2017-11-12, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kortrockad
Sifo skryter med att deras undersökning nu är dubbelt så stor som SCB:s och helt unik.

Skulle vara intressant om man kunde få se resultatet av bara webbpanelen då jag antar att den utgör lejonparten av totala antalet intervjuer som har gått till 10-12000 st från tidigare ca 2000 (på enbart telefon).

Se om någon kan tolka det på annat sätt än att de bara "vågar" använda !0 % webb invägt.

Citat nedan från deras hemsida:

"Väljarbarometern - utvecklad metod från och med juni 2017
Från och med juni månad utvecklar vi väljarbarometerns metod. Vår telefonundersökning ligger i botten för undersökningen, vilken omfattar alla röstberättigade från 18 år och uppåt. Det vill säga det finns ingen övre åldersgräns som man ibland kan finna i andra undersökningar. Telefonundersökningen är slumpmässigt dragen bland personer med telefon, antingen fast telefon eller mobiltelefon.

Nyheten från och med juni är att telefonundersökningen kompletteras med intervjuer från vår slumpmässigt rekryterade webbpanel. I den slumpmässiga webbpanelen kan man inte anmäla sig själv utan det är vi som slumpmässigt väljer som skall vara med i panelen. I webbpanelen gör vi intervjuer med personer 18-79 år.

Telefon och Webb vägs samman så att webben utgör 10 procent av alla intervjuer och telefon 90 procent. Det totala antalet intervjuer ökar därmed till dryga 10 000 intervjuer.

Denna vägning ger i juni bastalet 2195 för uppskattad felmarginal och är basen för förändringsskattningarna. Det totala antalet genomförda intervjuer är dock 12 022 Basen för undergrupper kommer dock att vara väldigt stor och förbättrar kraftigt analyser av strömningar mellan partierna och hur det ser ut i olika undergrupper. Undersökningen är mer än dubbelt så stor som SCBs halvårsvisa undersökning. Den blir därmed ett helt unikt verktyg för att analysera den svenska väljarkåren och förändringar i dess sammansättning."

Kunde man få enbart webbpaneluppgifter från Sifo och Demoskop kunde det vara skoj att jämföra det med Yougov, Sentio och Inizio.
Alltså, jag kan förstå att Sifo vill rulla ut den nya metoden långsamt så att inte deras 50-åriga serie plötsligt hoppar till. Lite som en K-märkt byggnad, man kan inte bara måla den chockrosa och lägga till en extra våning över en natt. Men att ge 2000 intervjuer 90% av tyngden och sen låta resterande 8000-10000 dela på 10%, seriöst? Det är ju värre än röstning i melodifestivalen, där är det i alla fall 50/50 mellan juryn och tittarna.

Om vi antar att telefondelen efter viktning ger SD 15% medan webbpanel ger 20%, så kommer den sammanvägda siffran att bli 15,5%. Varför då ens slösa bandbredd på att inhämta 10000 svar från webben? Det bidrar ju inte till någon högre exakthet när det ändå knappt räknas.
2017-11-12, 17:19
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Om detta nu stämmer då är det ju rent löjeväckande det Sifo sysslar med.
90% telefon... 10% panel ??? Jo, tjena !

Skulle tro att 30% av de fasta abonnemangen försvunnit (något Telias nätbolag Skanova vet men inte snackar högt om). När man får bredband på fiber så är telefonabonnemanget mer eller mindre gratis men jag tror trots det att bara en lite andel förslagsvis 5% flyttar över sin telefon till bredbandet. Lite strul med kabeldragning eftersom uttaget sitter i routern. De behåller bara sin mobil och nummer. Mobilnumret är oftare kataloglöst eller hemligt.
Viktigare ändå tror jag är de unga som aldrig tecknar ett fast abonnemang när det lämnar mor och far. Deras värld är mobilen och datorn eller enbart mobilen.

Sedan har vi beteendet man svarar på ett nummer man känner som kommer upp som Kalle eller Eva På okänt nummer svarar bra de de omåttligt nyfikna. Därmed har man selekterat utifrån personlighetstyp. Hur personlighetstyp korrelerar med politiks val, och korrekthet har jag inget snabbt svar på men att det säkert gör det är jag övertygad om.

Det vore märkligt om Sifo inte märkt att deras underlag haltar grovt. Det kan man inte kompensera bara genom att fråga några till. Statistiska felaktigheter följer då med och förstärks. Samma sorts boendesituation, samhällsklass, människotyp etc i högre koncentrat. Sedan jobbar de naturligtvis med att rensa, städa upp, ta bort, lägga till och allt vad viktningar innebär.

