2017-11-10, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Precis. Vem som helst kan inte begå en sån handling som han har gjort. Arbogakvinnan Johanna Möller är den kvinnliga varianten.
Visst är det så. Jag har läst listan noga. Jag har inte en enda egenskap som står på listan. (Phu).
Citera
2017-11-10, 15:03
Medlem
Något jag reagerar över, som jag lade till i ovan långa inlägg om psykopati är följande:

Primär psykopati är psykopati som kännetecknas av empatilöshet, frånvaro av skuldkänslor och medkänsla, samt att ångestnivån är lägre än den genomsnittliga befolkningen

Detta är klockrent Madsen.
Citera
2017-11-10, 15:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Psykopati:

Talför/ytlig charmig
Förhöjd självuppfattning/grandios
Behov av spänning/blir lätt uttråkad
Patologiskt lögnaktig
Bedräglig/manipulativ
Saknar ånger och skuldkänslor

Flackt, ytligt känsloliv
Kall/bristande empatisk förmåga
Parasiterande livsstil
Bristande självkontroll till exempel lättväckt aggressivitet
Promiskuöst och egoistiskt sexualliv
Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder)
Saknar realistiska, långsiktiga mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på lång sikt
Impulsiv
Ansvarslöshet, till exempel som förälder eller chef
Tar inte ansvar för sina handlingar
Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden
Ungdomsbrottslighet (före 15 års ålder)
Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning, begår till exempel nya kriminella handlingar under permission
Kriminell mångsidighet, flera typer av lagbrott bland de följande 10: inbrott, rån, narkotikabrott, olaga frihetsberövande, mord/mordförsök, olaga vapeninnehav, sexualbrott, grov oaktsamhet, bedrägeri, rymning från fångvårdsanstalt (är ej ett lagbrott i sig)

Många av ovanstående kriterier stämmer in på Madsen. Nästan skrämmande faktiskt. Eftersom jag inte känner krypet ifråga vet jag inte om exakt alla kriterier stämmer in. Men tillräckligt många för att jag skall förstå att han har starka psykopatiska drag.

EDIT: Primär psykopati är psykopati som kännetecknas av empatilöshet, frånvaro av skuldkänslor och medkänsla, samt att ångestnivån är lägre än den genomsnittliga befolkningen. Sekundär psykopati är de karaktärsdrag som framför allt handlar om förmåga att fullborda planer, impulsivitet, ansvarslöshet, ett livsmönster som i det långa loppet är självdestruktivt. Psykopatiska karaktärsdrag kan i varierande grad finnas hos många personer som inte uppfyller samtliga kriterier på psykopati, för gränsen mellan normalitet och patologiskt är flytande.

"Saknar realistiska, långsiktiga mål" stämmer i alla fall absolut inte. Han har arbetat för att resa ut i rymden i hela sitt liv - mer långsiktigt kan det inte bli! ("realistiskt" är dock en annan sak, it might or might not be)

Han har heller ingen känd kriminalitet före detta nu vid 46. Måste vara mycket ovanligt i så fall.

Ansvarslöshet som chef - till viss del när det gäller yttre saker som formella säkerhetsföreskrifter, men samtidigt har ingen olycka hänt på labbet. Och det är även många som varit lyckliga över att få vara med honom i den där kreativa miljön...

Ansvarslöshet som förälder - jag kan faktiskt tycka att det är ansvarsFULLT att INTE SKAFFA BARN, när man VET att man inte kommer att ha tid med dom. Borde andra ta efter, som brinner starkt för karriär eller något annat som tar tid och ork från familjen.
Citera
2017-11-10, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"Saknar realistiska, långsiktiga mål" stämmer i alla fall absolut inte. Han har arbetat för att resa ut i rymden i hela sitt liv - mer långsiktigt kan det inte bli! ("realistiskt" är dock en annan sak, it might or might not be)

Han har heller ingen känd kriminalitet före detta nu vid 46. Måste vara mycket ovanligt i så fall.

