2017-11-08, 15:47
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Kommunism, i bemärkelse "Maxism"-leninism är blott en anpassning av maxismen till de specifika ryska förhållandena. Saker som feodalt arv och det ryska folket eviga ekorrhjul.
Det jag tror främst skiljer våra synsätt åt är att du har mera tro till politikens förmåga medan jag börjar få mer tro till att människorna själva kan skapa något bra som de trivs med.

Pragmatism ställs mot ideal.

Tro förblindar heter det och jag upplever folk börjar tröttna framtidsdrömmar som de senare i praktiken snarare ser som samhällets förfall.

Du kan lika gärna ta ditt uppskissade "framtidssamhälle" och kasta det i soptunnan därför allt färre människor vill ha det. Det finns faktiskt fler idéer än dina om hur samhället bör vara

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/natten-da-usa-forandrades
Citera
2017-11-08, 20:37
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vilket påvisar bristerna i metodiken. Baltstaterna är givetvis inte ett dugg lika Kina, men råkar ändå hamna precis bredvid när man förenklar det extremt komplexa begreppet "kultur" till två enkla dimensioner. Tittar man i andra delar av diagrammet hittar man t.ex. Qatar och Trinidad bredvid varandra, liksom t.ex. Portugal och Vietnam. Båda givetvis extremt udda par.

Fast har inte du, om min minne inte sviktar, ganska ofta och gärna använt exakt den modellen för att visa hur Ukraina minsann är evigt rotat i rysk samhörighet och aldrig vill - eller kan - närma sig väst?

Personligen tror jag inte sådana modeller, eller meningslöst och autistiskt rabblande av opinionsundersökningar (oavsett vad de "bevisar") spelar någon roll. Länders framtid styrs av de starka och de med verklig influens och påverkansgrad. Demokrati och strävan efter omnipotent rättvisa är döda koncept oavsett hur mycket vi låtsas annorlunda.
Citera
2017-11-08, 20:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Vilket påvisar bristerna i metodiken. Baltstaterna är givetvis inte ett dugg lika Kina, men råkar ändå hamna precis bredvid när man förenklar det extremt komplexa begreppet "kultur" till två enkla dimensioner. Tittar man i andra delar av diagrammet hittar man t.ex. Qatar och Trinidad bredvid varandra, liksom t.ex. Portugal och Vietnam. Båda givetvis extremt udda par.

Ett visst inflytande finns väl, men skillnaderna är mycket större än vad som antyds med den här metodiken. T.ex. borde nog Estland egentligen ligga bredvid Finland. Dimensionen "survival vs self-expression" har nackdelen att den ofta bara avspeglar om landet är rikt eller fattigt. Generellt hittar du fattiga länder till vänster och rika till höger. Det har inte så mycket med kultur att göra. Vissa smärre avvikelser finns, t.ex. att fattiga latinamerikanska länder kanske ligger lite längre till höger än vad de "borde" ekonomiskt sett, medan t.ex. Japan och Tyskland ligger lite längre till vänster än vad de "borde". Det kan eventuellt vara så enkelt att det beror på att de haft en besvärlig historia, med världskrig och atombomber, som tynger dem och gör dem lite mer allvarliga än gladlynta och bekymmerslösa svenskar och mexikaner.

Jag skulle säga att balterna huvudsakligen är nordiska i mentalitet och kynne. De ligger långt till vänster i diagrammet pga fattigdom och en trasslig historia. Lyckas de någon gång kravla sig ur fattigdomsträsket så kommer de på lång sikt att glida in i samma kluster som övriga nordiska länder. Men med tanke på den katastrofala demografiska utvecklingen, kombinerat med den svaga ekonomiska dito, tvivlar jag på att dessa länder på sikt överlever som nationalstater. Flytkraften verkar inte riktigt finnas där.
Den dagen baltstaterna försvnner pga dålig ekonomi och lyftkraft har redan Ryssland förintats i atomer.
Titta på BNP per capita så ser du att genomsnittsryssen är fattigare än genomsnittsbalten.

