Citat:
Ursprungligen postat av
ercy
Rikard Wolff 1958-2017
Svensk skådespelare och sångare känd från både scen och film. Mest känd för sina roller som Zac i Änglagård och Scar i Lejonkungen. Gjorde även flera album där sången "Det sitter en pojke på månen är mest känd. Rikard tolkade även Piaff, Brel samt andra franska artister och blev som tack för sitt arbete utvald till riddare av den Franska Hederslegionen. Skulle egentligen medverkat i vår i Dramatens uppsättning av Angels in America men var för sjuk för att medverka. Avled i lungemfysem, en sjukdom han diagnosticerats med för ett par år sedan. Rikard blev 59 år.
Dessvärre ingen överraskning om man hörde hur han och hans manager etc. pratade kring det hela som om att han inte skulle komma hem igen. Såg man dessutom den sista bilden på honom så förstod man att det inte fanns någon väg tillbaka för honom.
https://www.expressen.se/noje/wolff-jag-har-legat-pa-sjukhus-sedan-augusti
Han hade väl föurutom lungemfysem även KOL om jag inte minns fel?
Jag träffade Wolff en gång på en bio i Stockholm, då han hade med sig sin lilla dotter (de skulle se någon barnfilm). Han var där helt själv med henne och det var en i mina ögon udda syn att se honom agera småbarnsfar, då sättet han agerade där var så fjärran från hur man annars är van att se honom.