Citat:
Ursprungligen postat av
boboslacke
Nå vad anser tråden?
Är Ihesos Barbrogrupp med ett tiotal frilansare från 60 talet samma som det OF beskriver från 86 20 år senare eller är det troligare att det är en annan typ av grupp som skyddats med blå duster kring sin närvaro av personer högt upp i maktens korridorer (t ex av Palmes "säkerhetschef")?
Hade Sagnells falang inom FRO utvecklats från illustra Blomqvistare till de hemligaste och mest gömda vi har haft... eller är det en dålig skröna för att dölja sanningen.
Jag ser
"Barbro" som ett kodnamn för en grupp som övervakar knarklangare och även upplevda/verkliga extremister. Ursprunglingen kan gruppen ev letts av
Barbro Sagnell men om den har viktigare uppdrag , som att övervaka en statsminister i lönndom, vore direkt svagsint att ge en grupp med volontär övervakare ett namn direkt kopplar till gruppens ledare.
FInns likhet med amerikansk U-tjänst och
"Larsson" som var kodnamn för OSS/SSU/CIA. Vid krigsslutet fanns en amerikansk Underrättelseman i Stockholm med namn Larsson. Det kan vara en tillfällighet att T-kontoret kallar sina amerikanska kontaktmän Larsson. Här tror jag det finns en anledning till de märkliga turerna runt
Bertil Ströberg och den
"Sven-Roland Larsson" han säger sig mött på Djurgården. Med det namnet blinkade säkerligen olika lampor hos de hemliga svenska tjänsterna 1983.
För att återgå till
"Barbro" är
Olof Frånstedt svävande om både mötet med henne 1975 och gruppen. Jag får för mig att OF ser till att Barbro blir infiltrerat av SÄPO och att man därefter söker ingångar i
"Leon-gruppen" som på mig för tankarna till
Åke J Eeks Klara-Lidingö-FBU-gäng.
När vi räknar in grupper med övervakning på programmet i sverige vid tiden för MOP finns också den stay behind liknande grupp där en medlem intervjuas av
Lars Borgnäs. Mannen kallas i inslaget för
"Björn" och det han berättar för tankarna till en Leon-liknande grupp, möjligt men inte säkert att det rör sig om samma gäng.
Sedan har vi SÄPO-övervakarna som vi inte får glömma bort . Med
Contra-Stig som är i SÄPO-centralen på mordnatten. Med "
Robban" som sedemera dyker upp i
Ebbe Carlsson-affären som vapenleverantör och inte minst SÅ-mannen med meriter från det farliga gripandet av terroristen
Norbert Erich Kröcher. En rutinerad spanaroperation där poliserna blixtsnabbt slog till och grep den beväpnade och avgjort farlige Kröcher. Hans spontana överraskning finns i kommentaren
"Var det verkligen svenska poliser"