2017-11-10, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Kul exempel men rätt extremt. Har som sagt aldrig sett en karaktär i en svensk dokusåpa gestaltas som god/ond och som sedan varit helt annorlunda vid sidan av programmet.
Grunden finns alltid där.

Hur många dokusåpa personer känner du egentligen personligen eller har någon stor erfarenhet av vid sidan av programmet?

Just att det är extremt visar ju hur lätt det är att gestalta en helt annan bild, förstå då om man redan är lite bufflig hur lätt det är att förstärka det. Middagen var ju säkert två timmar lång men de visade knappt något om när de pratade normalt, bara när han skojade om att sitta på paketet. Hade de gjort tvärtom och klippt bort det och istället visat när han pratat normalt hade man ju fått en helt annan bild. Nu är det ju ett underhållningsprogram och de gör allt för att förstärka karraktärernas drag och tar också bort sådant som går emot det. Therese och hennes dejter tex, där visar de bara när de sitter helt tyst och stelt, klart som tusan att de också satt och pratade ibland men de visade såklart det som är lite roligt. Plus att det mesta som sker händer off kamera. Man ska ta alla sådana här såpor med en extremt stor nypa salt och inte dömma för hårt. Det är mest det jag vill få fram.
Citera
2017-11-11, 00:48
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortfelt
bra jämförelse där mellan Liselott och Glenn Close i "Farlig förbindelse" , tycker det ligger rätt nära Liselott som visar ett sjukligt beteende
Om Dennis har kaniner på gården så får de se upp...

Citat:
Annie är ju definitivt en tjej men inre lugn och som vet vad hon vill utan att för den skull visa det på ett maniskt sätt som Liselott. Annie är den typen av tjej man gifter sig med och Liselott är väl den tjejen man har en kortare romans med eller strular lite med.
Fast det är lite trist att dela in kvinnor i såna kategorier tycker jag.
Den lugna och lite tråkiga tjejen = frumaterial och den lite mer spontana och "vilda" = älskarinna.
Det får jag ändå säga till Liselottes fördel att det är mer liv i henne än vad det är i Annie.
Annie känns smått zombiefierad eller som nerdrogad på benzo.
Det måste finnas liv bakom ögonen, att någon är hemma...
En docka är väl inte så kul att leva med, eller?
Citera
2017-11-11, 00:58
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikkenicke
Hur många dokusåpa personer känner du egentligen personligen eller har någon stor erfarenhet av vid sidan av programmet?
Man behöver inte känna dem personligen, räcker att se hur de beter sig i intervjuer t ex.
Hade människan varit helt annorlunda mot vad som framstått i programmet så hade det isåfall framkommit. Så har aldrig skett.

Citat:
Just att det är extremt visar ju hur lätt det är att gestalta en helt annan bild, förstå då om man redan är lite bufflig hur lätt det är att förstärka det. Middagen var ju säkert två timmar lång men de visade knappt något om när de pratade normalt, bara när han skojade om att sitta på paketet. Hade de gjort tvärtom och klippt bort det och istället visat när han pratat normalt hade man ju fått en helt annan bild. Nu är det ju ett underhållningsprogram och de gör allt för att förstärka karraktärernas drag och tar också bort sådant som går emot det. Therese och hennes dejter tex, där visar de bara när de sitter helt tyst och stelt, klart som tusan att de också satt och pratade ibland men de visade såklart det som är lite roligt. Plus att det mesta som sker händer off kamera. Man ska ta alla sådana här såpor med en extremt stor nypa salt och inte dömma för hårt. Det är mest det jag vill få fram.
Förstår vad du menar men jag tycker ändå att du blandar ihop korten här.
En uppenbar vinkling var ju t ex när Jörgen satt ensam och väntade på sin dejt medan de andra redan var igång med sitt dejtande. Produktionen fick det att framstå som om han satt där i en evighet vilket givetvis inte var fallet.
Det är en sak.

En annan sak är hur en människa faktiskt beter sig, vad han säger och gör. Särskilt om det sker upprepade gånger. Återigen, Jörgen har ju själv inte protesterat mot hur han framstår i programmet. Hade han varit en normal, schysst kille som hade råkat ut för världens taskigaste produktionsteam så hade han rimligtvis gråtit ut om detta i media. Det har inte hänt. Det säger väl en hel del, eller?