Men Sifo är förlorat deras experter går omkring i nattmössor, totalt lost.
2017-11-12, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Alltså, jag kan förstå att Sifo vill rulla ut den nya metoden långsamt så att inte deras 50-åriga serie plötsligt hoppar till. Lite som en K-märkt byggnad, man kan inte bara måla den chockrosa och lägga till en extra våning över en natt. Men att ge 2000 intervjuer 90% av tyngden och sen låta resterande 8000-10000 dela på 10%, seriöst? Det är ju värre än röstning i melodifestivalen, där är det i alla fall 50/50 mellan juryn och tittarna.

Om vi antar att telefondelen efter viktning ger SD 15% medan webbpanel ger 20%, så kommer den sammanvägda siffran att bli 15,5%. Varför då ens slösa bandbredd på att inhämta 10000 svar från webben? Det bidrar ju inte till någon högre exakthet när det ändå knappt räknas.

Deras motivering att köra den som någon slags "betaversion" i flera månader är väl att de extra intervjuerna skall ge mera besked om demografi och strömningar. Men håller med dig om att det inte verkar som de litar fullt ut på den nya panelen, och då borde de redovisa telefon och web separat - eller strunta i det helt. Att hävda att man nu är störst och unik men bara visa det lite grann är lite övermaga.
2017-11-12, 18:08
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Skulle tro att 30% av de fasta abonnemangen försvunnit (något Telias nätbolag Skanova vet men inte snackar högt om). När man får bredband på fiber så är telefonabonnemanget mer eller mindre gratis men jag tror trots det att bara en lite andel förslagsvis 5% flyttar över sin telefon till bredbandet. Lite strul med kabeldragning eftersom uttaget sitter i routern. De behåller bara sin mobil och nummer. Mobilnumret är oftare kataloglöst eller hemligt.
Viktigare ändå tror jag är de unga som aldrig tecknar ett fast abonnemang när det lämnar mor och far. Deras värld är mobilen och datorn eller enbart mobilen.

Sedan har vi beteendet man svarar på ett nummer man känner som kommer upp som Kalle eller Eva På okänt nummer svarar bra de de omåttligt nyfikna. Därmed har man selekterat utifrån personlighetstyp. Hur personlighetstyp korrelerar med politiks val, och korrekthet har jag inget snabbt svar på men att det säkert gör det är jag övertygad om.

Det vore märkligt om Sifo inte märkt att deras underlag haltar grovt. Det kan man inte kompensera bara genom att fråga några till. Statistiska felaktigheter följer då med och förstärks. Samma sorts boendesituation, samhällsklass, människotyp etc i högre koncentrat. Sedan jobbar de naturligtvis med att rensa, städa upp, ta bort, lägga till och allt vad viktningar innebär.

Allt det som du tar upp i din kommentar visar med all önskvärd tydlighet att de opinionsinstitut som inte fullt ut anammar och anpassar sig till den nya tekniken - och det rent mänskliga beteendemässiga skiftet - kommer att få det ännu mer besvärligt framöver. De insatta på Sifo vet självfallet att deras mätmetoder är uppåt väggarna och hade kunnat göras långt mer träffsäkra, men de är inte ett skit intresserade i att korrigera sina fel. Det framgår nu alltmer tydligt.

I grund och botten tror jag inte att Sifo har nåt större intresse i att mäta opinionen, de vill hellre påverka opinionen. Det ligger förmodligen ekonomiska intressen bakom ett sådant ställningstagande. Att mäta den politiska opinionen ger inte mycket pengar, då är det långt bättre att syssla med det som ger de stora pengarna (andra undersökningar) och att kunderna återkommer. Folket på Sifo MÅSTE veta att deras partisympatiundersökningar har enorma brister. Inte ens Sifo är så ignoranta. De vet.
2017-11-12, 18:48
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

I grund och botten tror jag inte att Sifo har nåt större intresse i att mäta opinionen, de vill hellre påverka opinionen. Det ligger förmodligen ekonomiska intressen bakom ett sådant ställningstagande. Att mäta den politiska opinionen ger inte mycket pengar, då är det långt bättre att syssla med det som ger de stora pengarna (andra undersökningar) och att kunderna återkommer. Folket på Sifo MÅSTE veta att deras partisympatiundersökningar har enorma brister. Inte ens Sifo är så ignoranta. De vet.

För oss som följer opinionsutvecklingen ingående verkar dina slutsatser om hur Sifos verksamhet bedrivs som helt självklara, speciellt gällande SD och S.

