Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Det skulle vara intressant att se en sammanfattning av vad du tror, bland annat rörande Skandia, wt-männen, mordvapen, motivbild och gärningsman med flyktväg mm och inte bara recensioner av andras teorier.
Tj recentioner vet jag inte om det är snarast logisk slutledning.
Tja jag tycker att det är en öppen fråga exakt vad som hände och vad som låg bakom men att de tre förespårkarna för relativt begränsade sammansvärjningar med bakgrund i någon form av landsförrädarscenario som framkommer i tre varianter. Borgnäs, Jallais och Gw.s versioner på temat..
Jag utesluter inte helt att utländska aktörer som Sydafrikanska, Amerikanska eller Israeliska intressen kan ha funnits med i marginalen på sådana scenarion. Tycker inte att Engström och VG kan avskrivas helt som inblandade på ett eller annat sätt eller att poliser och andra verksamma inom t ex delar av underättelsetjänsten och staybihindorganisationerna är inblandede mer eller mindre.
Med tanke på de märkliga turerna i utredningen med hårda "utrensningar" och munkavle och handklovar på för Säpo finner jag det inte otroligt att till och med medlemmar i sittande Palmeutredning kan ha varit indirekt eller direkt inblandade. Särskilt sättet att dra slutsatser kring vapen och att utesluta och undanta en stor mängd vapen framstår ju allt mer obefogat och obegripligt när ämnet legala och legala stulna vapen av typen S&W med 6 tums pipa verkar uttömda fullständigt.
Har man följt den senaste debatten hos Jallai framkommer det väl också att just denna Palmegrupps medlemmar var de som manipulerat och mörklagt de tekniska bevisen när det gäller DC3:an för den militära underrättelsetjänstens räkning.
Naturligtvis är det svårt att utifrån detta dra slutsatser om vem som var faktisk gärningsman eller hur turerna gick exakt men vi kan nog sluta oss till att det är en begränsad och sammanhållen grupp med goda kontakter i flera politiska läger inklusive kretsar nära Palmes inre krets.
Alltså har jag en uppfattning om var man skall gräva efter svaren men inte hur detaljerna ser ut eller exakt vilka som gjorde vad varför.
Lika mycket anser jag att andra teorier kan avskrivas. Däribland fantasifoster som GH, CP, lejda chilenska eller Belgiska "yrkesmördare" , sydafrikansk mordkommandon, självmord, delar av polisspåren. etc där det hackar i logik och finns lite väl många fyter inblandade.