Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-17, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medve
Jag förstår inte, denna tjejen blev utsatt flera gånger för hot och våld av denna snubbe och ändå stannade hon med honom?! Hur fan tänkte hon och var i helvete var hennes föräldrar, tydligen dunkade han hennes huvud i väggen en gång också, är föräldrarna blinda?!

Varför så vanligt att kvinnor går tillbaka till sina våldsamma män?

De vanligaste motiven för att "hon stannade med honom" är att hon 1) är väluppfostrad, snäll och vänlig kombinerat med att 2) hon vill avbryta relationen utan att göra honom ledsen eller arg och 3) slutligen inser hon att hon inte har något konstruktivt stöd från samhället. Sådana här brott faller under allmänt åtal, men det är ett krav att kvinnorna själva går i täten. Är de fyllda 18 år och myndiga så stängs föräldrarna ute. Samhället sätter primärt männens integritet högt, så att de inte blir oskyldigt anklagade eller får sin integritet kränkt. Det blir ett slags moment 22 för kvinnorna, där samhället ställer upp när mannens gärning, våld och hot, är definitiv och det gäller att bevisa mord.
Citera
2017-11-17, 17:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Jag får erkänna att jag inte har följt tråden, och det är svårt att greppa när det är så många sidor, men detta att hon skulle ha gjort slut, vilket står i alla tidningar, med honom verkar ju inte vara sant.

Om hon nu gjorde slut så verkar det ju som om hon tog upp förhållandet igen. Annars hade hon väl inte bott hemma hos denne Billy? Hon var väl inte inneboende eller liknande? Bodde hon där så var det väl i en parsituation, eller vad man ska kalla det?

För min del verkar det som om de var ett par när han mördade henne.

Vid 23.07 på Svt Play på direktsändningen från presskonferensen säger Sammens (obs, ej ordagrant) att efter anmälan, kom deras umgänge att brytas, även om de hade indikationer på att de kom att träffas. Dom träffades nog av och till, i vilken utsträckning vet de inte exakt, men man får den uppfattningen att det blir en brytning, kanske en tydligare brytning än det varit tidigare.....Enligt Sammens finns det stöd i utredningen att han inte har mått särskilt bra av det. Finns t ex anteckningar från hälsojournaler där han uttrycker att han mår dåligt, att han har psykisk ohälsa, hjärtklappning osv.

Svt- Tova Moberg fallet-Expojkvännen åtalas för mord

Vet vi att hon bodde hemma hos Billy den senaste tiden då?
Uppfattar det som att de alltså träffas då och då, men det var en slags brytning.

Av och på förhållande har vi hört om, att hon ibland bott hos Billy och ibland hemma. Inga dagboksanteckningar efter mars......
Citera
2017-11-17, 17:17
Medlem
Gång på gång frågar folk varför tjejer stannar kvar när dom blir hotade och slagna. Men alltså, så här är det.

En tjej som är tillsammans med en kille som beter sig så här berättar sällan att det är så.
Hon tror att hon älskar honom eller kanske tom gör det. Hon blir psykiskt störd på det viset att hon berättar sällan vad som hänt, hon tror att det är hennes fel att han blir arg och slår. Det blir vardag för henne så pass att hon inte reagerar på samma vis som en annan person skulle göra över hot, slag och kanske sexuella övergrepp. Hon får dåligt självförtroende för hon får säkert höra hur världelös hon är på alla sätt och vis.
I detta fall fanns vad jag förstod en anmälan mot honom sen tidigare och det kanske inte är helt vanligt att det ens blir en anmälan och att hennes föräldrar och vänner visste om hur han var mot henne men det gör det säkert varken till eller från för henne, hon stannade ju kvar.. dessutom hotade han att ge sig på vänner och familj så hon vågade säkert inte annat än att lyda honom.

Jag blir lite paff att folk fortfarande frågar varför stannar tjejer och kvinnor kvar i dessa förhållanden när alla vet hur de faktiskt har det i sånna här våldsamma förhållanden och att det egentligen inte alls är konstigt att dom inte bara går. Det är inte samma sak som att få smäll på stan av nån och sen anmäla det.. detta är så mycket psykiskt och det är inte att bara lämna och ev anmäla.

Jag vet, jag var tillsammans med en kille som var på liknande sätt i över 6 år när jag också var i samma ålder som Tova. Jag är i dag väldigt tacksam till att jag ens lever, Tova hade inte samma tur. I dag skulle jag gå vid första ens tillstymmelse till våld eller hot för jag vet hur det kan bli..och det finns såklart tjejer som gått vid första slaget osv också men långt från alla gör det utan blir fast..kanske framförallt att man tror att man är kär och tror att man älskar personen trots allt skit han gör.
Citera
2017-11-17, 17:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
De vanligaste motiven för att "hon stannade med honom" är att hon 1) är väluppfostrad, snäll och vänlig kombinerat med att 2) hon vill avbryta relationen utan att göra honom ledsen eller arg och 3) slutligen inser hon att hon inte har något konstruktivt stöd från samhället. Sådana här brott faller under allmänt åtal, men det är ett krav att kvinnorna själva går i täten. Är de fyllda 18 år och myndiga så stängs föräldrarna ute. Samhället sätter primärt männens integritet högt, så att de inte blir oskyldigt anklagade eller får sin integritet kränkt. Det blir ett slags moment 22 för kvinnorna, där samhället ställer upp när mannens gärning, våld och hot, är definitiv och det gäller att bevisa mord.

