som också kan bero på nervositet.

Men det är också det som blir så beklämmande för mig, just att han redan så att säga har avslöjat sin identitet och att han därefter ej vad jag vet siktas senare i utredningen.

Men det är så svårt att diskutera honom tycker jag, för det verkar finnas så lite säker personlig information om honom? Varför vet jag ej men det har i alla fall varit min uppfattning, och kanske kan det ha varit ett val ifrån hans egen sida? Att hålla sitt liv privat och leva konformistiskt eller har han något att dölja?

Svårt att säga varför han levererar ett annat namn i utredningen, men det är klart att det ju ökar misstankegraden. Det var dessutom ganska vanligt för hundra år sedan att man uppträdde under olika namn, även om det var vanligast i kriminella kretsar. Men även vanligt folk gjorde bruk av detta av olika anledningar. Idag skulle det möjligen ses som synnerligen suspekt.

jag skulle personligen inte se det som något anmärkningsvärt att polisen inte följde upp på hans identitet; särskilt the Metropolitan Police gjorde otaliga missar under utredningens gång och deras förhörstekniker och analyser lämnade allt i övrigt att önska. Och värre blev det i takt med att antalet mord ökade och lade ytterligare press på dem. De hade dåliga förutsättningar att jobba efter jämfört med vår moderna polis, men var i mångt och mycket inkompetenta och naiva i sina analyser, medan Citypolisen föreföll ha varit mer professionella och modernt pålästa enligt franskt mönster. De sistnämnda hade å andra sidan mer rörelsefrihet och kunde anamma egna metoder då de var självständiga och inte låsta av politiska beslut från Whitehall. Metropolitan Police arbetade hårt, men deras brist på erfarenhet i att hantera den här typen av mord blir uppenbar även vid en ytlig granskning. Så att de missade eller inte brydde sig om Lechmeres riktiga identitet förvånar mig inte. Att den person som oftast först påträffar en kropp kan vara mördaren är känt i modern tid, men knappast något som man tänkte på 1888.
Citera
2017-11-17, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Här är dokumentären.

https://youtu.be/tndfLueunCQ

Vi diskuterade den lite löst för något år sedan. Ingen av oss utifrån något högre kunskapsläge.

(FB) Tråden om Jack the Ripper

Tack för det. Har hört talas om den tidigare men aldrig sett den.
Citera
2017-11-17, 23:29
Medlem
Jag skulle aldrig ge mig på att gissa någon ålder på förövaren eller hur pass grad av styrka han hade, men jag är med Skrockande så tillvida att han bör ha haft en bra fysisk vigör och varit i besittning av viss snabbhet. Brottsplatserna antyder att han varit snabb och det har också krävts viss fysisk kondition och att han haft bra syn (då belysningen nattetid inte var särskilt gynnsam för exempelvis de stympningar han utförde, och med sådan snabbhet). Många profilerare har tippat honom att vara runt 25-30. Jag tror åtminstone vi kan utesluta någon i 45-årsåldern och uppåt men det är naturligtvis farligt att generalisera. Att han var i 50-60-årsåldern tror jag personligen inte på, inte under de förutsättningarna.
Citera
2017-11-17, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Jag kan inte säga några psykologiska egenskaper hos Uppskäraren.

Det är väldigt stor skillnad på en vanlig mördare som kanske dödar sin kompis under ett drogrus eller en man som dödar sin fru för att dom bråkar och det spårar ur. Och en seriemördare.

Dom här seriemördarna är väldigt förberedda mentalt och har ofta planerat sina brott. Dom har ett helt annat psyke än nån som bara viftar med kniven en lördagkväll och råkar ha ihjäl nån i hastig mot. Jag tror du fattar vart jag vill komma.

Tror Uppskäraren hade ställt in sig på att begå dom här brotten under en lång tid.

Ja, jag håller med dig om att han bör ha gått med dessa tankar länge och också att han flörtat med att begå handlingarna under en tid som du skriver.

Vad jag menade var, att i min uppfattning så kan man skilja på olika typer av mördare som dödar i serier. En typ av mördare som kallas för sexuell sadist kan man finna upp i åren, medan en mördare som snabbt dödar offret för att sedan börja karva ofta är tidiga i sin debut. Varför dom är det vet jag inte, men det jag vet är att dom ofta mördar i närområdet och att dom ofta har en mycket speciell och introvert personlighet.
Citera
2017-11-17, 23:40
Medlem
Citat:
Att den person som oftast först påträffar en kropp kan vara mördaren är känt i modern tid, men knappast något som man tänkte på 1888.

