2017-11-09, 16:42
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Förstår du inte argumentet som det är skrivet så tvivlar jag på du gör det även om jag formulerar det på annat sätt, men jag skrev det till en annan person, som jag tror förstår det. Jag tror inte du är en kristen heller om du inte tror på att Gud har en jordisk kropp (en man) genom vilken han skapat allt. Den som förnekar detta brukar kallas en antikrist. Återkomsten är den första gången han kommer som Gud med makt. Jag brukar skriva "han" med litet h om det inte är i början av en mening. Är det sådana petitesser du bedömer trovärdighet utifrån så kanske du missar en del, men det är upp till dig.

Jag förstår, men då måste jag få påpeka att med den insnävningen så är i princip alla kristna idag antikrist... Tron på att Gud har en jordisk kropp, en manskropp genom vilken han skapat allt, är ovanlig. Inte ens de fornkristna eller medeltidens kristna brukar beskriva det som att skapelseberättelsens gud var en fysisk person, en människa av kött och blod på jorden (Fader används metaforiskt).

Men du har rätt, jag är idag inte kristen i någon strikt mening av ordet.
Citera
2017-11-09, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Jag förstår, men då måste jag få påpeka att med den insnävningen så är i princip alla kristna idag antikrist... Tron på att Gud har en jordisk kropp, en manskropp genom vilken han skapat allt, är ovanlig. Inte ens de fornkristna eller medeltidens kristna brukar beskriva det som att skapelseberättelsens gud var en fysisk person, en människa av kött och blod på jorden (Fader används metaforiskt).

Men du har rätt, jag är idag inte kristen i någon strikt mening av ordet.
Jodå, det är inget nytt. Många kristna tror att Jesus är Gud i mänsklig kropp och det står i bibeln att Gud skapat allt som finns till genom Jesus.

Heb. 1:1-2 "I forna tider talade Gud många gånger och på många sätt till fäderna genom profeterna, men nu i den sista tiden har han talat till oss genom sin Son. Honom har han insatt som arvinge till allt, och genom honom har han också skapat universum."

Heb. 1:8-12 Men om Sonen säger han:
Gud, din tron består
i evigheters evighet,
och ditt rikes spira
är rättens spira.
Du älskar rättfärdighet
och hatar orättfärdighet.
Därför, Gud, har din Gud
smort dig med glädjens olja
mer än dina medbröder.

Och:
I begynnelsen lade du, Herre,
jordens grund,
och himlarna är
dina händers verk.

De ska gå under,
men du ska bestå.
De ska alla nötas ut som kläder,
du ska rulla ihop dem
som en mantel
och de ska bytas ut
som kläder.
Men du är densamme,
och dina år har inget slut.
Citera
2017-11-09, 16:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om orsaken till den kosmiska begynnelsen måste övergå tid, vilket du finner sannolikt, så kan teoretiskt sett en person i tiden ha skapat den orsaken. Denne person är då aningen speciell eftersom denne alltid varit och alltid kommer vara världens skapare oavsett om han föddes för tvåtusen år sedan eller inte är född ännu. Kanske Gud kommer när tiden är inne så som bibeln säger, kanske han äger odödlighet, och kanske han är "begynnelsen och änden".

Och vad har detta med ett "bevis" att göra? Du presenterar ju bara spekulationer.
Citera
2017-11-09, 17:00
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Jodå, det är inget nytt. Många kristna tror att Jesus är Gud i mänsklig kropp och det står i bibeln att Gud skapat allt som finns till genom Jesus.

Heb. 1:1-2 "I forna tider talade Gud många gånger och på många sätt till fäderna genom profeterna, men nu i den sista tiden har han talat till oss genom sin Son. Honom har han insatt som arvinge till allt, och genom honom har han också skapat universum."

Heb. 1:8-12 Men om Sonen säger han:
Gud, din tron består
i evigheters evighet,
och ditt rikes spira
är rättens spira.
Du älskar rättfärdighet
och hatar orättfärdighet.
Därför, Gud, har din Gud
smort dig med glädjens olja
mer än dina medbröder.

