2017-11-16, 12:08
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machines
Man tror inte det är sant att det här förekommer i vårt land
Det pågår och har alltid pågått misshandel och sexuella övergrepp inom Svenska Kyrkan och bland frikyrkorna. Vad det gäller det senare så finns det en stark tystnadskultur inom församlingarna. Man ska aldrig blanda in några från samhället. Det daltas med muslimernas trosläror, men aldrig så mycket som det har gjorts med de kristnas. Barn till troende kristna (framför allt i JV) behöver inte följa skolplanen som alla andra. Fattar inte varför religioner ska ha företräde. I Uppsala styr Livets Ord och det är en av de värsta församlingarna i Sverige. Vad det gäller Knutby så är makalöst att det har fått hållit på.
Citera
2017-11-16, 13:35
Medlem
Är det någon mer än jag som tycker att Johanna Möller och Åsa Waldau ser ut som enäggstvillingar?
Båda verkar dessutom stöpta i samma otäcka form av manipulerande och förmåga att få andra att begå brott åt dem?
Citera
2017-11-16, 14:19
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Det pågår och har alltid pågått misshandel och sexuella övergrepp inom Svenska Kyrkan och bland frikyrkorna. Vad det gäller det senare så finns det en stark tystnadskultur inom församlingarna. Man ska aldrig blanda in några från samhället. Det daltas med muslimernas trosläror, men aldrig så mycket som det har gjorts med de kristnas. Barn till troende kristna (framför allt i JV) behöver inte följa skolplanen som alla andra. Fattar inte varför religioner ska ha företräde. I Uppsala styr Livets Ord och det är en av de värsta församlingarna i Sverige. Vad det gäller Knutby så är makalöst att det har fått hållit på.

Mycket svepande påståenden som inte förde diskussionen framåt någonting överhuvudtaget. Kom gärna med konkreta fall och exempel. På vilket sätt behöver t.ex. inte barn från JV följa läroplanen?
Citera
2017-11-16, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Här kommer nu Knutbyklippet från TV4 Nyhetsmorgon 2017-11-16

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/hon-behandlade-knutby-avhopparna-sexuellt-utnyttjande-i-sj%C3%A4lav%C3%A5rden-3944553

Hon behandlade Knutby-avhopparna: "sexuellt utnyttjande i själavården"
klipp
i dag kl 08:16
längd 5:43

Knutby skakades av ett mord-drama 2004 – nu avslöjas att det är fortsatt turbulent. Många har hoppat av sekten och flera pastorer, bland andra Åsa Waldau, är polisanmälda för misshandel.
Bra berättat av RR!!

Hoppas det blir några påföljder för det de gjort! Vad kan det tänkas bli för straff? Kan det bli fängelse för misshandel (fysisk och psykisk) och sexuella övergrepp? Jag tar på mig dumstruten. Kan inte mycket om straffsatser eller vad det kan heta.
Citera
2017-11-16, 14:47
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren
Mycket svepande påståenden som inte förde diskussionen framåt någonting överhuvudtaget. Kom gärna med konkreta fall och exempel. På vilket sätt behöver t.ex. inte barn från JV följa läroplanen?
Var ska vi börja? De får inte vara med på något som helst "firande" av kristna högtider i skolan. Varken påsk, Lucia eller jul. De firar inte heller födelsedagar då "det står klart och tydligt i bibeln att detta inte är något som Gud tycker att man bör göra eller ägna sig åt." Barn har fått varit hemma från skolan när andra gått med stjärngossestrut och glitter i håret eller ritat påskteckningar. Vidare helgar de heller inte nationaldagar, midsommarafton eller nyår men det faller ju utanför skoltid. När lektionerna handlar om evolutionen får de antingen inte vara med, eller så tvingas de referera till böcker i Bibeln. Jehovas Vittnen vill helst inte att medlemmarna studerar vidare efter gymnasiet eftersom de då kan bli förblindade av det världsliga och ifrågasätta sekten.