Litauen är det fattigaste baltlandet och har haft en mycket hög utvandring pga dålig ekonomi och tung omställning sedan Sovjettiden.
Finanskrisen slog extremt hårt, delvis för att Litauen med de övriga baltstaterna sparade sig ur krisen.
Åker du till Vilnius idag så ser du lyftkranar och byggnation överallt i stan.
Ekonomin har växt på under ett antal år och man är på en stadig resa uppåt. Sen har euron höjt priserna rätt bra.
Dock har Vilnius en kraftigt växande IT sektor som är ett av flera och bättre alernativ än ex Indien gällande outsorcing, Ukraina ett annat.
Gällande administrationsjobb så har svensk finans och försäkringsindustri flyttat 1000 + jobb bara till Vilnius de senaste 5 åren.
Citera
2017-11-08, 21:16
Medlem
Jämför man Baltstaterna och Ukriana med andra f.d sovjetrepubliker så ser man snabbt hur just Baltstaterna och Ukraina är ljusår före i utveckling mot.ex Azerbajdan eller Armenien där utvecklingen stannat av totalt och förfallet skördar framgångar a la Somalia. Baltstaterna må ha problem men är i alla fall moderna demokratier med flerpartisystem och tillväxt.
Citera
2017-11-08, 21:44
Medlem
Volvo242DLs avatar
Om det nu är så himla bra och BNP tillväxt i baltländerna varför åker dom hit på stöldturnéer och stjäl då?

Jag har själv en kompis som blev av med sin sprillans nya utombordsmotor och snacket bland båtägarna var tjuvar från Litauen.
J*vla* slödderpack

Polisen gjorde ingenting och han fick betala allt själv
Citera
2017-11-08, 22:25
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Om det nu är så himla bra och BNP tillväxt i baltländerna varför åker dom hit på stöldturnéer och stjäl då?

Jag har själv en kompis som blev av med sin sprillans nya utombordsmotor och snacket bland båtägarna var tjuvar från Litauen.
J*vla* slödderpack

Polisen gjorde ingenting och han fick betala allt själv

Så balterna är ett "jävla slödderpack" för att din polare blev av med en utombordare och snacket gick om att det minsann var tjuvar från Litauen?

Nu gissar jag friskt, men någonting säger mig att varken du eller dina polare alltid haft fast anställning eller egna bolag. Lite a-kassa här, en del svartjobb där, för att globalismen/liberalismen/HBTQ/rymdödlor sabbat den fina svenska bruksindustrin (läs: saker är inte längre exakt som de var 1922).

Så varför är det inte då rimligt att anta att din polare gjort ett försäkringsbedrägeri? Du vet, offerlöst brott som tar tillbaka lite deg från de där jävla feministkapitalistliberalerna som inte förstår Putin och Trump lika bra som du och gubbarna på den lokala ölstugan?

Rent statistiskt borde väl ett helsvenskt försäkringsbedrägeri vara sannolikare än just baltiska tjuvar?
Citera
2017-11-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Titta på BNP per capita så ser du att genomsnittsryssen är fattigare än genomsnittsbalten.
Nej, det ser jag inte alls. De ligger alla tre på i stort sett samma nivå.

Citat:
41 Lithuania 29,972
42 Estonia 29,313
[..]
49 Russia 26,490
[..]
51 Latvia 25,710
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita

Citat:
Litauen är det fattigaste baltlandet
Nej, Lettland är fattigast. Se ovan.

Citat:
Åker du till Vilnius idag så ser du lyftkranar och byggnation överallt i stan.
Vilnius är säkert en trevlig stad, men jag behöver inte åka dit. Det räcker att jag går några steg och tittar ut från min ryska balkong så ser jag lyftkranar och byggnation överallt.
Citera
2017-11-09, 03:21
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRUMPxPUTIN
Nu gissar jag friskt, men någonting säger mig att varken du eller dina polare alltid haft fast anställning eller egna bolag. Lite a-kassa här, en del svartjobb där, för att globalismen/liberalismen/HBTQ/rymdödlor sabbat den fina svenska bruksindustrin (läs: saker är inte längre exakt som de var 1922).

Så varför är det inte då rimligt att anta att din polare gjort ett försäkringsbedrägeri? Du vet, offerlöst brott som tar tillbaka lite deg från de där jävla feministkapitalistliberalerna som inte förstår Putin och Trump lika bra som du och gubbarna på den lokala ölstugan?

