2017-11-16, 10:39
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Halmgubbe. INGEN har gjort den analysen av Iniziomätningen utom upphakade skivan Mac-Arthur. Läser du ens inläggen eller är du också en upphakad skiva som fortsätter rakt fram när vägen svänger?

15,4 % för SD!!! Och det tror du på? (25,4-10,0) Ha,ha,ha,ha,ha...

Ibland kan t.o.m en upphakad grammofon vara mycket realistisk, som avspeglar ett väl fungerande skojarinstituts verksamhet!
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-11-16 kl. 10:55.
2017-11-16, 10:42
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vet någon här vilka "Övriga" partier som fanns att välja på i Inizios undersökning?

Just denna OI vet jag ej, men vanligtvis har de kryssalternativ för de största partierna (vad jag förstått brukar denna gräns ligga vid förväntade ca 2%), för "Övr" får man själv (eller interviuaren) skriva in partinamnet, så mao kan man säga att alla partier finns att välja på. Intressant att F! inte ens finns redovisade, undrar hur låga siffror de fick?
2017-11-16, 10:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Just denna OI vet jag ej, men vanligtvis har de kryssalternativ för de största partierna (vad jag förstått brukar denna gräns ligga vid förväntade ca 2%), för "Övr" får man själv (eller interviuaren) skriva in partinamnet, så mao kan man säga att alla partier finns att välja på. Intressant att F! inte ens finns redovisade, undrar hur låga siffror de fick?
Som jag förstår det får man en egen stapel om man ligger på eller över 2%
2017-11-16, 11:22
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
15,4 % för SD i senaste Inizio mätningen som kom nu imorse.

Det är en riktig kris inom Sverigedemokraterna. De sjunker i princip alla opionsmätningar.

Samma mönster som innan förra riksdagsvalet när medelvärdet för SD sjunker fram till maj månad. I juni månad vände det och SD ökade kraftigt precis innan riksdagsvalet. Sedan gjorde pajasinstituten en justering vilket gjorde att SD ökade ytterligare ett antal procentenheter.
2017-11-16, 11:25
Medlem
Citat:
15,4%? Wow. Det här måste vara den berömda "OI:s planerade uppjustering för att rädda ansiktet" som trådens experter förutspådde.

Nåja, det finns värre kriser än att ha 15,4%, en ouppnåelig drömsiffra för 5 av de 8 riksdagspartierna. 3 partier på eller under spärren nu.

När Demoskops Santesson sa i sin eftervalsanalys i Axess TV att de allmänborgerliga väljarna som gått till SD skulle gå tillbaka "om de andra partierna rullade tillbaka invandringspolitiken 10 år ungefär" så fnös många och sa "har man en gång tagit steget till SD går man inte tillbaka. En gång SD alltid SD".

Den invändningen skulle kunna översättas till "alla andra SD-väljare är exakt som jag". Så bör man aldrig tänka. Inget parti har en homogen väljarkår. Det finns massor av V- och MP-väljare som vill ha minskad asylinvandring, för att ta ett exempel i mängden.

Jag tror att SD-väljare består av a) en tårtbotten av c:a 10% som inte flyttar sig ens om man försöker med bulldozer. b) en fyllning av 10% grädde som är betydligt lösare i konsistensen. Den rör på sig om man tjatar lite. c) De sista 5% var dekoration på toppen som kanske aldrig tillhörde SD överhuvudtaget utan bara lånade ut sig i opinionsmätningar för att sätta press på 7K. De där 5% på toppen försvann redan 2016 och nu pågår en dragkamp om de 10% som sitter löst. Den kampen har ju inte direkt blivit lättare för SD av att Kristersson har extrem medvind just nu samtidigt som SD har Wigh i Kalla Fakta, Gamov i Nyheter Idag och Ekeroth i hovrätten...