Här följer ett utdrag om hur de ser på akademisk utbildning ur deras tidskrift Vakttornet från den 5 oktober 2005. ”Många, både unga och gamla, framhåller värdet av en akademisk utbildning. Somliga experter säger till och med att de ’är helt övertygade om att du aldrig kommer att kunna få ett [riktigt] arbete utan en högskoleexamen’. Men människor har behov som inte kan tillfredsställas genom enbart materiella framgångar. Kan hög utbildning till exempel hjälpa dig att bli en god förälder, äktenskapspartner eller vän? Personer som beundras för sina intellektuella prestationer kan dessutom utveckla oönskade personlighetsdrag, misslyckas med familjelivet eller till och med begå självmord.”
Citera
2017-11-16, 15:36
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Bra berättat av RR!!

Hoppas det blir några påföljder för det de gjort! Vad kan det tänkas bli för straff? Kan det bli fängelse för misshandel (fysisk och psykisk) och sexuella övergrepp? Jag tar på mig dumstruten. Kan inte mycket om straffsatser eller vad det kan heta.

Håller med. RR har varit med från början, berättar lugnt och sakligt.
Vem som utomstående känner till och vet omständigheterna i sekten bättre än hon?
RR får samma från mig.

När det gäller straff för deras övergrepp, måste det väl ändå bli någon form.
Någon mer insatt i det juridiska kan kanske ge besked.

Folk har ju blivit både lurade, tvingade till olika arbetsuppgifter i olika ledares hem, fått sina egna "renoverade" med någons (läs Drottningens) ovanliga smak för extrema färger.

Detta är ändå bara en liten del av det medlemmarna fått utstå. Mycket tvång och ingrepp i personlig integritet.
Citera
2017-11-16, 16:05
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Håller med. RR har varit med från början, berättar lugnt och sakligt.
Vem som utomstående känner till och vet omständigheterna i sekten bättre än hon?
RR får samma från mig.

När det gäller straff för deras övergrepp, måste det väl ändå bli någon form.
Någon mer insatt i det juridiska kan kanske ge besked.

Folk har ju blivit både lurade, tvingade till olika arbetsuppgifter i olika ledares hem, fått sina egna "renoverade" med någons (läs Drottningens) ovanliga smak för extrema färger.

Detta är ändå bara en liten del av det medlemmarna fått utstå. Mycket tvång och ingrepp i personlig integritet.
Detta handlar verkligen om en gråzon. Tvång eller frivilliga åtaganden? Gör verkligen någon alls någonting utan att få något tillbaka? Även om man med något tillbaka menar att betalning kan innebära gillande, kärlek, status, böner, löften etc. Är det tvång om någon städar någons hus i utbyte mot något som betyder mycket för utföraren?

Jag säger inte att det inte förekommit tvång och övergrepp i Knutby filadelfia. Jag bara säger att det omöjligen kan vara straffbart med de exempel som hittills kommit fram. Har människor ingen egen vilja? Sektsjuka? Nja...ytterst få gör som sagt, något utan att få ersättning i en eller annan form. Och då handlar det knappast om några övergrepp i lagens mening. Jag tror att många såg stora fördelar med att få tillhöra en församling, en gemenskap, ett sammanhang. Tjänster och gentjänster; barnpassning mot snickerier, klädtvätt mot bönesvar och - tyvärr - kanske sexuell njutning mot så kallad själavård.

Givetvis kan mycket i efterklokhetens ljus te sig helt rubbat och många undrar nog i efterhand hur de kunde finna sig i dessa konstiga turer och sociala strukturer. Ett uppvaknande med påföljande insikt den egna rollen i denna morbida spindelväv, skapar givetvis ingen större vilja att sanningen alltid ska krypa fram. Få vill kanske skylta med hur sysslor och tjänster - materiella såväl som sinnliga - varit upplagda och bytt ägare. Hur kränkande och nedrigt allt i efterhand än ter sig, hur integritetskränkande behandling man än inser att man varit delaktig i, så är det långt till något som kan vara åtalbart.

Tyvärr har mycket av dessa händelser skett på grund av att manipulativa, maktlystna och välståndstörstande ledargestalter delat upp en ängslig fårskock medlemmar emellan sig, och i stor utsträckning gjort allt för att utnyttja dessa svaga människor för egen vinning. Kanske har vi här en del av förklaringen till att det skulle dröja drygt 12 år efter händelserna 2004, tills korthuset av lögner, manipulation och utnyttjande skulle komma att falla ihop.

