2017-11-16, 16:50
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Är inte Inizio en "ny version", ett "ombildande" av det avsomnade United Minds? Kan ha helt fel... men har för mig att det är så.

Helt omöjligt är det naturligtvis inte i den skruvade värld vi lever att Sentio och Yougov ligger för högt. Du menar 10% och inte 10 procentenheter, hoppas jag? Men som du skriver är det osannolikt att det är Sentio och Yougov som ligger för högt, det har alltid varit de andra instituten som legat på tok för lågt. Och "risken" är väl att så blir fallet även det kommande valet. Även om de övriga OI ändrat sina mätmetoder, viktningar och annat så tror jag fortfarande att Sentio kommer att visa sig vara i en klass för sig då det gäller SD i opinionen när vi summerar valet 2018. Det är min högst ovetenskapliga och personliga uppfattning, men Sifo, Inizio, Demoskop, Ipsos m fl ger jag inte mycket för, de kommer att vara lika dåliga som hittills.

UM är UM, som aftonhoran inte var nöjd med så de startade egen verksamhet och genast sjönk Sd.
2017-11-16, 17:25
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
UM är UM, som aftonhoran inte var nöjd med så de startade egen verksamhet och genast sjönk Sd.

Märkligt fenomen, det där. Finns liknande exempel från USA inför valet mellan Clinton och Trump. Några få mindre mätinstitut i en del delstater gav Trump en liten men dock chans att faktiskt ta hem hela presidentvalet 2016. Vips så slutade man rapportera sådana "hemska" och "missvisande" siffror och hänvisade i stället bl a till Huffington Post och liknande tidningars "mer korrekta" undersökningar. Dessa gav Clinton en klar seger. Trump skulle inte ha minsta chans. Vem minns inte Huffington Posts "96% chans att Hillary Clinton blir POTUS" ? Trumpen hade 3 procent och övriga 1... Som sagt, detta är ett märkligt fenomen. Frågan är hur länge de svenska OI kan hålla uppe den här låtsasleken de ägnar sig åt innan folk helt kommer att vifta bort dem?
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-16 kl. 17:29. Anledning: Korrigering
2017-11-16, 17:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Men om de inte röstar?
Lika illa som att rösta nej, det visar att dom inte menar allvar med sitt eget förslag.
2017-11-16, 18:14
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Ned dryga 6 PE i Inizio på 3 månader. Besvärande trend.
Inväntar novembers Sentio och Yougov innan jag blir bekymrad på riktigt.
2017-11-16, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nej, det var UM som inte var nöjda med Aftonbladet.

Webbpaneler fanns det redan tusen av, så UM ville nischa in sig på att jobba med djupare analyser. Men Aftonbladet ville bara ha basic mongo-mätningar med staplar och siffror. Därför tyckte UM att samarbetet som skulle funka som deras reklampelare istället blev en belastning. Att göra väljarbarometrar är som tidigare framkommit en helt värdelös inkomstkälla, de stora pengarna tjänar man på att göra mätningar åt storföretag och myndigheter. Och eftersom kunderna genom väljarbarometern fick det missvisande intrycket att UM var ett OI i mängden som YouGov eller Sentio så uppstod ett pedagogiskt problem där UM fick förklara för presumtiva kunder typ ”nej nej, vi är inte ett sånt där institut som jobbar med snabba massenkäter med enkla svar, vår specialitet är att grotta ner oss i detaljer”.

Det slutade med att de gjorde reboot på hela konceptet och blev en kommunikationsbyrå. Analyschefen som hade jobbat med väljarbarometrarna gick till Systembolaget.

Så här sa UM-chefen 2014:
Citat:
https://www.dagensmedia.se/medier/pr/united-minds-skrotar-valjarbarometern-6089743

Den stenhårda konkurrensen, där allt fler aktörer erbjuder opinionsundersökningar via webbpaneler, är ett underliggande skäl. United Minds vill även nischa sig hårdare som ett analys- och strategibolag, snarare än ett undersökningsföretag.

– Vi är väldigt stolta över vår väljarbarometer, som inför valet var den bästa av alla, men vi ser inte längre ett behov av att ha en öppen väljarbarometer. Marknaden är hårt prispressad och där finns många nya aktörer, Inizio är ett exempel.