Halmgubbe. INGEN har gjort den analysen av Iniziomätningen utom upphakade skivan Mac-Arthur. Läser du ens inläggen eller är du också en upphakad skiva som fortsätter rakt fram när vägen svänger?
Att dra några sådana slutsatser efter en mätning känns väl ganska oseriöst, och dessutom från en mätning gjord av en vänstertidning.
Vänta åtminstone till Sentio och Yougov kommit. Är det ner även där så kan vi nog konstatera att SD börjat tappa.
2017-11-16, 11:26
Medlem
Citat:
Jag tror att SD-väljare består av a) en tårtbotten av c:a 10% som inte flyttar sig ens om man försöker med bulldozer. b) en fyllning av 10% grädde som är betydligt lösare i konsistensen. Den rör på sig om man tjatar lite. c) De sista 5% var dekoration på toppen som kanske aldrig tillhörde SD överhuvudtaget utan bara lånade ut sig i opinionsmätningar för att sätta press på 7K. De där 5% på toppen försvann redan 2016 och nu pågår en dragkamp om de 10% som sitter löst. Den kampen har ju inte direkt blivit lättare för SD av att Kristersson har extrem medvind just nu samtidigt som SD har Wigh i Kalla Fakta, Gamov i Nyheter Idag och Ekeroth i hovrätten...

Detta är sant. Själv är jag väl medborgare i botten. Det känns så. Den mosiga resten lever med skygglappar. Bottenskräpet finns här på FB. Vi håller oss informerade och ser utanför tomtgränsen.
Jag har skrivit tidigare att aprilmätningarna kommer att visa vändning uppåt. Då har sossarna blivit så övertygade om sin vinst och förträfflighet så att de visar sina diktatorfasoner på riktigt. Detta speciellt i kommuner som håller på att brista, eller har brustit, under etableringsoken. Storkommunen Jönköping tex vet ännu inte var de ska bosätta dem som ska placeras här för etablering.
Så är det för många kommuner. De hotas med att några hundra flyktingar kommer att stå utanför dörrarna till kommunhusen en vacker dag. Kanske resten av tårtan vaknar då.
Jag har anmält mig till Inizio, och i deras senaste undersökning fick jag svara på mycket annat än parti. Jag undrar om LO - kollektivet anmält sig till OU som villiga att svara på undersökningar. Har de integjort det, så saknar vi deras röster här. Såvida Lövet inte lyckats ta tillbaka dem. Skulle tro det.
2017-11-16, 11:37
Medlem
Citat:
Vi kan t ex ta alla kokosnötter som hävdade att SD skulle växa om M och S kopierade deras politik, med hänvisning till hypotesen "väljarna föredrar originalet". Det är deras hjärndöda analys som fått styra hela samhällsutvecklingen och som är anledningen till att SD kunde nå höjder nära 30%. Det är deras hjärndöda analys som har motiverat allt från medias mörkning av invandringsproblematik till att mig-Ö och DÖ slöts. Nu visar det sig att det fungerar precis tvärtom, precis som många försökt säga till dem hela tiden. Grattis till 7 förlorade år, idioter...

Opinionsmätningar är just bara mätningar. Själv tycker jag att det är skönt att (M) nu på ett tydligt sätt får betalt för sin nya skärpta politik. Det hade ju varit katastrof om (M) tok rasat efter att de bestämde sig för ändra politik i (SD) riktningen. Att (M) ökar på bekostnad av (C) betyder faktiskt att existerande (M) väljare, och till och med en del av (C) väljarna gillar den omsvängningen. Att (SD) väljarna gillar den typen av politik är ju ingen överaskning direkt. Nu blir (M) hungriga på större framgångar och det givna blir att skruva upp retoriken ännu hårdare...det är välkommet.

