Citat:
Visst, de hundratals personer som Ortmark mötte hade väl inga namnbrickor som talade om vilken organisation de tillhörde och han kan ha missuppfattat ett och annat. Men den gerillagrupp han hörde talas om förknippade han med grupp Barbro. Frånstedt menade att det fanns två grupper och att den ena var mer avancerad och den andra en rekryteringsgrupp. Det kan ha varit så och att Ortmark inte lyckades särskilja grupperna.Nej han sa i den ursprungliga intervjun att han trodde på "barbro" när hon bedyrade deras oskuld men att han inte visste och att han i sådant fall trodde mer på Leongruppen då den hade kapacitet för det.
Barbro var alltså inte någon krigsorganisation som övade utan en grupp med särskilda uppdrag med varaktighet av minst 11 år anknutet till den militära underrättelsetjänsten på något sätt som ej framgår men helt enligt det normala mönstret.
Barbro var alltså inte någon krigsorganisation som övade utan en grupp med särskilda uppdrag med varaktighet av minst 11 år anknutet till den militära underrättelsetjänsten på något sätt som ej framgår men helt enligt det normala mönstret.
Jag vet att Barbro Sagnell var en beundrad person inom FRO och säkerligen också inom Stay-behind. Jag föreställer mig att hon var bas för de ungdomar hon främst rekryterat från FRO, att hon kunde leda dem och att hon hade ansvar för vad de ställde till med, men att det fanns andra i gruppen som dolt var de som bestämde vad som skulle göras och som kunde ordna fram resurser.
Jag tror inte man ska underskatta FRO:arna eller hennes andra människor. Att hon kunde ta fram en handlingskraftig grupp med stolliga personer som ej kunde tas på allvar var säkert en uppskattad tjänstbarhet.
Vad jag vet var det ganska likt fallet med Palmhusgruppen. Deltagarna vår långt i från krigsdugliga personer....