Sannolikt är stora och avgörande ekonomiska intressen med i bilden och styr "mätresultaten"...
2017-11-12, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kortrockad
Telefon och Webb vägs samman så att webben utgör 10 procent av alla intervjuer och telefon 90 procent. Det totala antalet intervjuer ökar därmed till dryga 10 000 intervjuer.
Jag förstår inte det här riktigt.
Det innebär alltså att man har 9000 telefonintervjuer?
2017-11-12, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Nej. De ger 2000 telefonintervjuer 90% av vikten och 8000-10000 webbsvar 10% av vikten.
Så om 2000 telefonsvar säger 15% för SD och 10000 webbsvar säger 20% så blir det 15,5%.
1 telefonintervju är alltså värd lika mycket som... vad blir det, 50 webbsvar? 45? Nåt sånt.
2017-11-12, 22:59
Medlem
Det spelar väll ingen roll hur många sifo ringer många som röstar SD kommer ju ändå inte svara. Jag tror att alla mätningar kommer ha ännu mer fel detta val på SD för att om SD växer så kommer ju majoriteten av de som går till SD ändå inte svara att de röstar SD.
Senast redigerad av J39 2017-11-12 kl. 23:02.
2017-11-13, 00:14
Medlem
Citat:

Har tidigare konstaterat i denna tråd vad SIFO är för företag.
Nästan alla pengar man tjänar är beställare inom offentlig sektor, d.v.s. man sysslar inte med marknadsundersökningar för vanliga (privata) företag.
Har sett priser för en OM om parti på 5-10 tusen kronor, vilket är rent löjligt billigt.
Men det handlar om att göra sig kända, och används i sin egen marknadsföring.

Skulle tro SIFO:s vanliga kunder är oerhört nöjda med resultaten som redovisas!
Senast redigerad av Hultabultan 2017-11-13 kl. 00:24.
2017-11-13, 09:00
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60

Lika orimligt som det låter hur många samtalsförsök måste göras för att få 9000 svar?!!
Svar från den person man ursprungligen tänkt sig eller vem som helst annan?

Antingen en lista med 9000 personer som de ringer 25 000 gånger och får 4500 svar. Man kan omöjligt få tag på alla! Några är i Thailand andra ligger på sjukhus en eller annan har dött under iden.

Eller en lista på 100 000 personer och så ringer de tills 9000 har svarat. Hur många jobbar på Sifo?? Har någon här fått samtal från dom?
2017-11-13, 10:18
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Lika orimligt som det låter hur många samtalsförsök måste göras för att få 9000 svar?!!
Svar från den person man ursprungligen tänkt sig eller vem som helst annan?

Antingen en lista med 9000 personer som de ringer 25 000 gånger och får 4500 svar. Man kan omöjligt få tag på alla! Några är i Thailand andra ligger på sjukhus en eller annan har dött under iden.

Eller en lista på 100 000 personer och så ringer de tills 9000 har svarat. Hur många jobbar på Sifo?? Har någon här fått samtal från dom?

Sifo har en "panel" av svarsvilliga Sifo-vänner. De ringer inte alls slumpmässigt 9000 pers utan kanske alla i hela sin panel. SCB är fortfarande ensamma om att slumpa fram sina frågeobjekt inför varje undersökning.

Undersökningsbranschen går mot en förtroendemässig härdsmälta. Och Sifo är det ödesdigra misstaget som dra med sig övriga i fördärvet.
2017-11-13, 11:05
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Sifo har en "panel" av svarsvilliga Sifo-vänner. De ringer inte alls slumpmässigt 9000 pers utan kanske alla i hela sin panel. SCB är fortfarande ensamma om att slumpa fram sina frågeobjekt inför varje undersökning.

Undersökningsbranschen går mot en förtroendemässig härdsmälta. Och Sifo är det ödesdigra misstaget som dra med sig övriga i fördärvet.

De telefonbaserade skojarinstituten torde ha ett totalt svarsbortfall på uppskattningsvis 60-80 procent!

Man behöver därför knappast ha någon mer avancerad statistisk utbildning för att inse bristen av tillförlitlighet för sådana "mätningar" - helt bortsett från inkompetens och korruption.

Skojarinstituten med särskilt Sifo främst, måste därför rimligen komplettera de statistiskt beräkningsmässigt ovetenskapliga och orimliga svarsbortfallen med agendor som i huvudsak påverkar mätresultaten och som tillfredställer beställarna av "mätningarna"

Främst berörs SD och inte förvånande S - med sina ekonomiska resurser och fram till valet 2018 med betydligt inflytande...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-11-13 kl. 11:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in