Jag och ett flertal andra bevittnade en kvinnomisshandel för 2-3 år sen. Vi kände inte de inblandade. Hon kom springande med honom efter. Runt 25 båda två. Han fick omkull henne och slog vilt. Vi skrek ”sluta” och sprang fram till dem. Då stack han sin väg. Hon var chockad och vi ringde så klart polisen.

När polisen kom fick hon frågan ”vill du anmäla honom?” Betänk nu att det fanns vittnen till det som skett. ”Nej”, sa hon så klart. Polisen nöjde sig med det. Vittnesmål togs, polisen fick tag i honom och pratade med honom. Sedan åkte de iväg. Några dagar senare var allt frid och fröjd och de var ihop igen.

Vi som hade sett allt var otroligt upprörda. Vi förstod inte hur man som misshandlad har rätt att säga nej till att den andre grips och saker utreds. En arrestering är ju ett effektivt sätt att få bort tjejen från den våldsamna killen. Men icke...
Citera
2017-11-17, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
BO är inte WT på något vis. Däremot är GM och hans gäng det.
Exakt!
Citera
2017-11-17, 17:29
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Har skrivit hittades mördad i rubriken istället misstänkt mord och hittad död som det ursprungligen stod.

/Mod

Citera
2017-11-17, 17:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge

Om nu Tova hade fullföljt misshandelsanmälan mot Billy, vad hade hänt då?
Förhoppningsvis hade han blivit fälld, men det kan man ju inte vara helt säker på.

Efter anmälan blir det riktigt farligt för många som anmäler sina plågoandar.
Och efter eventuellt avtjänat straff (hur lång-kort tid då?), när han kommer ut, hur farlig är misshandlaren inte då??

Hur ska man skydda sig? Måste man flytta, skyddad identitet? Ta farväl av sina vänner, avluta skolgång? Ska hela familjen flytta? Nya jobb, sälja sitt hus/lägenhet. Inga lätta beslut....

Tror ju inte att det var Tova som "inte ville göra livet till ett helvete" för Billy genom att inte medverka till anmälan Det är Billys ord. Billys hot. Att om hon skulle fullfölja anmälan om misshandel, då skulle hon göra livet till ett helvete för honom. Och vad skulle hända då???
Citera
2017-11-17, 17:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Polisen sa i presskonferensen att Tova inte ville fullfölja för att inte förstöra för Billy. Vad är det du inte förstår?

Ja, det är ju hennes ord.
Min spekulation och tanke är att det låter som att det är något Billy sagt till henne. Som hon sedan säger till polisen. Jag skrev ju att jag tror....
Citera
2017-11-17, 17:43
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFlag
Är mkt tveksam att han kvalar in till anstaltsförvaring. En lite psyundersökning ska tydligen vara gjord. En stor kommer nog ef fällande dom. Ett antal år på psykiatrisk avd är nog det som tyvärr räddar livet på honom.. För på kåken tror jag inte han blivit gammal...

Du menar som Mattias Flinck? Eller skarakannibalen, Mats Alm eller han som slog och skuttade ihjäl Lotta i sthlm, vad han nu heter? Eller Anders Eklund?
Dör folk i förtid på kåken lär det inte vara i korrelation till vad de blivit dömda för.
Citera
2017-11-17, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är ju hennes ord.
Min spekulation och tanke är att det låter som att det är något Billy sagt till henne. Som hon sedan säger till polisen. Jag skrev ju att jag tror....
Vi får se på förhandlingen. Det kan vara nåt hon skrivit i dagboken. Tack gode gud att hon skrev dagbok!
Citera
2017-11-17, 18:08
Medlem
Universells avatar
http://www.helahalsingland.se/gavleborg/hudiksvall/expojkvannens-mobil-avslojar-rorelse-pa-mordnatten-vi-tror-inte-pa-att-han-har-sovit

Citat:
När vi granskar hans mobiltelefon så ser vi via en stegräknare att han under natten, framför allt vid två- och fyratiden, har gått betydande sträckor. Så vi tror väl inte riktigt på att han har sovit, säger åklagare Christer Sammens.

Avslöjad av sin mobil. Frågan är hur långt det räcker
Citera
2017-11-17, 18:10
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om nu Tova hade fullföljt misshandelsanmälan mot Billy, vad hade hänt då?
Förhoppningsvis hade han blivit fälld, men det kan man ju inte vara helt säker på.

Efter anmälan blir det riktigt farligt för många som anmäler sina plågoandar.
Och efter eventuellt avtjänat straff (hur lång-kort tid då?), när han kommer ut, hur farlig är misshandlaren inte då??

Hur ska man skydda sig? Måste man flytta, skyddad identitet? Ta farväl av sina vänner, avluta skolgång? Ska hela familjen flytta? Nya jobb, sälja sitt hus/lägenhet. Inga lätta beslut....

Tror ju inte att det var Tova som "inte ville göra livet till ett helvete" för Billy genom att inte medverka till anmälan Det är Billys ord. Billys hot. Att om hon skulle fullfölja anmälan om misshandel, då skulle hon göra livet till ett helvete för honom. Och vad skulle hända då???

Förmodligen ingenting om hon hade givit fan i att umgås med honom och åka hem till honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in