2017-11-13, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är nog inte det normala alls misstänker jag. Möjligtvis om det är ett företag som bygger på en unik ide eller liknande men de flesta företag är typ butiker, pizzerior, korvkiosk, eller målerifirma eller liknande. Alltså rätt små företag utan egentligen unika uppfinningar eller sådant som grund. Man behöver fortfarande förvånansvärt mycket pengar för att starta sådant till utrustning, marknadsförning, etc.

Det skrivs mycket om unika idéer men även stora företag bygger på urgamla idéer. IKEA uppfann inte bokhyllan. Det man var vass på att stoppa dem i platta paket och sänka priset. H&M uppfann inte heller kjolar och kavajer men de var väldigt smarta på att haka på trender, sälja billigt och ha fantastisk reklam då det begav sig. Så man behöver inte vara traditionell snille, man kan vara affärsgeni och ta något gammalt och piffa upp det. Oscars Properties hittade också en modenisch på mossiga bostadsmarknaden med sina stylade lägenheter. Vi får se om de överlever för jag tyckte de tog på sig för mycket här på slutet. Men fortfarande hör man om att någon bor i Oscars-lägenhet som någonting positivt.
2017-11-13, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Rikshems VD klagar över att en för liten andel av marken säljs till bygge av HR subventionerat.
Jag fick titta efter en gång till men det ser jag inte att han säger.
Han säger att kommunerna säljer till högstbjudande. Och då blir det BR. Vilket implicerar att fastighetsbolagen avstår från att köpa.

Citat:
Dvs att kommunerna säljer för mycket mark till BR och den som producerar HR inte har möjlighet att köpa marken då kalkylen inte går ihop.
Hade du sagt att HGF blockerar hade jag förstått. Men inte att kalkylen inte går ihop.
Hur kan den gå ihop för BR men inte HR?
Det borde inte bli någon skillnad bortsett från att man köper lite service i HR-fallet.

Det anmärkningsvärda är att kommunen genom att sälja under marknadspris till vissa företag antingen måste höja skatten eller minska kommunal service.
Det lite intressanta är att media blundar för det.

Citat:
Från 2008, 2010 eller 2013?
2013 var det för några år sedan. Vad är ditt förslag?

Citat:
Varför är det rimligt att tro att kommunerna tagit lika mycket betalt före 2013? Det finns ingenting som pekar i den riktningen, alls. Skillnaden perioden 2000-2007 är inte mycket mindre än 2008-2015 i genomsnitt. 1:2,41 jämfört med 1:2,67. Ökningstakten för markpris BR har visserligen varit nästan dubbelt så hög under 2008-2015 jämfört med ökningstakten för markpris HR och det blir intressant att se nästa uppdatering när 2016 års siffror kommer inom någon vecka. Jag skulle bli förvånad om skillnaden i markpris minskar.
Är inte grunden för det uppenbart.
Rikshems VD gråter i media över att kommunerna följer kommunallagen och säljer till marknadspris år 2013.
Samtidigt avslöjas att Uppsala avvikit och gynnat vissa bolag och sålt till dom för underpris, under några år.
Vad kommer du själv fram till om du använder den informationen?
Hade det varit så att kommunerna subventionerat så hade Höjvall inte gråtit i media.

Citat:
Det mesta tyder alltså på att kommunerna subventionerar marken för HR-byggen.
Inte fram till 2013.

Citat:
Rikshems VD menar att det i viss mån är korrekt sett till skattepolitiken vad gäller privatpersoners ränteutgifter så det kanske motiverar en skillnad. Men motiverar det 75% rabatt? Eller är det politiska beslut som avgör (där besluten kanske inte fattas av de som är bäst lämpade att fatta sådana beslut)
Det som här inte nämns är att fastighetsbolag får mycket lägre ränta än privatpersoner. Den skillnaden mer än uppväger ränteavdragen. Så det är inget skäl. Men det vill inte Höjvall berätta.

Så jag undrar fortfarande över varför kommunen skall subventionera hyresgäster och skicka räkningen till skattebetalarna.

