Citat:
Ursprungligen postat av
ikkenicke
Hur många dokusåpa personer känner du egentligen personligen eller har någon stor erfarenhet av vid sidan av programmet?
Man behöver inte känna dem personligen, räcker att se hur de beter sig i intervjuer t ex.
Hade människan varit helt annorlunda mot vad som framstått i programmet så hade det isåfall framkommit. Så har aldrig skett.
Citat:
Ursprungligen postat av
ikkenicke
Just att det är extremt visar ju hur lätt det är att gestalta en helt annan bild, förstå då om man redan är lite bufflig hur lätt det är att förstärka det. Middagen var ju säkert två timmar lång men de visade knappt något om när de pratade normalt, bara när han skojade om att sitta på paketet. Hade de gjort tvärtom och klippt bort det och istället visat när han pratat normalt hade man ju fått en helt annan bild. Nu är det ju ett underhållningsprogram och de gör allt för att förstärka karraktärernas drag och tar också bort sådant som går emot det. Therese och hennes dejter tex, där visar de bara när de sitter helt tyst och stelt, klart som tusan att de också satt och pratade ibland men de visade såklart det som är lite roligt. Plus att det mesta som sker händer off kamera. Man ska ta alla sådana här såpor med en extremt stor nypa salt och inte dömma för hårt. Det är mest det jag vill få fram.
Förstår vad du menar men jag tycker ändå att du blandar ihop korten här.
En uppenbar vinkling var ju t ex när Jörgen satt ensam och väntade på sin dejt medan de andra redan var igång med sitt dejtande. Produktionen fick det att framstå som om han satt där i en evighet vilket givetvis inte var fallet.
Det är en sak.
En annan sak är hur en människa faktiskt beter sig, vad han säger och gör. Särskilt om det sker upprepade gånger. Återigen, Jörgen har ju själv inte protesterat mot hur han framstår i programmet. Hade han varit en normal, schysst kille som hade råkat ut för världens taskigaste produktionsteam så hade han rimligtvis gråtit ut om detta i media. Det har inte hänt. Det säger väl en hel del, eller?
Sen är ju inte Jörgen "lite" bufflig heller. På den där tvåtimmarsmiddagen hade säkert produktionen hur mycket material som helst att välja på. Eftersom Jörgen tycks häva ur sig snuskigheter och trams i var och varannan mening så är han ju en vandrande guldgruva för produktionen. Material lär de inte ha någon brist på.
Så, det finns ingenting här som tyder på att det skulle finnas några andra lager av Jörgen.
Oavsett om han agerar buffligt medvetet i form av en "mask" pga eget dåligt självförtroende eller om han faktiskt är så här ända in i själen det vet jag inte. Men bufflig ÄR han och jag förstår inte varför man ska leta desperat efter ursäkter och skylla på vinkling för att ursäkta hans beteende.
Jörgen är en sliskig typ och that's it som jag ser det. Han är inte den enda i sitt slag (tyvärr) och det är därför inte konstigt om en sådan typ förr eller senare lyckas hamna i ett program som BSF.