Där säger du något viktigt som jag inte tänkt på.
Citera
2017-11-19, 22:02
Medlem
La-Habanas avatar
Citat:
Hej där!

jag tror den skulle bli olidligt lång. Jag har inte varit inne där ett tag, men webbsidan Casebook: Jack the Ripper listar samtliga misstänkta som har presenterats och sidan brukar uppdateras hela tiden. De har en speciell avdelning för "Suspects" där varje avdelning är ägnad en viss person. Och de är många, och högen verkar bara växa.
Men som sagt, jag har inte varit inne där nu på ett par år.
Jag är själv mycket dåligt uppdaterad på de suspects som diskuterats de senaste fem åren, då jag varit från ämnet länge nu.

kommer ni ihåg vad heter den där personen (vittne) som hittades i ett brev nyligen som ingen hade tänkt på? hörde hans namn på ett youtube dokumentär men kommer ej ihåg nu;

förse kanske jag hittar det senare, när tiden finns
Citera
2017-12-31, 01:49
Medlem
La-Habanas avatar
ps. hittade namnet:

Dr. T.

se från minut 20 här:

https://www.youtube.com/watch?v=GVs1hPrJ2bM

vet ej om Dr. T. menas då:

Thomas Cream? eller Francis Tumblety ? dem är väll inte samma? ska kika på det;

https://owlcation.com/humanities/Dr-Thomas-Cream-Jack-the-Ripper-Suspect

https://www.historicmysteries.com/dr-francis-tumblety/
Senast redigerad av La-Habana 2017-12-31 kl. 01:53.
Citera
2018-01-01, 01:54
Medlem
Nej de är inte samma.
Ingen av dem är för övrigt trovärdiga kandidater som jack the Ripper.
Citera
2018-02-06, 02:32
Medlem
Nostalgi!😑
Åh blev lite nostalgisk på kvällskvisten så att säga. Var i London för många år sedan. Gick i Jack The Rippers fotspår med en Guide som ledde oss. Vill inflika att det var mörkt. Såg också ett program på TV:n där det berättades om Jack The Ripper och av någon anledning togs det upp det var ett matematikprogram om siffran som stod i Uppenbarelseboken någonting om att han gömde sej med siffrorna av det perfekta talet. Låter lite konstigt men så beskrevs det. Han var mycket för tid och plats. Undra vad som drev honom? Undra vad som skulle bli konsekvensen av att hitta honom. En sanning om ouppklarade brott säkert men nu är det 150 år sedan som han verkade iofs. Kallblodiga psykopat. Tröst för det är väl att det blivit mycket kultur kring det. Kraftigt snille kanske eller en tjej. Mycket man inte vet så mycket om egentligen. Nog nostalgerat för denna stunden. Samt är spöktimmen över.
Citera
2018-02-18, 02:32
Medlem
Det är väl två olika vittnen som sägs ha påstått att Mary Kelly skrek ut sin rädsla under mordnatten. Var det inte dessutom något med fotsteg och att huvuddörren ut ifrån lägenhetskomplexet aldrig öppnades, så att där fanns teorier att personen ifråga gick tillbaka in till Mary, eller bodde denne möjligtvis i Millers court? Jag får det dock inte att stämma, kanske istället att en man stod och väntade i gången och försiktigt tog emot dörren när torsken gick ut?

Hursomhelst så tycker jag ej om att så många teoretiker verkar ignorera Marys eventuella skrik, och det är helt enkelt därför att Jack ju kan ha använt sig av den krossade rutan för att lägga av haspen till låset, och i sådana fall skulle ju detta förklara att Mary hann skrika ut sin rädsla.

Ev. kan detta scenario också tala för att Jack var en rätt så socialt lågfungerande figur, och kanske då också på samma gång utesluta dom misstänkta personer som setts av vittnen tillsammans med tidigare mordoffer, I sådana fall så kanske Jack följde efter dessa prostituerade och som en haj på avstånd gick närmre och närmre till han kunde slå igen sina käftar om bytet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in