Rent statistiskt borde väl ett helsvenskt försäkringsbedrägeri vara sannolikare än just baltiska tjuvar?
Jaaaa.... Du gissar verkligen friskt måste jag säja. Inte många rätt där inte.
Min gode vän är egen företagare och har jobbat hårt i hela sitt liv och också betalat massor av skatt för han är samtidigt ärlig. Såna egna företagare finns faktiskt. Alla är inte egon och skojare. Han är helsvensk också liksom jag. Hans främsta idol inom näringslivet tror jag är Scaniachefen Leif Östling som var på nyhetslöpen för några dagar sedan. Min gode vän frågar sig också #vadfanfårjag och det har gjort honom till en sann och ärlig Sverigedemokrat.

Min gode vän har "råd" att få sin nya utombordsmotor stulen (stor sannolikhet stöldliga från Litauen) men det värsta är att känna sig kränkt och han är dessutom väldigt rädd om och vårdar sina saker väl och får han sen sedan inte heller hjälp av samhället trots stora skatteinbetalningar då är det väl inte särskilt konstigt att han blir besviken och söker lösning för ett samhälle med bättre ordning med hjälp av Sverigedemokraterna.
Citera
2017-11-09, 07:46
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
det har gjort honom till en sann och ärlig Sverigedemokrat.

ett samhälle med bättre ordning med hjälp av Sverigedemokraterna.

Eh, du skriver att han just är sannolik som brottsling. En Sverigedemokrat är sannolikare en brottsling än en balt du möter i Sverige. I alla fall om man ser till antalet dömda SD i riksdagen; relativt antalet dömda balter per totala antalet balter i Sverige.

Jävla kriminellt slödder du umgås med!!!
Citera
2017-11-09, 08:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nej, det ser jag inte alls. De ligger alla tre på i stort sett samma nivå.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita

Nej, Lettland är fattigast. Se ovan.

Vilnius är säkert en trevlig stad, men jag behöver inte åka dit. Det räcker att jag går några steg och tittar ut från min ryska balkong så ser jag lyftkranar och byggnation överallt.
Bra att du bekräftar att Ryssland är på samma nivå eller lägre än Baltikum och således kommer upplösas den snabbare eller lika fort som balterna.

Eller drog du det påståendet ur röven?
Citera
2017-11-09, 20:19
Medlem
Citat:
Bra att du bekräftar att Ryssland är på samma nivå eller lägre än Baltikum och således kommer upplösas den snabbare eller lika fort som balterna.

Eller drog du det påståendet ur röven?
Nej, jag baserade det på balternas ovilja och/eller oförmåga att vara självständiga. Så fort de hade uppnått det målet så kastade de ju ifrån sig alltihop genom att genast gå med i både EU och NATO. Nu är de inte längre nationalstater, utan provinser i Eunatostan. Samtidigt röstar folket med fötterna genom att lämna regionen för en ljusare framtid som underbetalda byggjobbare, chaufförer med slavkontrakt eller toalettstädare i de mer centrala delarna av Eunatostan.

Jag baserade det också på balternas ointresse för att föröka sig. Med -26% sedan 1989 har Lettland nu världsrekord i folkminskning under fredstid. Den så kallade självständigheten är ett praktfiasko, och det är bara en tidsfråga innan korthuset rasar ihop helt. Folkmängden i Lettland idag är ungefär samma som 1897. Även det torde vara någon form av världsrekord.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-11-09 kl. 20:22.
Citera
2017-11-09, 20:31
Medlem
Citat:
Nej, jag baserade det på balternas ovilja och/eller oförmåga att vara självständiga. Så fort de hade uppnått det målet så kastade de ju ifrån sig alltihop genom att genast gå med i både EU och NATO. Nu är de inte längre nationalstater, utan provinser i Eunatostan. Samtidigt röstar folket med fötterna genom att lämna regionen för en ljusare framtid som underbetalda byggjobbare, chaufförer med slavkontrakt eller toalettstädare i de mer centrala delarna av Eunatostan.

Jag baserade det också på balternas ointresse för att föröka sig. Med -26% sedan 1989 har Lettland nu världsrekord i folkminskning under fredstid. Den så kallade självständigheten är ett praktfiasko, och det är bara en tidsfråga innan korthuset rasar ihop helt. Folkmängden i Lettland idag är ungefär samma som 1897. Även det torde vara någon form av världsrekord.

Det storpolitiska kan som sagt kanske göra att säna här länder helt upphör att existera, om de slukas av nåt grannland etc. Men troligen inte bara dåligheter för de kvarvarande invånarna i dessa länder. Befolkningsminskning brukar ju innebära billiga fastigheter t.ex. Köp ett hus för en billig peng och få en sommarstuga på landet på köpet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in