2017-11-12, 12:06
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast de människor som sitter och önskar ta bort kvinnors fria aborträtt i världen är just mest "höger" konservativa och socialt konservativa...A fact!

Så bara för att du inte tycker det är "hemskt" så ska vi införa det...är det ditt argument för 12 veckors gräns?

jag tycker inte det är så väldigt svårt hitta en gräns för när man moraliskt kan säga att en människa börjar bli människa. Så länge vetenskapen är på min sida och vi inte finner att foster uppvisar medvetande före denna gräns så..... vad är problemet?

Som sagt skaffa er bättre mer hållbara argument för att begränsa någons rättigheter.
Och de människor som sitter och hatar vita och män är mest vänster...a fact. Lägg ner den där korkade retoriken nu.

En människa börjar bli en människa vid befruktningen. Frågan är helt enkelt när det är etiskt försvarbart att avsluta den utvecklingen. I UK är gränsen 24 veckor. I andra länder är det v 12, i Sverige 18. Rätt olika. Vem har mest rätt? Om argumentet endast hade varit medicinskt så hade det inte varit så stora skillnader. Det är alltså mer av ett moraliskt dilemma, och du har knappast the moral highground på något sätt, inte jag heller.
Citera
2017-11-12, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Tjenare, jag märker att inte heller du har tänkt igenom den här frågan. Eftersom du kan föda upp embryon utanför livmodern de första två veckorna, sedan måste man avbryta för etiska skäl, så rör det sig alltså om ett mänskligt liv de första två veckorna, sedan inte fram till vecka 23 och då blir det ett mänskligt liv igen? I så fall är vi ju klara här, det är ett mänskligt liv vid befruktningen och sedan kan vi bestämma hur länge vi tycker det är ok att släcka det. I övrigt "Den som föds levande kallas alltid barn".

Det är ju klart vi kan sätta vilken definition vi vill men det är knappast det vi diskuterar. Jag kan definiera dig som hjärndöd men frågan är vilka kriterier vi använder och hur vi rättfärdigar dem. Ja, låt mig fråga dig så här, om du fick välja om du hade velat bli aborterat som foster, hade du velat det?

Fast all jävla logik i världen fattar väl att om man satt en gräns... så är den gränsen plötsligt inte icke gällande under en lucka i tiden mycket tidigare...

Liksom så pantat argument att någon plötsligt skulle tycka det.
ch är väl också rätt uppenbart att det som Ipsi pratar m är vår förmåga idag med kuvöser....
du vet de där "artificiella livmödrarna" vi FAKTISK har i bruk inom modern vård och inte dina "påhittade".
Citera
2017-11-12, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Och de människor som sitter och hatar vita och män är mest vänster...a fact. Lägg ner den där korkade retoriken nu.

En människa börjar bli en människa vid befruktningen. Frågan är helt enkelt när det är etiskt försvarbart att avsluta den utvecklingen. I UK är gränsen 24 veckor. I andra länder är det v 12, i Sverige 18. Rätt olika. Vem har mest rätt? Om argumentet endast hade varit medicinskt så hade det inte varit så stora skillnader. Det är alltså mer av ett moraliskt dilemma, och du har knappast the moral highground på något sätt, inte jag heller.

haha nä, finns ingen "verklighet" där ute kring att man mördar vita för att de är vita eller män för att de är män hos vänstern specifikt.

Och "börjar bli" ???? vad betyder det hexen?

Alla människor i världen "börjar bli" gamla också...betyder det att vi ska behandla dem som om de ÄR gamla?
Din mjölk i kylskåpet är också på väg att "börja bli" gammal...betyder det att du därför inte kan dricka den?

"börja bli" människa är inte definitionen för att vara människa....

fatta detta en gång för alla.

Du får väl kolla upp vilka argument man använt i UK ex.

Vidare så ratar vi om något som inte äger ett "fixt" datum...eftersom vi pratar bioloigi hos en stor mängd så får du naturliga variationer. Alltså måste vi prata om ett "spann" av tid. och lägga gränsen nånstans där vi anser det är säkrat ligga utanför detta spann.
Att du kan finna skillnader härvidlag...tycker jag inte är så konstigt.
Citera
2017-11-12, 12:28
Avslutad
Varför försöker TS koppla abortförespråkande till feminism?

