Citat:
Ursprungligen postat av
Angel of Peace
Håller med. RR har varit med från början, berättar lugnt och sakligt.
Vem som utomstående känner till och vet omständigheterna i sekten bättre än hon?
RR får samma från mig.
När det gäller straff för deras övergrepp, måste det väl ändå bli någon form.
Någon mer insatt i det juridiska kan kanske ge besked.
Folk har ju blivit både lurade, tvingade till olika arbetsuppgifter i olika ledares hem, fått sina egna "renoverade" med någons (läs Drottningens) ovanliga smak för extrema färger.
Detta är ändå bara en liten del av det medlemmarna fått utstå. Mycket tvång och ingrepp i personlig integritet.
Detta handlar verkligen om en gråzon. Tvång eller frivilliga åtaganden? Gör verkligen någon alls någonting utan att få något tillbaka? Även om man med något tillbaka menar att betalning kan innebära gillande, kärlek, status, böner, löften etc. Är det tvång om någon städar någons hus i utbyte mot något som betyder mycket för utföraren?
Jag säger inte att det inte förekommit tvång och övergrepp i Knutby filadelfia. Jag bara säger att det omöjligen kan vara straffbart med de exempel som hittills kommit fram. Har människor ingen egen vilja? Sektsjuka? Nja...ytterst få gör som sagt, något utan att få ersättning i en eller annan form. Och då handlar det knappast om några övergrepp i lagens mening. Jag tror att många såg stora fördelar med att få tillhöra en församling, en gemenskap, ett sammanhang. Tjänster och gentjänster; barnpassning mot snickerier, klädtvätt mot bönesvar och - tyvärr - kanske sexuell njutning mot så kallad själavård.
Givetvis kan mycket i efterklokhetens ljus te sig helt rubbat och många undrar nog i efterhand hur de kunde finna sig i dessa konstiga turer och sociala strukturer. Ett uppvaknande med påföljande insikt den egna rollen i denna morbida spindelväv, skapar givetvis ingen större vilja att sanningen alltid ska krypa fram. Få vill kanske skylta med hur sysslor och tjänster - materiella såväl som sinnliga - varit upplagda och bytt ägare. Hur kränkande och nedrigt allt i efterhand än ter sig, hur integritetskränkande behandling man än inser att man varit delaktig i, så är det långt till något som kan vara åtalbart.
Tyvärr har mycket av dessa händelser skett på grund av att manipulativa, maktlystna och välståndstörstande ledargestalter delat upp en ängslig fårskock medlemmar emellan sig, och i stor utsträckning gjort allt för att utnyttja dessa svaga människor för egen vinning. Kanske har vi här en del av förklaringen till att det skulle dröja drygt 12 år efter händelserna 2004, tills korthuset av lögner, manipulation och utnyttjande skulle komma att falla ihop.
Jag tycker det är makalöst hur någon enda frisk människa i vårt fria land, kan sänka sig så lågt att man låter sig manipuleras av dessa vidriga människospillror som kallat sig pastorer. Man har trots allt ett ansvar att inte gå på vad som helst - oavsett om det gäller telefonförsäljare eller hemslöjdad pastorsfjant som predikar om att domedagen nog kommer lite närmare dig om du inte städar idiotens hus. Alla dessa medlemmar KAN inte varit så jagsvaga och kärlekstörstande att de sålde ut såväl sin själ, som sin egen etiska kompass till detta vidriga ledargarnityr. Jan kan inte förstå det.
Edit: Jag skulle verkligen vilja höra några tongivande trådskrivares syn på detta. Joannaw, Nabo, Angel of peace m fl.