2017-11-03, 19:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Höll på att sätta kaffet i halsen när jag läste detta. Den mannen har alltså haft tre älskarinnor samtidigt men fått dem tro att det är okej i guds ögon, samt manipulerat en kvinna till att mörda samt upphöjt en annan kvinna till att vara någon slags gud. Trots att alla nämnda själva har sin skyldighet att bära i det skedda, så är han liksom mannen i mitten, puppet master, mästermanipulatör.

Jag mår illa av tanken att han ska ha med kyrkan att göra igen. Fast det är å andra sidan Svenska Kyrkan, en bastion i "svensk naivitet".

Du vet kyrkan ska förlåta och allt det där. Om kyrkan bestämde skulle det liksom inte finnas några straff för människan dömer inte det gör Gud. Dock märkligt att de (en enskild diakon) går så långt att erbjuda en av dessa extremt syndiga arbete. Vi får hoppas samhället dock gör att detta blir irrelevant då livstid fängelse i ordets rätta bemärkelse ska just innebära att han inte kommer levande från fängelset. Möjligen ytterligare ett bevis på att han just ska fortsatt vara inspärrad då han förmått en från kyrkan att ge honom ett arbete. Visar på att hans manipulativa förmåga att styra folk fortsatt är extrem.
Citera
2017-11-03, 20:09
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA2.0
...det intressanta är väl Helges manipulativa förmåga! Han och diakonen har allstå träffats och umgåtts under flera permissioner. Diakonen skriver ett intyg med löfte om arbete. När Aftonbladet pressar lite så ändrar sig diakonen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0wz8J/knutbypastorn-erbjuds-jobb-i-svenska-kyrkan

Jag kan satsa ett lillfinger, eller hela handen, på att diakonen är en kvinna! Han är duktig den där Helge...

Det verkar vara en man, Christer Schwartz som är diakon i Visby. Vem är de andra som går i god för Helge?

Citat:
Helge Iversen har som skriftlig bevisning åberopat sju intyg från personer som han kommit i kontakt med, däribland fängelsepastorn Per Sjönneby, Christer Schwartz vid Svenska kyrkan, pastor Ann-Christin Lindholm Equmeniakyrkan, NAV-medarbetaren Annwor Haglund samt bekanta Margot Carlsson, Nils-Ove Carlsson och Sigvard Svärd.

Per Sjönneby: fängelsepastor på Tidaholmsanstalten
Christer Schwartz: diakon i Svenska kyrkan i Visby, tidigare i Stockholm
Ann-Christin Lindholm, Equmeniakyrkan: pastor i kriminalvården i Visby och erfaren retreatledare inom kriminalvårdens klosterverksamhet
Annwor Haglund: diakon Svenska kyrkan Tidaholm, arbetar även på anstalten i Tidaholm
Nils-Ove och Margot Carlsson: par i 70-årsåldern boende i Kristinehamn. Gamla bekanta från Helges ungdomstid?
Sigvard Svärd: pingstpastor som har haft församlingstjänster i Sörmland, Östergötland och Västergötland.
Senast redigerad av JumpingJack 2017-11-03 kl. 20:24.
Citera
2017-11-04, 10:27
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Höll på att sätta kaffet i halsen när jag läste detta. Den mannen har alltså haft tre älskarinnor samtidigt men fått dem tro att det är okej i guds ögon, samt manipulerat en kvinna till att mörda samt upphöjt en annan kvinna till att vara någon slags gud. Trots att alla nämnda själva har sin skyldighet att bära i det skedda, så är han liksom mannen i mitten, puppet master, mästermanipulatör.

Ja, den mannen Helge har gjort förfärliga saker.
Men upphöjning till "någon slags gud" har den kvinnan åstadkommit alldeles själv.
Läs Tirsaprofetian.
Citera
2017-11-04, 14:40
Medlem
GustafKroons avatar
http://www.kyrkanstidning.se/nyhet/diakonen-efter-knutby-intyget-jag-skrev-av-medmansklighet
Kyrkfolk förklarar sig
Citera
2017-11-04, 21:39
Medlem
Angel of Peaces avatar
Rellobloggaren om husdrömmar - husen till salu och 2 kommentarer

https://rellobloggen.wordpress.com/2017/10/15/husdrommar/#comments

Citat:
Ursprungligen postat av Rellobloggen
Snacka om att allt rasar. Det är såklart en positiv sak. Men jag kan inte låta bli att känna mig ledsen när jag tänker på alla de ungdomar som runt millenieskiftet lämnade sina hemorter och sina familjer fyllda av framtidstro och en känsla av utvaldhet för att låta sig uppslukas helt åt församlingen. Idag är de 15-20 år äldre och hur blev deras liv?

Hur känns det idag när ledarna lämnar och vänder dem ryggen. När oegentligheter avslöjas. När allt de investerat i försvinner. När vänner försvinner och sanningar visar sig vara lögner. När de egna barnen inte känner till någon annan verklighet än den församlingen presenterar. När de själva inser att de missat chanser till utbildning och utveckling. När de egna föräldrarna dött utan att konflikterna hann lösas.

När Jesus aldrig kom till Knutby.

Väl valda ord, men så sorgligt.
Citera
2017-11-10, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Det verkar vara en man, Christer Schwartz som är diakon i Visby. Vem är de andra som går i god för Helge?