Jag tycker det är makalöst hur någon enda frisk människa i vårt fria land, kan sänka sig så lågt att man låter sig manipuleras av dessa vidriga människospillror som kallat sig pastorer. Man har trots allt ett ansvar att inte gå på vad som helst - oavsett om det gäller telefonförsäljare eller hemslöjdad pastorsfjant som predikar om att domedagen nog kommer lite närmare dig om du inte städar idiotens hus. Alla dessa medlemmar KAN inte varit så jagsvaga och kärlekstörstande att de sålde ut såväl sin själ, som sin egen etiska kompass till detta vidriga ledargarnityr. Jan kan inte förstå det.

Edit: Jag skulle verkligen vilja höra några tongivande trådskrivares syn på detta. Joannaw, Nabo, Angel of peace m fl.
Senast redigerad av Teleslinga 2017-11-16 kl. 16:08.
Citera
2017-11-16, 17:47
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Detta handlar verkligen om en gråzon. Tvång eller frivilliga åtaganden? Gör verkligen någon alls någonting utan att få något tillbaka? Även om man med något tillbaka menar att betalning kan innebära gillande, kärlek, status, böner, löften etc. Är det tvång om någon städar någons hus i utbyte mot något som betyder mycket för utföraren?

Jag säger inte att det inte förekommit tvång och övergrepp i Knutby filadelfia. Jag bara säger att det omöjligen kan vara straffbart med de exempel som hittills kommit fram. Har människor ingen egen vilja? Sektsjuka? Nja...ytterst få gör som sagt, något utan att få ersättning i en eller annan form. Och då handlar det knappast om några övergrepp i lagens mening. Jag tror att många såg stora fördelar med att få tillhöra en församling, en gemenskap, ett sammanhang. Tjänster och gentjänster; barnpassning mot snickerier, klädtvätt mot bönesvar och - tyvärr - kanske sexuell njutning mot så kallad själavård.

Givetvis kan mycket i efterklokhetens ljus te sig helt rubbat och många undrar nog i efterhand hur de kunde finna sig i dessa konstiga turer och sociala strukturer. Ett uppvaknande med påföljande insikt den egna rollen i denna morbida spindelväv, skapar givetvis ingen större vilja att sanningen alltid ska krypa fram. Få vill kanske skylta med hur sysslor och tjänster - materiella såväl som sinnliga - varit upplagda och bytt ägare. Hur kränkande och nedrigt allt i efterhand än ter sig, hur integritetskränkande behandling man än inser att man varit delaktig i, så är det långt till något som kan vara åtalbart.

Tyvärr har mycket av dessa händelser skett på grund av att manipulativa, maktlystna och välståndstörstande ledargestalter delat upp en ängslig fårskock medlemmar emellan sig, och i stor utsträckning gjort allt för att utnyttja dessa svaga människor för egen vinning. Kanske har vi här en del av förklaringen till att det skulle dröja drygt 12 år efter händelserna 2004, tills korthuset av lögner, manipulation och utnyttjande skulle komma att falla ihop.

Jag tycker det är makalöst hur någon enda frisk människa i vårt fria land, kan sänka sig så lågt att man låter sig manipuleras av dessa vidriga människospillror som kallat sig pastorer. Man har trots allt ett ansvar att inte gå på vad som helst - oavsett om det gäller telefonförsäljare eller hemslöjdad pastorsfjant som predikar om att domedagen nog kommer lite närmare dig om du inte städar idiotens hus. Alla dessa medlemmar KAN inte varit så jagsvaga och kärlekstörstande att de sålde ut såväl sin själ, som sin egen etiska kompass till detta vidriga ledargarnityr. Jan kan inte förstå det.

Edit: Jag skulle verkligen vilja höra några tongivande trådskrivares syn på detta. Joannaw, Nabo, Angel of peace m fl.

Ett par kommentarer till dina funderingar ovan:

1. Personer som befinner sig i sådana sektliknande förhållanden som i Knutby, kan inte sägas ha någon fri vilja. De lever i sin egen bubbla och ser inte klart längre.