Är det Aftonbladets beslut att skapa en egen panel tillsammans med Inizio som gör att ni skrotar väljarbarometern?

– Vi har haft en dialog med Aftonbladet under hela den här perioden. Trots att väljarbarometern var bäst ville vi inte fortsätta med den som den var. Vi tycker inte att siffror och staplar över hur stora partierna är inte räcker längre utan vi vill ge mer analys till våra kunder. Aftonbladet valde att gå vidare på ett annat sätt.

United Minds ska dock fortsätta med opinionsundersökningar ”som analysverktyg” samt ”analysera väljaropinionen för kunder”. United Minds väljer samtidigt att släppa den historiska rådatan till väljarbarometern fri genom initiativet Open opinion.
2017-11-16, 19:33
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Nej, det var UM som inte var nöjda med Aftonbladet.

Det verkar hedrande för UM att fimpa Aftonhoran!

UM förefaller har varit en seriös företeelse, som inte befattar sig med Aftonhorans nuvarande oseriösa opinionsinstitut och agenda...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-11-16 kl. 19:41.
2017-11-16, 19:39
Medlem
greta75s avatar
Citat:
(Min fetning)

Mycket bra sammanfattning av läget. Håller med dig helt. Löjligt är ett mycket passande ord i sammanhanget. Ditt exempel med centerpartiets s k "rusning" i opinionen, där de på allvar "utmanade" moderaterna som det största partiet inom alliansen, är också träffande. Denna "rusning" har självfallet aldrig någonsin existerat, lika lite som att SD nu "rasat" och ligger på 14-16%. Löjligt var ordet! SD har tappat, den saken borde stå klar för alla, men inte några 6-10 procentenheter.

Jag måste tyvärr påstå att du framstår som mer och mer obegriplig.

Moderaterna rasade aldrig och Centern rusade inte - det är ju smått sinnesjuka åsikter.

Och SD har sedan i augusti rasat ca 3% i snitt och det blir väl någon procent till i november. Det är stora tal men varför tjatar du om 6-10%, det är ingen som påstår det mer än du.

Skärpning!
2017-11-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Moderaterna rasade aldrig och Centern rusade inte

Och SD har sedan i augusti rasat ca 3%

Skärpning!

Undrar vem som behöver en skärpning?
2017-11-16, 20:27
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Moderaterna rasade aldrig och Centern rusade inte - det är ju smått sinnesjuka åsikter.

Och SD har sedan i augusti rasat ca 3% i snitt och det blir väl någon procent till i november. Det är stora tal men varför tjatar du om 6-10%, det är ingen som påstår det mer än du.

Skärpning!

Visst gick moderaterna ned under AKB, det har ingen förnekat, men det var inte på något sätt fråga om det gigantiska "ras" som medierna vill få det till. Inte heller rusade Centerpartiet uppåt i opinionen som massmedierna pumpade ut i rena halleluja-artiklar. I själva verket hade moderaterna med stor sannolikhet högre siffror än vad som presenterades, på samma sätt som centern hade lägre och inte de "turbosiffror" som presenterade i extas i medierna. Annie Lööf var ju den nya frälsaren i somras enligt så många journalister...

Och för närvarande skiljer det 8,1 procentenheter mellan det institut som mätt SD bäst historiskt sett och det institut som ger SD sämst siffror nu. En differens på ca 500 000 väljare? Det tycker du är helt normalt och inget märkligt?

Jag tror också att SD "rasat" ungefär 3-4 procentenheter de senaste månaderna, men till skillnad från dig väljer jag att utgå från det opinionsinstitut som mäter SD bäst i opinionen, d v s Sentio, vilket ger SD knappt 23% i senaste oktobermätningen. Medan du väljer att tro på siffror i trakterna kring 14-15%.

Tror du på fullt allvar att t ex Sifos nuvarande siffra för SD på 14,7% är korrekt och återspeglar verkligheten i opinionen? Det om något borde betraktas som obegripligt i så fall.

Sentio: 22,8%...

Sifo: 14,7%...

Och du väljer att lita på Sifo? När vi har facit från de senaste två valen? Vem lyckades mäta SD bäst? Sentio eller något annat institut? Det skiljer ungefär en halvmiljon väljare mellan dessa två mätningar. Och du tror på det institut som mätt SD så tokigt, så många gånger, under så lång tid?