Per Sjönneby: fängelsepastor på Tidaholmsanstalten
Christer Schwartz: diakon i Svenska kyrkan i Visby, tidigare i Stockholm
Ann-Christin Lindholm, Equmeniakyrkan: pastor i kriminalvården i Visby och erfaren retreatledare inom kriminalvårdens klosterverksamhet
Annwor Haglund: diakon Svenska kyrkan Tidaholm, arbetar även på anstalten i Tidaholm
Nils-Ove och Margot Carlsson: par i 70-årsåldern boende i Kristinehamn. Gamla bekanta från Helges ungdomstid?
Sigvard Svärd: pingstpastor som har haft församlingstjänster i Sörmland, Östergötland och Västergötland.
Jobberbjudandet till Fossmo är tydligen inte aktuellt längre eftersom diakonen ska gå i pension.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=6813509

Edit: I efterhand kom diakonen på att det kanske inte var så lämpligt att skriva intyget, men Fossmo önskade det. Han verkar ha blivit manipulerad.

http://www.kyrkanstidning.se/nyhet/diakonen-efter-knutby-intyget-jag-skrev-av-medmansklighet

Edit igen: Ja, den andra länken hade visst redan postats. Då gjorde jag det igen :-).
Senast redigerad av joannaw 2017-11-10 kl. 19:33.
Citera
2017-11-10, 19:41
Medlem
Knutbypastorn vill berätta något i hovrätten. Vad vet jag inte eftersom jag inte kommer in på unt utan att betala en krona.

http://mobil.unt.se/nyheter/uppsala/knutbypastorn-vill-beratta-i-hovratten-4814009.aspx
Citera
2017-11-10, 19:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Knutbypastorn vill berätta något i hovrätten. Vad vet jag inte eftersom jag inte kommer in på unt utan att betala en krona.

http://mobil.unt.se/nyheter/uppsala/knutbypastorn-vill-beratta-i-hovratten-4814009.aspx

Såg inte att det var någon betalspärr där inte.. Kör firefox med adblock..

Helge Iversen dömdes 2004 till livstids fängelse för att bland annat ha legat bakom mordet på sin hustru, som sköts av familjens barnflicka i pastorsvillan i Knutby. Han har begärt att få straffet omvandlat till tidsbestämt straff, men fick nyligen avslag av Örebro tingsrätt. Nu överklagas beslutet till hovrätten. Via sin försvarare begär Helge Iversen att med egna ord få berätta för hovrätten om förändrade omständigheter sedan avslaget:

Han ska alltså försöka övertyga hovrätten om att han är en "förändrad man" och egentligen "jättesnäll", på ett ungefär.
Citera
2017-11-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Såg inte att det var någon betalspärr där inte.. Kör firefox med adblock..

Helge Iversen dömdes 2004 till livstids fängelse för att bland annat ha legat bakom mordet på sin hustru, som sköts av familjens barnflicka i pastorsvillan i Knutby. Han har begärt att få straffet omvandlat till tidsbestämt straff, men fick nyligen avslag av Örebro tingsrätt. Nu överklagas beslutet till hovrätten. Via sin försvarare begär Helge Iversen att med egna ord få berätta för hovrätten om förändrade omständigheter sedan avslaget:

Han ska alltså försöka övertyga hovrätten om att han är en "förändrad man" och egentligen "jättesnäll", på ett ungefär.
Tack!

Var det bara det! Jag trodde han äntligen skulle förklara vad som hände vid morden/mordförsöken. Som han lovade för längesedan ...
Citera
2017-11-11, 05:28
Medlem
De här diakonerna som skrivit på intyg verkar ju lite lätt dumma i huvudet. Helge är inte lämpad att arbeta i en kyrka.

Ska man dessutom se till hans mentala och själsliga tillfrisknande skall han väl inte vistas i en miljö som tidigare fått honom att begå brott. Han ska väl bort ifrån det mönstret?

Diakonen som uttalar sig verkar helt verklighetsfrånvänd och dessutom nämner journalisten att detta är mot lagen.
Citera
2017-11-14, 12:32
Medlem
iakttagares avatar
Inte är det så mycket kvar av Knutby församlingen idag!!! Man får hoppas och tro att den sista lilla resten också försvinner och människorna får vandra vidare i livet åt olika håll. MEN några vill inte släppa taget!! Den gamla styrelsen har lämnat och ville lägga ner församlingen MEN en ny styrelse har uppstått en interimstyrelse bestående av Linda och Gabriel Spännar och Fredrik Wincent. Två har ställt upp som adjungerande Sune Nordin från Korskyrkan och Magnus Jonehag men dom har heller ingen önskan om en fortsättning.
Citera
2017-11-14, 14:07
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iakttagare
Inte är det så mycket kvar av Knutby församlingen idag!!! Man får hoppas och tro att den sista lilla resten också försvinner och människorna får vandra vidare i livet åt olika håll. MEN några vill inte släppa taget!! Den gamla styrelsen har lämnat och ville lägga ner församlingen MEN en ny styrelse har uppstått en interimstyrelse bestående av Linda och Gabriel Spännar och Fredrik Wincent. Två har ställt upp som adjungerande Sune Nordin från Korskyrkan och Magnus Jonehag men dom har heller ingen önskan om en fortsättning.
Är det en släkting till Kim? Son kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in