Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-23, 10:29
  #88537
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
1951 prof Gerhard Rundberg (ordf) och Åke J Ek, styrelsen Kamratförbundet Korea-ambulansen
1952 oktober, Otto Hallberg anhölls i Uppsala för olovlig kårverksamhet
1952 oktober, redaktör Åke J Ek flyttar till Uppsala
1953 dir Bertel Tingström Skandia flyttar till Uppsala
1953 Gerhard Rundberg börjar som stadsläkare i Uppsala

Betel Tingström ska ha varit Ingvar Grundborgs morbror. (Gothus)
Otto Hallberg stred som frivillig i Finland under Anders Grafström.

Här tycks väl skymta fram att Grafström övertar eller ersätter Hallbergs nätverk?

Luktar lite "Uppsala Group" tycker jag...
Citera
2017-11-23, 10:32
  #88538
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Luktar lite "Uppsala Group" tycker jag...
Det tycker jag också. Gerhard Rundberg arbetade på FOA innan han for till Korea.
Citera
2017-11-23, 10:53
  #88539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Luktar lite "Uppsala Group" tycker jag...

Är det inte ca 30 år för tidigt?!
Citera
2017-11-23, 10:55
  #88540
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
GM stod inte i avfasningen men till höger om Dekorimas entre. Han följde med LOP 5 meter, från Dekorimas entre till mordplatsen. LOP kom ifrån reklampelaren til Dekorimas entre/skyltfönster der GM stod. LOP var tvungna att gå nära reklampelaren på grund av ett ungdomsgäng som gick norrut. AB gick på andra sidan reklampelaren, han kom från sträckstenskanten på trottoarens västra sida.
Vad är detta för ungdomsgäng? Kan du berätta lite och gärna hänvisa till någon källa.
Citera
2017-11-23, 11:03
  #88541
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Är det inte ca 30 år för tidigt?!
Det kan ha varit den Stay-behind-miljö i vilken "Uppsala Group" bildades.
Citera
2017-11-23, 11:19
  #88542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
GM stod inte i avfasningen men till höger om Dekorimas entre. Han följde med LOP 5 meter, från Dekorimas entre till mordplatsen. LOP kom ifrån reklampelaren til Dekorimas entre/skyltfönster der GM stod. LOP var tvungna att gå nära reklampelaren på grund av ett ungdomsgäng som gick norrut. AB gick på andra sidan reklampelaren, han kom från sträckstenskanten på trottoarens västra sida.

Och där stod A A.
Citera
2017-11-23, 11:22
  #88543
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

För 6 år sedan började jag förstå spelet och vilka som stod bakom fullt ut. Mordplatsvittnena vet inget om dem.

Är det längs dessa linjer vi skall spekulera (det kommer från Newsmill):

""OLOF FRÅNSTEDT
Fd Säpochef: Mycket allvarligt att CIA inte litar på Sverige
Publicerad: 2011-05-24 12:05, Uppdaterad: 2011-05-24 12:05
Att CIA opererar i Sverige utan att informera svenska myndigheter tyder på att Sverige inte anses tillförlitligt. Det är mycket allvarligt och förtroendet måste byggas upp igen, menar Olof Frånstedt, operativ chef på Säpo och chef för kontraspionaget 1967 till 1978.""

6 år sedan - var det inte då Jallai började uttrycka sig?!
Citera
2017-11-23, 11:33
  #88544
Medlem
ieshos avatar
Direktör Carl-Göran Edquist från Tanum dömdes 1946 för spioneri för Nazitysklands räkning till två års straffarbete. I fängelset tycks han ha fått hjälp med något av en fångvaktare som anhölls och dömdes att avsättas (Expr 1947-09-25). År 1949 dömdes han för att ha organiserat inbrott och försökt organisera Göteborgs undre värld. Straffet framgår inte men 1954 häktades och dömdes disponent Edquist i Stockholm för förmögenhetsbrott. Sedan kom domar för bedrägeri och vistelse på Långholmen... Enligt Tobias Hübinette var Edquist, som sedan bytte namn till Borgenstierna, ett välkänt namn i Stockholms undre värld. Han var morbror till Katarina Cnattingius som är eller var ledande inom FMN.

Kan CGE haft något med Otto Hallberg att göra?
Citera
2017-11-23, 12:07
  #88545
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
GM stod inte i avfasningen men till höger om Dekorimas entre. Han följde med LOP 5 meter, från Dekorimas entre till mordplatsen. LOP kom ifrån reklampelaren til Dekorimas entre/skyltfönster der GM stod. LOP var tvungna att gå nära reklampelaren på grund av ett ungdomsgäng som gick norrut. AB gick på andra sidan reklampelaren, han kom från sträckstenskanten på trottoarens västra sida.
Vad är detta för ungdomsgäng? Kan du berätta lite och gärna hänvisa till någon källa.