Det finns givetvis ett trovärdighetsproblem där man kan vara tveksam om (M) egentligen vill genomföra politiken då de övriga allianspartierna säger nej. Där måste de övertyga under valrörelsen. Vågar man inte spräcka Alliansen innan 2018, eller åtminstone trovärdigt lova att alltid rösta emot en (S)+(C) regering eller liknande, så är jag inte alls säker på att opinionsframgångarna också kommer att bli valresultat

Är själv rätt nöjd nu faktiskt. (M) blir rasister och tok rusar i opinionen. Nu gäller det för (SD) att ta upp kampen! Kan bli en riktigt trevlig valrörelse om (M) och (SD) bevakar varandra och hela tiden försöker överträffa varandra. Efter en sådan valrörelse med uppskruvad retorik lär det bli svårt för (M) att backa och försöka komma överens med (C) och (L) om gemensam politik
2017-11-16, 11:40
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Stämmer inte kartan med verkligheten så är det kartan som gäller enligt trogna SD:are. Hur skall man annars tolka er bisarra slutledningsförmåga.
Trenden är kristallklar: Sverigedemokraternas stöd bland väljarna minskar.

Sverigedemokraterna har tappat, helt korrekt "analyserat" av dig, PG. Men att SD haft mer eller mindre stora hack i sin uppåtgående kurva är på inget sätt nytt. Så var det inför valet 2010, så var det också inför valet 2014 och så är det - uppenbarligen - också enligt OI inför nästa års val. Men som alla normalbegåvade begriper är detta inget ovanligt inom partipolitiken; och på medellång och lång sikt kommer SD att fortsätta växa. Varför då? Jo, hela samhällsutvecklingen är sådan att människor till sist kommer att få nog av den soppa, röra, otrygghet, kriminalitet, våldsutveckling, nedskärningar, migrations- och integrationsrelaterade problem som våra politiker har skapat och fortsätter att skapa. SD kommer att få långt närmare 25% än 15% om 10 månader, valrörelsen har inte ens börjat.

Och Inizios siffror för L måste tas med en stor grävskopa salt. Det finns tyvärr tillräckligt många tokstollar och gökar i detta land för att partiet ska lyckas hålla sig kvar i riksdagen. Men det hade ju varit ett drömscenario att få skicka ut både Björklund och Fridolin med huvudet före ur Sveriges parlament i nästa års val. Tänk att slå två flugor i en smäll och bli av med såväl tokultraliberala talibaner som miljötalibanerna själva... Jösses, då hade champagnen flödat i många hem över hela landet.

Men som sagt, SD:s siffror på 14-16% just nu är mycket, mycket brus. Man kan inte annat än le åt sådana siffror. Ska bli väldigt spännande att se vad Inizio (det i särklass mest träffsäkra institutet då det gäller att mäta SD) har att meddela senare denna månad. Likaså Yougov. Misstänker att Sentio och Yougov fortfarande är de institut som ligger närmast vad beträffar SD i opinionen. 22-23% låter definitivt mer rimligt än clowninstitutens löjeväckande 15%... Men hoppas att du och Greta och en handfull andra håller fast vid er tro på att SD kommer att få 10-15% i valet 2018, det kommer att bli rena julafton att gå tillbaka och hämta citat från era tokigheter och vanföreställningar när valet väl är över.
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-16 kl. 11:45. Anledning: Rättelse
2017-11-16, 11:52
Medlem
Min analys att M med sin nye partiledare kommer att bli ett hot mot både S och SD, mycket beroende på bytet av partiledare.
Är det smekmånad eller inte, det får tiden utvisa.
Chansen/risken är stor att M bildar regering med alliansen
SD kommer att hamna utanför och får välja mellan att rösta på en alliansbudget alternativt S budget.
Hur S gör efter valet med MP hänger väl också lite i luften
V får vanlig ordning kämpa på sin kant.
2017-11-16, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Problemet är att de inte på ett enkelt och pedagogiskt sätt presenterar de uppenbara missförhållanden som råder. Jag har fortfarande bekanta som inte har en aning om många missförhållanden och som mycket väl skulle kunna byta till SD om de bara fick fakta presenterat för sig i en enkel paketering.
Att äga frågor är en ständig kamp. Nokia ägde mobilmarknaden, Sony ägde portabelt ljud... var är de nu? Det tog inte mycket för MP att tappa bollen till C i miljöfrågan, där C numera innehar sakägarskapet trots att MP heter miljöpartiet.

