2017-11-12, 19:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej han sa i den ursprungliga intervjun att han trodde på "barbro" när hon bedyrade deras oskuld men att han inte visste och att han i sådant fall trodde mer på Leongruppen då den hade kapacitet för det.

Barbro var alltså inte någon krigsorganisation som övade utan en grupp med särskilda uppdrag med varaktighet av minst 11 år anknutet till den militära underrättelsetjänsten på något sätt som ej framgår men helt enligt det normala mönstret.
Visst, de hundratals personer som Ortmark mötte hade väl inga namnbrickor som talade om vilken organisation de tillhörde och han kan ha missuppfattat ett och annat. Men den gerillagrupp han hörde talas om förknippade han med grupp Barbro. Frånstedt menade att det fanns två grupper och att den ena var mer avancerad och den andra en rekryteringsgrupp. Det kan ha varit så och att Ortmark inte lyckades särskilja grupperna.

Jag vet att Barbro Sagnell var en beundrad person inom FRO och säkerligen också inom Stay-behind. Jag föreställer mig att hon var bas för de ungdomar hon främst rekryterat från FRO, att hon kunde leda dem och att hon hade ansvar för vad de ställde till med, men att det fanns andra i gruppen som dolt var de som bestämde vad som skulle göras och som kunde ordna fram resurser.

Jag tror inte man ska underskatta FRO:arna eller hennes andra människor. Att hon kunde ta fram en handlingskraftig grupp med stolliga personer som ej kunde tas på allvar var säkert en uppskattad tjänstbarhet.
Citera
2017-11-12, 19:40
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är väl risk för att du har somnat, men jag har aldrig anklagat Christer Pettersson för att ha mördat Olof Palme. Däremot är jag säker på att det var honom som Lisbet Palme såg direkt efter skottlossningen.

CP var ingen typisk A-lagare innan MOP. Han söp till ibland och tog amfetamin ibland, men tycks ha varit en ganska välordnad person i den undre världen. Och en hänsynslös torped. Det är intressant att han dyker upp som han gör i MOP:

- Han började besöka Oxen först i december 1985 på uppdrag av Paul Molander.
- En person med hans signalement gör inbrott i SAP:s högkvarter två månader innan mordet.
- Han besöker Oxen sparsamt och stannar mindre än en timme varje gång.
- En person i Gamla Stan ser någon med hans signalement gå efter LOP till T-banan.
- Flera personer ser någon med hans signalement utanför Grand.
- NF ser en person följa LOP vid La Cartiere med liknande signalement.
- LP identifierar den person hon såg först efter mordet som CP.
- En man i en bil hävdar att han såg CP springa mot Döbelnsg. ung. vid tidpunkten för mordet.
- Vittnet CB ser någon springa Döbelnsg nära Rådmansg efter mordet med liknande signalement.
- En taxi tar upp en person nära Rådmansgatan mot Sollentuna med liknande signalement.
- CP besökte aldrig Oxen efter MOP.
- Efter mordet ska CP sagt att han blivit blåst på en större summa pengar.
- Till en kvinna ska CP ha sagt att han skjutit OP men att det blev något fel på andra skottet.
- CP skröt efter mordet att han var lik den första fantombilden.
- CP greps o dömdes i tingsrätten av nämndemän, som visste att han skulle bli friad i hovrätten.
- CP frias i hovrätten får sina pengar och super i stort sätt ihjäl sig.

Många av uppgifterna är förstås osäkra, men någonting betyder detta. Helt klart!
Andra har sett CP på platsen för mordet på OP.

https://www.expressen.se/nyheter/jag-sag-christer-pettersson-skjuta-palme/
Citera
2017-11-12, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Kan det inom Barbro funnits en tveksamhet angående uppdragsgivarens uppsåt?

Bra fråga! Det andas ju lite oro att man skall bli sittande med svartepetter på hand. Om nu OF talar sanning. Jag tror dock att han är mycket medveten om vad han säger till Jallai.
Citera
2017-11-12, 19:46
Medlem
Citat:
Visst, de hundratals personer som Ortmark mötte...
Oj då var det så illa. Vad jag vet var det ganska likt fallet med Palmhusgruppen. Deltagarna vår långt i från krigsdugliga personer....

*obs ironi*

Från Ortmarks bok:
Citat:
Barbro märkte vid några tillfällen under sextiotalet att viss materiel stals från den plats där hon var verksam. Narkotika var inblandad i sammanhanget. Barbro blev allvarligt oroad av detta. För att bidra till lösningen av det svenska narkotikaproblemet samlade hon en grupp på ett tiotal personer kring sig. Dessa personer har sedan dess spanat efter narkomaner och langare och rapporterat sina upptäckter till polisen, dels narkotikapolisen, dels säkerhetspolisen.

Barbro har till en del valt tämligen kuriösa medarbetare. Man vet inte om man skall kalla dem blomkvistare, mytomaner eller fantaster. Somliga individer skulle förmodligen ha utsikter att få ett sjukintyg av en psykiater, de flesta har en romantisk dragning till vapen, uniformer och krigsmakt.

