2016-02-10, 17:14
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det som domen redan orsakat är att det blåser upp till bråk mellan olika lappar med blixtens hastighet. Håkan Jonsson som är sametingets ordförande och INTE renägare menar att en sådan dom borde gälla ALLA lappar och inte bara renskötare. Vilket man givetvis kan hålla med om. En liten redan privilegierad grupp får ännu mera förmåner på bekostnad av den stora massan.

Själv anser jag att alla svenskar ska ha samma rättigheter och skyldigheter.
Självklart borde alla svenskar även omfattas av den lagen.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=407

Svensken kom när inlandsisen smälte kring södra Sverige.
Senast redigerad av Mogaku-san 2016-02-10 kl. 17:16.
Citera
2016-02-10, 17:59
Medlem
Mikojans avatar
Domen som innebär att tingsrätten i Gällivare vill ha etnisk rensning i Sverige kommer aldrig att överleva högre instanser.
Citera
2016-02-10, 19:27
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Domen som innebär att tingsrätten i Gällivare vill ha etnisk rensning i Sverige kommer aldrig att överleva högre instanser.

Givetvis inte. Nu ska det dras en vända till i Hovrätten. Kortvarig orgasm för lappj-vlarna.
Citera
2016-02-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erroZ
Det verkar som att du medvetet inte valt att nämna Brommekulturen som levde i Skåneregionen mellan 11-14000 år sedan. För jag antar att du är rätt så insatt i historia om du vet om Komsa-kulturen. Så ha överseende och en bredare uppfattning om Sveriges historia innan du vräker ur dig saker som att "svennen" är högst 5000 år gammal.

Fast med tanke på din subjektiva åsikt i ämnet antar jag att du kommer påstå att Brommekulturen var proto-samer, har jag rätt?

Svenne/svenskan blev till genom att folk i norra Tyskland, Danmark och Skåne 3500-2800 fvt bytte sitt språk till ett indoeuropeiskt.

Ingen nekar till Bromme fast alla utanför Norden menar att den egentligen var en nordligare variant av Ahrensburg-kulturen.

Men svenskt var den inte. Då fanns inga svenskar. Vet du vilka de var? Jag vet
Citera
2016-02-10, 22:18
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Svenne/svenskan blev till genom att folk i norra Tyskland, Danmark och Skåne 3500-2800 fvt bytte sitt språk till ett indoeuropeiskt.

Ingen nekar till Bromme fast alla utanför Norden menar att den egentligen var en nordligare variant av Ahrensburg-kulturen.

Men svenskt var den inte. Då fanns inga svenskar. Vet du vilka de var? Jag vet

Inte var det då samer. Då skulle de hetat svenskar inte samer.
Citera
2017-11-08, 17:54
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Givetvis inte. Nu ska det dras en vända till i Hovrätten. Kortvarig orgasm för lappj-vlarna.

Nu är det igång och lapparna drar både rasist och tyck synd om mig-kortet så det ryker om det. Alla som inte förstår att det bara handlar om pengar kan räcka upp en hand.

Det är inte någon form av rättigheter som dom blir av med, utan bara vem som skall kunna tjäna pengar på att sälja jakt och fiske för dyra pengar. Staten eller samebyarna. Själv anser jag att staten ska gör det det är våran mark och dom inte agerar i vinstintresse till skillnad mot vad som kommer att hända om lapparna får chanssen att bestämma.
Citera
2017-11-08, 19:06
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Nu är det igång och lapparna drar både rasist och tyck synd om mig-kortet så det ryker om det. Alla som inte förstår att det bara handlar om pengar kan räcka upp en hand.

Det är inte någon form av rättigheter som dom blir av med, utan bara vem som skall kunna tjäna pengar på att sälja jakt och fiske för dyra pengar. Staten eller samebyarna. Själv anser jag att staten ska gör det det är våran mark och dom inte agerar i vinstintresse till skillnad mot vad som kommer att hända om lapparna får chanssen att bestämma.
Problematiken är att man stiftat lagar och ställt sig bakom diktat som man inte klarar av att leva upp till när det kommer till kritan.

Det finns ju massor med lagar och regler stat, kommun och landsting inte klarar av att leva upp till.
Detta är ju bara ett ytterligare i raden utan att för den skull förringa samernas anspråk.

Jag tycker samerna har helt rätt enligt de lagar som finns nu.
Däremot tycker jag att lagarna är fel.
Vi är ett land och ett folk, funkar liksom inte att särbehandla några.

Hur skulle det se ut om vi vände oss till Finland och krävde att de skulle underordna sig under svenskt styre igen för historiskt har de ju gjort det?
Tror inte det skulle funka så bra...
Citera
2017-11-08, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Hur skulle det se ut om vi vände oss till Finland och krävde att de skulle underordna sig under svenskt styre igen för historiskt har de ju gjort det?
Tror inte det skulle funka så bra...

Eller om Danmark skulle vända sig till Sverige och kräva tillbaka makten över de Östdanska landskapen.
Det skulle vara underbart. Varje gång man kommer över Kattegatt kan man liksom andas ut när man känner:
Här har Steffe inget att säga till om, man slipper förhålla sej till Fridolins visdomsord och Jonas Sjöstedts framvästa förståndigheter, som bara kan överträffas av Annie Lööfs intelligenta opponerande.
Citera
2017-11-09, 09:29
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Eller om Danmark skulle vända sig till Sverige och kräva tillbaka makten över de Östdanska landskapen.
Det skulle vara underbart. Varje gång man kommer över Kattegatt kan man liksom andas ut när man känner:
Här har Steffe inget att säga till om, man slipper förhålla sej till Fridolins visdomsord och Jonas Sjöstedts framvästa förståndigheter, som bara kan överträffas av Annie Lööfs intelligenta opponerande.

Skåne, Blekinge och Halland har varit danska betydligt längre än dom tillhört Sverige. Finland var svenskt i över 700 år.

Det går väl att använda "urminnes hävd" som lapparna gör och ta kontroll över Finland. Eller för den delen göra oss av med halvdanskarna.
Citera
2017-11-12, 21:10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Håller med dig.
Det känns rätt gôtt i Danmark.
Lite friare lite mer avslappnat.
Man kan vara lite eljest utan att folk bryr sig så mycket...
Visar fingret till mycken polityr i Sverige.

Danmark är ett bra land men det är alla Nordiska länderna på sitt sätt med.
Citera
2017-11-13, 14:17
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Håller med dig.
Det känns rätt gôtt i Danmark.
Lite friare lite mer avslappnat.
Man kan vara lite eljest utan att folk bryr sig så mycket...
Visar fingret till mycken polityr i Sverige.

Danmark är ett bra land men det är alla Nordiska länderna på sitt sätt med.

Nu har vi ju haft ordning och reda i Norden rätt länge då det gäller gränsdragningar. Inte är det någon som föärsöker rubba på det annat än lapparna som kör sitt rasistgnäll oavbrutet.

Det här rättsmålet skulle aldrig en komma upp om det inte bara handlar om pengar. Inget annat än pengar! Lapparna vet att det är stora slantar om dom får börja sälja jakt och fiskerättigheter, Dom skulle inte ens bry sig det minsta om det tex var helt förbjudet att jaga och fiska i fjällvärlden för alla.

Problemet är att dom inte riskerar någonting då skattebetalarna får stå för kostnaderna vare sig dom vinner eller förlorar. Många tjänar stora pengar i den här rättsprocessen.
Citera
2017-11-13, 14:21
Det är ju intressant att samers rätt till genetisk renhet ska upprätthållas av den svenska staten. Inte tal om någon rasblandning där inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in