Sen är ju inte Jörgen "lite" bufflig heller. På den där tvåtimmarsmiddagen hade säkert produktionen hur mycket material som helst att välja på. Eftersom Jörgen tycks häva ur sig snuskigheter och trams i var och varannan mening så är han ju en vandrande guldgruva för produktionen. Material lär de inte ha någon brist på.

Så, det finns ingenting här som tyder på att det skulle finnas några andra lager av Jörgen.
Oavsett om han agerar buffligt medvetet i form av en "mask" pga eget dåligt självförtroende eller om han faktiskt är så här ända in i själen det vet jag inte. Men bufflig ÄR han och jag förstår inte varför man ska leta desperat efter ursäkter och skylla på vinkling för att ursäkta hans beteende.
Jörgen är en sliskig typ och that's it som jag ser det. Han är inte den enda i sitt slag (tyvärr) och det är därför inte konstigt om en sådan typ förr eller senare lyckas hamna i ett program som BSF.
Citera
2017-11-11, 04:43
Medlem
Citat:
Sen är ju inte Jörgen "lite" bufflig heller. På den där tvåtimmarsmiddagen hade säkert produktionen hur mycket material som helst att välja på. Eftersom Jörgen tycks häva ur sig snuskigheter och trams i var och varannan mening så är han ju en vandrande guldgruva för produktionen. Material lär de inte ha någon brist på.
Det är just detta jag menar, man får bilden av att han häver ur sig snuskigheter och trams i var och varannan mening just pga att produktionen vinklar det så, jag är övertygad om att han inte hela tiden sitter och pratar så men helt vanligt prat är ju inte så intressant att visa.

Dock är det ju uppenbart att han är bufflig och drar lite sexistiska skämt ibland, men som Alma så fint sa, man ska vara sig själv och inte spela massa spel. Jag tror ju inte bilden är helt fel, men kraftigt överdriven för att det ska vara roligare att kolla på. Det beror också lite på vilket filter man själv använder, utgår man från att allt han säger är sexistiskt och buffligt kan det låta så men försöker man istället se det med "snälla ögon" behöver det inte vara så. Att han pratar om att han måste "provdansa" brudarna låter sexistiskt men jag tror ju han bokstavligen menar det efterssom han gör just det och har dans som ett av sina stora intressen.

Liselottes hysteriska sett är säkert också lite överdrivet, hon verkar ju intressantare än benzo Annie som du utryckte det :-) Dennis som själv är så blyg och tafatt kanske behöver en tjej med lite go i så det händer något, dessutom lär hon väl också växa upp med åren.

Marcus brudar kan ju inte ha någon vidare självinsikt alla fall, som Erica så fint utryckte det, - det kändes som en granne. haha..

Överlag gillar jag ju personer som inte är så jävla pk och diplomatiska när de pratar.
Citera
2017-11-11, 08:46
Medlem
KrossedOuts avatar
Citat:
Det var nån trailer som gick väldigt fort på Tv för några kvällar sen och dem gjorde en massa reklam för olika program med kärleksinnehåll som man kunde se på 4:an och kanal 7 och som man sen kunde se på TV4 play. Har dock bara sett den en gång.

Nej omdömet verkar krångla lite där . Och det är sant, finns det inge tjej som är vettig så är det ju bättre att dem letar vidare.

Såg den där trailern du nämner precis. Det är inte Erik som kysser en tjej, utan det är en kille från programmet "Vårt stora samiska bröllop" som går på TV4 Play. Han är förvisso lite lik Erik, men det syns tydligt att det inte är han.
Citera
2017-11-11, 09:27
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Hon ÄR väldigt osäker på sig själv och hon pratar ju själv om sitt dåliga självförtroende och all bekräftelse hon behöver. Det är rätt tragiskt och jag hoppas att det är nåt hon kommer att växa ifrån så småningom när hon fått lite mer livserfarenhet.

Även om Dennis är konflikträdd så borde han ju ändå registrera att hon beter sig precis så som han påstått sig ogilla. Hur kan han då få känslor för henne? Han behöver ju inte ens konfrontera henne angående detta utan kan bara skicka hem henne vid nästa utröstning om han vill.