Citat:
Skuldernas storlek i förhållande till disponibel inkomst har ökat under de senaste decennierna, det håller du väl med om, till trots av att de disponibla inkomsterna ökat kraftigt under åren 2006-2014? Har det inte haft någon påverkan på hur mycket bostadsköpare kan buda på ett objekt de är intresserade av? Om inte, varför?
Skulderna har ökat i relation till disponibel inkomst. (Däremot ökar inte skuld i relation till tillgång).

Det en bostadsköpare får låna har varit begränsat av låntagarens inkomst. Hade bostadspriserna följt lönerna så hade man kunna överväga att kreditgivningen haft avgörande betydelse.

Det är ganska enkel matematik.

Skulle bankernas kreditgivning sätta pristaket idag, så låg man en bra bit under när tråden startade. Men detta påstående har använts hela tiden.
Men eftersom priserna stigit mer än lönerna har påståendet falsifierats år efter år.

Påståendet kommer från folk som inte kan räkna utan ägnar sig åt att känna.

Citat:
Hur det ser ut med realränteutgiften har jag dock inga siffror på, men det kanske du har funnit data på? Dvs hur stor andel av disponibel inkomst har hushållen lagt i realränta under de senaste decennierna?
Jag har tidigare i tråden länkat diagram på riskfri realränta från Riksbanken från år 2000. Den har legat mellan 0-2% fram till finanskrisen när den dippade ned och var negativ ett tag. Efter 2010 har den legat mellan 0-1% (undantaget senaste tiden). Dvs under hela bubbelpratstiden har den legat ungefär där riskfri realränta rimligen kan tänkas ligga. Vi har alltså inte haft låga räntor.

Citat:
Men så länge vi måste finna oss i nominella tal i den delen kan man anta att låneviljan och låneutrymmet ökar när krediterna är (nominellt) billigare.
Inte låneutrymmet då det sätts av bankerna och de har inte ändrat sig.
Möjligen låneviljan. Men jag var med på 80-talet och jag kan inte säga att låneviljan var så svag då trots höga räntor. Folk lär sig att det är realränta som har betydelse. Då lånade folk till negativ realränta efter skatt. Varför inte låna då?

De senaste åren med 0-inflation har varit de tuffaste för låntagarna i mannaminne.

Citat:
Utöver den privata skuldsättningen har också bostadsrättsföreningarnas skuldsättning ökat de senaste åren. Upp med knappt 30% (kr/kvm) i riket mellan 2003 och 2015 med en dipp kring 2009. För Stockholm upp med knappt 20% i samma period, men där blev dippen tydligare 2009 och för den korta perioden (2009-2015) har skuldsättningen ökat med 23,7%. Tyvärr ingen statistik över nyproducerade bostäder och skuld/kvm utan detta är för hela beståndet. Men med tanke på den relativt kraftiga ökningen kan man anta att skulden per kvm i nya föreningar ökat ganska kraftigt med tanke på volymen i det befintliga beståndet och de amorteringar som befintliga föreningar borde ha gjort i perioden. Totalt färdigställdes lite drygt 100 000 lägenheter i BR-form i perioden och det totala beståndet ökade till knappt 970 000 i riket. Visst kan äldre föreningar också ha belånat sig i perioden för att utföra underhåll men en så kraftig ökning per kvm från en relativt liten andel nyproduktion (10%) indikerar att skulden per kvm skjutit i höjden för nyproduktion.
Jag såg en siffra på i snitt drygt 5000 kr/kvm i skuld i Stockholm. Det låter inte så bekymmersamt.

Ombildningar hamnar av naturliga skäl i högre skuldsättning, iom att man agerar fastighetsbolag för de som fortsätter och hyr. Det lär dra upp snittet. Och det är troligen det du ser.
Dock borde vi inte ha någon sådan ökning från 2016 och framåt.

Citat:
Men visst, tillgångarna har även de ökat och hushållens balansräkning ser hyfsad ut trots den ökande skuldsättningen. Det krävs ganska stora nedgångar för både bostäder och börser innan det blir minus i saldot. Men frågan är var smärtgränsen går? Krävs det att nettotillgångarna (ex periodiserade tillgångar som tjänstepensioner och annat) hamnar på minus innan en inte obetydligt andel av befolkningen hamnar i trubbel? Antagligen inte. En nedgång med 25% i aktier och bostäder minskar nettotillgångarna med 35% och man kan anta att det finns en hel del människor som då får problem med sina balansräkningar av en sådan påverkan.
Enstaka individer och enstaka BRF får problem och konkar hela tiden. Det skulle väl öka då.

