2017-11-12, 22:27
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja var hör Theutenberg hemma egentligen? Ibland påstår han sig ha OP:s förtroende ibland är han sur för att bli utelämnad och ibland stöder han ideer om Sovjeteiska kollaboratörer i maktens centrum.

Theutenberg gillar Olof, hatar det mesta av hans "entourage" "palmes pojkar", nästan lite starstruck avundsjuka. Theutenbergs kompis hatar Olof.
Han har en bakgrund inom OP2 och det präglar hans sett att tänka.
Citera
2017-11-12, 22:28
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Jerry Martingers dokument:
(borttaget av platsskäl)

Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
http://www.jallai.se/2011/12/vad-gjorde-hans-holmer-kvallen-da-palme-mordades/
Anders Jallai´s kommentar om Dahlgrens berättelse:
"Den är logisk, går att rekonstruera och har som jag ser det inga svaga punkter förutom luckan mellan 17.30 – 22.30, fem timmar. Det som slår mig är att det enligt vittnesmålet, inte rings i några telefoner under hela kvällen. Alla kontakter sker personligen eller via bud, dessutom verkar alla kontakter välkoordinerade."

Rolf Dahlgrens dagbok:
http://www.jallai.se/wp-content/uploads/2011/12/Holmer-Dagbok-1.jpg

Citat ur dokumentet Martinger:

”Jag avser inte att vara i Stockholm under kvällen.” Dahlgren vet inte varifrån Holmér ringde, men han utgick från att samtalet kom från Holmérs tjänsterum på Polishuset.

-Alibi?

efter det att kollegorna lämnat Dahlgrens lägenhet kom en annan polisman helt oväntat till Dahlgren. Han kände inte denne polisman närmare men vet att vederbörande jobbade nära Hans Holmér

- Telefon. Var det inte märkligt att han meddelade personligen? Vem var polismannen?

Dahlgren uppger sedan att han och Holmér från ungefär klockan 22.30 kryssade runt i Stockholm på ett sätt som Dahlgren hade svårt att förstå. Holmér gav hela tiden Dahlgren order om att köra runt till olika platser.

Dahlgren minns inte exakt till vilken adress som mannen i fråga transporterades.

steg Holmér ur bilen och gick fram till en husingång invid något slags hotell.

-Har man gjort någon rekonstruktion?

- Holmèr har, vad jag minns, uppgivit att han var i Borlänge vid tidpunkten.
Finns det ingen ledande peson som ifrågasatt HH:s varande under mordkvällen? ( Jag vet att hotellkvittot har diskuterats) Han var ju enligt Dahlgren på mordplatsen men klev aldrig ur bilen!?

1. Har HH utfrågats om detta?
2. Tiden från 17.30-22.30 kan ju vara den tid som det tog för Dahlgren att åka T/R för att hämta upp honom? Sth-Borlänge 5 timmar, fullt möjligt.
3. Är man konspiratorisk och han var med i "övningen", visste han inte om den under dagen (ingen visste det) och därför blir det ju naturligt att han hämtas upp där han nu höll till.
4. Spinner man vidare på ämnet kan jackan som lämnades i bilen senare kanske kopplas till GM

Väldigt konstigt detta. Finns alldeles för mycket oklart. Är inf. från det här dokumentet från tidigare förhör med Dahlgren?
Citera
2017-11-12, 22:48
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men varför krångla till det? Verkligheten är ju att socialdemokratin genom sin expansiva ambition anammar strategier och taktiker som kan verka självförstörande. Nyligen lämnade man ILO, i Frankrike får man sälja partihögkvarteret, och ska man tro uppgifter i tråden så distanserar sig NATO från Stay Behind?

Jag krånglar inte till det. Tvärtom, jag försöker bekräfta en motivbild jag tror på. Sedan kan man trolla sig ned till mordplatsen.
Alldeles för mycket information i tråden om allt, i alla riktningar (även de jag lutar mig mot) och jag är tämligen övertygad om att svaret finns i den inf. som kan hittas i tråden. Däremot kanske han/hon som höll i pistolen inte är namngiven ännu.
(Eller geväret, som jag vet att man varit inne på och som inte är helt borta ur bilden, vad jag kan förstå.
- en annorlunda idé, med en distansskytt och en plastattrapp på plats).

Om Nato har distanserat sig från Stay Behind eller inte, leder inte någon något närmare en lösning till kärnfrågan. För att den frågan ska vara aktuellt, behöver man veta ifall någon av organisationerna var delaktiga i MOP.
Citera
2017-11-12, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Lite underligt att denna berättelsen inte rönt större intresse i tråden än vad den gjort. Men är väl för att uppgifterna är svåra att kontrollera.