Jag tror också att han föredrar att skicka hem henne före att konfrontera henne. Det är en "easy way out" och samtidigt ett tydligt tecken till övriga.
Det blir även intressant att se hur hennes vapendragare hanterar det hela då, jag tror att hon kommer bli mer till lags då än när Liselott är/var på gården.

Citat:
Annie är ju definitivt en tjej men inre lugn och som vet vad hon vill utan att för den skull visa det på ett maniskt sätt som Liselott. Annie är den typen av tjej man gifter sig med och Liselott är väl den tjejen man har en kortare romans med eller strular lite med.

Citat:

Den lugna och lite tråkiga tjejen = frumaterial och den lite mer spontana och "vilda" = älskarinna.
Det får jag ändå säga till Liselottes fördel att det är mer liv i henne än vad det är i Annie.

Visst blir det en sorts indelning jag egentligen vänder mig emot men vi får inte glömma att detta är unga personer där korta flirtar etc på något sätt är mer acceptabelt hos dom flesta, det har antagligen Liselott levt på medan Annie mer tagit det lugnare och redan nu letar efter den rätta. *
Givetvis i grund och botten en mognads och självsäkerhets-fråga.

Jag tror dessutom att Annie blir mer "livfull" (i brist på bättre ord) när hon får vara själv längre tider/leva med någon än vid en gruppsituation som det är nu. Människor hanterar gruppdynamik monumentalt olika och en del blir otroligt tyst och tillbakadragna och det är ju Annies "problem" kan jag tycka. Dock är det nödvändigtvis inget problem i en relation där hon känner sin partner och sedan dennes vänner etc vid sådana gruppmöten.

Citat:
Det är just detta jag menar, man får bilden av att han häver ur sig snuskigheter och trams i var och varannan mening just pga att produktionen vinklar det så, jag är övertygad om att han inte hela tiden sitter och pratar så men helt vanligt prat är ju inte så intressant att visa.

Dock är det ju uppenbart att han är bufflig och drar lite sexistiska skämt ibland, men som Alma så fint sa, man ska vara sig själv och inte spela massa spel. Jag tror ju inte bilden är helt fel, men kraftigt överdriven för att det ska vara roligare att kolla på. Det beror också lite på vilket filter man själv använder, utgår man från att allt han säger är sexistiskt och buffligt kan det låta så men försöker man istället se det med "snälla ögon" behöver det inte vara så. Att han pratar om att han måste "provdansa" brudarna låter sexistiskt men jag tror ju han bokstavligen menar det efterssom han gör just det och har dans som ett av sina stora intressen.

Liselottes hysteriska sett är säkert också lite överdrivet, hon verkar ju intressantare än benzo Annie som du utryckte det :-) Dennis som själv är så blyg och tafatt kanske behöver en tjej med lite go i så det händer något, dessutom lär hon väl också växa upp med åren.

Marcus brudar kan ju inte ha någon vidare självinsikt alla fall, som Erica så fint utryckte det, - det kändes som en granne. haha..

Överlag gillar jag ju personer som inte är så jävla pk och diplomatiska när de pratar.

Hade han varit en romantiskt lagd och lugn person så hade det framkommit. Extremt få av bönderna har ju gnällt på hur dom framställts genom åren och där skiljer sig BSF från andra dokusåpor. Här är det mer att visa på det äkta.
Jörgen har alltså visats på dejter, middagar, en-och-en, i presentationer om sig själv etc och framställts på exakt samma sätt. Det är givetvis alltid så att vi inte får se allt som sker men att han skulle vara så enormt annorlunda än vad som visas är givetvis en omöjlighet. Då hade han som redan skrivits tagit upp det i media, speciellt i dessa tider.
Citera
2017-11-11, 11:35
Medlem
Citat:

Ja har han kaniner så kan dessa ligga risigt till .

Nej jaf förstår hur du menar och det är ju inte en docka man ska leva med så kanske var dumt att dela upp det så som jag gjorde. Men Dennis borde dras mer till Annie tycker jag...men jag kan ju ha helt fel. Kanske varken blir Annie eller Liselott, han kan ju lika gärna välja hon som hade blivit mobbad eller Liselotts kompis.
Citera
2017-11-11, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrossedOut
Såg den där trailern du nämner precis. Det är inte Erik som kysser en tjej, utan det är en kille från programmet "Vårt stora samiska bröllop" som går på TV4 Play. Han är förvisso lite lik Erik, men det syns tydligt att det inte är han.

