2017-11-16, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nja. Enligt vad som står i RPUn: "Möller instämmer i den rättspsykiatriska bedömningen". Däremot ville hon byta ut sin kontaktperson (utredande rättspsykiatrisk kontaktperson) eftersom hon inte längre kände någon tilltro. Hon pratade också om sitt missnöje med utredningsteamet då hon uppgav att det hölls alldeles för få utredningssamtal med henne.

JM har uppenbara problem, när HON inte får som hon vill.
Citera
2017-11-16, 18:34
Medlem
Någon som vet något om hur det var på rättegången idag torsd 16/11? Länk eller nåt? Jag hittar ingenting om det.
Citera
2017-11-16, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det värsta är väl att JM kan ärva AM.
Man förlorar sin arvsrätt om man mördar sin förälder.
Frågan är om man kan förlora sin arvslott om man försöker, men inte lyckas med, att mörda sin förälder.
Finns det några regler om det?

Citat:
Ursprungligen postat av girlang
JM har rätt att ärva AMs del men inte GMs

Här följer några utdrag ur ett jurdiskt examensarbete om förverkande av arvsrätt. (Min fetstil)

"Det tvingande laglottssystemets brist på undantag medför i dagsläget att bröstarvingar, som
grovt misshandlat eller försökt mörda en förälder måste tillåtas ärva. Detta eftersom förverkanderegeln i 15:1 ÄB som bekant endast är tillämplig om en arvlåtare eller testator avlidit.
---
Förverkanderegeln i 15:1 ÄB är tvingande. Om en arvlåtare, innan sin död, förlåtit den gärningsman
som orsakat arvlåtarens död, tillämpas förverkanderegeln ändå. Gärningen kan därmed inte ursäktas ur ett successionsrättsligt hänseende. Detta innebär vidare att en gärningsmans förverkade rätt att ta arv eller testamente inte på något sätt kan återgå.
Om en arvlåtare inte direkt avlidit av de skador som uppkommit till följd av gärningsmannens handlande, förverkas därmed gärningsmannens rätt att ta arv eller testamente direkt vid arvlåtarens död, även om arvlåtaren dessförinnan hunnit förlåta gärningsmannen."

Andra och tredje stycket något förvirrande. Tänker att det kan avse fall där arvlåtare 1 har skadats allvarligt, förlåter gärningsmannen men dör senare av skadorna. Arvlåtare 2 har inte varit utsatt för brott.

AM gör bäst i att sälja av alla egendomar, ge UM förskott på arv inkl. kompensation, och sedan endast behålla så mycket att hon kan leva gott själv.

Länk till uppsatsen: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1073083/FULLTEXT01.pdf
Citera
2017-11-16, 20:49
Medlem
Citat:
Nja. Enligt vad som står i RPUn: "Möller instämmer i den rättspsykiatriska bedömningen". Däremot ville hon byta ut sin kontaktperson (utredande rättspsykiatrisk kontaktperson) eftersom hon inte längre kände någon tilltro. Hon pratade också om sitt missnöje med utredningsteamet då hon uppgav att det hölls alldeles för få utredningssamtal med henne.

Finns RPU:n att läsa någonstans? Länk?
Citera
2017-11-16, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Någon som vet något om hur det var på rättegången idag torsd 16/11? Länk eller nåt? Jag hittar ingenting om det.
Det är bara uppspelning av förhör.
Det finns information om förhandlingen på svea hovrätts hemsida.
Expressen skulle livesända bara om det framkommer något nytt.
Citera
2017-11-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hemsideadressen är www.svea.se för information om förhandlingen.
Citera
2017-11-16, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noeh
Här följer några utdrag ur ett jurdiskt examensarbete om förverkande av arvsrätt. (Min fetstil)

"Det tvingande laglottssystemets brist på undantag medför i dagsläget att bröstarvingar, som
grovt misshandlat eller försökt mörda en förälder måste tillåtas ärva. Detta eftersom förverkanderegeln i 15:1 ÄB som bekant endast är tillämplig om en arvlåtare eller testator avlidit.
---
Förverkanderegeln i 15:1 ÄB är tvingande. Om en arvlåtare, innan sin död, förlåtit den gärningsman
som orsakat arvlåtarens död, tillämpas förverkanderegeln ändå. Gärningen kan därmed inte ursäktas ur ett successionsrättsligt hänseende. Detta innebär vidare att en gärningsmans förverkade rätt att ta arv eller testamente inte på något sätt kan återgå.
Om en arvlåtare inte direkt avlidit av de skador som uppkommit till följd av gärningsmannens handlande, förverkas därmed gärningsmannens rätt att ta arv eller testamente direkt vid arvlåtarens död, även om arvlåtaren dessförinnan hunnit förlåta gärningsmannen."

Andra och tredje stycket något förvirrande. Tänker att det kan avse fall där arvlåtare 1 har skadats allvarligt, förlåter gärningsmannen men dör senare av skadorna. Arvlåtare 2 har inte varit utsatt för brott.

AM gör bäst i att sälja av alla egendomar, ge UM förskott på arv inkl. kompensation, och sedan endast behålla så mycket att hon kan leva gott själv.

