Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-13, 18:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Också min uppfattning. IB-affären var ett kontrollerat läckage av något som ändå var på väg att spricka. Bättre då att kontrollera flödet så inget åkte ut med badvattnet. Lite så som mörkläggningen av MOP.

Och JG roll är inte som han trummar för Den Store Avslöjaren utan hans uppdrag är att vara kontrollanten. Isacsson är Läckan, JG är Kontrollanten och Bratt är blåst. Precis som han blev blåst i bordellaffären.
Jan Guillou är skum, minst sagt. Peter Bratt blev förstås utnyttjad men det hade han nog ingenting emot. Jag har ingenting emot att någon utnyttjar mig för att föra fram viktig information.
Senast redigerad av iesho 2017-11-13 kl. 18:58.
Citera
2017-11-13, 19:09
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jodå , skapligt påläst skulle jag säga. Jerry Martinger satt vid den här tiden i justitieutskottet , var påtänkt som justitieminister i Bildt-regeringen 91-94. En intressant uppgift är att han påstått sig blivit hotad av den moderate ordföranden i försvarsutskottet , Arne Andersson i Ljung, i maj 1991.

Martinger var ett känt namn som hade gott renommé . Hade talat med pressen om saken när Rolf "Dallas" Dahlgren jagades av TV4 -91 så hade läget kunnat bli ett annat. Jag sågar inte JMs uppgifter rakt av men blir tveksam av de anledningar jag nämnde i mitt förra inlägg i ämnet.
Du säger att Martinger teg i tio år.

Martinger hade av polisinspektör Rolf Dahlgren som varit Hans Holmérs chaufför fått höra att Dahlgren hämtat Holmér till Stockholm morddagen och under kvällen kört omkring med Holmér i centrala Stockholm.

De passerade mordplatsen i bil några minuter efter mordet på OP men Hans Holmér sa åt chauffören polisinspektör Dahlgren att sakta glida förbi utan att stanna bilen.

Detta har den moderate politikern Jerry Martinger sedan dag 1 meddelat höga polisbefäl och politiker i polisstyrelsen.

Skulle jag som tipsare till polisen om ett ouppklarat mord vända mig till kvällspressen om inget händer i fallet, så att allmänheten via tidningarna ska värdera mitt tips?

Det är polisen som har tigit om tipset från Holmérs chaufför polisinspektör Dahlgren.

Slutsatsen av tipset blir att Hans Holmér om inte direkt involverad i mordet av OP iallafall lämnat falska uppgifter om att han låg på ett hotell i Borlänge på väg till Vasaloppet.

Det är inte Jerry Martinger som har tigit.

Pressen håller man utanför ouppklarade mord om man har ett bra tips och vill behålla livhanken för egen del. Detta visste Jerry Martinger som avråddes från att föra saken vidare men också fick ta emot hot av för honom okända på gatan.
Senast redigerad av MossTrums 2017-11-13 kl. 19:18.
Citera
2017-11-13, 19:13
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nå vad anser tråden?
Är Ihesos Barbrogrupp med ett tiotal frilansare från 60 talet samma som det OF beskriver från 86 20 år senare eller är det troligare att det är en annan typ av grupp som skyddats med blå duster kring sin närvaro av personer högt upp i maktens korridorer (t ex av Palmes "säkerhetschef")?

Hade Sagnells falang inom FRO utvecklats från illustra Blomqvistare till de hemligaste och mest gömda vi har haft... eller är det en dålig skröna för att dölja sanningen.

Jag ser "Barbro" som ett kodnamn för en grupp som övervakar knarklangare och även upplevda/verkliga extremister. Ursprunglingen kan gruppen ev letts av Barbro Sagnell men om den har viktigare uppdrag , som att övervaka en statsminister i lönndom, vore direkt svagsint att ge en grupp med volontär övervakare ett namn direkt kopplar till gruppens ledare.

FInns likhet med amerikansk U-tjänst och "Larsson" som var kodnamn för OSS/SSU/CIA. Vid krigsslutet fanns en amerikansk Underrättelseman i Stockholm med namn Larsson. Det kan vara en tillfällighet att T-kontoret kallar sina amerikanska kontaktmän Larsson. Här tror jag det finns en anledning till de märkliga turerna runt Bertil Ströberg och den "Sven-Roland Larsson" han säger sig mött på Djurgården. Med det namnet blinkade säkerligen olika lampor hos de hemliga svenska tjänsterna 1983.

För att återgå till "Barbro" är Olof Frånstedt svävande om både mötet med henne 1975 och gruppen. Jag får för mig att OF ser till att Barbro blir infiltrerat av SÄPO och att man därefter söker ingångar i "Leon-gruppen" som på mig för tankarna till Åke J Eeks Klara-Lidingö-FBU-gäng.