Jag skulle nog säga att den katastrof som orsakar det du spekulerar om kommer att vara ett större bekymmer.

Citat:
Varför ska jag betala 60% marginalskatt genom att öka min produktion? Varför betalar någon annan bara 30% marginalskatt? Politiska ideologier bestämmer och jag kan bara påverka genom att rösta i den riktning jag vill se samhället gå. Uppenbarligen finns en vilja hos svenska folket att HR ska subventioneras på ett eller annat sätt. Varför det är så kan jag inte svara på.
Det är inte uppenbart att folket vill subventionera HR.

Man kunde testa det genom att införa ett plusgirokontot dit folk fick betala in så mycket de vill subventionera hyresgäster med.
Var och en kan ju grunna över hur mycket som folk faktiskt vill subventionera. Och hur mycket som skulle betala in på kontot.

Citat:
Jag hittar ingen information om vare sig adress, projekt, ekonomisk plan eller annan information som behövs för att svara på din fråga om det ens finns något problem med den här enskilda lägenheten. Om det finns någon annanstans än hos mäklaren får du gärna visa det.
Det jag menade var om den boendeutgiften var ett problem.

Citat:
Nej, nu far du med osanning igen. Jag har inte spekulerat i att kunderna betalar för något de inte vill ha. Tvärtom menade jag att BR-köpare efterfrågar högre materiell standard vilket bidrar till ökande byggpriser.
Så här skrev du i #47615 ang lyxigare bostäder: "Men då kan man återigen fundera över om det är en påtvingad kostnadsökning som bostadsköpare inte kan komma ifrån".

Är inte det just det du förnekar?
2017-11-13, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det är just de rika som har de största lånen. Det har forskats på det på längden och tvären under årens lopp. Och de rika har alltid lånat mycket. Av den enkla anledningen att bankerna gärna lånar ut till dem samtidigt som de är mer restriktiva mot de med lägre inkomster.

Saxar från Utredningen "Överskuldsättning i kreditsamhället?" från 2013. Googla så finner du.

Utredningens egen undersökning visar att de stora lånen oftast
tas av grupper som kan förväntas ha bättre förutsättningar att klara
av stora lån, som höginkomsttagare och högutbildade.
Tre fjärdedelar av alla med lån har lån under 708 895 kronor och
ju högre lån, desto mera koncentrerade till dem med höga inkomster
är de.
De 2,5 procenten av alla vuxna som har de högsta lånen har lån
överstigande 1 807 387 kronor och är fördelade på hushållets konsumtionsstandard
i decilgrupper enligt diagram 2 nedan. De största
lånen är alltså mycket starkt koncentrerade till dem med de högsta
inkomsterna.
Nu verkar du banda ihop rika (dvs folk som har mycket nettotillgångar) med folk som har höga inkomster.

Att fattiga med höga inkomster kan låna en hel del, är inget konstigt.

Var det fattiga du menade?

Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Svenskar har aldrig varit så skuldsatta som i dag. Totalt uppgår hushållens skuldsättning till 3 600 miljarder kronor – alltså 87 procent av Sveriges BNP. Det visar SEB:s SEB A -0.19% Sparbarometer som presenterades på onsdagen.

https://www.svd.se/ny-rapport-svensk...er-rekordstora
Och samma dokument visar att vi aldrig har varit så rika som idag.
2017-11-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
En liten ledtråd varför man ska amortera är för att man inte ska kunna belåna sig åt helvete för mycket och till slut bli ett av världens mest skuldtyngda folk.
Det bör väl vara en sak för långivare och låntagare att komma överens om.
Vem bättre än dom avgör den saken?

Mona Sahlin?
2017-11-13, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Exakt! Utan någon riksbank som reglerar räntorna....Skulle vara skönt att få lite avkastning på det som står på kontona.

Nog skulle man begära en 8-10 % per år innan man släppte iväg kulorna till något stjärnögt bolånepucko...
Var menar du att riskfri realränta borde ligga?

