Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Ja, det är ju ett mänskligt liv som upphör men det är inget mord. Vilket var själva poängen med min liknelse med att halka och slå ihjäl sig på ett blött golv som du fortfarande inte verkar förstå. Prova att läsa igen, långsamt.
Prova själv....
Nej det är inget "mänskligt liv" som "upphör". Någonting kan inte "upphöra" att vara något om det inte ens börjat vara något...Ska jag ta om det? låååååångsamt denna gång?
Det du gör är att du förhindrar ett ev. mänskligt liv från att bli till. ev. eftersom du inte vet om det kommer överleva hela vägen.
men återigen ett embryo/ foster ÄR alltså inte definitionen av en människa, utan mer ett förstadium till en. men jag antar att du går runt och kallar ägg för höns också?
eller försöker bre smör på ojäst deg för hey! det är ju samma som bröd!
hmm?
Citat:
Ja, om det finns ex. ett uppsåt att döda fostret så blir det ju i så fall tal om ett "mord" av ett mänskligt liv, det är ju det som abortdebatten handlar om. Om en kvinna medvetet gör något för att döda fostret efter vecka 18 (23) så har du rimligen inga problem med att förstå detta, är hon med om en olycka och fostret dör så håller vi inte henne ansvarig.
fast efter vecka 22 så kallar vid det alltså inte för ett "foster" ( du lägger inte foster i kuvös utan barn), det har uppnått de nivåer där det börjar få mänskliga attribut ch därför kallas ...barn. Och barn är människor.
Citat:
Men barn har inte exakt samma rättigheter som vuxna, vilket var min poäng. Foster har inte heller exakt samma rättigheter som ett nyfött barn etc. Men efter vecka 18 (23) så ger vi dem i Sverige rätt till sitt eget liv.
Du förstod precis vad som avsågs så? vad är poängen med att sitta och tönt märka ord?
Du har ingen rätt mörda ett barn. det har mänskliga rättigheter precis som en vuxen. Men du har rätt avliva ett foster.
Citat:
Haha, herregud vilken planet är du ifrån?
är väl en fullt berättigad jämföresle....
-ditt foster dör om vi inte avlivar dig som moder...
Fint! säger "forskaren" Oantastlig, då ska vi göra det för foster kan ju "leva längre" än en vuxen kvinna.
- ditt foster dör om vi inte avliva dig som fader....
Haha, herregud säger Oantastlig... döda en man!!!!!!! ? för att rädda foster? Oansvarigt...
döda kvinnor däremot.... helt ok.
Du borde kanske hellre svara på denna avslöjnign av din egen syn på kvinnors rättigheter...eller klarar du inte det?
Citat:
Haha, du är ju inte på riktigt.
Både jag och det jag just beskrev är full "riktiga" och "verkliga"....
vågar du ens begripa det? eller är din lösning alltid att tramsa bort allt du inte klarar svara på?
Citat:
Det finns det, men man måste stänga av dem efter 14 dagar på grund av etiska bestämmelser. Jag länkade till det när vi diskuterade förra gången. Detta, förutom de argument jag redan hade gett dig, dödade ju alla dina ogenomtänkta fantasier om att mänskligt liv börjar när fostret "klarar sig utan modern" och andra genanta påståenden.
Du verkar ju i vilket fall ha insett att de argumenten du drog tidigare gick att använda för att tillåta abort av barn i alla åldrar och således helt saknade relevans för det vi diskuterade, ett litet steg framåt.[/quote]
Så? då vet man alltså inte med säkerhet att de fungerar på mänskliga foster annat än på pappret.
går det då säga att de finns? herr "forskaren"?
Ev apparater som vi i en ev. framtid kan få att fungera är INTE vad vi ska skriva våra regelböcker i nutid efter....svårt?
Det sista förstår jag inte ens vad du menar med...jag har inte skrivit att det skulle vara ok göra abort på barn.
Det däremot har jag suttit i div. debatter med x. antal snubbar på detta forum som är för att fäder ska kunna göra abort på levande barn som dessutom fortsätter leva efter aborten och har intellekt nog fatta att det blivit "aborterade". nice onekligen.