Användaren Achtung Panzer skriver senare att personen han träffade heter G*ran Pr*ntz. Här är hans dödsruna som numera är en låst artikel https://www.dn.se/arkiv/familj/goran-printz/ är skriven av hans vän P*d*r R*bb*ng. Som vid en googling visar sig ha varit en officer inom marinen, vilket visar att Göran kan ha haft kopplingar in i militären. Jag vill inte på något sätt utpeka P som inblandad i något mer än att belysa att G faktiskt kan ha militära kopplingar om någon tvivlar på historien.

Som kuriosa så kan man ju undra om P är släkt med Greve Adolf Ribbing som gör den berömda yttrande som läses upp av Societas Avantus Guardiae angående mordet på Gustav III, i den skumma radiosändningen.

Jag tror som du att mitt vittnesmål inte riktigt kan accepteras eftersom det är svårkontrollerat. Om någon skulle ha känningar inom PU kan dock man dock kontrollera att jag ringde in tipset två dygn efter mordet. Som jag tidigare skrivit har jag ifrån PU för några år sedan fått infon att tippset är ordentligt undersökt dels av
PU men även av några man kryptiskt kallade för "andra". Skulle gissa på att det då är legionärskopplingar man undersökt men svaret var att man ej kommit vidare med tippset. Tror f.ö. också att det är mig Holmer åsyftar i sin bok där han skrver om en tippsare som var "idrottsofficer ifrån Halmstad". Jag råkade känna de två som hade den befattningen där men det är ingen av dem. Själv var jag idrottande officer på grannregementet.
Senast redigerad av Achtung Panzer 2017-11-12 kl. 23:05.
Citera
2017-11-12, 23:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Den här personen som Leif Ljungqvist ser, står söderut på Sveavägen, och springer mot Kungsgatan strax efter mordet:
http://www.itdemokrati.nu/page36j.html
Blad 180(från mitten) & 181
Han är troligtvis den person som stoppar Söderströms polisbil på Kungsgatan, stämmer bra med tiderna.
Men varför överlämnar han sig inte till polisen och berättar vad han har sett?

Tiderna stämmer bra med när Söderström kom fram till MP, 23.23.10.
Stämmer även bra med Egon Enocksson tidsberättelse.

Nej, personen som stoppar Söderström på Kungsgatan är Anders A., som hörde Delsborns anrop på "taxiradion". s.177 i GRK
Citera
2017-11-12, 23:12
Medlem
FurirRevaers avatar
Finns andra som säger att HH är kvar i Stockholm åtminstone på fredagseftermiddagen. Det är en hel skock mordutredare på stockholmspolisens våldsrotel inklusive rotelchefen som är vittnen till det. Börje Wingrenfår i uppgift av Holmér att kolla upp hot som Palme fått från en österrikare, Kirisits/Kramm. Enligt egen uppgift körde HH från stan redan vid lunch. Här har vi flera som ser honom i polishuset omkring kl 16.

Alla är överens om att HH kommer till polishuset runt elvasnåret på lördagen. Han har ringt från Borlänge säger han. Ett samtal har också kopplats fram, vakthavande pratar med honom och också Curt Nilsson chef för ordningen. Det sker enligt uppgift till kommissionerna strax innan han kommer till polishuset. Märkligt och det innebär antingen att HH ringt två gånger men det det talas bara om ett samtal. Det bör ta två timmar minst att köra Borlänge-Stockholm.

Någon vecka senare frågar HH Curt Nilsson om när han (HH) ringde. Nilsson frågar vad han tror själv. Det här lite förvirrande samtalet hittar jag inte just nu för att citera korrekt men det verkar som att HH inte är helt säker på vilken version han vill ge om var han varit och när.

I tidningarna strax efter mordet skrevs det olika versioner: att han blivit stoppad på en lite väg i dalafjällen av en polispatrull, Tommy Lindström menar att han pratat med HH i telefon medan HH kör mot Stockholm. Men HH hade ingen telefon i bilen och bad inte heller borlängepolisen om transport till Stockholm. Så kom den slutliga där HH stannar över natt på Scandic i Borlänge. Men vi har också Dahjkrens berättelse. Och rykten som nått Anders Jallai, att HH tillbringat natten i Solna, hos sin älskarinna och hämtades av en patrull på lördagsförmiddagen.