Utan riksbank skulle nog inlåningskontona ligga på negativ ränta.
2017-11-13, 21:27
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det bör väl vara en sak för långivare och låntagare att komma överens om.
Vem bättre än dom avgör den saken?

Mona Sahlin?

Eftersom staten/vi skattebetalare är med och garanterar bankernas agerande genom bl.a. insättningsgarantin och löser ut vid kris tycker åtminstone jag att det är rimligt att staten/vi skattebetalare sätter regler för verksamheten. Vore det inte så så skulle jag hålla med dig, men som det är nu så har bankerna haft alldeles för fria tyglar i sitt (läs:vårt) risktagande för att chefsgarnityret ska få feta bonusar.
2017-11-13, 21:29
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Var menar du att riskfri realränta borde ligga?

Utan riksbank skulle nog inlåningskontona ligga på negativ ränta.

Vad har du för realränta du skulle låna ut för? Det känns som läge nu, vad skulle du kräva för ränta, tänkte köpa lägenheter via OP för ca 73 Mkr. Jag lovar att jag amorterar hela lånet, det är trots allt ett sparande, jag betalar ju till mig själv.
2017-11-13, 21:48
Medlem
biljons avatar
Eftersom vissa envisas med att försköna (ljuga) om realräntor så får vi återigen posta denna graf som visar vad som egentligen har hänt.

http://www.fastighetsagarna.se/Binar...ttachment=True OBS, länken laddar ner en PDF.

Lägg på skatteeffekter i form av jobbskatteavdrag så är det solklart varför det lånats som galningar i landet.
Bry er inte heller om förskönande (lögner) storys om medelbelåning, varken privat eller i föreningar, eftersom det inte är det som håller på att knuffa landet över kanten.
2017-11-13, 21:57
Medlem
Citat:
Var menar du att riskfri realränta borde ligga? Utan riksbank skulle nog inlåningskontona ligga på negativ ränta.

När blev det riskfritt att låna ut pengar till privatekonomiska idioter?

Och varför skulle man tillåta banken att låna ut de pengar man tjänat om man fick betala för att ha dem där?
2017-11-13, 21:59
Medlem
Citat:
För byggkostnader (BPI) ser vi en dipp under 90-talskrisen, runt 2003 samt 2009. Produktionskostnaden (priset) per kvm fortsätter dock att stiga. Boverkets rapport menar att det ska tolkas som att fler bostäder med högre standard (dyrare) och fler bostäder i attraktiva lägen eller i storstadsområdena byggdes under dessa perioder som andel av den totala produktionen. Eller snarare, färre bostäder med ”sämre” standard och lägen utanför attraktiva platser i storstadsområdena byggdes. Men, med hänsyn till standard och läge föll alltså BPI under dessa perioder.
Det är en liten dipp på 3 kvartal (vid 91). Det borde kunna förklaras med lägre markpriser eller lägre kommunala anslutningsavgifter eller helt enkelt lägre standard. För vi ser ingen minskning i faktorpriser.
Alternativt är dippen så liten att den helt enkelt inte syns. Den är 2% i BPI.

Citat:
Den som kan och vill betala mest. Vilket direkt påverkas av hur stora krediter som beviljas.
Då borde bostadspriserna följt lönerna. Har dom gjort det?

Citat:
Den data vi har pekar på att lönekostnaderna ökat mindre än andra delkomponenter i produktionen. Det finns ingenting som indikerar att lönekostnaderna för den som producerar och framställer material ökat mer än lönerna i stort i samhället och lönerna för byggnadsarbetare gjort. Den som insinuerar att så skulle vara fallet får förklara och stödja det påståendet.
Det rimliga är att lönekostnaderna här ökat som i samhället i stort. Och det gäller även för de som levererar delkomponenterna.
Varför sedan de ökar mer än lönerna är väl lite intressant.

En förklaring kan vara att det utförs större andel lönearbete. Fast jag vet inte om det stämmer. Någon fördyring borde det handla om. Kanske dyrare utrustning. Eller hårdare säkerhetsföreskrifter. Högre traktamenten.