Förhörare: Och var står den här killen någonstans ?
Inge M: Han står vid den här butiken, dom har färg ..
Förhörare: Dekorima?
Inge M: Ja, just det, precis.
Förhörare: Var någon stans vid butiken står han ?
Inge M: Han står vid ett utav skyltfönstrena. Strax intill, ja, ingången till butiken.
Förhörare: Står han till höger eller till vänster om ingången?
Inge M: Till höger om ingången från mig sett.
Förhörare: Alltså mellan ingangen och Tunnelgatan?
Inge M: Ja, precis.
Förhörare: Ja, och vad gör han där vid det fönstret?
Inge M: Ja, han står och titter ut mot Sveavägen. Jag lägger inte märke till honom så dar speciellt, inte så att jag sitter och stirrer på honom utan jag lade märke till honom. Och i samme veva så kommer folk gående upp ifrån Kungsgatan, gående norr ut på Sveavägen. En fem-sex, kanske sju personer som går neråt, norr.
Förhörare: Var det så mange som fem, sex, sju?
Inge M: Det är svårt. Det var en samling med människor, det var 5-6 personer, kanske 7. Kanske 5.
Förhörare: Kan det ha varit mindre också?
Inge M: Nej, 5 var det alla gånger, jag kan inte säge ..
Förhörare: Vad var det for personer som kom där?
Inge M: Nej, de kom och gick ...
Förhörare: Var det äldre människor eller?
Inge M: Nej, jag har fått en känsla ..., det har jag faktiskt inte tänkt på, jag har for mig ett det var ungdomar. Någonstans mellan 20 - 30, det är svårt att säga från den platsen.
Förhörare: Hm. Var det tjejer eller killer ?
Inge M: Nej, det var val blandat men jag kan inte säga hur många av varje sort så ett säga.
Förhörare: Kommer du ihag någon speciell klädsel på någon av dom här?
Inge M: Nej.
Förhörare: lngenting. Du bare registrerede det som en grupp människor.
Inge M: Det var en grupp människor sam gick forbi. I samme veva, når dom hade gått forbi mannen vid skyltfonstret så kommer det två personer, en man och en kvinna. Kvinnan går något
framför mannen på innersiden
så att säga, gående upp mot Kungsgatan och när de har gått forbi mannen som står vid skyltfonstret då observerer jag ett han lämnar skyltfönstret. Och de, jag fick en känsle av att nu händer det någonting så jag vender mig om och säger någon ting om att nu jävlar händer det någonting. Jag fick for mig att han skulle rycka handväskan
eller någonting.

https://drive.google.com/file/d/0Bxu...J1WVNuOXc/view
Citera
2017-11-23, 12:09
  #88546
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Förhörare: Och var står den här killen någonstans ?
Inge M: Han står vid den här butiken, dom har färg ..
Förhörare: Dekorima?
Inge M: Ja, just det, precis.
Förhörare: Var någon stans vid butiken står han ?
Inge M: Han står vid ett utav skyltfönstrena. Strax intill, ja, ingången till butiken.
Förhörare: Står han till höger eller till vänster om ingången?
Inge M: Till höger om ingången från mig sett.
Förhörare: Alltså mellan ingangen och Tunnelgatan?
Inge M: Ja, precis.
Förhörare: Ja, och vad gör han där vid det fönstret?
Inge M: Ja, han står och titter ut mot Sveavägen. Jag lägger inte märke till honom så dar speciellt, inte så att jag sitter och stirrer på honom utan jag lade märke till honom. Och i samme veva så kommer folk gående upp ifrån Kungsgatan, gående norr ut på Sveavägen. En fem-sex, kanske sju personer som går neråt, norr.
Förhörare: Var det så mange som fem, sex, sju?
Inge M: Det är svårt. Det var en samling med människor, det var 5-6 personer, kanske 7. Kanske 5.
Förhörare: Kan det ha varit mindre också?
Inge M: Nej, 5 var det alla gånger, jag kan inte säge ..
Förhörare: Vad var det for personer som kom där?
Inge M: Nej, de kom och gick ...
Förhörare: Var det äldre människor eller?
Inge M: Nej, jag har fått en känsla ..., det har jag faktiskt inte tänkt på, jag har for mig ett det var ungdomar. Någonstans mellan 20 - 30, det är svårt att säga från den platsen.
Förhörare: Hm. Var det tjejer eller killer ?
Inge M: Nej, det var val blandat men jag kan inte säga hur många av varje sort så ett säga.
Förhörare: Kommer du ihag någon speciell klädsel på någon av dom här?
Inge M: Nej.
Förhörare: lngenting. Du bare registrerede det som en grupp människor.
Inge M: Det var en grupp människor sam gick forbi. I samme veva, når dom hade gått forbi mannen vid skyltfonstret så kommer det två personer, en man och en kvinna. Kvinnan går något
framför mannen på innersiden
så att säga, gående upp mot Kungsgatan och när de har gått forbi mannen som står vid skyltfonstret då observerer jag ett han lämnar skyltfönstret. Och de, jag fick en känsle av att nu händer det någonting så jag vender mig om och säger någon ting om att nu jävlar händer det någonting. Jag fick for mig att han skulle rycka handväskan
eller någonting.

https://drive.google.com/file/d/0Bxu...J1WVNuOXc/view
Jaså, det var Inge... Pratar något annat vittne om dessa personer?
Citera
2017-11-23, 12:11
  #88547
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
GM stod inte i avfasningen men till höger om Dekorimas entre. Han följde med LOP 5 meter, från Dekorimas entre till mordplatsen. LOP kom ifrån reklampelaren til Dekorimas entre/skyltfönster der GM stod. LOP var tvungna att gå nära reklampelaren på grund av ett ungdomsgäng som gick norrut. AB gick på andra sidan reklampelaren, han kom från sträckstenskanten på trottoarens västra sida.
Och där stod A A.
Nej killen var NF, som tre dagar senare kom till polisen.
__________________
Senast redigerad av 299792458 2017-11-23 kl. 12:18.
Citera
2017-11-23, 12:16
  #88548
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Jaså, det var Inge... Pratar något annat vittne om dessa personer?
Ja, Anders B trodde att gruppen han såg gick norrut var hans vänner som hade varit i banklokalen på Sveavägen (Han säger att de gick norrut utan att bry sig om honom) och gick därför själv söderut. I själva verket var denna grupp, samma grupp som vittne Inge M såg gå norrut samtidigt som paret Palme kom söderut (Vi mötte några sa Lisbet i Tingretten)
__________________
Senast redigerad av 299792458 2017-11-23 kl. 12:19.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback