Citat:
Ursprungligen postat av
Volvo242DL
Det jag tror främst skiljer våra synsätt åt är att du har mera tro till politikens förmåga medan jag börjar få mer tro till att människorna själva kan skapa något bra som de trivs med.
Pragmatism ställs mot ideal.
Tro förblindar heter det och jag upplever folk börjar tröttna framtidsdrömmar som de senare i praktiken snarare ser som samhällets förfall.
Du kan lika gärna ta ditt uppskissade "framtidssamhälle" och kasta det i soptunnan därför allt färre människor vill ha det. Det finns faktiskt fler idéer än dina om hur samhället bör vara
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/natten-da-usa-forandrades
Lol, dina inlägg och dina länkar är, som vanligt, lika förvirrade.
Det är förstås vilsna personer som dig som, helt frivilligt och gratis, tjänstgör som Putler propagandaknektar. Hela den ryska propagandan går ju ut på att så splittring och förvirring i väst, vilket du också försöker dig på.
Sanningen är förstås att jag, sedan länge, ingalunda är ideologiskt förblindad. Jag har bara sparat de delar som tålt tidens tand och historiens dom. Naturligtvis så har jag aldrig varit kommunist, (men med din sk. "tolkning" så är allt till vänster om moderaterna, ja kanske även dagens moderater, "kommunister").
Marx förutspådde t.ex. mekaniseringen av allt manuellt arbete, vilket är imponerande, med tanke på att industrirobotar inte fanns i 1800-talets tankevärld. Vad han inte förutspådde, och jag klandrar honom inte för det, var att även tankearbete, inklusive intellektuellt arbete, också skulle kunna utföras av maskiner.
Som en lite upplysning så kan jag berätta att Googles "deep mind", dvs deras avancerade sökprogram nu har ett IQ på över 70 jämfört med människor. Folk är dumma nog att vara glada för att det "fortfarande ligger efter oss". Men de fattar inte att om två år så kommer det att ligga på ett IQ på 90-100 dvs. vad som betecknas som "normalt intelligens" för människor, och sedan kommer det bara att fortsätta och fortsätta....... Denna utveckling kommer, naturligtvis att påverka även din älskade varuproduktion, då ett svenska företag utvecklat en tillsats som kan monteras på "dumma" industrirobotar och som gör att de kan känna igen ansikten osv.
Så kom in i leken du också! Det är inte 1817 nu, inte heller 1917, utan år 2017......