Citat:
Ursprungligen postat av
bijjer
Rikshems VD klagar över att en för liten andel av marken säljs till bygge av HR subventionerat.
Jag fick titta efter en gång till men det ser jag inte att han säger.
Han säger att kommunerna säljer till högstbjudande. Och då blir det BR. Vilket implicerar att fastighetsbolagen avstår från att köpa.
Citat:
Ursprungligen postat av
bijjer
Dvs att kommunerna säljer för mycket mark till BR och den som producerar HR inte har möjlighet att köpa marken då kalkylen inte går ihop.
Hade du sagt att HGF blockerar hade jag förstått. Men inte att kalkylen inte går ihop.
Hur kan den gå ihop för BR men inte HR?
Det borde inte bli någon skillnad bortsett från att man köper lite service i HR-fallet.
Det anmärkningsvärda är att kommunen genom att sälja under marknadspris till vissa företag antingen måste höja skatten eller minska kommunal service.
Det lite intressanta är att media blundar för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
bijjer
Från 2008, 2010 eller 2013?
2013 var det för några år sedan. Vad är ditt förslag?
Citat:
Ursprungligen postat av
bijjer
Varför är det rimligt att tro att kommunerna tagit lika mycket betalt före 2013? Det finns ingenting som pekar i den riktningen, alls. Skillnaden perioden 2000-2007 är inte mycket mindre än 2008-2015 i genomsnitt. 1:2,41 jämfört med 1:2,67. Ökningstakten för markpris BR har visserligen varit nästan dubbelt så hög under 2008-2015 jämfört med ökningstakten för markpris HR och det blir intressant att se nästa uppdatering när 2016 års siffror kommer inom någon vecka. Jag skulle bli förvånad om skillnaden i markpris minskar.
Är inte grunden för det uppenbart.
Rikshems VD gråter i media över att kommunerna följer kommunallagen och säljer till marknadspris år 2013.
Samtidigt avslöjas att Uppsala avvikit och gynnat vissa bolag och sålt till dom för underpris, under några år.
Vad kommer du själv fram till om du använder den informationen?
Hade det varit så att kommunerna subventionerat så hade Höjvall inte gråtit i media.
Citat:
Ursprungligen postat av
bijjer
Det mesta tyder alltså på att kommunerna subventionerar marken för HR-byggen.
Inte fram till 2013.
Citat:
Ursprungligen postat av
bijjer
Rikshems VD menar att det i viss mån är korrekt sett till skattepolitiken vad gäller privatpersoners ränteutgifter så det kanske motiverar en skillnad. Men motiverar det 75% rabatt? Eller är det politiska beslut som avgör (där besluten kanske inte fattas av de som är bäst lämpade att fatta sådana beslut)
Det som här inte nämns är att fastighetsbolag får mycket lägre ränta än privatpersoner. Den skillnaden mer än uppväger ränteavdragen. Så det är inget skäl. Men det vill inte Höjvall berätta.
Så jag undrar fortfarande över varför kommunen skall subventionera hyresgäster och skicka räkningen till skattebetalarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
bijjer
Skuldernas storlek i förhållande till disponibel inkomst har ökat under de senaste decennierna, det håller du väl med om, till trots av att de disponibla inkomsterna ökat kraftigt under åren 2006-2014? Har det inte haft någon påverkan på hur mycket bostadsköpare kan buda på ett objekt de är intresserade av? Om inte, varför?
Skulderna har ökat i relation till disponibel inkomst. (Däremot ökar inte skuld i relation till tillgång).
Det en bostadsköpare får låna har varit begränsat av låntagarens inkomst. Hade bostadspriserna följt lönerna så hade man kunna överväga att kreditgivningen haft avgörande betydelse.
Det är ganska enkel matematik.
Skulle bankernas kreditgivning sätta pristaket idag, så låg man en bra bit under när tråden startade. Men detta påstående har använts hela tiden.
Men eftersom priserna stigit mer än lönerna har påståendet falsifierats år efter år.
Påståendet kommer från folk som inte kan räkna utan ägnar sig åt att känna.
Citat:
Ursprungligen postat av
bijjer
Hur det ser ut med realränteutgiften har jag dock inga siffror på, men det kanske du har funnit data på? Dvs hur stor andel av disponibel inkomst har hushållen lagt i realränta under de senaste decennierna?
Jag har tidigare i tråden länkat diagram på riskfri realränta från Riksbanken från år 2000. Den har legat mellan 0-2% fram till finanskrisen när den dippade ned och var negativ ett tag. Efter 2010 har den legat mellan 0-1% (undantaget senaste tiden). Dvs under hela bubbelpratstiden har den legat ungefär där riskfri realränta rimligen kan tänkas ligga. Vi har alltså inte haft låga räntor.