Och:
I begynnelsen lade du, Herre,
jordens grund,
och himlarna är
dina händers verk.

De ska gå under,
men du ska bestå.
De ska alla nötas ut som kläder,
du ska rulla ihop dem
som en mantel
och de ska bytas ut
som kläder.
Men du är densamme,
och dina år har inget slut.

Ja, det har du förvisso rätt i. Mina kunskaper i teologi börjar bli dammiga. Sonen har existerat minst lika länge som Fadern.
Men jag vidhåller bestämt att mycket få kristna idag pekar ut andra som antikrist.
Citera
2017-11-09, 17:16
Medlem
Citat:
Ja, det har du förvisso rätt i. Mina kunskaper i teologi börjar bli dammiga. Sonen har existerat minst lika länge som Fadern.
Men jag vidhåller bestämt att mycket få kristna idag pekar ut andra som antikrist.
Den som förnekar att Jesus är Gud i jordisk kropp är antikrist.

2 Joh. 1:7 "Det finns ju många bedragare som har gått ut i världen, de som inte bekänner att Jesus är Kristus som kommit i köttet . Sådan är Bedragaren, Antikrist."
Senast redigerad av skrumpelnubb 2017-11-09 kl. 17:29.
Citera
2017-11-09, 17:32
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Den som förnekar att Jesus är Gud i jordisk kropp är antikrist. Detta gäller många som kallar sig kristna. Men Jesus kommer förneka dem på den dagen.

2 Joh. 1:7 "Det finns ju många bedragare som har gått ut i världen, de som inte bekänner att Jesus är Kristus som kommit i köttet . Sådan är Bedragaren, Antikrist."

Ja, där har du den fanatiska kärnan.

Men bevisen? Var har du förlagt dem?
Citera
2017-11-09, 17:33
Medlem
Citat:
Ja, där har du den fanatiska kärnan.

Men bevisen? Var har du förlagt dem?
Jag har dem inom mig.
Citera
2017-11-09, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad har detta med ett "bevis" att göra? Du presenterar ju bara spekulationer.
Ja, precis! Det finns ingen som helst anledning för dig att tro på vilda spekulationer. Så fortsätt som vanligt bara.
Citera
2017-11-09, 19:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad har detta med ett "bevis" att göra?

Citat:
Ja, precis! Det finns ingen som helst anledning för dig att tro på vilda spekulationer. Så fortsätt som vanligt bara.

No worries. Jag avvaktar manifestationen av "guds-BEVIS".
Citera
2017-11-10, 08:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Om orsaken till den kosmiska begynnelsen måste övergå tid, vilket du finner sannolikt, så kan teoretiskt sett en person i tiden ha skapat den orsaken. Denne person är då aningen speciell eftersom denne alltid varit och alltid kommer vara världens skapare oavsett om han föddes för tvåtusen år sedan eller inte är född ännu. Kanske Gud kommer när tiden är inne så som bibeln säger, kanske han äger odödlighet, och kanske han är "begynnelsen och änden".

Detta är hur religion skapas.
Vi hoppar från "vet inte" till att "teoretiskt sett (kan) en person i tiden" varit orsaken. Baserat på vad? Du greppar ju bara vad du önskar genom att stort sett säga "eftersom vi inte kan utesluta att det inte var X, kanske det kan vara det" och sedan följer alla möjliga saker att om det var en person så kanske det var Jesus och kanske Bibeln hade rätt. Baserat på att om vi inte vet kan det vara vad som helst, och gärna det jag redan tror på. Utan belägg eller bevis.

Vad jag säger är att för att gå från "vet inte" måste vi hitta något hållbart som talar för att det är på ett visst sätt. Någon sorts bevis eller evidens. Något mer än att det tilltalar en.