Man kan inte annat än häpna.
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-16 kl. 20:34. Anledning: Förtydligande
2017-11-16, 20:31
Medlem
Citat:

Skärpning!

De onda sjuklöveristerna har ropat hej förut. Men vi har en lång och het sommar framför oss och fullkomligt outtröttliga valarbetare med ytterst spektakulära arbetsmetoder vid vår sida...
2017-11-16, 20:41
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Visst gick moderaterna ned under AKB, det har ingen förnekat, men det var inte på något sätt fråga om det gigantiska "ras" som medierna vill få det till. Inte heller rusade Centerpartiet uppåt i opinionen som massmedierna pumpade ut i rena halleluja-artiklar. I själva verket hade moderaterna med stor sannolikhet högre siffror än vad som presenterades, på samma sätt som centern hade lägre och inte de "turbosiffror" som presenterade i extas i medierna. Annie Lööf var ju den nya frälsaren i somras enligt så många journalister...

Och för närvarande skiljer det 8,1 procentenheter mellan det institut som mätt SD bäst historiskt sett och det institut som ger SD sämst siffror nu. En differens på ca 500 000 väljare? Det tycker du är helt normalt och inget märkligt?

Jag tror också att SD "rasat" ungefär 3-4 procentenheter de senaste månaderna, men till skillnad från dig väljer jag att utgå från det opinionsinstitut som mäter SD bäst i opinionen, d v s Sentio, vilket ger SD knappt 23% i senaste oktobermätningen. Medan du väljer att tro på siffror i trakterna kring 14-15%.

Tror du på fullt allvar att t ex Sifos nuvarande siffra för SD på 14,7% är korrekt och återspeglar verkligheten i opinionen? Det om något borde betraktas som obegripligt i så fall.

Sentio: 22,8%...

Sifo: 14,7%...

Och du väljer att lita på Sifo? När vi har facit från de senaste två valen? Vem lyckades mäta SD bäst? Sentio eller något annat institut? Det skiljer ungefär en halvmiljon väljare mellan dessa två mätningar. Och du tror på det institut som mätt SD så tokigt, så många gånger, under så lång tid?

Man kan inte annat än häpna.

Du behöver inte kleta SIFO på mig. Jag är ointresserad av enskillda OI. När det skiljer så mycket som det gör använder jag självklart poll of polls och bryr mig bara om trender och inte på absoluta tal.

Men ett stalltips: förbered dig mentalt på att Sentio sänker SD minst 2 procentenheter i november.
Senast redigerad av greta75 2017-11-16 kl. 20:45.
2017-11-16, 21:12
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Du behöver inte kleta SIFO på mig. Jag är ointresserad av enskillda OI. När det skiljer så mycket som det gör använder jag självklart poll of polls och bryr mig bara om trender och inte på absoluta tal.

Men ett stalltips: förbered dig mentalt på att Sentio sänker SD minst 2 procentenheter i november.

Det är mycket möjligt att Sentio sänker SD med en, två eller tre procentenheter i novembermätningen. Har aldrig förnekat att SD backat. Men till skillnad från dig tror jag inte att SD ligger kring några 15% nu utan en bra bit över 20%. Och vad beträffar din starka tro på "poll of polls" så blir denna metod fullständigt värdelös om du matar in skräpsiffror i den som inte är ett dyft i överensstämmelse med verkligheten. Om man matar in helt felaktiga siffror i ena änden, kan man knappast få ut rätt siffror i den andra. Med andra ord: Vad du säger är, att om man matar in opinionssiffror från Sifo, Ipsos, Novus, Inizio och Demoskop, tillsammans med institut som Sentio och Yougov och rör om i denna illaluktande soppa med flera bevisligen helt värdelösa OI, får man minsann på något mirakulöst vis siffror som återspeglar SD:s verkliga opinionssiffror? Men det faktum att Sifo, Ipsos, Novus, Inizio och Demoskop lyckas så horribel i sina mätningar av SD det ignorerar du fullständigt? Du är sannerligen mer korkad än vad jag trott.

Ett stalltips tillbaka: Förbered dig själv mentalt på att SD kommer att lyckas långt bättre i nästa års riksdagsval än vad du verkar tro.
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-16 kl. 21:29. Anledning: Förtydligande

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in