Det här är en icke-fråga i Sverige. Det är bara religiösa från extremhögern (i värdefrågor, ej ekonomiskt) som är abortmotståndare.

Jag är visserligen emot modern feminism (Identitetspolitik, normkritik, offerrollen), men om man inte lever i en teokrati (som tex USA är på gränsen till att vara) så är aborträtt en självklarhet.

Så låt inte genusvetarna/moderna feminister claima frågan som om det vore dom som symboliserar abortförespråkande på samma sätt som att feminism på något sätt skulle vara detsamma som jämställdhet och att om man inte deklarerar att man är feminist så är man emot jämställdhet.

Punkt.
Citera
2017-11-12, 12:35
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
haha nä, finns ingen "verklighet" där ute kring att man mördar vita för att de är vita eller män för att de är män hos vänstern specifikt.

Och "börjar bli" ???? vad betyder det hexen?

Alla människor i världen "börjar bli" gamla också...betyder det att vi ska behandla dem som om de ÄR gamla?
Din mjölk i kylskåpet är också på väg att "börja bli" gammal...betyder det att du därför inte kan dricka den?

"börja bli" människa är inte definitionen för att vara människa....

fatta detta en gång för alla.

Du får väl kolla upp vilka argument man använt i UK ex.

Vidare så ratar vi om något som inte äger ett "fixt" datum...eftersom vi pratar bioloigi hos en stor mängd så får du naturliga variationer. Alltså måste vi prata om ett "spann" av tid. och lägga gränsen nånstans där vi anser det är säkrat ligga utanför detta spann.
Att du kan finna skillnader härvidlag...tycker jag inte är så konstigt.
Det betyder precis vad det låter som. Man börjar utvecklas till en fungerande människa. En människas allra tidigaste stadium. Ett människo-foster.

Men du tycker ju att dom som vill lägga sig vid den lägre gränsen inom detta spann för kvinnofientliga. Du får gärna tycka att 18 veckor är en utmärkt gräns, men när du börjar anklaga de som lobbar för en sänkt gräns för att vara kvinnofientliga & vilja kontrollera kvinnor så är du bara en idiot.
Citera
2017-11-12, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Varför försöker TS koppla abortförespråkande till feminism?

Det här är en icke-fråga i Sverige. Det är bara religiösa från extremhögern (i värdefrågor, ej ekonomiskt) som är abortmotståndare.

Jag är visserligen emot modern feminism (Identitetspolitik, normkritik, offerrollen), men om man inte lever i en teokrati (som tex USA är på gränsen till att vara) så är aborträtt en självklarhet.

Så låt inte genusvetarna/moderna feminister claima frågan som om det vore dom som symboliserar abortförespråkande på samma sätt som att feminism på något sätt skulle vara detsamma som jämställdhet och att om man inte deklarerar att man är feminist så är man emot jämställdhet.

Punkt.

Fast fri aborträtt har genom hela dess historia just varit en feministisk driven fråga...
en av de allra viktigaste då kontroll över sin reproduktion är en av de grundläggande förutsättningarna för att kvinnor kan bli jämställda män överhuvudtaget.

I övrigt håller jag med dig.

jag tycker också att alla dessa som ivrar för att man ska ta bort den fria aborträtten ( eller begränsar den) även tar en fundering på vad samhället då har rätt kräva av den man som varit delaktig...För nej...kvinnor kommer inte längre ta 100% av ansvaret för födda barn vare sig dessa är oönskade eller önskade.

Oantastlig kan ju ex. ta sig en fundering på risken för prostituerade och torskarna.
Många "farsor" lär det ju bli.
Citera
2017-11-12, 12:45
Medlem
Citat:
Det betyder precis vad det låter som. Man börjar utvecklas till en fungerande människa. En människas allra tidigaste stadium. Ett människo-foster.

Men du tycker ju att dom som vill lägga sig vid den lägre gränsen inom detta spann för kvinnofientliga. Du får gärna tycka att 18 veckor är en utmärkt gräns, men när du börjar anklaga de som lobbar för en sänkt gräns för att vara kvinnofientliga & vilja kontrollera kvinnor så är du bara en idiot.

Well har man inga argument annat än det innehålslösa strunt du m.fl presenterat så vad återstår då av argument tycker du?