Citat:
Ursprungligen postat av
bijjer
Men så länge vi måste finna oss i nominella tal i den delen kan man anta att låneviljan och låneutrymmet ökar när krediterna är (nominellt) billigare.
Inte låneutrymmet då det sätts av bankerna och de har inte ändrat sig.
Möjligen låneviljan. Men jag var med på 80-talet och jag kan inte säga att låneviljan var så svag då trots höga räntor. Folk lär sig att det är realränta som har betydelse. Då lånade folk till negativ realränta efter skatt. Varför inte låna då?
De senaste åren med 0-inflation har varit de tuffaste för låntagarna i mannaminne.
Citat:
Ursprungligen postat av
bijjer
Utöver den privata skuldsättningen har också bostadsrättsföreningarnas skuldsättning ökat de senaste åren. Upp med knappt 30% (kr/kvm) i riket mellan 2003 och 2015 med en dipp kring 2009. För Stockholm upp med knappt 20% i samma period, men där blev dippen tydligare 2009 och för den korta perioden (2009-2015) har skuldsättningen ökat med 23,7%. Tyvärr ingen statistik över nyproducerade bostäder och skuld/kvm utan detta är för hela beståndet. Men med tanke på den relativt kraftiga ökningen kan man anta att skulden per kvm i nya föreningar ökat ganska kraftigt med tanke på volymen i det befintliga beståndet och de amorteringar som befintliga föreningar borde ha gjort i perioden. Totalt färdigställdes lite drygt 100 000 lägenheter i BR-form i perioden och det totala beståndet ökade till knappt 970 000 i riket. Visst kan äldre föreningar också ha belånat sig i perioden för att utföra underhåll men en så kraftig ökning per kvm från en relativt liten andel nyproduktion (10%) indikerar att skulden per kvm skjutit i höjden för nyproduktion.
Jag såg en siffra på i snitt drygt 5000 kr/kvm i skuld i Stockholm. Det låter inte så bekymmersamt.
Ombildningar hamnar av naturliga skäl i högre skuldsättning, iom att man agerar fastighetsbolag för de som fortsätter och hyr. Det lär dra upp snittet. Och det är troligen det du ser.
Dock borde vi inte ha någon sådan ökning från 2016 och framåt.
Citat:
Ursprungligen postat av
bijjer
Men visst, tillgångarna har även de ökat och hushållens balansräkning ser hyfsad ut trots den ökande skuldsättningen. Det krävs ganska stora nedgångar för både bostäder och börser innan det blir minus i saldot. Men frågan är var smärtgränsen går? Krävs det att nettotillgångarna (ex periodiserade tillgångar som tjänstepensioner och annat) hamnar på minus innan en inte obetydligt andel av befolkningen hamnar i trubbel? Antagligen inte. En nedgång med 25% i aktier och bostäder minskar nettotillgångarna med 35% och man kan anta att det finns en hel del människor som då får problem med sina balansräkningar av en sådan påverkan.
Enstaka individer och enstaka BRF får problem och konkar hela tiden. Det skulle väl öka då.
Jag skulle nog säga att den katastrof som orsakar det du spekulerar om kommer att vara ett större bekymmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
bijjer
Varför ska jag betala 60% marginalskatt genom att öka min produktion? Varför betalar någon annan bara 30% marginalskatt? Politiska ideologier bestämmer och jag kan bara påverka genom att rösta i den riktning jag vill se samhället gå. Uppenbarligen finns en vilja hos svenska folket att HR ska subventioneras på ett eller annat sätt. Varför det är så kan jag inte svara på.
Det är inte uppenbart att folket vill subventionera HR.
Man kunde testa det genom att införa ett plusgirokontot dit folk fick betala in så mycket de vill subventionera hyresgäster med.
Var och en kan ju grunna över hur mycket som folk faktiskt vill subventionera. Och hur mycket som skulle betala in på kontot.
Citat:
Ursprungligen postat av
bijjer
Jag hittar ingen information om vare sig adress, projekt, ekonomisk plan eller annan information som behövs för att svara på din fråga om det ens finns något problem med den här enskilda lägenheten. Om det finns någon annanstans än hos mäklaren får du gärna visa det.
Det jag menade var om den boendeutgiften var ett problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
bijjer
Nej, nu far du med osanning igen. Jag har inte spekulerat i att kunderna betalar för något de inte vill ha. Tvärtom menade jag att BR-köpare efterfrågar högre materiell standard vilket bidrar till ökande byggpriser.
Så här skrev du i #47615 ang lyxigare bostäder: "Men då kan man återigen fundera över om det är en
påtvingad kostnadsökning som bostadsköpare
inte kan komma ifrån".
Är inte det just det du förnekar?