Länk till uppsatsen: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1073083/FULLTEXT01.pdf
Om vi då för enkelhetens säger hypotetiskt att det finns 24 miljoner om Am dör.
Då får UF 12miljoner. Jms barn 1 miljon var. JM 6 miljoner. Men så kan AM skriva testamente och halvera JM del bara till enbart JMs, arvslott dvs. 3 miljoner. Därefter kan man avräkna förtida uttag 1 miljon som gåva frän GM, en bil, vad jag kommer i håg men det kan vara mer.
Citera
2017-11-16, 21:22
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det köps mat för nästan 2000 ur med Akis kort innan de åker till stugan. Jag har studerat Akis kontoutdrag som sträcker sig över fem år och det här är den enda gången det handlade så mycket mat på hans kort. För det mesta handlar det om mindre summor under 500 kr. Såg bara en summa som var stack ut, strax över 1000 kr som har handlat i en mataffär. Det anmärkningsvärda är också att han tömmer sitt konto i Eskilstuna på fredag när han har planer på att åka och träffa sin nya tjej.

De gnager också att han slutar sin konversation med Nadja så abrupt vid 21 tiden på fredagskvällen när han har messat med henne till och från under hela eftermiddagen och kvällen. Plötsligt slutar han bara svara henne. De såtvå sista meddelandena från Aki ser väldigt "prydliga" ut om man jämför med de tidigare meddelandena som har små skrivfel. Känns nästan som någon annan kan ha skrivit dom.

Ungefär samtidigt skickar JM sms till Aki.

Det ligger många hundar begravna här.

Hm, kanske Aki låg utslagen i en numer skrotad bil och hans dåvarande fru var inne på Coop med svärson JJ för att handla på Akis kort. JB var då kvar hemma och vaktade tvillingarna. Det är inte troligt att Aki länsar sitt kort och frivilligt åker till landet när han egentligen skulle till nya kärleken i Flen.
Citera
2017-11-16, 21:38
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tror att mycket inte är vad det vid första anblicken ser ut att vara, men bägge telefonerna verkar ha följts åt ut till G-liden.

Du är ju duktig på att tyda positioneringarna av mobilerna. Jag förstår inte riktigt det här:

Jag kollade på Akis samtalslistor och hans telefon befinner sig nästan hela tiden på en mast; grythem efter han kommit till Granliden.
Från klockan 20:56 till kl. 21:51är det ingen aktivitet på hans mobil men kl. 21:52 kopplar mobilen upp på mast Götlunda T2 under ett par minuter och hoppar sen till grythem där den stannar till nästa dag.

Vad jag ser så har inte JM:s telefon kopplat upp på Götlunda T2 alls.
Citera
2017-11-16, 21:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Det var ju deprimerande att se att JM temsat mot Biskopsvrak 2 gånger på fm lördag den 8/8 (Hur mycket rörde hon på sig då? Vi vet att hon aldrig var ner och tittade på kroppen, men hur nära stranden/bryggan/sjön rörde hon sig?):
11.19.03--11.19.35 (3 SMS)
12.23.36--12.27.36 (6 SMS)
Plus att jag läste i Polisens analys av täckningskartorna: "Det kan även räcka med att man håller telefonen mot örat och att huvudet dämpar signalen mot en viss basstation för att man sedan ska koppla upp sig mot en annan."Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_2__2_, pdf sid 69. Men jag är urusel på det här området så vet inte riktigt hur man kan värdera den nya förfinade temsningen. Annars hade det ju suttit fint med henne nere vid stranden/bryggan/sjön (Biskopsvrak) 20.58.01--20.59.13 och 07.46.13--08.21.36
Temsningen är i bevishänseende svårtacklad, inte minst pga JM:s successiva tidsförskjutningar och hennes dåliga minne. Till detta kommer att samma mast kan koppla upp på flera olika platser, lastbalansering mm.

UMTS 491-64 och 494-64 gick inte att få upp inne i huset; däremot nere vid bryggan och utanför bostadshuset.

Mycket svårt, som sagt, att nå kontakt med UMTS-mast, men vid mätning erhölls ett fåtal gånger kontakt mot cellen 521-64 och 524-64 Grythem UMTS100.

Cell 521-64 och 524-64 har starkast mottagning på platsen: kan fås upp inne i huset (och går också in vid bryggan).

När JM ringde sitt larmsamtal mastades hon Östermällsa/Stora Mellösa 491-64 UMTS100 (den masten är i likhet med Biskopsvrak placerad på andra sidan sjön).

En telefon kopplar som regel alltid upp sig mot den starkaste basstationen.

Enligt Tele2 är masten UMTSÖstermällsa/Stora Mellösa 491-64 drygt 10 ggr starkare på bryggan gentemot huset.

GSM0Biskopsvrak 12031 37581 ska man enl. Tele2 kunna nå kontakt med utanför huset. Dock saknas ett värde betr. signalstyrkan för bryggan.