VARFÖR är denna fårga så viktig för SD tror du?
Är det verkligen ett kliande behov av att svensk lagstiftning ska anpassas efter EU?
Varför i sånt fall bara i denna fråga, och ingen annan?
Citera
2017-11-12, 12:45
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Fast fri aborträtt har genom hela dess historia just varit en feministisk driven fråga...
en av de allra viktigaste då kontroll över sin reproduktion är en av de grundläggande förutsättningarna för att kvinnor kan bli jämställda män överhuvudtaget.

I övrigt håller jag med dig.

jag tycker också att alla dessa som ivrar för att man ska ta bort den fria aborträtten ( eller begränsar den) även tar en fundering på vad samhället då har rätt kräva av den man som varit delaktig...För nej...kvinnor kommer inte längre ta 100% av ansvaret för födda barn vare sig dessa är oönskade eller önskade.

Oantastlig kan ju ex. ta sig en fundering på risken för prostituerade och torskarna.
Många "farsor" lär det ju bli.
För sista gången, att sänka abortgränsen har inget med rätten till abort att göra då den rätten är oförändrad!
Citera
2017-11-12, 12:50
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Well har man inga argument annat än det innehålslösa strunt du m.fl presenterat så vad återstår då av argument tycker du?

VARFÖR är denna fårga så viktig för SD tror du?
Är det verkligen ett kliande behov av att svensk lagstiftning ska anpassas efter EU?
Varför i sånt fall bara i denna fråga, och ingen annan?

För min egen del handlar det om det moralfilosofiska och att jag hellre har en lägre gräns pga respekt för fostrets egen rätt till liv och framtid men samtidigt respektera kvinnans rätt till abort. Att tro att Sd:s motiv skulle vara att begränsa kvinnor är skrattretande. Vad har du för bevis för att det skulle vara på det viset?
Citera
2017-11-12, 12:54
Medlem
Citat:
För sista gången, att sänka abortgränsen har inget med rätten till abort att göra då den rätten är oförändrad!

Men snälla....skärp dig några hekto tack

rätten till abort är inte "oförändrad" om du sänker gränsen....allright?

Tycker du rösträtten skulle vara "oförändrad" om vi ex. hittar på att svenskar utanför Sverige inte ska få rösta eller förtidsröstnignen tas bort eller att tiden man kan rösta sänks några timmar så en grupp människor inte kommer kunna rösta pga olika saker...arbete ex.

Nå?

I USA har det varit väldigt populärt hos republikanerna att just pilla med hur folk ska få lov rösta i själva processen.
detta för att de insett att den grupp människor som oftast har problem pga avstånd/ tid/ krånglig administratin etc. är fattiga socialt utsatta grupper just de grupper som röstar minst på dem.
Citera
2017-11-12, 13:00
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Men snälla....skärp dig några hekto tack

rätten till abort är inte "oförändrad" om du sänker gränsen....allright?

Tycker du rösträtten skulle vara "oförändrad" om vi ex. hittar på att svenskar utanför Sverige inte ska få rösta eller förtidsröstnignen tas bort eller att tiden man kan rösta sänks några timmar så en grupp människor inte kommer kunna rösta pga olika saker...arbete ex.

Nå?

I USA har det varit väldigt populärt hos republikanerna att just pilla med hur folk ska få lov rösta i själva processen.
detta för att de insett att den grupp människor som oftast har problem pga avstånd/ tid/ krånglig administratin etc. är fattiga socialt utsatta grupper just de grupper som röstar minst på dem.

Nej, kvinnor skulle fortfarande ha full rätt att göra abort således är rätten till abort intakt. Tidsfönstret för inom hon kan välja att göra abort kan justeras åt det ena eller andra hållet inom rimliga gränser men den grundläggande rätten till abort återstår. Imbecill

Republikanerna vill inte att illegala ska få rösta, vilket är en helt rimlig position, givetvis!
Citera
2017-11-12, 13:07
Medlem
Citat:
Nej, kvinnor skulle fortfarande ha full rätt att göra abort således är rätten till abort intakt. Tidsfönstret för inom hon kan välja att göra abort kan justeras åt det ena eller andra hållet inom rimliga gränser men den grundläggande rätten till abort återstår. Imbecill

Republikanerna vill inte att illegala ska få rösta, vilket är en helt rimlig position, givetvis!

nej rätten är tidsbegränsad....om du begränsar detta tidspann så begränsar du just rätten....

jag orkar inte sitta diskutera sånna här självklarheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in