Om vi antar att sättet du tänker på är korrekt kan alla applicera sitt önsketänkande på problemet och påstå att vad som helst var den ursprungliga orsaken. Pasta finns, så det är inte uteslutet att det kan ha varit Det Flygande Spaghettimonstret. Eller hur?
Citera
2017-11-10, 08:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du har en rätt utvecklad insikt om det metafysiska tycker jag det verkar som, och utifrån det du redan inser/anar skulle du kunna ställa upp ett enkelt argument:
Tack. Jag tror däremot inte att vi är överens.

Citat:
1. Orsaken till den kosmiska begynnelsen övergår tid.
Det är förhastat att säga. Däremot kan man säga att vi inte kan förstå hur tid fungerar eller inte fungerar innan en viss tidpunkt (strax innan Big Bang-expansionen).
Citat:
2. Ingen kausalitet är möjlig före tiden.
Möjligt, förutsatt att tid är helt satt ur spel. Åtminstone kausalitet som vi känner till den. Se kvant-nivå.
Citat:
3. Det finns inget hinder för en orsak som övergår tiden att ha skapats i tiden.
Har vi observerat något sådant? Annars blir det ju ren spekulation. Det blir lite som omvänd bevisbörda eller att bevisa ett negativ. "Ingen har motbevisat att det inte finns en osynlig och odetektbar rosa enhörning i min garderob, alltså finns den!"
Citat:
4. Orsaken till den kosmiska begynnelsen har skapats i tiden.
Bevis för det? Några belägg alls?

Citat:
I tiden uppstår medvetna agenter, så mer "magiskt" än så behöver det inte vara. Din otro är alltså inte det mest rationella efter du gjort denna enkla deduktion utifrån vad du redan tror på.
Din argumentation håller tyvärr inte vatten. Se ovan.

Citat:
Tilläggas kan att skaparens existens, makt och transcendens genomsyrar världen sedan tidens början,
På vilket sätt och hur detekterar man detta?
Citat:
och han är närvarande i den bemärkelsen även om han inte ankommit ännu.
Hur då?
Citat:
Det går att erfara och uppleva honom om du söker honom i tro på att han finns, och vad hindrar dig från att tro, om tro nu är den mer skäliga hållningen?
Ok, så för att hitta honom vilket kommer att göra mig troende, så måste jag redan tro på honom? Det låter som ett väldigt bekvämt upplägg från folk som redan tror och är så osäkra i sin tro att man måste belägga någon annans oförmåga att se saker på samma sätt som dem, med att man "misslyckas" genom att man inte trodde tillräckligt mycket. Oärligt. Om han fanns där skulle man inte behöva redan tro på honom för att hitta honom.

Citat:
Skaparen sitter alltså inte i himlen och blickar ner på allt elände utan att göra något, han har helt enkelt inte ankommit ännu i sin fulla kraft och han är därför helt oskyldig till det som sker i världen. Men han har gjort sin vilja känd och han kommer att döma världen när han kommer. Omvänd dig därför och sök honom medan tid är.
Det låter som en grym despot. Ingen man skulle önska vara nära.
Citera
2017-11-10, 09:15
Medlem
Citat:
Premiss 1. Orsaken till den kosmiska begynnelsen övergår tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är förhastat att säga. Däremot kan man säga att vi inte kan förstå hur tid fungerar eller inte fungerar innan en viss tidpunkt (strax innan Big Bang-expansionen).

Okej, vi håller oss till argumentet och börjar med punkt 1 innan vi eventuellt drar mer långtgående slutsatser.

Jag trodde vi var ense om att punkt 1 var det mest sannolika, eftersom du själv medgav detta tidigare, och eftersom du trodde på en första händelse och inte trodde på ändlös regression. Hur ska den händelsen kunna ske före tiden om den inte övergår tiden?

Citat:
1. Orsaken till den kosmiska begynnelsen övergår tid.
Tidigare skrev du:

"Någonting hittills oupptäckt och odefinierat övergår tid och fysik som vi känner till den. Det är mycket troligt att något sådant existerar."

Har du backat från det nu?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2017-11-10 kl. 09:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in