2017-11-14, 14:32
Medlem
iakttagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Är det en släkting till Kim? Son kanske?
Inte son men svärson. Kan Kim ligga bakom? Vill kanske bli pastor igen.
Citera
2017-11-14, 14:34
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iakttagare
Inte son men svärson. Kan Kim ligga bakom? Vill kanske bli pastor igen.
Han bör på sin höjd hålla sig till borgarbrandkåren, när gäller att "jobba med andra människor".
Citera
2017-11-14, 19:08
Medlem
Angel of Peaces avatar
Dagen skriver om Knutby

http://www.dagen.se/nyheter/knutbyforsamlingen-betalar-for-psykologhjalp-till-medlemmar-1.1056041

Verkar som något positivt äntligen händer i Knutby.

Citat:
Ursprungligen postat av Dagen
Polisanmälningar mot tidigare ledare

Exakt vad som kommer att hända med församlingen framöver vill varken Tobias Hammar eller Magnus Jonegård eller Sune Nordin spekulera i.

Under hösten har det även kommit signaler från Knutby om att församlingsmedlemmar har bestämt sig för att polisanmäla tidigare ledare i församlingen.

Tobias Hammar, Magnus Jonegård och Sune Nordin konstaterar att de inte vet exakt vad medlemmarna har varit med om – eller om några har valt att vända sig till polisen. Men de utesluter inte juridiska processer framöver.

Citat:
Maktmissbruk och besvikelse

Nu konstaterar Magnus Jonegård att händelseutvecklingen hösten 2016 öppnade ögonen på många. Men i takt med att medlemmarna började slappna av och reflektera samtidigt som maktmissbruket synliggjordes, växte också besvikelsen gentemot ledarskapet.

Han beskriver en situation där församlingsmedlemmarna har mått väldigt dåligt.

Magnus Jonegårds och Sune Nordins uppdrag var att jobba med förändringsprocesser fram till årsskiftet 2017/2018. Fokus låg på medlemmarna och deras bästa. Församlingens framtid var sekundär.

Citat:

165 000 för psykologsamtal

Magnus Jonegård berättar att ett tiotal själavårdare och terapeuter har varit behjälpliga för medlemmar som har velat prata. Han konstaterar också att församlingsledningen har uppmuntrat till terapisamtal och att församlingen, till och med i dag, har betalat ut 165 000 kronor för detta.

– Samtalen har gjort att många har "kommit upp över ytan" och börjat söka sig till andra församlingar.

Vad kommer allt detta att landa i?
Citera
2017-11-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Dagen skriver om Knutby

http://www.dagen.se/nyheter/knutbyforsamlingen-betalar-for-psykologhjalp-till-medlemmar-1.1056041

Verkar som något positivt äntligen händer i Knutby.

Vad kommer allt detta att landa i?

Hoppas naturligtvis att Åsa Waldau,numer Jacobsson blir åtalad,liksom resten av ledningen för sina ekonomiska oegentligheter.
Tror till och med att några i vissa fall kan åtalas för stöld.
Blir så upprörd av hur de har kunnat sko sig på medlemmarnas bekostnad.

Trodde ett tag att församlingen trots allt skulle kunna transformeras och få en nystart,men det tror jag inte längre,det är väldigt synd om ungdomarna som levt och växt upp i en villfarelse.

Ja,flera har sålt sina fastigheter och flyttat,mördarhuset är ännu inte sålt,och jag tycker så synd om SF.Hur skall hon kunna gå vidare och förlåta i allt som hänt?
Citera
2017-11-15, 06:25
Medlem
iakttagares avatar
Javisst är det många att tycka synd om !!!!! Men vem är S F. - hon ?
Citera
2017-11-15, 06:55
Medlem
Åsa och ytterligare två f.d. pastorer är polisanmälda:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l8B1o/asa-waldau-och-ytterligare-tva-fore-detta-knutbypastorer-polisanmalda

Citat:
Åsa Waldau och ytterligare två före detta Knutbypastorer har polisanmälts, enligt uppgifter till Aftonbladet och TV4 Nyheterna.

Waldau för två fall av misshandel, de andra för misshandel respektive sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning.

Sexuellt utnyttjande?! Vilken misär de har levt i, de stackars församlingsmedlemmarna.
Citera
2017-11-15, 07:16
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iakttagare
Javisst är det många att tycka synd om !!!!! Men vem är S F. - hon ?

Kanske fru UF?
Citera
2017-11-15, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Åsa och ytterligare två f.d. pastorer är polisanmälda:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l8B1o/asa-waldau-och-ytterligare-tva-fore-detta-knutbypastorer-polisanmalda

Sexuellt utnyttjande?! Vilken misär de har levt i, de stackars församlingsmedlemmarna.
...allt det där har väl vi vetat länge. Bra att det äntligen anmäls
Citera
2017-11-15, 07:28
Medlem
Angel of Peaces avatar
Expressen hänger på...

https://www.expressen.se/nyheter/kristi-brud-polisanmald-for-misshandel/

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
Men nu kommer alltså helt nya uppgifter fram, att både hon och två andra före detta pastorer i församlingen har polisanmälts.

Åsa Waldau misstänks för två fall av misshandel, enligt TV4 Nyheterna och Aftonbladet medan pastorna är misstänkta för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning respektive misshandel.

Det är en före detta medlem i Knutby Filadelfia som valt att göra polisanmälan.
"Väldigt grova brottsliga gärningar"

– Jag valde att gå till polisen för jag en vecka efter att jag lämnat församlingen insåg att det pågått väldigt grova brottsliga gärningar. Det rörde sig om ett maktmissbruk, att man misshandlat människor, säger exmedlemmen till TV4 Nyheterna och Aftonbladet.

Hoppas nu att ALLT kommer fram!
Citera
2017-11-15, 07:34
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
Den före detta medlemmen beskriver ett pågående förtryck i samlingen utanför Uppsala.

– Förtryck, mobbning, ekonomisk utpressning, utnyttjande av människor på olika sätt. Det är som du sa tidigare, att det har kommit fram sexuella övergrepp och misshandelsgärningar.
"Inte hört ett ord om"

Åsa Waldau hälsar via en anhörig att hon inte vill kommentera de nya uppgifterna. En av de andra utpekade pastorna, som misstänks för misshandel, säger:

– Inte hört ett ord om, eller jag hört det från annan media, men jag har inte hört ett ord om det från polisen.

https://www.expressen.se/nyheter/kristi-brud-polisanmald-for-misshandel/
Citera
2017-11-15, 07:38
Medlem
Teleslingas avatar
Måste säga att detta tyder på en omvälvande och mycket positiv utveckling i Knutby. Jag tror dock att de behöver lägga ner och starta på ny kula för att på riktigt skaka av sig den gamla överrocken från Knutby Filadelfia.

De inkallade pastorerna verkar bra! Hoppas det inte bara är något spel för gallerierna.
Citera
2017-11-15, 08:41
Medlem
Att ÅW och UF (jo, jag vet att båda bytt efternamn, men) är två av pastorerna är uppenbart. Men vem är den tredje? Kan det vara Peter? Tveksamt. Kanske den mer anonyme Grimbo? Vilka finns fler att välja på? Emma och Kiwi? Dem tror jag inte heller på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in