2017-11-16, 19:31
Medlem
ieshos avatar
Den här artikeln skulle vara intressant att se:

http://tidningar.kb.se/?q=%22Allan%20Almquist%22&sort=asc&from=1973-01-01&to=1973-12-31

Den lär handla om konstigheter när en byrådirektör på FRA köpte ett torp till IB.
Citera
2017-11-16, 19:36
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
I SOU 1999:88 kan vi läsa,

"Den beskrivning Nicola F gett av den man som kom bakom paret Palme och det Nicola F uppgett om hur den personen betedde sig när Nicola F vände sig om efter skotten, leder till slutsatsen att den han såg med all sannolikhet var vittnet Anders B."

källa: http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/1999/01/sou-199988--/
Intressant! Tur att jag inte är så auktoritetstroende, för det understrukna är helt taget ur luften.

En kullerbytta av Granskningskommissionen!

NF säger inte att det var samma person utan bara att jackan hade samma färg.
Jag vet inte varför du inte vill att det ska vara Anders B han ser bakom paret Palme ?

I förhor har Nicola F sagt följande: "Till en början när Fauzzi tittar mot gruppen ser han inte till den man i blå jacka som han mött gående efter paret Palme. Efter ca. 10 sekunder lägger Fauzzi märke till mannen då denne är halvvägs in i en port eller någon entre en bit bakom gruppen av människor. Mannen är sedan forsvunnen en stund, for att ånyo upptäkas av Fauzzi då han lutar sig ut. Det är bara jackan Fauzzi ser. Det ar på jackans farg Fauzzi igenkänner mannen. Mannen forsvinner därefter ånyo in i porten-prånget"

Med andra ord, mannen betedde sig exakt som Anders B betedde sig och granskningskommissionens slutsat är helt korrekt.

NB: Du säger "ända borta vid La Cartiere" Du vet lika väl som jag att detta är fel ! lika fel som ända borta vid Bonnierhuset.

PS: Som italienare passar han exakt inn i ditt scenario, även om jag inte tror något på det scenariot.
Senast redigerad av 299792458 2017-11-16 kl. 19:56.
Citera
2017-11-16, 19:43
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Den här artikeln skulle vara intressant att se:

http://tidningar.kb.se/?q=%22Allan%20Almquist%22&sort=asc&from=1973-01-01&to=1973-12-31

Den lär handla om konstigheter när en byrådirektör på FRA köpte ett torp till IB.

Valla Torp kanske.

https://www.sn.se/nyheter/gnesta-spionskola-ar-nu-till-salu/
Citera
2017-11-16, 20:06
Medlem
hehehos avatar
Lite palmehat idag:

http://experimentlandet.blogg.se/2017/november/den-socialdemokratiska-myten.html

Citera
2017-11-16, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ok , jag hade för mig att det var en polis det var frågan om. Kan det vara så att rör sig om två olika förhör? Minns du om förhöret från den 17mars finns publicerat och om identiteten på "Lennart" är känd?

Det var väl flera olika konfrontationer men VG. Har för mig att SB förekom i någon.
Citera
2017-11-16, 22:09
Medlem
Citat:
Ok , jag hade för mig att det var en polis det var frågan om. Kan det vara så att rör sig om två olika förhör? Minns du om förhöret från den 17mars finns publicerat och om identiteten på "Lennart" är känd?
LP deltog bara i en konfrontation med VG. Hon deltog också i en med anledning av
ståhejet med den s k "Skuggan" samt i den med CP. Protokollet från 17 mars 86 finns
i Anérs bok "Dominoeffekten" plus bild på figuranterna. Anér och hans medhjälpare har
pratat flera gånger med "Lennart" på hans kontor i centrala Stockholm men inte släppt
hans identitet. På sidorna 12 - 67 i boken går Anér mycket ingående igenom alla aspekter
kring det hela som han från början kallade "fallet Krusell" eftersom denne ljög om det.
Han analyserar också likheterna i Lisbets luddiga sätt att formulera sig vid sina båda
utpekanden, vilka liknar varandra på det sättet.
Almblad har också pratat om smugglaren vilket fått Gunnar Wall att i "Mörkläggning" tro
att han menade CG Östling, vilket Almblad med rätta sade att han inte gjorde. (För en
gångs skull en korrekt utsaga från honom).
Citera
2017-11-16, 22:30
Medlem
hehehos avatar
Citat:
SMUGGLAREN
hade gripits för smuggling i Köpenhamn och förts till Stockholm. Han är även känd
under täcknamnet "Lennart" och mycket lik fantombilden. Han satt häktad under
maxtid (14 dagar) trots att han hade ett starkt och lättkontrollerat alibi.
Den 17 mars 1986 pekade Lisbeth Palme ut honom i en grupp av sju personer där
även VG fanns med. LP -Det är nummer nio. F.led - Mannen som sprang in på Tunnel-
gatan? LP -Ja. Detta utpekande förtegs totalt (normalt läckte ju PU till medierna).
Citera
2017-11-16, 23:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det var väl flera olika konfrontationer men VG. Har för mig att SB förekom i någon.

