2011-12-21, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är väl snarare tvärt om.

Det skulle vara intressant att se en sammanfattning av vad du tror, bland annat rörande Skandia, wt-männen, mordvapen, motivbild och gärningsman med flyktväg mm och inte bara recensioner av andras teorier.
Citera
2011-12-21, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Det skulle vara intressant att se en sammanfattning av vad du tror, bland annat rörande Skandia, wt-männen, mordvapen, motivbild och gärningsman med flyktväg mm och inte bara recensioner av andras teorier.

Tj recentioner vet jag inte om det är snarast logisk slutledning.

Tja jag tycker att det är en öppen fråga exakt vad som hände och vad som låg bakom men att de tre förespårkarna för relativt begränsade sammansvärjningar med bakgrund i någon form av landsförrädarscenario som framkommer i tre varianter. Borgnäs, Jallais och Gw.s versioner på temat..

Jag utesluter inte helt att utländska aktörer som Sydafrikanska, Amerikanska eller Israeliska intressen kan ha funnits med i marginalen på sådana scenarion. Tycker inte att Engström och VG kan avskrivas helt som inblandade på ett eller annat sätt eller att poliser och andra verksamma inom t ex delar av underättelsetjänsten och staybihindorganisationerna är inblandede mer eller mindre.

Med tanke på de märkliga turerna i utredningen med hårda "utrensningar" och munkavle och handklovar på för Säpo finner jag det inte otroligt att till och med medlemmar i sittande Palmeutredning kan ha varit indirekt eller direkt inblandade. Särskilt sättet att dra slutsatser kring vapen och att utesluta och undanta en stor mängd vapen framstår ju allt mer obefogat och obegripligt när ämnet legala och legala stulna vapen av typen S&W med 6 tums pipa verkar uttömda fullständigt.

Har man följt den senaste debatten hos Jallai framkommer det väl också att just denna Palmegrupps medlemmar var de som manipulerat och mörklagt de tekniska bevisen när det gäller DC3:an för den militära underrättelsetjänstens räkning.

Naturligtvis är det svårt att utifrån detta dra slutsatser om vem som var faktisk gärningsman eller hur turerna gick exakt men vi kan nog sluta oss till att det är en begränsad och sammanhållen grupp med goda kontakter i flera politiska läger inklusive kretsar nära Palmes inre krets.

Alltså har jag en uppfattning om var man skall gräva efter svaren men inte hur detaljerna ser ut eller exakt vilka som gjorde vad varför.

Lika mycket anser jag att andra teorier kan avskrivas. Däribland fantasifoster som GH, CP, lejda chilenska eller Belgiska "yrkesmördare" , sydafrikansk mordkommandon, självmord, delar av polisspåren. etc där det hackar i logik och finns lite väl många fyter inblandade.
Citera
2011-12-21, 18:05
Medlem
Durgedurgs avatar
GH är inget fantasifoster och hans vapen är det mest letade vapnet idag

Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tj recentioner vet jag inte om det är snarast logisk slutledning.

Tja jag tycker att det är en öppen fråga exakt vad som hände och vad som låg bakom men att de tre förespårkarna för relativt begränsade sammansvärjningar med bakgrund i någon form av landsförrädarscenario som framkommer i tre varianter. Borgnäs, Jallais och Gw.s versioner på temat..

Jag utesluter inte helt att utländska aktörer som Sydafrikanska, Amerikanska eller Israeliska intressen kan ha funnits med i marginalen på sådana scenarion. Tycker inte att Engström och VG kan avskrivas helt som inblandade på ett eller annat sätt eller att poliser och andra verksamma inom t ex delar av underättelsetjänsten och staybihindorganisationerna är inblandede mer eller mindre.

Med tanke på de märkliga turerna i utredningen med hårda "utrensningar" och munkavle och handklovar på för Säpo finner jag det inte otroligt att till och med medlemmar i sittande Palmeutredning kan ha varit indirekt eller direkt inblandade. Särskilt sättet att dra slutsatser kring vapen och att utesluta och undanta en stor mängd vapen framstår ju allt mer obefogat och obegripligt när ämnet legala och legala stulna vapen av typen S&W med 6 tums pipa verkar uttömda fullständigt.

Har man följt den senaste debatten hos Jallai framkommer det väl också att just denna Palmegrupps medlemmar var de som manipulerat och mörklagt de tekniska bevisen när det gäller DC3:an för den militära underrättelsetjänstens räkning.

Naturligtvis är det svårt att utifrån detta dra slutsatser om vem som var faktisk gärningsman eller hur turerna gick exakt men vi kan nog sluta oss till att det är en begränsad och sammanhållen grupp med goda kontakter i flera politiska läger inklusive kretsar nära Palmes inre krets.

Alltså har jag en uppfattning om var man skall gräva efter svaren men inte hur detaljerna ser ut eller exakt vilka som gjorde vad varför.