Finns med säkerhet minst en person som vet, och det är hon som skulle varit med honom på Scandic i Borlänge och sedan gifte sig med honom. Ja, och säkert några konstaplar också.

https://www.flashback.org/sp53067131
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Citat:
Jerry Martingers dokument:
(borttaget av platsskäl)

Citat ur dokumentet Martinger:

”Jag avser inte att vara i Stockholm under kvällen.” Dahlgren vet inte varifrån Holmér ringde, men han utgick från att samtalet kom från Holmérs tjänsterum på Polishuset.

-Alibi?

efter det att kollegorna lämnat Dahlgrens lägenhet kom en annan polisman helt oväntat till Dahlgren. Han kände inte denne polisman närmare men vet att vederbörande jobbade nära Hans Holmér

- Telefon. Var det inte märkligt att han meddelade personligen? Vem var polismannen?

Dahlgren uppger sedan att han och Holmér från ungefär klockan 22.30 kryssade runt i Stockholm på ett sätt som Dahlgren hade svårt att förstå. Holmér gav hela tiden Dahlgren order om att köra runt till olika platser.

Dahlgren minns inte exakt till vilken adress som mannen i fråga transporterades.

steg Holmér ur bilen och gick fram till en husingång invid något slags hotell.

-Har man gjort någon rekonstruktion?

- Holmèr har, vad jag minns, uppgivit att han var i Borlänge vid tidpunkten.
Finns det ingen ledande peson som ifrågasatt HH:s varande under mordkvällen? ( Jag vet att hotellkvittot har diskuterats) Han var ju enligt Dahlgren på mordplatsen men klev aldrig ur bilen!?

1. Har HH utfrågats om detta?
2. Tiden från 17.30-22.30 kan ju vara den tid som det tog för Dahlgren att åka T/R för att hämta upp honom? Sth-Borlänge 5 timmar, fullt möjligt.
3. Är man konspiratorisk och han var med i "övningen", visste han inte om den under dagen (ingen visste det) och därför blir det ju naturligt att han hämtas upp där han nu höll till.
4. Spinner man vidare på ämnet kan jackan som lämnades i bilen senare kanske kopplas till GM

Väldigt konstigt detta. Finns alldeles för mycket oklart. Är inf. från det här dokumentet från tidigare förhör med Dahlgren?
Senast redigerad av FurirRevaer 2017-11-12 kl. 23:26. Anledning: Hittade utförligare länk
Citera
2017-11-12, 23:27
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Hur kan IVB känna till allt som CIA har i görningen ? låter väl troligare om det är någon annan lokal gruppering som står bakom handlingarna, någon gruppering som IVB kan ha direkt kontakt med. Om historien är sann vill säga.

- Han blev, enligt artikeln, tillfrågad om han ville skjuta OP, av just den organisationen. Eller hur tänker du?

"Ivan von Birchan tillfrågades av en CIA-agent som kallade sig själv för Charles Morgan, om han ville skjuta statsminister Olof Palme mot en ersättning på två miljoner dollar"
Citera
2017-11-12, 23:40
Medlem
FurirRevaers avatar
Och hur vet någon att det är CIA som frågar? Går ju att påstå vad som helst. VG som ett tag var misstänkt för mordet gick ofta omkring och antydde sina kopplingar till CIA. Bara för att någon säger att de är CIA (eller vad som helst för den delen) så behöver det inte vara sant. Det är en spegelvärld full av lögnare och mytomaner.
Citat:
- Han blev, enligt artikeln, tillfrågad om han ville skjuta OP, av just den organisationen. Eller hur tänker du?

"Ivan von Birchan tillfrågades av en CIA-agent som kallade sig själv för Charles Morgan, om han ville skjuta statsminister Olof Palme mot en ersättning på två miljoner dollar"
Citera
2017-11-12, 23:45
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Finns andra som säger att HH är kvar i Stockholm åtminstone på fredagseftermiddagen. Det är en hel skock mordutredare på stockholmspolisens våldsrotel inklusive rotelchefen som är vittnen till det. Börje Wingrenfår i uppgift av Holmér att kolla upp hot som Palme fått från en österrikare, Kirisits/Kramm. Enligt egen uppgift körde HH från stan redan vid lunch. Här har vi flera som ser honom i polishuset omkring kl 16.

Alla är överens om att HH kommer till polishuset runt elvasnåret på lördagen. Han har ringt från Borlänge säger han. Ett samtal har också kopplats fram, vakthavande pratar med honom och också Curt Nilsson chef för ordningen. Det sker enligt uppgift till kommissionerna strax innan han kommer till polishuset. Märkligt och det innebär antingen att HH ringt två gånger men det det talas bara om ett samtal. Det bör ta två timmar minst att köra Borlänge-Stockholm.