En sak är dock säker: Strax före kl. 21.00 har JM inte befunnit sig på övervåningen inne i huset; liggandes i en säng tillsammans med sina barn:
Citat:
- Sen ungefär, kanske vid tio, kvart över åtta... Mitt minne var nio, men... så går jag upp med barnen, och så är vi uppe vid huset en stund - och sen går vi in.
Å: Och vad händer därinne?
- Ja, då var jag inne med barnen i sängen; sövde dom.
Å: Då pratar vi om sängen som är på övervåningen?
- Ja.
Å: Och när lade du dig i sängen tillsammans med barnen, då?
- Kommer inte ihåg. Alltså, vi kanske gick in ifrån gården vid nio, tio över nio, nåt sånt. Och sen borstade jag väl tänderna på dom och vi lade oss i sängen. Sen tog det väl en stund innan dom somnade. - Och jag SMS:ade med A att jag skulle komma ner till stranden när barnen hade somnat. - Sen somnar nog jag också för han svarar inte. - Sen vaknar jag och då skickar jag ett SMS till han att han ska komma upp i stället, men han svarar inte då heller. Sen vaknar vi inte förrän på morgonen efter.
Frågan är hur många mastrelaterade historier en domstol har lust att svälja? - Emellertid: JW har under flera avsnitt åberopat ny bevisning som även inkluderar det rättspsykiatriska utlåtandet, och då bl.a. för att belysa JM:s sätt att besvara frågor som inte passar henne.

JM kommer att fortsätta spela med sitt dåliga minne och säkert inte utsluta att hon kan ha skickat ett par SMS till AP när hon och barnen befann sig på gården. - Men ska man strikt ta fasta på hennes utsaga har SMS:en 21:52:56 – 21:55:30 skickats med syftet att AP "ska komma upp i stället". - Alltså måste dumkärringen ha legat i sängen och SMS:at 20:55:09 - 20:56:25 + även 20:58:01 - 20:59:13, och då således också kopplat upp mot fyra olika master. - Hur tänker hon ta sig runt det lilla problemet? - Mata råttorna..?
Citera
2017-11-16, 22:01
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Temsningen är i bevishänseende svårtacklad, inte minst pga JM:s successiva tidsförskjutningar och hennes dåliga minne. Till detta kommer att samma mast kan koppla upp på flera olika platser, lastbalansering mm.

UMTS 491-64 och 494-64 gick inte att få upp inne i huset; däremot nere vid bryggan och utanför bostadshuset.

Mycket svårt, som sagt, att nå kontakt med UMTS-mast, men vid mätning erhölls ett fåtal gånger kontakt mot cellen 521-64 och 524-64 Grythem UMTS100.

Cell 521-64 och 524-64 har starkast mottagning på platsen: kan fås upp inne i huset (och går också in vid bryggan).

När JM ringde sitt larmsamtal mastades hon Östermällsa/Stora Mellösa 491-64 UMTS100 (den masten är i likhet med Biskopsvrak placerad på andra sidan sjön).

Enligt Tele2 är masten UMTSÖstermällsa/Stora Mellösa 491-64 drygt 10 ggr starkare på bryggan gentemot huset.

GSM0Biskopsvrak 12031 37581 ska man enl. Tele2 kunna nå kontakt med utanför huset. Dock saknas ett värde betr. signalstyrkan för bryggan.

En sak är dock säker: Strax före kl. 21.00 har JM inte befunnit sig på övervåningen inne i huset; liggandes i en säng tillsammans med sina barn:Frågan är hur många mastrelaterade historier en domstol har lust att svälja? - Emellertid: JW har under flera avsnitt åberopat ny bevisning som även inkluderar det rättspsykiatriska utlåtandet, och då bl.a. för att belysa JM:s sätt att besvara frågor som inte passar henne.

JM kommer att fortsätta spela med sitt dåliga minne och säkert inte utsluta att hon kan ha skickat ett par SMS till AP när hon och barnen befann sig på gården. - Men ska man strikt ta fasta på hennes utsaga har SMS:en 21:52:56 – 21:55:30 skickats med syftet att AP "ska komma upp i stället". - Alltså måste dumkärringen ha legat i sängen och SMS:at 20:55:09 - 20:56:25 + även 20:58:01 - 20:59:13, och då således också kopplat upp mot fyra olika master. - Hur tänker hon ta sig runt det lilla problemet? - Mata råttorna..?

Tilläggsprotokoll 1 20170413, del 1 (3)

Här pressar polisen henne om var hon befann sig på kvällen när Aki mördades baserat på mobilmastningen. Det är nästan pinsamt att läsa hennes korkade svar.
Citera
2017-11-16, 22:36
Medlem
Citat:

En sak är dock säker: Strax före kl. 21.00 har JM inte befunnit sig på övervåningen inne i huset; liggandes i en säng tillsammans med sina barn:Frågan är hur många mastrelaterade historier en domstol har lust att svälja? - Emellertid: JW har under flera avsnitt åberopat ny bevisning som även inkluderar det rättspsykiatriska utlåtandet, och då bl.a. för att belysa JM:s sätt att besvara frågor som inte passar henne.

Ja, när hon ljuger använder hon företrädesvis man, vi, väl mm dvs inbegriper andra. Hon är livrädd att något skall häfta på henne, som Jag t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in