När vi räknar in grupper med övervakning på programmet i sverige vid tiden för MOP finns också den stay behind liknande grupp där en medlem intervjuas av Lars Borgnäs. Mannen kallas i inslaget för "Björn" och det han berättar för tankarna till en Leon-liknande grupp, möjligt men inte säkert att det rör sig om samma gäng.

Sedan har vi SÄPO-övervakarna som vi inte får glömma bort . Med Contra-Stig som är i SÄPO-centralen på mordnatten. Med "Robban" som sedemera dyker upp i Ebbe Carlsson-affären som vapenleverantör och inte minst SÅ-mannen med meriter från det farliga gripandet av terroristen Norbert Erich Kröcher. En rutinerad spanaroperation där poliserna blixtsnabbt slog till och grep den beväpnade och avgjort farlige Kröcher. Hans spontana överraskning finns i kommentaren "Var det verkligen svenska poliser"
Citera
2017-11-13, 19:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Martinger hade av polisinspektör Rolf Dahlgren som varit Hans Holmérs chaufför fått höra att Dahlgren hämtat Holmér till Stockholm morddagen och under kvällen kört omkring med Holmér i centrala Stockholm.

De passerade mordplatsen i bil några minuter efter mordet på OP men Hans Holmér sa åt chauffören polisinspektör Dahlgren att sakta glida förbi utan att stanna bilen.

Detta har den moderate politikern Jerry Martinger sedan dag 1 meddelat höga polisbefäl och politiker i polisstyrelsen.

Du säger att han teg i tio år.

Skulle jag som tipsare till polisen om ett ouppklarat mord vända mig till kvällspressen om inget händer i fallet, så att allmänheten via tidningarna ska värdera mitt tips?

Det är polisen som har tigit om tipset från Holmérs chaufför polisinspektör Dahlgren med att de två i bil cirklat runt i Stockholm under mordkvällen och passerat mordplatsen bara minuter senare. Alltså har Hans Holmér lämnat falska uppgifter om att han låg på ett hotell i Borlänge på väg till Vasaloppet.

Det är inte Jerry Martinger som har tigit.

Pressen håller man utanför ouppklarade mord om man har ett bra tips och vill behålla livhanken för egen del. Detta visste Jerry Martinger som dels avråddes från att föra saken vidare också fick ta emot hot av för honom okända på gatan.

Du har enbart Jerry Marrtingers ord på att han försökte i tio år. Det går att välja att svälja hans historia med hull och hår eller bli tveksam. JM var inte vem som helst, han hade mycket goda möjligheter att dra i olika trådar . Ett utmärkt tillfälle var när Rolf Dahlgrens stressades till att tala genom brevinkast.

Om en vanlig "Svensson" slår larm om tillkortakommanden i PU kanske pressen skulle tveka. Om en av landets mest profilerade brottsjurister, en tänkbar justitieminister, gör det är det en annan sak. Det skulle väckt ett eko som till slut skulle tvingat Hans o Åsa Holmer om sina förehavanden under mordnatten. Vi har också uppgiften i Expressen 6/3 -86 om att HH skulle stoppats utanför Sälen på natten till lördag av en lokal polispatrull. HH brukade alltid bo med Solna polisklubb i Sälen när han åkte tidigare vasalopp.
Citera
2017-11-13, 19:46
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Du har enbart Jerry Marrtingers ord på att han försökte i tio år. Det går att välja att svälja hans historia med hull och hår eller bli tveksam. JM var inte vem som helst, han hade mycket goda möjligheter att dra i olika trådar . Ett utmärkt tillfälle var när Rolf Dahlgrens stressades till att tala genom brevinkast.

Om en vanlig "Svensson" slår larm om tillkortakommanden i PU kanske pressen skulle tveka. Om en av landets mest profilerade brottsjurister, en tänkbar justitieminister, gör det är det en annan sak. Det skulle väckt ett eko som till slut skulle tvingat Hans o Åsa Holmer om sina förehavanden under mordnatten. Vi har också uppgiften i Expressen 6/3 -86 om att HH skulle stoppats utanför Sälen på natten till lördag av en lokal polispatrull. HH brukade alltid bo med Solna polisklubb i Sälen när han åkte tidigare vasalopp.
Mars-maj 1989
Jerry Martinger sammanträffar på ett café i Gamla Stan med socialdemokratiske stockholmspolitikern John-Olle Persson med anledning av att denne genom en moderat politikerkontakt (riksdagsmannen Anders Andersson) erhållit kännedom om Martingers möte med Rolf Dahlgren.

Den 8 maj 1989
John-Olle Persson omkommer vid en flygolycka i Oskarshamn. Under förmiddagen denna dag försöker Jerry Martinger flera gånger komma i kontakt med Anders Andersson för att prata om det som inträffat. Martinger får emellertid inte något svar på någon av Anderssons telefoner, vilket har sin naturliga förklaring. Andersson är med på samma flygplan som Persson i Oskarshamn och omkommer även han.