Citat:
Kvar har vi också vinster i leverantörskedjan. Nu har jag inte undersökt hur stor andel av vilken råvara som används mest i produktionen av BR och inte heller tittat på leverantörernas resultat under de senaste åren, men innan det är gjort kan det inte uteslutas att vinster i leverantörsleden kan ha bidragit till ökade kostnader för material. Material ökade enligt figur 4.2 med 4,3% per år 2000-2015 medan lönerna steg ca 2,6% per år. Kvar är då 1,7% som ska förklaras på något sätt. Skulle det vara så att råvarupriserna totalt sett minskat lämnar det ytterligare gap som ska förklaras. Jag kan inte minnas mig ha läst att löneökningstakten för skogsarbetare, industriarbetare eller petroleumarbetare ökat mer än för arbetsmarknaden i stort. Gruvarbetares löner har det varit visst fokus på till och från men att det skulle ha drivit priserna för material låter något långsökt.
Att åkerier mm som ingår i transport-delen skulle ha ökat sina vinster så drastiskt under decennier borde du väl bara genom ett litet överslag kunna avfärda?

Citat:
Man kan också nämna att Byggnads är av uppfattningen att vinster i byggsektorn ökat kraftigt de senaste åren medan löneökningarna varit relativt sett modesta. Byggnads gjorde också ett försök att riva av sig LO-kappan och siktade på en högre löneökningstakt än den (internationellt) konkurrensutsatta industrin (”märket”) men då var Karl-Petter snabbt framme med klubban och bankade ner Byggnads igen. Att någon annan grupp inom LO-kollektivet skulle smugit till sig högre löneökningar än resten under de senaste åren är alltså inte sannolikt och behöver i så fall redovisas.
När vi tittat på de som bygger, så hittar vi rörelsemarginaler runt 2%. Dvs bygger, inte utvecklar eller något annat.

(Att någon bryter sig ut försvagar LO och det lär LO-ledningen inte ha någon acceptans för).

Citat:
Varför sitter utvecklarna med stor risk? Lägenheter i attraktiva områden har ju sålt sig själva de senaste åren. Med marginaler >20% och ännu bättre sett till sysselsatt kapital torde riskfaktorn vara ganska hög sett till riskfaktorn för verksamheter som har dessa avkastningsmål. Vari ligger risken?
Så, vad är då produktionskostnaden exklusive vinst (i alla led)? Jag kan inte hitta några sådana uppgifter och att själv uppskatta skulle inte vara tillförlitligt, tror jag.
Är inte det väldigt uppenbart?
ALM som du nämnde har 5% marginal på sin balansomslutning. Dvs måste dom sälja till 6% lägre pris gör dom förlust.

Vilken marginal vill du ha om det gäller dina pengar?

(Notera att signaturen Almogen ovan vill ha 8-10% för att låna ut mot säkerhet. Vad ska den då inte kräva för att riskera sina pengar på nyproduktion).

Citat:
I brist på annan fakta får vi alltså förhålla oss till att pris=(redovisad)produktionskostnad.
Du menar att efterfrågan på (nyproducerade) bostäder sprungit ifrån utbudet de senaste åren. Jag antar att du menar att den efterfrågan finns lokalt eller i vart fall regionalt och inte nationellt. Finns det då en bostadsbrist idag och hur mäter man upp den? Eller är den bara en brist på nyproducerade bostäder sett till efterfrågan? Eller finns ingen bostadsbrist och varför är då efterfrågan större än vad producenterna hinner med, och vad gör det i så fall för det befintliga beståndet?
* Det är min uppfattning att efterfrågan har varit större än tillgången. Därför har folk varit beredda att betala för nyproduktion. Och det drar upp priserna på befintliga bostäder till nyproduktionsnivån.
* Pga denna efterfrågan har också produktionen rampats upp ganska kraftigt.
* När vi hade räntesubventioner kunde nyproduktion ligga på dubbla prisnivån för befintliga. Men då hamnade man i samma boendeutgifter, pga räntesubventionerna. Men idag har vi inte räntesubventioner. Så priserna blir lika för likvärdigt läge och standard mm.
* Skulle någon (t ex de som menar att vi har en bubbla) tillverka bostäder och sälja till lägre pris än dagens skulle de dra ned prisnivån. De som nu menar att en bubbla råder borde ta sig en rejäl funderare över varför inte det sker.

Citat:
Vad är ”viss vinst”? Hur stor andel av dagens produktionskostnad är vinst i varje led? Och hur stor del av produktionskostnaden är ”viss vinst”?
Den vinst som inte konkurrensen lyckas pressa ned ytterligare.

