Citat:
Ursprungligen postat av
greta75
Jag måste tyvärr påstå att du framstår som mer och mer obegriplig.
Moderaterna rasade aldrig och Centern rusade inte - det är ju smått sinnesjuka åsikter.
Och SD har sedan i augusti rasat ca 3% i snitt och det blir väl någon procent till i november. Det är stora tal men varför tjatar du om 6-10%, det är ingen som påstår det mer än du.
Skärpning!
Visst gick moderaterna ned under AKB, det har ingen förnekat, men det var inte på något sätt fråga om det gigantiska "ras" som medierna vill få det till. Inte heller rusade Centerpartiet uppåt i opinionen som massmedierna pumpade ut i rena halleluja-artiklar. I själva verket hade moderaterna med stor sannolikhet högre siffror än vad som presenterades, på samma sätt som centern hade lägre och inte de "turbosiffror" som presenterade i extas i medierna. Annie Lööf var ju den nya frälsaren i somras enligt så många journalister...
Och för närvarande skiljer det 8,1 procentenheter mellan det institut som mätt SD bäst historiskt sett och det institut som ger SD sämst siffror nu. En differens på ca 500 000 väljare? Det tycker du är helt normalt och inget märkligt?
Jag tror också att SD "rasat" ungefär 3-4 procentenheter de senaste månaderna, men till skillnad från dig väljer jag att utgå från det opinionsinstitut som mäter SD bäst i opinionen, d v s Sentio, vilket ger SD knappt 23% i senaste oktobermätningen. Medan du väljer att tro på siffror i trakterna kring 14-15%.
Tror du på fullt allvar att t ex Sifos nuvarande siffra för SD på 14,7% är korrekt och återspeglar verkligheten i opinionen? Det om något borde betraktas som obegripligt i så fall.
Sentio: 22,8%...
Sifo: 14,7%...
Och du väljer att lita på Sifo? När vi har facit från de senaste två valen? Vem lyckades mäta SD bäst? Sentio eller något annat institut? Det skiljer ungefär
en halvmiljon väljare mellan dessa två mätningar. Och du tror på det institut som mätt SD så tokigt, så många gånger, under så lång tid?
Man kan inte annat än häpna.