Ja Sonny Björcks boxarblick glömmer man inte.
Citera
2017-11-16, 23:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
LP deltog bara i en konfrontation med VG. Hon deltog också i en med anledning av
ståhejet med den s k "Skuggan" samt i den med CP. Protokollet från 17 mars 86 finns
i Anérs bok "Dominoeffekten" plus bild på figuranterna. Anér och hans medhjälpare har
pratat flera gånger med "Lennart" på hans kontor i centrala Stockholm men inte släppt
hans identitet. På sidorna 12 - 67 i boken går Anér mycket ingående igenom alla aspekter
kring det hela som han från början kallade "fallet Krusell" eftersom denne ljög om det.
Han analyserar också likheterna i Lisbets luddiga sätt att formulera sig vid sina båda
utpekanden, vilka liknar varandra på det sättet.
Almblad har också pratat om smugglaren vilket fått Gunnar Wall att i "Mörkläggning" tro
att han menade CG Östling, vilket Almblad med rätta sade att han inte gjorde. (För en
gångs skull en korrekt utsaga från honom).

Tack för den infon. "Dominoeffekten" är den av Sven Aners böcker jag inte läst. Polisen jag har minnen av att Lisbeth Palme sagt haft likheter med GM kan komma från skuggan-konfrontationen.

Märkligt att inget läckte under häktningstiden.
Citera
2017-11-16, 23:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
SMUGGLAREN
hade gripits för smuggling i Köpenhamn och förts till Stockholm. Han är även känd
under täcknamnet "Lennart" och mycket lik fantombilden. Han satt häktad under
maxtid (14 dagar) trots att han hade ett starkt och lättkontrollerat alibi.
Den 17 mars 1986 pekade Lisbeth Palme ut honom i en grupp av sju personer där
även VG fanns med. LP -Det är nummer nio. F.led - Mannen som sprang in på Tunnel-
gatan? LP -Ja. Detta utpekande förtegs totalt (normalt läckte ju PU till medierna).

Väldigt konstigt att inget av ovanstående kom fram i samband med rättegångarna mot Christer Pettersson. Hade ytterligare försvagat åtalet. Både åklagare och advokat tittar åt ett annat håll.

Vet man i vad "Lennarts" alibi bestod?

En annan sak som går att konstatera att PU inte heller här fäster någon större tilltro till Lisbeth Palmes iakttagelser.
Citera
2017-11-17, 04:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag vet inte varför du inte vill att det ska vara Anders B han ser bakom paret Palme ?

I förhor har Nicola F sagt följande: "Till en början när Fauzzi tittar mot gruppen ser han inte till den man i blå jacka som han mött gående efter paret Palme. Efter ca. 10 sekunder lägger Fauzzi märke till mannen då denne är halvvägs in i en port eller någon entre en bit bakom gruppen av människor. Mannen är sedan forsvunnen en stund, for att ånyo upptäkas av Fauzzi då han lutar sig ut. Det är bara jackan Fauzzi ser. Det ar på jackans farg Fauzzi igenkänner mannen. Mannen forsvinner därefter ånyo in i porten-prånget"

Med andra ord, mannen betedde sig exakt som Anders B betedde sig och granskningskommissionens slutsat är helt korrekt.

NB: Du säger "ända borta vid La Cartiere" Du vet lika väl som jag att detta är fel ! lika fel som ända borta vid Bonnierhuset.

PS: Som italienare passar han exakt inn i ditt scenario, även om jag inte tror något på det scenariot.
Det är inte alls säkert att det är samma person han ser gå efter LOP som han sedan ser vid Dekorima efter skotten. Dels sa NF själv att det bara är jackans färg som får honom att tro att det är samma person, dels såg mannen som förföljde ut för att vara för gammal för att vara en livvakt och hade en längre jacka än AB och dels hävdar AB själv att han aldrig var så långt bort från bankomaten. Avståndet mellan bankomaten och La Cartiere är ungefär 80 meter och som det tycks har mannen gått efter LOP från Adolf Fredriks kyrkogata, drygt 100 meter bort.

Det är inte jag som förutsätter att det inte var AB som gick efter LOP, utan det är du som förutsätter att det var AB som gjorde det. Du har skrivit många inlägg där detta har presenterats som ett faktum.
Citera
2017-11-17, 05:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Valla Torp kanske.

https://www.sn.se/nyheter/gnesta-spionskola-ar-nu-till-salu/
Ja, jag misstänker också det. Det skulle vara intressant att få inblick i företaget Rationell Planering AB och få insikt i varför detta företag köpte Valla Torp medan Allan Almquist på FRA stod som ägare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in