Citat:
Du tror istället att markägarna (2015: ca 27% av produktionskostnaden är markkostnad) sitter på tillgången och inte säljer den till köparna på marknaden, givet att köparnas vilja och förmåga att betala för det pris som fanns igår har minskat?
I markkostnaden ingår en hel del jobb om jag inte missminner mig.

Minskar efterfrågan och nyproduktion ser ut att stanna av så lär det finnas markägare som vill sälja och kommer att sälja till lägre pris. Kommuner t ex. Jag tror dock att det blir ringa omfattning. Och nyproduktion närmast stannar av. För bostäder alltså.
Man kan mycket väl tänka sig att produktion av kontor och offentliga byggnader fortsätter. Det beror lite på vad det är som orsakar till prisfallet. Är det en ny variant av digerdöden blir det not inte så mycket produktion.

Citat:
Att centralbankernas agerande kring styrräntor och stödköp av obligationer påverkar den ekonomiska aktiviteten i ett land och en region är vad jag förstått en ganska vedertagen konsensus. Att både ECB och Riksbanken haft låga räntenivåer samt sysslat med stödköp av obligationer under de senaste 8 åren är det väl heller ingen som bestrider. Att det ger bättre förutsättningar för kreditinstitut att ge ut krediter och att den lägre nominella räntan ökar viljan hos presumtiva bostadsköpare att skuldsätta sig är inte heller det en särskilt våghalsig bedömning. Även om realräntan befinner sig i samma spann spelar det mindre roll då det finns mycket som pekar på att den genomsnittlige bostadsköparen inte har tillräckliga kunskaper för att kunna informera sig helt om sitt bostadsköp. Naturligtvis finns ingen sådan data utan här får man förlita sig till anekdoter både från sin egen personliga krets men också i viss mån från forum som detta och artiklar i media. Det som talar mot är då naturligtvis att låneinstituten bör ha kontroll och inte bevilja lån där låntagaren kan komma att få problem framöver. Man får då hoppas att den som ställer ut krediter till bostadsköpare inte tar alltför höga risker.
Som jag skrev ovan Riksbankens riskfria realränta har legat inom 0-1%. Jag skulle beteckna det som normalt och rimligt.
Det du tänker på är nog att Centralbanker kan dämpa ekonomisk aktivitet genom att driva upp realräntan.
Stimulans är mer ett ord som används när Centralbanker släpper ned realränta igen.
Och jag ser väl inte 0-1% realränta som stimulans precis.

Citat:
Se svar ovan kring FPI och BPI. Att FPI inte sjunkit trots att BPI gjort det kan indikera att produktions- och försäljningsvolymerna minskat och att de dyrare mer exklusiva objekten dragit upp FPI under de perioder där det varit BNP-fall och kreditåtstramningar. Det är i vart fall en slutsats man kan finna i Boverkets rapport.
Att BPI faller 2% märks knappt. Vi börjar hamna i mätfel.
2017-11-13, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Eftersom vissa envisas med att försköna (ljuga) om realräntor så får vi återigen posta denna graf som visar vad som egentligen har hänt.

http://www.fastighetsagarna.se/Binar...ttachment=True OBS, länken laddar ner en PDF.

Som jag förstår det finns det demografiska orsaker till önskvärd låg ränta i stora delar av västvärlden.

Det jag undrar är om ett litet land som Sverige - och vår Riksbank - har de verktyg som krävs för att hålla räntan låg även i framtiden? Dvs om det uppstår en allvarlig intern eller extern störning?

Alltså nu senast till exempel om man ser på SCB:s statistik så har inflationen äntligen nått 2 procent och om Ingves blott styrde efter det skulle han ha höjt räntan. Däremot kan man se att BNP är på väg ned så jag antar att man tagit hänsyn till det.

Nu funderar jag: Kan vi få en situation där RB helt enkelt inte har verktyg för att påverka realräntan? Hur skulle en sådan situation uppkomma på ett realistiskt sätt? Vad är risken för att detta inträffar?