Det finns tillfällen i livet då tanken slår en både en och två gånger att man kanske har makter emot sig man inte ska leka med.

edit: jag ska inte bli mer långrandig än så
Citera
2017-11-13, 20:05
Medlem
Citat:
Jag ser "Barbro" som ett kodnamn för en grupp som övervakar knarklangare och även upplevda/verkliga extremister. Ursprunglingen kan gruppen ev letts av Barbro Sagnell men om den har viktigare uppdrag , som att övervaka en statsminister i lönndom, vore direkt svagsint att ge en grupp med volontär övervakare ett namn direkt kopplar till gruppens ledare.

Fast OF säger ju att han har uppdrag att göra säkerhetskontrollen av de som värvas vilket är helt enligt instruktionsboken. Även kontroll av militär personal ingår där i rutinen. Det är inte några volontärer det tyder på direkt. De enda volontärer jag hört talas om är ju när Barrling och Kegö enrollerade ungmoderater att spana på förmodade PLO-terrorister.

Men som sagt har det ju från olika källor angivits att Barbrogruppen (som bara är OF:s arbetsnamn och förmodligen dimridåer för den egentliga beteckningen) kan vara en rekryteringsgrund för andra grupper och hälsningen var ju från underrättelsetjänsten så hemvisten måste finnas där. Andra källor han angett att det skulle handla om någon slags resurspool för specifika uppdrag av inrikes spaning i får man förmoda känsliga ärenden och för den militära sidans räkning. Liknade arrangemang fanns väl via t ex resursgruppen som kallas företagsskyddsgruppen som formellt hör till Säpos organisation men brukas av flera herrar för specifika uppdrag. Också den märkliga flatheten mot Contra-Stigs gäng kan ju indikera att det rörde någon form av sanktionerade dolda uppdrag utanför Säpos kontroll annars hade de väl hamnat under åtminstone noggranna uppsikt utanför hetluften.
Citera
2017-11-13, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vi är nog många som gör bedömningen att du talar sanning, men din pusselbit är lite isolerad ännu.

Den talar för att många kände till ryktet om OP:s förestående död, men att det fanns en hel avgrund mellan de som visste och de som eventuellt skulle ha velat och kunnat göra något för att stoppa konspirationen.

Det mest frustrerande är att det sades vara ett tjugotal officerare, reservofficerare och poliser som stod bakom det här. Sedan händer det två månader senare. Kan faktiskt inte släppa det där.
Citera
2017-11-13, 20:24
Medlem
FurirRevaers avatar
Det tycker jag inte du ska göra heller. Det är en obehaglig story du haft att berätta. Förekommer ju liknande stories som stödjer det du varit med om. T ex Enerström om personer som tagit kontakt med honom. Personer som Johan. Birchan. Lingärdes PM. Dahlgrens berättelse.
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Det mest frustrerande är att det sades vara ett tjugotal officerare, reservofficerare och poliser som stod bakom det här. Sedan händer det två månader senare. Kan faktiskt inte släppa det där.
Citera
2017-11-13, 20:45
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo de är uppfinningsrika och varierar sina metoder efter situationen men blir också avslöjade titt som tätt och det är känt att de gillar 22an använd på liknande sätt som VG avrättades. Eftersom kulan deformeras nästan omöjlig att spåra till bevis t ex. Lillehammer är ett annat exempel.

De säger dock i filmen att ibland använder de ett annat vapen för att det inte skall se ut som proffs är skyldig.
Citera
2017-11-13, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
De säger dock i filmen att ibland använder de ett annat vapen för att det inte skall se ut som proffs är skyldig.

Jo de kan alla varianter beroende på situation.
Citera
2017-11-13, 21:12
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Gerald Bull är en intressant person som byggde kanoner åt Saddam, och som blev avrättad av Mossad i Bryssel 1990.
Här är en halvt OT/ytlig dokumentär om hans mord diskuterat av bla ex Mossad-gubbe. Sevärd och ger lite upplysning om hur ett mord i främmande land av kontroversiell person går till.
https://www.youtube.com/watch?v=A7gZLXh-I8Y

Intressant diskussion om hur Mossad alltid dödar med kaliber 22.

Intressant vad CIA-gubben säger om att mörda i Europa. Osannolikt, i så fall skulle man ta kontakt med en lokal grupp och säga: "Den här personen besvärar oss, det skulle vara bra nån tog hand om det." Lite gud-fader-feeling på det, tänk om MOP startade så banalt.

Det pratas om "klick-kommunikation" på radion, skulle vara intressant om tex FRA uppfattat sådan.
Citera
2017-11-13, 22:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Officerare, reservofficerare och poliser låter som sammansättningen i Barbros ledarskikt i och för sig, men alla tjugo kan inte gärna ha varit operativa. Utgjorde de någon sorts ledningsgrupp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in