2017-11-12, 10:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
OK, jag får väl berätta om när jag en gång behövde ett hänglås, ja alltså ett vanligt jävla hänglås,
så hittade jag ett bara sådär. Det gick som på beställning, kan jag nästan säga.
Det var det objektiva.

Du verkar inte ha en susning om vad objektivitet är och vad det innebär.
Citera
2017-11-12, 10:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Men den större sannolikheten är att det är liv och intelligens som har skapat den orsaken. Om inte, om det vore någon annan faktor i tiden, vore sannolikheten att det skulle uppstå just ett universum som innehåller liv och intelligens försvinnande liten.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Aaah, "finetunings"-argumentet ... IGEN.

Men detta är ju redan motbevisat (vilket du tyvärr verkar ka missat).

Citat:
Nej. Då har du inte förstått!

Det finns inget att missförstå i ditt användande av "finetunings"-argumentet ovan.

Citat:
Och jag kan inte bemöta ett avfärdande som inte specificerar vad det är som avfärdas.

Jag avfärdar "finetunings"-argumentet. Men du verkar inte ens veta vad detta är ... trots att du har deltagit på FBs religionsforum en längre period.
Citera
2017-11-12, 10:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedensmoker
Hur kan stadiet innan BB's expansion vara oändlig likt din jämförelse med en cirkel? Oavsett om tillståndet endast skulle vara ett tomt vakuum-tillstånd i ofattbar ihopkrympelse så är det ju fortfarande "något" och måste därefter ha en orsak, en begynnelse/startpunkt. Likaså om det gäller ett svart hål eller whatever.

Således inte något ligger UTANFÖR tid/rum (dvs en annan existens-dimension utanför våran uppfattning), så finns det alltid, likt dominobrickor, en föregående händelse, en sekund tidigare, något längre bakom helt enkelt.

Precis. Så om man vill åberopa kausalitet, så kan detta endast med säkerhet göras inom kosmos "lokala verklighet".
Citera
2017-11-12, 10:55
Medlem
Citat:
Det finns inget att missförstå i ditt användande av "finetunings"-argumentet ovan.

Jag avfärdar "finetunings"-argumentet. Men du verkar inte ens veta vad detta är ... trots att du har deltagit på FBs religionsforum en längre period.
På vilket sätt, med vilket argument, är argumentet som jag presenterat motbevisat?
Citera
2017-11-12, 10:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ser vi i verkligheten att saker bara uppstår ur ingenting? Har du sett att en bil eller kossa som bara ploppar upp ur ingenting? Nej. Finns det ett upphov så ligger en upphovsman bakom det. Allt annat vore som att dra kaninen ur den tomma hatten.

Försök inte göra universum till enda undantaget bara för att det råkar vara större. Felargumentation

Felargumentationen är helt din i och med att du analogiserar universum och bortom-universum med information som endast är säker inom det observerbara kosmos.
Citera
2017-11-12, 11:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
På vilket sätt, med vilket argument, är argumentet som jag presenterat motbevisat?

"Finetunings"-argumentet hävdar, att dom specifika konsekvenser som uppstår p.g.a. specifika initial-villkor indikerar "design" ... vilket är ett intetsägande postulat, eftersom alla specifika initial-villkor får specifika konsekvenser.
Citera
2017-11-12, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Nej du undviker att försvara ditt resonemang.

Detta var premissen jag ifrågasatte och krävde att du skulle motivera den. Som svar på detta ger du mig svaret att allt har en upphovsman, när jag frågar hur du vet det så säger du att gud är upphovsmannen till universum och därför har allt en upphovsman.

På vilket sätt har jag då förvridit ditt argument när jag säger att ditt argument är

1. Universum har en upphovsman.
2. Allt har en upphovsman
Slutsats: Universum har en upphovsman

Huh?
What?
Hur?
Varför?

Jag besvarar ju INTE din attack på premiss ett's belägg med att säga att Universum har en upphovsman. Hur kan jag ens behövs motivera ytterligare att våra erfarenheter visar på att saker inte ploppar upp bara så där? Se dig omkring, har en kossa bara kommit till av sig själv? Om du ser en glasspinne ligga på backen, inte kan väl den genom magi ha framkommit på just den platsen? Man kan fråga sig vem som tror på verklighetsfrånvänd övernaturlighet... Jag menar, det är väl snarare upp till dig att bevisa sakers uppkomst FRÅN intet till NÅGOT i så fall, istället för att jag ska sitta här och försöka övertyga dig om något som är absolut vetenskapligt bevisat? Ingen stjärna, ingen organism, varken människa eller djur fotboll eller någonting annat bara ploppar upp sådär.