Lika mycket anser jag att andra teorier kan avskrivas. Däribland fantasifoster som GH, CP, lejda chilenska eller Belgiska "yrkesmördare" , sydafrikansk mordkommandon, självmord, delar av polisspåren. etc där det hackar i logik och finns lite väl många fyter inblandade.
Citera
2011-12-21, 18:06
Medlem
OPK123s avatar
Om man utgår från att "Grandmannen" är samma person som "Dekorimamannen", aka GM, så tycker jag att det är mer som talar för att GM skulle springa ner för Malmskillnadsgatan, istället för David Bagares Gata...
Citera
2011-12-21, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Om man utgår från att "Grandmannen" är samma person som "Dekorimamannen", aka GM, så tycker jag att det är mer som talar för att GM skulle springa ner för Malmskillnadsgatan, istället för David Bagares Gata...

Dekorimamannen: Brun skinnjacka, mörkt hår
Grandmannen: Blå dunjacka, stålbågade glasögon, ljust hår/keps
Gärningsmannen: Fladdrande rock, mörkt hår/mössa

Nicola Fauzzis vittnesmål sätter ett övre tak på 2 minuter för hur länge GM kan ha väntat på platsen. Det stryker Dekorimamannen som GM tillsammans med vittnesmålen från Jan Nilsson och Sigge Cedergren samt signalementsuppgifterna. Grandmannen ryker också på signalementet.

Det rör sig om tre olika personer.
Citera
2011-12-21, 18:38
Medlem
OPK123s avatar
Själv tror jag det rör sig om två personer som haft ett mycket stort förtroende för varandra (det är nog svårare hålla tyst om detta under alla dessa år än vad man tror).

Sedan tror jag att ögonvittnen ofta har fel i sina skildringar. Se gärna: http://www.securityuser.com/news.asp?newsid=3317
Citera
2011-12-21, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
GH är inget fantasifoster och hans vapen är det mest letade vapnet idag

Har svårt att se att du har fog för det påståendet......
Citera
2011-12-21, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Sedan tror jag att ögonvittnen ofta har fel i sina skildringar. Se gärna: http://www.securityuser.com/news.asp?newsid=3317

Jag samlade ihop samtliga vittnesmål från mordplatsen rörande GM och ställde upp dem enligt följande.

Ålder
Kläder
Hårfärg/Huvudbonad
Längd/Kroppsbyggnad (inräknat skottvinkeln)
Hand (inräknat statistisk sannolikhet)
Rörelse
Agerande

Därefter rangordnade jag vittnesmålen värderat på position, allmän kvalité i utsagon, konsekvensen i vittnesmålen samt graden korrelation till övriga vittnesmål och tog fram ett medelvärde för varje punkt och ställde upp det igen. Resultatet blev:

Okänd ålder
Mörk fladdrande rock
Mörk upprullad mössa
185 cm lång, kraftig kroppsbyggnad
Högerhänt
Tungt men spänstigt
Kylig

Med mycket hög sannolikhet är ovanstående signalementet på GM. Det stämmer att vittnen begår misstag oftare än man tror och en hel del ologiska misstag. Däremot blir spelet ett annat om man slår samman flera vittnesmål och letar efter en röd linje.

http://www.youtube.com/watch?v=rSzPn9rsPcY
Citera
2011-12-21, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Dekorimamannen: Brun skinnjacka, mörkt hår
Grandmannen: Blå dunjacka, stålbågade glasögon, ljust hår/keps
Gärningsmannen: Fladdrande rock, mörkt hår/mössa

Nicola Fauzzis vittnesmål sätter ett övre tak på 2 minuter för hur länge GM kan ha väntat på platsen. Det stryker Dekorimamannen som GM tillsammans med vittnesmålen från Jan Nilsson och Sigge Cedergren samt signalementsuppgifterna. Grandmannen ryker också på signalementet.

Det rör sig om tre olika personer.

Tja även om man nog skall vara försiktig med Fauzzis vittnesmål måste man nog hålla med i slutsatsen. Det är inte samma person.
Citera
2011-12-21, 19:12
Medlem
OPK123s avatar
Intressant analys. Absolut. Misstänker att du är medlem i Mensa!?

Dock skulle jag vilja säga att vissa ögonvittnens vittnesmål väger tyngre än andras. Därför gäller det att fokusera på "rätt vittnen".

Men absolut. Mycket av det du skriver är väldigt intressant. Inte bara nu, utan även tidigare i tråden.
Citera
2011-12-21, 23:53
Medlem
Ursäkta mig att jag tränger mig på tråden, vill bara belysa två intressanta vittnen denna kväll. Jag vill bara uppmärksamma vad ett vittne har uppgivet och jag finner det mycket intressant med tanke på beskrivning av honom som mycket väl kan vara dekorimamannen.

Det handlar taxichauffören Martin Wesslén passagerar vid 23.50 som kommer springade och hinner till taxin förre ett par tjejer, taxin stod på Sveavägen vid ett trafikljus i korsningen med Rådmannsgatan ett par hundra meter ifrån mordplatsen. Finner denna iaktagelse som intressant, särskilt som denna person verkar inte vilja komma i ögonkontakt med polisen, speciellt då han väljer att kliva av i ett område som har uppmärksamt andra iaktagelser.

http://www.itdemokrati.nu/page36ap.html

Även ett annat intressant ögonvittne. Brewitz Claes

http://www.itdemokrati.nu/page36aq.html
Citera
2011-12-22, 00:28
Medlem
OPK123s avatar
Finns en person som är skrämmande lik fantombilden. Vill gärna se om fler ser samma sak som jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in