Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-17, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WWH
Nu räknar jag på fingrarna Född 941212 när mordet skedd 170514 var han ca 22,5 år
Och därmed borde han räknas som vuxen. Och dömas till livstid. Han lär vara ca 40 när han kommer ut. Han är klockren psykopat så han lär nog vara farlig då också. Om han inte blir misshandlad till döds i fängelset av de som hatar kvinnomisshandlare och kvinnomördare. Han står inte högt i rang, om man säger så.
Citera
2017-11-17, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopphjonet
Precis. :-)

Men skämt åsido, de fortsatte ju tydligen stöta ihop på orten, och hot och våld förekom upprepade gånger. En 17-åring är inte myndig. Sätt ungen i skola på annan ort eller vad fan som helst.
Nån jävla måtta på granntoleransen får det väl lov att vara.

Enligt uppgifter i media hade föräldrarna gjort en polisanmälan om misshandel men utredningen lades ned för Tova "ville inte göra livet till ett helvete för sitt ex". Var fanns föräldrarna då? Hon var fortfarande inte myndig och misshandel faller väl under allmänt åtal, såvitt jag minns?

Men det är klart, driver man inte på något av okunskap, naivitet eller brist på uthållighet eller annat skäl så sker det ju heller ingen förändring.
Det är svårt med 17-åringar. De kan bäst själva. Sen är det alltid lätt med facit i hand att veta hur man borde gjort. Kan nog lova att Tovas föräldrar klandrar sig själva till 100%. Det ska de inte göra. Hade de flyttat på henne, till annan skola i annan kommun, så hade det i alla fall inte hjälpt. Fanskapet hade spårat upp henne och dödat henne ändå. Hon hade inte en chans. Stackars lilla unge.
Citera
2017-11-17, 11:16
Medlem
Sopphjonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är svårt med 17-åringar. De kan bäst själva. Sen är det alltid lätt med facit i hand att veta hur man borde gjort. Kan nog lova att Tovas föräldrar klandrar sig själva till 100%. Det ska de inte göra. Hade de flyttat på henne, till annan skola i annan kommun, så hade det i alla fall inte hjälpt. Fanskapet hade spårat upp henne och dödat henne ändå. Hon hade inte en chans. Stackars lilla unge.

Hur vet du att det inte hade hjälpt och att han hade spårat upp henne ändå? Han verkar ju knappt haft styrfart. Självklart är det bökigare att misshandla någon i typ Stockholm än på grannfastigheten i Hudik?
Citera
2017-11-17, 11:20
Medlem
Citat:
Hur vet du att det inte hade hjälpt och att han hade spårat upp henne ändå? Han verkar ju knappt haft styrfart. Självklart är det bökigare att misshandla någon i typ Stockholm än på grannfastigheten i Hudik?
När det gällde att förfölja, hota och misshandla Tova hade han ett enormt driv. Lite bökigare att ta sig en bra bit bort och leta efter henne, men jag kan nog lova dig att han hade drivet att göra det. Nåt annat hade han ju inte att göra. Det var ju inte så att han hade ett jobb 8-17 som han måste vara på. Sen kanske Tova möjligen levt idag, men inte om ett par år. Han är fullblodspsykopat. I deras huvuden fastnar saker. Han hade inte fått ro förrän hon var borta.

EDIT: Han till och med hotade döda henne om hon inte ville komma tillbaka till honom. Märklig inställning till förhållande.
Senast redigerad av Picasso2 2017-11-17 kl. 11:23.
Citera
2017-11-17, 11:38
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Föräldrarna verkar ju ha varit mer än lovligt slappa.
B*lly hade vid flera tillfällen misshandlat henne så pass att smärta och blodsutgjutelse uppstod?

Hade någon pojkvän misshandlat mig vid upprepade tillfällen hade åtminstone min pappa åkt över och sprängt fanskapet i luften. Och kom inte och säg "ungdomar kan dölja saker för sina föräldrar". Ja, till viss del, men någorlunda intuitiva föräldrar uppmärksammar ifall något är SÅHÄR pass åt helvete fel med deras dotters välbefinnande. Det är jag övertygad om.

Föräldrarna visste ju i varje fall om att hon tappade kontakten med vännerna och sånt. Det var väl en intervju med några familjevänner som beskrev situationen och hur Tova hade haft det sitt sista år i livet. Det lät ju inte jättebra så som de beskrev situationen. De måste ju ha förstått att något var fel. Men de kanske inte förstod allvaret förrän då i februari när hon blev (rätt allvarligt låter det som) misshandlad och föräldrarna polisanmälde.
Citera
2017-11-17, 11:43
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
När det gällde att förfölja, hota och misshandla Tova hade han ett enormt driv. Lite bökigare att ta sig en bra bit bort och leta efter henne, men jag kan nog lova dig att han hade drivet att göra det. Nåt annat hade han ju inte att göra. Det var ju inte så att han hade ett jobb 8-17 som han måste vara på. Sen kanske Tova möjligen levt idag, men inte om ett par år. Han är fullblodspsykopat. I deras huvuden fastnar saker. Han hade inte fått ro förrän hon var borta.