/Johan
2017-11-13, 23:03
Medlem
Citat:
Bra, då kan vi konstatera att elektronikprylar och dess prisutveckling inte bör användas som referens för produktionskostnader (priser) för bostäder.
Som referens för produktionskostnad fungerar det inte.
Däremot fungerar det alldeles utmärkt för att visa att priserna tom kan falla trots att nominell ränta faller och efterfrågan ökar. En del får för sig att priserna ökar då.
Ibland får man undervisa om väldig triviala mekanismer.

Citat:
Även om trådens ämne innehåller ”Bostadsbubbla” har TS inte någon teori om att det förekommer den typen av spekulation som du beskriver här. Det är någonting som tråden senare drivit mot men bara för att man vill flytta diskussionen utefter sin egen definition betyder inte det att man får göra det.
En bubbla bör rimligen handla om spekulation, helst med lånade pengar.
Vad ska en bubbla annars vara?

Vi ska väl inte kalla vanliga prisvariationer för bubblor. Då tappar begreppet betydelse.

Citat:
Ja, varför inte? Häromdagen kom en principöverenskommelse om kraftigt sänkta ingångslöner för att skapa jobb för personer som står långt ifrån arbetsmarknaden. Dessvärre med förslag på att jag ska finansiera delar av dessa låga löner genom skattsedeln. Jag vet inte vilka enkla jobb som kan tänkas skapas som inte redan efterfrågas idag men risken är att sådana jobb med lägre löner konkurrerar ut snarlika jobb med högre löner. Kanske är de som har dessa jobb inte de presumtiva bostadsköparna men någon effekt lär det ge på samhället i stort.
Att de går från att kosta bidrags pengar till (förhoppningsvis) mindre bidragspengar är positivt.
Utför de dessutom arbete bidrar de till BNP, med sina extra arbetstimmar. Det är positivt.
Än mer positivt hade det varit om man strukit bort bidragen helt och de fått arbeta för den lön någon är villig att betala. Det hade ökat tillväxten mest.

Citat:
Att det med nuvarande regering och budget knappast kommer att komma fler inkomstskattesänkningar är också ganska klarlagt. Inkomstskatten har ökat de senaste åren för personer med mer än ~37 000 kronor i månaden. Både genom avtrappningen av jobbskattereduktionen över omkring 50 000 i månaden och genom att nedre skiktgränser för statlig inkomstskatt inte höjts lika mycket som tidigare.
Nej, vi lär åka på högre skattetryck i stället.

Citat:
Därutöver har kommunalskatten höjts i om det var 160 kommuner de senaste åren och många har indikerat att ytterligare höjningar är att vänta för att klara välfärdsutgifterna.
Att andelen minskat under de senaste femton åren förklaras enbart genom att den disponibla inkomsten ökat i perioden, inte att boendeutgifterna minskat. År 2004 lade det genomsnittliga (tyvärr genomsnittliga siffror, jag hittar inga mediansiffror före 2015) bostadsrättshushållet 56 tkr om året i boendeutgift, år 2013 67,1 tkr och år 2015 73,6 tkr. En ökning med 31,4% (eller 2,5% per år) trots att den nominella räntan var betydligt lägre 2015 jämfört med 2004. Löneökningstakten i samma period låg på 2,5% (mätt i märket) eller 2,9% (mätt i IBB) så det är inte bruttoinkomsterna som främst drivit på utvecklingen (dvs lägre andel av disponibel inkomst) utan de kraftiga skattesänkningarna som Alliansregeringen drev igenom under sina mandatperioder.
Vi kan nog få ytterliga skattehöjningar i kommunerna också.
Alliansen sänkte skattetrycket från ca 46% av BNP till 42.6%. Det var varken mer eller mindre.
Och lite bidrar det väl med. Men kanske inte så mycket. Då tror jag att deras tillväxtbefrämjande åtgärder har bidragit mer.

Citat:
Det verkar alltså inte som att hushållen i den här perioden har använt ökningen av disponibel inkomst för att ligga på samma andel av densamma för boendeutgifter. Snarare verkar hushållen ha ökat sina boendeutgifter i stort ungefär lika mycket som man ökat sina bruttoinkomster, eller t.om. något mindre. Under kommande tre år kommer löneökningarna att vara något svagare (2,18%) än perioden ovan (2005-2015) och det förefaller också som att inkomstskatterna inte kommer att sänkas utan snarare tvärtom, öka.
Följande diagram kan vara intressant. (Data är från SCB)
http://hurvibor.se/wp-content/uploads/R_boutg06_15.jpg
Där kan man se att under Alliansens tid så lägger BR-innehavare och villaägare mindre andel av disponibel inkomst på boendeutgifter.