Ansvarslöshet som chef - till viss del när det gäller yttre saker som formella säkerhetsföreskrifter, men samtidigt har ingen olycka hänt på labbet. Och det är även många som varit lyckliga över att få vara med honom i den där kreativa miljön...

Ansvarslöshet som förälder - jag kan faktiskt tycka att det är ansvarsFULLT att INTE SKAFFA BARN, när man VET att man inte kommer att ha tid med dom. Borde andra ta efter, som brinner starkt för karriär eller något annat som tar tid och ork från familjen.
Som du ser har jag kursiverat det jag tycker stämmer in på idioten. Man behöver inte besitta allt.
Citera
2017-11-10, 15:19
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Visst är det så. Jag har läst listan noga. Jag har inte en enda egenskap som står på listan. (Phu).

Det tycker nog inte psykopaterna heller...😉
Citera
2017-11-10, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det tycker nog inte psykopaterna heller...😉

Hehe. Nej, de vet rent intellektuellt vad empati är men kan aldrig lära sig det på det känslomässiga planet och ser det som en svaghet hos andra som man kan utnyttja till sin egen fördel. Däremot kan de låtsas ha det för att uppnå vissa syften för egen del.
Allt de gör, det gör de för sin egen skull i slutänden.
Citera
2017-11-10, 16:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Amen det är väl absolut inget konstigt med att bli bjuden att åka med om man intervjuar en ubåtskapten! En som dessutom ( enligt sig själv) byggt den själv. Det vore ju tjänstefel att tacka nej!

Citat:
Det är väl klart att man som reporter gärna önskar the special treatment, men man måste ändå fråga sig "varför just jag, och varför vill han att vi två ska vara ensamma? Varför på kvällen långt efter kontorstid? Är det normalt att framföra en ubåt av det tonnaget ensam?" o.s.v..
Citera
2017-11-10, 16:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Ja. I detta fallet.

Citat:
Det beror ju på om de fortfarande är farliga. Skulle du verkligen vilja ha det som i USA, där straffen kan vara så långa att internerna kommer att åldras och dö i fängelset? Dessutom skulle vi inte ha råd med det.

Däremot blir jag lika upprörd som någon annan, när personer som dömts till utvisning efter avtjänat straff sedan inte utvisas ändå, och går ut i friheten och fortsätter att våldta och döda svenska kvinnor. Alla de dödsfallen är så förbannat onödiga och meningslösa.
Citera
2017-11-10, 16:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Ja, precis så gör de.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om du tror att det går att bota en psykopat så tror du helt fel. Det enda de lär sig i terapi är att bli ännu mer lögnaktiga och manipulativa. De finslipar sina färdigheter. Detta vet man numera inom psykologin i hela världen.

Har du några exempel på det du skriver i andra stycket?
Citera
2017-11-10, 16:38
Medlem
Citat:
OK, det är möjligt att Manifest inte var känt före den första häktningsförhandlingen. Men att han gick på sexklubbar där man hade anonymt sex med främmande var känt, det stod i Djursings bok och de uppgifterna fanns på nätet före den 10 augusti. Det har jag kollat.

Var Kim verkligen förlovad - har du en källa på det? Jag tror nämligen att tidningarna hade tryckt hårdare på det om det var sant, för att hennes död skulle bli ytterligare lite mera tragisk.

Att DU inte ser att M är charmig betyder inte att andra kvinnor inte ser det. Och till din privata fråga: ja, jag har faktiskt alltid tyckt att män mellan 40-50 år och ibland lite äldre är i sin mest attraktiva ålder. Helt oavsett min egen ålder. Jag har aldrig varit intresserad av det där valpiga, gosseaktiga hos de flesta unga män - inte ens när jag var i tonåren själv.

Ja,det är väl inget konstigt att gå på sexklubbar om man bor i en storstad som erbjuder sådana nöjen.
De flesta människor är väl nyfikna på vad det är för något.
Och att experimentera med sex är väl inget konstigt nu för tiden.
Så varför skulle KW reagerat på det???