EDIT: Han till och med hotade döda henne om hon inte ville komma tillbaka till honom. Märklig inställning till förhållande.

Jag tror som Picasso2. Tova hade antagligen behövt hemlig identitet och flytta långt åt helvete för att undvika Billy. Tror inte han hade haft något problem att leta upp henne annars och åka dit i sin älskade lilla volvo. Billy gillar antagligen roadtrips.
Citera
2017-11-17, 11:49
Medlem
litenpandas avatar
Kan någon hjälpa mig med vad detta betyder? Vad har mobiltelefonen för betydelse i detta stycke? Att han har använt den för att misshandla eller att den var anledning till bråket eller vad?

"4: Misshandel vid ett tillfälle någon gång under tiden 1 oktober 2016-30 november 2016, Kvavtjärsvägen, Njutånger, genom att tilldela Tova ett slag mot armen samt ta strypgrepp runt hennes hals. En mobiltelefon har figurerat runt händelsen."
Citera
2017-11-17, 11:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Kan någon hjälpa mig med vad detta betyder? Vad har mobiltelefonen för betydelse i detta stycke? Att han har använt den för att misshandla eller att den var anledning till bråket eller vad?

"4: Misshandel vid ett tillfälle någon gång under tiden 1 oktober 2016-30 november 2016, Kvavtjärsvägen, Njutånger, genom att tilldela Tova ett slag mot armen samt ta strypgrepp runt hennes hals. En mobiltelefon har figurerat runt händelsen."

Bara en gissning: han ville ta hennes mobil och kolla vem hon haft kontakt med. Alternativtt såg något i den som han inte gillade. Att hon t ex haft kontakt med en vän.
Citera
2017-11-17, 11:55
Medlem
Champagneoclocks avatar
Har läst åtalet nu och kan konstatera att det inte verkar finnas någon teknisk bevisning ang hammaren eller liknande tillhygge.
Gärningsbeskrivningen är lite luddig för mig, har han strypt henne eller har han slagit hammare eller något annat tillhygge i huvudet på henne? "Billy Fagerström har natten den 14 maj 2017, Fränö, Forsa, Hudiksvalls
kommun, uppsåtligen berövat Tova Moberg livet genom att med sina händer ta
strypgrepp runt hennes hals samt med en hammare eller liknande tillhygge
tilldela henne minst 20 kraftiga slag mot huvud och kropp varvid hon avlidit
till följd av angivna våld".
Skulle jag vara försvarare här så skulle jag nog rikta in mig på den delen. Sedan sitter Billy illa till med tanke på vissa av de vittnesmål som komma skall. Men det ska bevisas att han som dödat henne och hur.
Citera
2017-11-17, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Bara en gissning: han ville ta hennes mobil och kolla vem hon haft kontakt med. Alternativtt såg något i den som han inte gillade. Att hon t ex haft kontakt med en vän.
Låter logiskt. Med tanke på att han ville ha total kontroll över henne.
Citera
2017-11-17, 11:58
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Ja, okej. Det låter fullt logiskt. Tack!
Citera
2017-11-17, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Har läst åtalet nu och kan konstatera att det inte verkar finnas någon teknisk bevisning ang hammaren eller liknande tillhygge.
Gärningsbeskrivningen är lite luddig för mig, har han strypt henne eller har han slagit hammare eller något annat tillhygge i huvudet på henne? "Billy Fagerström har natten den 14 maj 2017, Fränö, Forsa, Hudiksvalls
kommun, uppsåtligen berövat Tova Moberg livet genom att med sina händer ta
strypgrepp runt hennes hals samt med en hammare eller liknande tillhygge
tilldela henne minst 20 kraftiga slag mot huvud och kropp varvid hon avlidit
till följd av angivna våld".
Skulle jag vara försvarare här så skulle jag nog rikta in mig på den delen. Sedan sitter Billy illa till med tanke på vissa av de vittnesmål som komma skall. Men det ska bevisas att han som dödat henne och hur.
Detta är stämningsansökan. Den är inte lika detaljerad som det kommer framgå i huvudförhandlingen som planeras börja 27 nov. Du får läsa förundersökningsprotokollet när den väl dyker upp. Där bör all bevisning finnas. Jag har ju ganska svårt att tro att de hittat nån random hammare utan några som helst besudllingar från Tova. En hammare HAR ju beslagtagits.

Det yrkas att nedan angiven egendomen kvarblir i beslag tills laga kraftvunnen dom föreligger; bevisbeslag: mobiltelefon 2017-5000-BG 50019 p 1 ( s 2711 ), clutch bag med innehåll 2017-5000-BG 50934-17 p 1-6 ( s 2716 ), mobiltelefon, skärmskydd samt hammare 2017-5000-BG 53652 p 1-3( s 2670 )
dagbok 2017-5000-BG 55809 p 1 ( s 2706 ) samt silvertape 2017-5000-BG 64866 p 1-3 ( s 2678 )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in