Någon vecka senare frågar HH Curt Nilsson om när han (HH) ringde. Nilsson frågar vad han tror själv. Det här lite förvirrande samtalet hittar jag inte just nu för att citera korrekt men det verkar som att HH inte är helt säker på vilken version han vill ge om var han varit och när.

I tidningarna strax efter mordet skrevs det olika versioner: att han blivit stoppad på en lite väg i dalafjällen av en polispatrull, Tommy Lindström menar att han pratat med HH i telefon medan HH kör mot Stockholm. Men HH hade ingen telefon i bilen och bad inte heller borlängepolisen om transport till Stockholm. Så kom den slutliga där HH stannar över natt på Scandic i Borlänge. Men vi har också Dahjkrens berättelse. Och rykten som nått Anders Jallai, att HH tillbringat natten i Solna, hos sin älskarinna och hämtades av en patrull på lördagsförmiddagen.

Finns med säkerhet minst en person som vet, och det är hon som skulle varit med honom på Scandic i Borlänge och sedan gifte sig med honom. Ja, och säkert några konstaplar också.

https://www.flashback.org/sp53067131

- Men Dahlgren vet ju, han säger att han skjutsat omkring honom på fredagsnatt. Ljuger Dahlgren? Finns det protokoll från förhöret med honom?
Citera
2017-11-12, 23:56
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Och hur vet någon att det är CIA som frågar? Går ju att påstå vad som helst. VG som ett tag var misstänkt för mordet gick ofta omkring och antydde sina kopplingar till CIA. Bara för att någon säger att de är CIA (eller vad som helst för den delen) så behöver det inte vara sant. Det är en spegelvärld full av lögnare och mytomaner.

-Helt rätt. Men det är nog också därför vi har kunniga förhörsledare, lögndetektorer m.m. Nu visade det sig tydligt, enligt artikeln, att säkerhetspolisen inte kände sig manade i det här fallet. Resultatet blev förödande för OP och möjligen till glädje för förövarna.

"Efter tre fruktlösa samtal till Säpo gick Ivan till poliskommissarie K-G Olsson vid Stockholmspolisen och där togs hans anmälan emot. K-G Olsson berättade sedan för Säpo att det fanns en hotbild mot Olof Palme, men inget konkret gjordes och strax därefter mördades Palme"

"I fallet Ivan Von Birchan har polisen valt att kasta tvivel över hans trovärdighet, istället för att utreda dom uppgifter han faktiskt lämnat till polisen. Den tekniken har man använt i vissa fall, men inte i andra. När det gällde att binda Krister Pettersson
vid mordet då dög vilka alkoholiserade eller missbrukande vittnen som helst, även om dem ändrade sig från förhör till förhör.
En helt annan behandling har de vittnen fått som hade uppgifter som skulle kunna tyda på att mordet var planerat och organiserat av en tekniskt välutrustad grupp. Dom har utredarna misstrott, där har man nöjt sig med förklaringar som inte alls stämmer med vad vittnena har sett eller hört ”
Citera
2017-11-12, 23:58
Medlem
FurirRevaers avatar
Om det finns protokoll med honom så har de i varje fall inte släppts. Det som finns är utsagan som Martinger skriver ner. Dahlgren skall också ha berättat samma för Jarl Hjalmarsson, den förre högerledaren. Poliskommissarien Gösta Söderström pratar senare med Dahlgren på telefon och får huvuddragen bekräftade. Platsen som HH hämtas på säger Dahlgren då är Falun. Ännu senare görs en bisarr tv-intervju med Dahlgren genom dennes brevinkast. Har för mig det är då han säger att fråga Holmérs kvinna för hon var ju med, hon vet att jag talar sant.

Men nej, inga kända förhör och HH kommenterar hans berättelse med att det är påhitt. Jag tror inte Dahlgren ljuger men frågan är varför han söker upp riksdagsmannen Martinger i riksdagen och berättar för honom. Att han lämnar en lucka på nästan 5 timmar och vägrar tala om var, hur och på vilket sätt han hämtade HH men kanske kan få lov att säga det senare tyder på att han har fått i uppdrag att berätta för Martinger. Men bara vissa saker. Frågan är av vem.
Citat:
- Men Dahlgren vet ju, han säger att han skjutsat omkring honom på fredagsnatt. Ljuger Dahlgren? Finns det protokoll från förhöret med honom?
Citera
2017-11-13, 00:12
Medlem
Här är den konstigaste intervju jag sett via en brevlåda fran 12,30-15 min med Rolf Dahlgren
Gösta Söderström är med och en del privatspanare bland annat Fritz G Pettersson

https://www.youtube.com/watch?v=TGgxSn3f_oo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in