Alltså, som SVAR på din ifrågasättande av premiss 1:
1. All logik och ständiga bevismaterial visar att mitt belägg för premiss 1's sanning är obestridligt sann.

Snarare som sagt så ligger bevisbördan, och det med all rätta, på dig. Du ska alltså ge exempel på något existerande inom universum som förmår undgå denna princip. Good luck.
Citera
2017-11-12, 11:27
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Huh?
What?
Hur?
Varför?

Jag besvarar ju INTE din attack på premiss ett's belägg med att säga att Universum har en upphovsman. Hur kan jag ens behövs motivera ytterligare att våra erfarenheter visar på att saker inte ploppar upp bara så där? Se dig omkring, har en kossa bara kommit till av sig själv? Om du ser en glasspinne ligga på backen, inte kan väl den genom magi ha framkommit på just den platsen? Man kan fråga sig vem som tror på verklighetsfrånvänd övernaturlighet... Jag menar, det är väl snarare upp till dig att bevisa sakers uppkomst FRÅN intet till NÅGOT i så fall, istället för att jag ska sitta här och försöka övertyga dig om något som är absolut vetenskapligt bevisat? Ingen stjärna, ingen organism, varken människa eller djur fotboll eller någonting annat bara ploppar upp sådär.

Alltså, som SVAR på din ifrågasättande av premiss 1:
1. Allt logik och ständiga bevismaterial visar att mitt belägg för premiss 1's sanning är obestridligt sann.

Snarare som sagt så ligger bevisbördan, och det med all rätta, på dig. Du ska alltså ge exempel på något existerande inom universum som förmår undgå denna princip. Good luck.

Okej, vi kan väl ta det samma vända igen. Motivera hur du vet att solen har en upphovsman.

Att vi inte ser något poppa upp från intet ser jag inte relevansen i, eftersom vi aldrig någonsin observerat intet, så det är inte det minsta konstigt att vi inte ser det.
Citera
2017-11-12, 11:30
Medlem
Citat:
Felargumentationen är helt din i och med att du analogiserar universum och bortom-universum med information som endast är säker inom det observerbara kosmos.

Vad menar du med "bortom-universum", att rummet inte är begränsat?
Givetvis, oavsett storlek, så ingår denna princip för hela Universum. Inte kan väl en viss procent av ytan vara i "magi-mode"?
Citera
2017-11-12, 11:39
Medlem
Citat:
"Finetunings"-argumentet hävdar, att dom specifika konsekvenser som uppstår p.g.a. specifika initial-villkor indikerar "design" ... vilket är ett intetsägande postulat, eftersom alla specifika initial-villkor får specifika konsekvenser.
Det är inte alls intetsägande vilka initialvillkor som finns och hur sannolikt det är det blev som det blev, det är även detta som är grundpelaren i multiversumhypotesen. Men nu bestod min argumentation inte av att postulera någon övernaturlig design av initialvillkor. Därför uppfattar jag det fortfarande som du inte förstår. Kan du vänligen argumentera i relation till vad JAG säger istället för till något som liknar en strawman.
Citera
2017-11-12, 11:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Vad menar du med "bortom-universum",

Jag refererar med detta till postulatet om att det skulle finnas "mera" än universum.

Citat:
Givetvis, oavsett storlek, så ingår denna princip för hela Universum. Inte kan väl en viss procent av ytan vara i "magi-mode"?

Varför kommenterar du något jag inte inte har relaterat till?
Citera
2017-11-12, 11:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
"Finetunings"-argumentet hävdar, att dom specifika konsekvenser som uppstår p.g.a. specifika initial-villkor indikerar "design" ... vilket är ett

Citat:
Det är inte alls intetsägande vilka initialvillkor som finns och hur sannolikt det är det blev som det blev, det är även detta som är grundpelaren i multiversumhypotesen.

Jo, som ett bevis för 'gud' är "livs"-manifestation intetsägande.

Citat:
Men nu bestod min argumentation inte av att postulera någon övernaturlig design av initialvillkor.

Så det var bara själva livets existens, du menar "bevisar" 'gud'? Men det gör det ju inte i och med att existensen av liv inte är något märkvärdigt, som forutsättar design. (1)

Citat:
Därför uppfattar jag det fortfarande som du inte förstår. Kan du vänligen argumentera i relation till vad JAG säger istället för till något som liknar en strawman.

Se (1)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in