Okej såg ingen skillnad alls, men sorry, då hade jag fel.
Citera
2017-11-11, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jag tror också att han föredrar att skicka hem henne före att konfrontera henne. Det är en "easy way out" och samtidigt ett tydligt tecken till övriga.
Det blir även intressant att se hur hennes vapendragare hanterar det hela då, jag tror att hon kommer bli mer till lags då än när Liselott är/var på gården.

Visst blir det en sorts indelning jag egentligen vänder mig emot men vi får inte glömma att detta är unga personer där korta flirtar etc på något sätt är mer acceptabelt hos dom flesta, det har antagligen Liselott levt på medan Annie mer tagit det lugnare och redan nu letar efter den rätta. *
Givetvis i grund och botten en mognads och självsäkerhets-fråga.

Jag tror dessutom att Annie blir mer "livfull" (i brist på bättre ord) när hon får vara själv längre tider/leva med någon än vid en gruppsituation som det är nu. Människor hanterar gruppdynamik monumentalt olika och en del blir otroligt tyst och tillbakadragna och det är ju Annies "problem" kan jag tycka. Dock är det nödvändigtvis inget problem i en relation där hon känner sin partner och sedan dennes vänner etc vid sådana gruppmöten.

Hade han varit en romantiskt lagd och lugn person så hade det framkommit. Extremt få av bönderna har ju gnällt på hur dom framställts genom åren och där skiljer sig BSF från andra dokusåpor. Här är det mer att visa på det äkta.
Jörgen har alltså visats på dejter, middagar, en-och-en, i presentationer om sig själv etc och framställts på exakt samma sätt. Det är givetvis alltid så att vi inte får se allt som sker men att han skulle vara så enormt annorlunda än vad som visas är givetvis en omöjlighet. Då hade han som redan skrivits tagit upp det i media, speciellt i dessa tider.

Jo en del personer blommar ju upp när dem får vara utanför en grupp och det kan nog vara så än mer när det handlar om kärlek. Så troligen gruppen som gör Annie tyst och tillbakadragen, men det är samtidigt synd för jag är rädd att Dennis låter henne glida mer och mer åt sidan, hon var ju också en person som kämpade för det hon ville ha, hon borde ju börja visa det lite mera kanske, annars tror jag han kommer gå mer till de andra 3.
Citera
2017-11-11, 12:06
Medlem
Den där Erica på Eriks gård gör då inget vidare intryck personlighetsmässigt, beter sig ganska respektlöst mot den nya tjejen även om det säkert är lika från båda håll.
Citera
2017-11-11, 12:13
Medlem
Citat:
Precis, är nu Dennis så konflikträdd så är det väl bara att skicka hem Liselott och då behöver man ju inte förklara så mycket, bara ge en liten kram, säga nåt som "vi funkar nog inte", sen packar hon väskan och drar.
)

Jag tror att Liselott får åka hem i nästa avsnitt. Jag har märkt att personer som fått mycket TV-tid ofta får åka hem vid nästa utröstning. TV-teamet klipper ihop programmet, så att vi får se extra mycket av den person i programmet som sen ska röstas ut. Man kan ju inte visa det efteråt.

Den som får mindre TV-tid i början kan bli kvar längre tid i programmet.

Min gissning alltså: Liselott röstas ut.
Citera
2017-11-11, 13:01
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse

Och jag anser tvärtom att han faktiskt är sådan och att de inte alls behöver vinkla honom.
Just pga att hans attityd tycks vara ständigt förekommande och inte något som bara framträder då och då. Ingenting tyder på annat i någon situation som vi sett honom i.
Plus, det viktigaste av all, Jörgen har själv inte protesterat mot hur han framställs vilket hade varit självklart annars.
Som kostymnisse påpekar så skiljer sig BSF också produktionsmässigt genom att mer visa på "äkta vara" och facit har du i att det är få bönder som klagat genom åren. Bönderna är opolerade i sig och det är därför som produktionen kan trilla på guldkorn som Fredrik, Roger och nu Jörgen som på olika sätt är sig själva på ett oförställt sätt (även om Jörgen kanske medvetet/omedvetet har en mask av falskt självförtroende för att överkompensera vilket jag är lite inne på).
Någon vinkling behövs därmed ej. Förstärka kan man dock säkert göra men som sagt, grunden finns redan där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in