Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Du har en rätt utvecklad insikt om det metafysiska tycker jag det verkar som, och utifrån det du redan inser/anar skulle du kunna ställa upp ett enkelt argument:
Tack. Jag tror däremot inte att vi är överens.
Citat:
1. Orsaken till den kosmiska begynnelsen övergår tid.
Det är förhastat att säga. Däremot kan man säga att vi inte kan förstå hur tid fungerar eller inte fungerar innan en viss tidpunkt (strax innan Big Bang-expansionen).
Citat:
2. Ingen kausalitet är möjlig före tiden.
Möjligt, förutsatt att tid är helt satt ur spel. Åtminstone kausalitet som vi känner till den. Se kvant-nivå.
Citat:
3. Det finns inget hinder för en orsak som övergår tiden att ha skapats i tiden.
Har vi observerat något sådant? Annars blir det ju ren spekulation. Det blir lite som omvänd bevisbörda eller att bevisa ett negativ. "Ingen har motbevisat att det inte finns en osynlig och odetektbar rosa enhörning i min garderob, alltså finns den!"
Citat:
4. Orsaken till den kosmiska begynnelsen har skapats i tiden.
Bevis för det? Några belägg alls?
Citat:
I tiden uppstår medvetna agenter, så mer "magiskt" än så behöver det inte vara. Din otro är alltså inte det mest rationella efter du gjort denna enkla deduktion utifrån vad du redan tror på.
Din argumentation håller tyvärr inte vatten. Se ovan.
Citat:
Tilläggas kan att skaparens existens, makt och transcendens genomsyrar världen sedan tidens början,
På vilket sätt och hur detekterar man detta?
Citat:
och han är närvarande i den bemärkelsen även om han inte ankommit ännu.
Hur då?
Citat:
Det går att erfara och uppleva honom om du söker honom i tro på att han finns, och vad hindrar dig från att tro, om tro nu är den mer skäliga hållningen?
Ok, så för att hitta honom vilket kommer att göra mig troende, så måste jag redan tro på honom? Det låter som ett väldigt bekvämt upplägg från folk som redan tror och är så osäkra i sin tro att man måste belägga någon annans oförmåga att se saker på samma sätt som dem, med att man "misslyckas" genom att man inte trodde tillräckligt mycket. Oärligt. Om han fanns där skulle man inte behöva redan tro på honom för att hitta honom.
Citat:
Skaparen sitter alltså inte i himlen och blickar ner på allt elände utan att göra något, han har helt enkelt inte ankommit ännu i sin fulla kraft och han är därför helt oskyldig till det som sker i världen. Men han har gjort sin vilja känd och han kommer att döma världen när han kommer. Omvänd dig därför och sök honom medan tid är.
Det låter som en grym despot. Ingen man skulle önska vara nära.