2. När det gäller allt som de utsatts för av pastorer och andra församlingsledare, så finns det ett begrepp som beskriver mycket av det som de utsatts för: "utnyttjande av person i beroendeställning".
Detta skulle kunna räcka till åtal mot dem, som utsatt medlemmarna för alla möjliga kränkningar, både sexuella och andra.
Citera
2017-11-16, 18:20
Medlem
Citat:

Tack för förtroendet! Dock känner jag mig inte särskilt kompetent att svara på frågorna (har inte rätt utbildning för det). RR svarade i tv-4-inslaget på det där om det är jagsvaga människor som hamnat där (nej). Hon har definitivt bättre kunskap om det än jag.

Jag kan bara reflektera utifrån de små erfarenheterna jag har av att sitta hemma och höra ljudfiler med predikningar i syfte att skriva ut här i tråden. Fast man hör hur dumt det låter sätter sig deras tjat om samma sak gång på gång som mask i huvudet eller något. Man blir alldeles förvirrad! Och då har jag grundinställningen (från mina föräldrar) att sekter, även frikyrkor och till viss del även svenska kyrkan (andra religioner också för den delen) är ganska skumma, vill pådyvla andra sin tro och gärna tjäna pengar på en.

För mig var det lätt avhjälpt genom att ta pauser och göra något annat. Sektmedlemmarna har inte haft den möjligheten utan blivit marinerade i irrlärorna. De har varit i ett sammanhang där det smugit sig på allt eftersom.

Den andra erfarenheten som känns relevant är att jag funnits i ett sammanhang runt en förmodat narcissistisk och manipulativ människa och sett hur mycket människor i omgivningen går med på och står ut med för husfridens skull. Även överordnade.

Jag är övertygad om att det är något liknande som hänt kring MT (programledaren). Han har tillåtits göra både det ena och andra.

Mycket kan som sagt vara bara olämpligt och i gråzonen. Men när direkt brottsliga saker (som misshandel) sker är det lättare att reagera och agera. Kanske?
Senast redigerad av joannaw 2017-11-16 kl. 18:23.
Citera
2017-11-16, 18:51
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-bo
Å PeGe tar inge ansvar för allt skit han ställt till me. Å ingen ånger för att han varit ett svin. O vem som bor var har han inget me å göra. Han borde själv flytta långt bort från trasiga människor o älskarinna för han kommer å springa o styra där ändå.
Nu ska bara styrelsen avgå. Åtminstone alla utom möjligen ToHa. Ha såna som AlWe o gänget kvar som svamlar om demoner o hotar ungdomar borde låsas in tills de kommer till sans.
Peter Gembäck säger att tanken på att flytta från Knutby har slagit honom. Men i dagsläget finns det inte några sådana konkreta planer. Han berättar att han inte vill fatta några förhastade beslut.

http://www.dagen.se/nyheter/darfor-valjer-peter-gemback-att-lamna-knutby-filadelfia-1.1057147
Citera
2017-11-16, 19:37
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:

Tack!
Jag tycker du fått bra svar från ett par skribenter här.

Den yttersta konsekvensen, ett mord och en skadad blev det av manipuleringen av "Barnflickan SS".
Den efterlängtade NÅDEN villkorades, trots att Nåd är OVILLKORLIG.

Hon lurades tro att hon måste döda sin väninna.
Finns en teckning, där Sara ligger som en trasa på golvet, och bara vill vara Tirsa till lags.
Hittar den inte just nu.
Citera
2017-11-16, 19:44
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Peter Gembäck säger att tanken på att flytta från Knutby har slagit honom. Men i dagsläget finns det inte några sådana konkreta planer. Han berättar att han inte vill fatta några förhastade beslut.

http://www.dagen.se/nyheter/darfor-valjer-peter-gemback-att-lamna-knutby-filadelfia-1.1057147

Vilka är kvar av den gamla innersta kretsen? Gembäck och Kuling verkar bo kvar. Vilka fler?

Anette Waldau Linde har bytt namn och flyttat till Norrland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in