../ Till det kommer förstås det allvarliga: gruppmedlemmarna rör sig på eller över gränsen till det brottsliga. Att flera av dem har gjort sig skyldiga till olaga vapeninnehav är klart. Vidare har en del av informationsinsamlingen skett med illegala metoder. Flera källor har bekräftat att några gruppmedlemmar t ex vid ett tillfälle bröt sig in i ett hus för att stjäla en viss personförteckning.
Senast redigerad av boboslacke 2017-11-12 kl. 19:53.
Citera
2017-11-12, 19:50
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Oj då var det så illa. Vad jag vet var det ganska likt fallet med Palmhusgruppen. Deltagarna vår långt i från krigsdugliga personer....
Det är din gissning, men du är ändå ganska stridsduglig upp mot pensionsåldern t.o.m.
Citera
2017-11-12, 19:52
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Bra fråga! Det andas ju lite oro att man skall bli sittande med svartepetter på hand. Om nu OF talar sanning. Jag tror dock att han är mycket medveten om vad han säger till Jallai.

Ja, känslan av att någon av aktörerna är utsatt för dubbelspel är synnerligen påtaglig.
Citera
2017-11-12, 19:54
Medlem
Citat:
Det är din gissning, men du är ändå ganska stridsduglig upp mot pensionsåldern t.o.m.

Sluta fabulera och lägga falska påståenden i Ortmarks mun!
Citera
2017-11-12, 19:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Sluta fabulera och lägga falska påståenden i Ortmarks mun!
Du kanske kan ge ett konkret exempel på ett påstående som jag lagt i Ortmarks mun?

https://drive.google.com/file/d/1XphUszn_zonN62i1dRDOIf5ivQQSrCVd/view
Citera
2017-11-12, 20:08
Medlem
Citat:
Du kanske kan ge ett konkret exempel på ett påstående som jag lagt i Ortmarks mun?

Citat:
Visst, de hundratals personer som Ortmark mötte

I verkligheten beskriver alltså grupp Barbro (troligen Sagnellskan) så här
Citat:
För att bidra till lösningen av det svenska narkotikaproblemet samlade hon en grupp på ett tiotal personer kring sig. Dessa personer har sedan dess spanat efter narkomaner och langare och rapporterat sina upptäckter till polisen, dels narkotikapolisen, dels säkerhetspolisen.

Barbro har till en del valt tämligen kuriösa medarbetare. Man vet inte om man skall kalla dem blomkvistare, mytomaner eller fantaster. Somliga individer skulle förmodligen ha utsikter att få ett sjukintyg av en psykiater, de flesta har en romantisk dragning till vapen, uniformer och krigsmakt.
Citera
2017-11-12, 20:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
I verkligheten beskriver alltså grupp Barbro (troligen Sagnellskan) så här
Läser du inte ens tidningsartiklarna jag länkar till?

"Åke Ortmark säger:

Jag har vid flera tillfällen kommit i kontakt med dessa människor, flera hundra."
Citera
2017-11-12, 20:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Andra har sett CP på platsen för mordet på OP.

https://www.expressen.se/nyheter/jag-sag-christer-pettersson-skjuta-palme/
Roger Östlund räknade jag bort. Han stod vid ABF-huset när ett vittne klev på bussen där. När bussen kom till Tunnelgatan hade mordet just skett.

Däremot var det en förare av en svarttaxi som uppgav att han såg CP just vid Dekorima.
Citera
2017-11-12, 20:51
Medlem
Citat:
Läser du inte ens tidningsartiklarna jag länkar till?

"Åke Ortmark säger:

Jag har vid flera tillfällen kommit i kontakt med dessa människor, flera hundra."

Kanske en överdrift i debatten. Varken Ortmark eller Gjeier anser att dessa grupper utgör någon säkerhetsrisk.

När det gäller Barbrogruppen (Sagnell) beskriver han dock ett 10 tal personer som spanar på knarklangare och är en illuster samling.

Angående väpnade grupper som också diskuterades är det nog en skröna inte helt grundlös från några MÖP som ville verka spännande. Det fanns spridda skurar inom frivilligförsvaret "främst Hemvärnet" Bland annat en grupp inom HV-ungdom i Göteborg kanske ett femtiotal personer som mest som var kända att rekrytera udda personer. Visa FBU-föreningar (några nämnda tidigare i tråden varav flera blivit uteslutna) så ja i någon bemärkelse... visst har det funnits mer än 100 möp med konstigare Patriotiska retoriker inom frivilligförsvaret och utanför.
Att de skulle varit organiserade under gemensam ledning oräknat de som prövats genom åren för olovlig kårverksamhet eller i vare sig IB:s tjänst finns det inget som tyder på.

Så steget från Sagnells illustra sällskap i slutet av sextiotalet till OF:s grupper är långt ... mycket långt. Men jag förstår att du är omåttligt motiverad att förvandla de faktiska aktörerna kring MOP till något mera likt en organisering du själv skulle passat in i med blomqvistare som springer runt och antecknar konstigheter för intresseklubben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in