Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-17, 20:50
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hur mycket kostar den?

Se inlägg 6807. Kostar 8500kr.
Citera
2017-11-17, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hur mycket kostar den?
Den har nog inte kommit ut än. Men regga er på mord.nu så kan ni läsa där när den kommer.
Citera
2017-11-17, 20:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Se inlägg 6807. Kostar 8500kr.

Ojojoj. Vi får hoppas på att någon antingen har gott om pengar eller får tag i den via sitt jobb.
Citera
2017-11-17, 20:56
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Vad är din poäng här? Hade hon inte åkt hem till honom hade hon fortfarande varit vid liv. Han hade knappast slagit ihjäl henne ute bland folk.

Sedan detta att vännerna skulle gömma sig, det får henne att framstå som korkad, och även vännerna om de gjorde det.

Hur tänkte du nu? Dessa män söker ju i regel upp kvinnan och slår ihjäl henne även om hon försöker gömma sig. Visst hade hon kanske inte dött just den natten, men med stor sannolikhet vid ett annat tillfälle istället. De kan leta i flera år efter tillfället. Det finns inget fungerande sätt att skydda sig mot detta.
Citera
2017-11-17, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Hur tänkte du nu? Dessa män söker ju i regel upp kvinnan och slår ihjäl henne även om hon försöker gömma sig. Visst hade hon kanske inte dött just den natten, men med stor sannolikhet vid ett annat tillfälle istället. De kan leta i flera år efter tillfället. Det finns inget fungerande sätt att skydda sig mot detta.
Visst är det så. De är rovdjur. Han hade tagit henne. Det var inte en fråga om OM, utan NÄR.
Citera
2017-11-17, 21:01
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Gång på gång frågar folk varför tjejer stannar kvar när dom blir hotade och slagna. Men alltså, så här är det.

En tjej som är tillsammans med en kille som beter sig så här berättar sällan att det är så.
Hon tror att hon älskar honom eller kanske tom gör det. Hon blir psykiskt störd på det viset att hon berättar sällan vad som hänt, hon tror att det är hennes fel att han blir arg och slår. Det blir vardag för henne så pass att hon inte reagerar på samma vis som en annan person skulle göra över hot, slag och kanske sexuella övergrepp. Hon får dåligt självförtroende för hon får säkert höra hur världelös hon är på alla sätt och vis.
I detta fall fanns vad jag förstod en anmälan mot honom sen tidigare och det kanske inte är helt vanligt att det ens blir en anmälan och att hennes föräldrar och vänner visste om hur han var mot henne men det gör det säkert varken till eller från för henne, hon stannade ju kvar.. dessutom hotade han att ge sig på vänner och familj så hon vågade säkert inte annat än att lyda honom.

Jag blir lite paff att folk fortfarande frågar varför stannar tjejer och kvinnor kvar i dessa förhållanden när alla vet hur de faktiskt har det i sånna här våldsamma förhållanden och att det egentligen inte alls är konstigt att dom inte bara går. Det är inte samma sak som att få smäll på stan av nån och sen anmäla det.. detta är så mycket psykiskt och det är inte att bara lämna och ev anmäla.

Jag vet, jag var tillsammans med en kille som var på liknande sätt i över 6 år när jag också var i samma ålder som Tova. Jag är i dag väldigt tacksam till att jag ens lever, Tova hade inte samma tur. I dag skulle jag gå vid första ens tillstymmelse till våld eller hot för jag vet hur det kan bli..och det finns såklart tjejer som gått vid första slaget osv också men långt från alla gör det utan blir fast..kanske framförallt att man tror att man är kär och tror att man älskar personen trots allt skit han gör.

Saken är ju även den att det är oftast när kvinnan försöker lämna eller har lämnat som hon blir mördad. Det är ett ur askan i elden-moment. Att lämna innebär ju inte att sätta sig i säkerhet om det är ett riktigt psyko, utan snarare att utsätta sig för den allra största risken. Många har ju även anmält gång på gång, det leder inte till något verksamt skydd i de flesta fallen. I bästa fall kan det bli ett besöksförbud, men sådana är i stort sett verkningslösa om gärningsmannen inte respektera dem (vilket sådana personer inte gör). När han väl slagit ihjäl henne är det ju liksom en mindre sak för hans del att han råkade bryta mot besöksförbudet...
Citera
2017-11-17, 21:03
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn

Men nu pratar vi om detta konkreta fall.