Man kan inte ens räkna med att gynnas av att samhällsutvecklingen serverar tillfällen på silverfat. Case in point: #metoo sveper just nu som alla mödrars feministiska masspsykos över hela västvärlden. Det borde göra för Feministiskt initiativ vad flyktingkrisen gjorde för SD. Men istället är F! nästan helt osynliga. Jag tror jag skymtade Schyman i nåt uttalande alldeles i början, men jag har inte sett eller hört ett pip om eller från F! sen dess. Det är S, MP och C som slåss om att kapitalisera på metoo.

Samma med SD: Just nu väller det fram fakta som borde gynna dem. Kommuner vars ekonomier håller på att haverera (inklusive Sandviken, som påstods tjäna en halv miljard på eländet), brottstatistikkurvor som pekar brant uppåt på samtliga områden kom ut senast igår. Detta kunde ha varit en "told you so"-karnival för SD. De har ofta träffat ganska rätt om framtiden. Så här skrev Mattias Karlsson 2 december 2014:

"Sverige står inför en allvarlig situation. I många kommuner handlar det idag om en hotande systemkollaps. Man saknar bostäder och den offentliga servicen riskerar att kraftigt skadas."

Observera: December 2014. Han använde ordet systemkollaps ett helt år innan Morgan Johansson och Margot Wallström gjorde detsamma. Men det är tyvärr svårt att kapitalisera på att ha haft rätt. SD:s varningar har avfärdats som domedagsprofetior och fake news, men när sakerna blir ett faktum säger man "ja ja whatever men vi behöver inte er längre för S och M fixar det där nu".
2017-11-16, 12:18
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Att dra några sådana slutsatser efter en mätning känns väl ganska oseriöst, och dessutom från en mätning gjord av en vänstertidning.
Vänta åtminstone till Sentio och Yougov kommit. Är det ner även där så kan vi nog konstatera att SD börjat tappa.

SD har tappat. Så är det med allra största sannolikhet. Vågar mig t o m på att säga att SD:s tapp är ett helt säkert faktum. MEN att de skulle ha tappat från 26-28% hos de institut som mäter SD mest korrekt i val efter val ner till 14-15% hos sådana pajasinstitut som Sifo och Inizio - som aldrig någonsin mätt SD korrekt - är så gränslöst löjeväckande att det knappt är värt att kommentera. Man måste vara väldigt lättlurad och otroligt blåögd för att gå på nåt sådant.

Dessutom verkar det som att det finns en del i denna tråd som tror att bara för att SD nu halkat ned några pinnhål - från ca 26-28% till 22-23% - så är det helt kört för all framtid och partiet kommer att upplösas i atomer inom en snar framtid.

Dessa "sänkningstrender" för SD hos instituten 9-12 månader innan ett riksdagsval är inget unikt. Det har hänt förut och kommer att hända igen. Flera OI hade vid denna tidpunkt inför valet 2014 SD så lågt som 7-8%... och vad blev valresultatet 10 månader senare? Just det, 12,9%. Lugn! SD får en bra bit över 25% den 9 september. En BRA bit över. Märkligt att folk har så kort minne.
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-16 kl. 12:22. Anledning: Tillägg
2017-11-16, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
15,4 % för SD!!! Och det tror du på? (25,4-10,0) Ha,ha,ha,ha,ha...

Ibland kan t.o.m en upphakad grammofon vara mycket realistisk, som avspeglar ett väl fungerande skojarinstituts verksamhet!
Låt dem få chansen i ett val först innan du avfärdar dem som skojarinstitut, 2018 blir deras jungfruval.

Novus och Inizio ligger kontinuerligt ganska lika. Novus är ett telefoninstitut som lägger på SD-moms sedan senhösten 2014 och Inizio är extremt konservativa för att vara ett webbinstitut. Jag väntar med domen till efter valet. Det är osannolikt men inte omöjligt att det är Sentio och YouGov som visar sig ligga 10% för högt, och då kommer den här tråden att bli Sveriges största marknad för både Alvedon och kraftiga rep.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in