Jo,hela tråden har nog förstått att du använder dig själv som förebild när du beskriver andra kvinnor.
Vad var det du påstod om PMs mamma? Var har du läst att hon var en "slampa"?
Enligt Djursing hade PMs tre halvbröder "flera pappor" men det kan ju tex betyda två st pappor.
Du har väl gjort din research noga nu av efterkrigstidens Danmark?
Vilka sociala problem det fanns i våra nordiska grannländer efter två världskrig som vi i Sverige helt slapp.
När jag växte upp på 70-talet var Danmark som ett väldigt fattigt Östatsland jämfört med Sverige.
Så PMs mamma hade det som väldigt många andra kvinnor på den tiden dvs beroende av en man för att klara av försörjningen av familjen.
Troligtvis bildade hon familj tidigt och sedan var hon väl fast i ekorrhjulet med att ta hand om sina barn.

Den ända "slampan" (dvs promiskuös) i den här historien är din käre Peter Madsen.
Men enligt dig är han "en kung som glider omkring på havsbotten och erövrar kvinnor" (?)
I din trångsynta värld tycks kvinnor vara "slampor" som fröar av sig medans män bara "erövrar"och inte har något ansvar för barns tillblivelse. Tvärtom de är "kungar" och ej "slampor"(?)
Vilken förvriden människosyn
Du kan googla själv på Kim Wall och göra research.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-11-10 kl. 16:52.
Citera
2017-11-10, 16:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
[/b]
Ja,det är väl inget konstigt att gå på sexklubbar om man bor i en storstad som erbjuder sådana nöjen.
De flesta människor är väl nyfikna på vad det är för något.
Och att experimentera med sex är väl inget konstigt nu för tiden.
Så varför skulle KW reagerat på det???

Jo,hela tråden har nog förstått att du använder dig själv som förebild när du beskriver andra kvinnor.
Vad var det du påstod om PMs mamma? Var har du läst att hon var en "slampa"?
Enligt Djursing hade PMs tre halvbröder "flera pappor" men det kan ju tex betyda två st pappor.
Du har väl gjort din research noga nu av efterkrigstidens Danmark?
Vilka sociala problem det fanns i våra nordiska grannländer efter två världskrig som vi i Sverige helt slapp.
När jag växte upp på 70-talet var Danmark som ett väldigt fattigt Östatsland jämfört med Sverige.
Så PMs mamma hade det som väldigt många andra kvinnor på den tiden dvs beroende av en man för att klara av försörjningen av familjen.
Troligtvis bildade hon familj tidigt och sedan var hon väl fast i ekorrhjulet med att ta hand om sina barn.
Den ända "slampan" (dvs promiskuös) i den här historien är din käre Peter Madsen.
Men enligt dig är han "en kung som glider omkring på havsbotten och erövrar kvinnor" (?)
I din trångsynta värld tycks kvinnor vara "slampor" som fröar av sig medans män bara "erövrar"och inte har något ansvar för barns tillblivelse. Tvärtom de är "kungar" och ej "slampor"(?)
Vilken förvriden människosyn
Du kan googla själv på Kim Wall och göra research.

Avatar bilden verkar vara i paritet med ditt inlägg Otto. A damsel in distress, från 17-1800-talet. Det är verkligen sorgligt att läsa denna förvridna kvinnosyn.

Merwinna, du skriver ju själv att han inte hade realistiska mål. Trot du verkligen att han hade sat sig I raketen? Set hade nog baritone egg kamikaze uppdrag av stora mått.

Citat:

Citera
2017-11-10, 16:47
Medlem
MeggieClearys avatar
Det här med att vissa psykopater har en lägre ångestnivå än "vanligt folk" är intressant. Betyder det att de går obekymrade genom livet och mår bra eller uppfattar de ändå att något inte står rätt till hos dem själva. Vanligt folk kan ju känna ångest/oro ibland, ofta, periodvis osv. Frågan är om den ångestbefriade psykopaten mår bättre? Men jag antar att denne råkar i "trubbel" ibland och att det är bekymmer nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in