Citat:
Den nominella räntan, som lär vara mer avgörande för den genomsnittliga bostadsköparen än realräntan, har enligt de bedömare vars utlåtanden jag tagit del av bottnat och lär inte sjunka ytterligare. Skulle den istället börja stiga krävs det att BRF-hushållen både klarar och har en vilja att öka boendeutgiften mätt både mot disponibel inkomst som mot löneökningstakten.
Mycket rimligt antagande att den inte sjunker mer.
Huruvida den stiger, och isf hur mycket under överskådlig tid kan man bara gissa. Men långa räntor visar att marknaden inte tror på någon större ökning iaf.

Det som hushållen måste klara vid stigande nominell ränta är att kunna betala ut den. Har vi inflation så verkar den amorterande.
De som förstår sig på det här med realränta kan välja att se detta som semestersparande och låna upp inför semestern.
Eller så kan bankerna införa realräntelån. Låntagaren betalar realränta och så skrivs lånet upp med KPI. (Finns nackdelar med detta också).

(Notera att räntan stiger för fastighetsbolagen också vilket drar upp hyrorna).

Citat:
Att jämföra BR mot HR och göra det med andel av den disponibla inkomsten är ett resonemang som haltar någorlunda. Den faktiska boendeutgiften pendlar upp och ner och vissa år ligger BR högre medan HR ligger lägre och tvärtom. Man kan föra en hel del resonemang kring dessa utgifter men den simpla förklaringen till att boendeutgiftens andel av disponibel inkomst är högre för HR är att HR-hushåll i genomsnitt har betydligt lägre inkomster. Den faktiska utgiften verkar däremot inte skilja nämnvärt under de senaste 10 åren och de flesta år har HR-hushållen också lägre total boendeutgift.
Harry Flam har resonerat en del kring det.
Men det lite intressanta här är att boendeutgifterna för HR och BR följts åt. Hade vi haft en bubbla borde den dragit iväg för BR.
Det är ytterligare ett grundskott i bubblan så att säga. Man kunde ju tycka att den inte borde kunna finnas kvar efter att ha blivit så sönderpepprad.

Citat:
Men, man kan konstatera att fallande nominella räntor inte har inneburit att BR-hushållen minskat sina boendeutgifter i genomsnitt men det hade varit intressant att ta del av mediansiffror för att få bättre underlag. Man kan också konstatera att samma förhållande gäller för HR-hushållen. Amorteringskravens effekt har sannolikt bidragit till att utgifter inte stagnerat eller fallit och lär ingå i vad bostadsköpare uppfattar som kostnad för boende.
En del individer upplever säker amortering som boendeutgift. Men de som tänker byta upp sig någon gång vet att de behöver stärka kontantinsatsen och för de är det bara ett angeläget sparande.

Gamlingarna som inte tycker att de behöver avstå mer konsumtion för att göda arvingarna ser väl inget positivt med amorteringskrav. Men de lär väl ligga under 50% gränsen.

Citat:
Om man tror att hushållen är beredda att låta boendeutgiften öka mer än vad den gjort de senaste åren och att låta utgiftens andel av lönen öka bör nominella räntehöjningar inte påverka prisutvecklingen. Tror man däremot, som jag, att hushållen inte är beredda att göra det lär priserna både stagnera och börja falla. Om bostadsköparnas uppfattning om prisutvecklingen förändras behöver inte ens fundamenta förändras, prisfallet kan komma ändå. Vilket i sin tur leder till att produktionskostnaden minskar (inkl justerad vinst).
Ligger man som villaägare på 15% av disponibel inkomst kan man nog acceptera ett par procent amortering utan bekymmer. Samma sak med BR-innehavare på 19%.
Alternativet med HR lockar kanske inte.
Sista alternativet är att bo mindre. Och så kan det bli. I så fall försvinner efterfrågan på nyproduktion. Och då är vi tillbaka där vi varit tidigare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in