Det finns inget som säger att han skulle ha sökt upp henne och slagit ihjäl henne. Menar du att hon hade varit död ändå, även om hon inte hade sökt upp mördaren i hans hem?
Citera
2017-11-17, 21:06
Medlem
Katzyns avatar
Citat:

Det finns inget som säger att han skulle ha sökt upp henne och slagit ihjäl henne. Menar du att hon hade varit död ändå, även om hon inte hade sökt upp mördaren i hans hem?

Eh vaddå inget som säger? Det är ju uppenbart att relationen mellan dem varit så att det stått klart och tydligt att han velat ha ihjäl henne, innan han faktiskt gjorde det. Det är väl ungefär allt i världen som tyder på det?

Ja, det är sannolikt, eller att han skulle ha slagit ihjäl henne i framtiden. Den här typen av individer lägger ju inte ner. Hennes enda hopp hade varit att han hittat ett annat offer. Men det är mer troligt att han slagit ihjäl henne (eller att han slagit ihjäl henne först).
Citera
2017-11-17, 21:10
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somte
Blir dyrt att fixa FUP. Insamling kanske?

Ditt inlägg-.
Citat:

Innan tingsrätten kan ta ställning till din begäran skulle vi behöva få uppgift om i vilket syfte sammanställningen och personuppgifterna ska användas. Detta för att kunna ta ställning till om behandlingen är helt eller delvis undantagen från PUL (personuppgiftslagen) samt, om behandlingen inte är undantagen från PUL, för att kunna bedöma om den tilltänkta behandlingen kan antas strida mot PUL.

Tingsrätten har ingen skyldighet att lämna ut allmänna handlingar i elektronisk form, och lämnar inte ut förundersökningsprotokoll till privatpersoner i den formen.

Du kan få materialet i pappersutskrift mot föreskriven avgift enligt avgiftsförordningen (1992:191). Totalt rör det sig om ca 4000 sidor och kostnaden blir då ca 8 500 kronor. Därutöver tillkommer postens portokostnader.

Om du vill ta del av materialet i pappersutskrift ber vi dig återkomma med uppgifter för fakturering av kostnaden.

Det svaret tror jag är lagvidrigt. Hur gjorde du din förfrågan? Och är detta hela deras svar?`
Citera
2017-11-17, 21:10
Medlem
litenpandas avatar
Citat:

ALLT tyder på att han skulle ha sökt upp henne. Det var ju det jag skrev några sidor bak att han gjorde. Han har tagit strypgrepp på henne massa gånger och misshandlat på andra sätt, skrivit till en kompis att han vill att Tova ska dö, skrivit och muntligt sagt till Tova att hon kommer att dö osv osv osv. Är du verkligen på riktigt eller trollar du bara?
Citera
2017-11-17, 21:22
Bannlyst
Läste artikeln nyss, det verkar som att det inte finns några bevis alls på att han mördat henne, inga spår från honom på hennes kropp, inget mordvapen, ingen dna i hans bostad eller på hans kläder, ingenting förutom en dagbok där hon skrivit att hon blivit mordhotad och slagen.
Är ju 99% att han mördat henne men utan bevis lär det inte gå så långt.

Verkar som åklagaren vet att han antagligen blir friad från mord då han även åtalas för kvinnofridskränkning?
Citera
2017-11-17, 21:30
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ditt inlägg-.

Det svaret tror jag är lagvidrigt. Hur gjorde du din förfrågan? Och är detta hela deras svar?`

Ja det var tamejfan det grövsta försöket till inskränkning av offentlighetsprincipen jag läst på länge! Är helt säker på att det finns ett flertal här inne med kunskap och erfarenhet nog att mejlledes ta hand om det byråkratiska kålhuvet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in