Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Myndigheterna kunde ha förbjudit vidare raketuppskjutningar, konfiskerat ubåten eller belagt den med körförbud (eller vad det heter när det gäller ett fartyg), tagit ifrån M hans skepparexamen (eller motsvarande, vet inte exakt vad han har för förarbevis), sponsorerna kunde ha dragit öronen åt sig o.s.v.. M var ju redan i blåsväder efter bland annat att splitter från ett raketmotortest flög in i ett festivaltält på Refshaleöa. Han förvarade inte sina brandfarliga vätskor på det lagstadgade sättet, och mycket annat. Han satt redan löst och han var helt beroende av bland annat kustbevakningen för att kunna genomföra sina raketuppskjutningar. Då är det inte så bra att ringa på dom och berätta att man har ett lik ombord, och att liket finns där p.g.a. att man som befälhavare åsidosatt sitt ansvar på någon grundläggande punkt.
Det här är väl inte så svårt att förstå?
Jag har en fritidsbåt, om min passagerare skulle råka halka och slå i huvudet i något hårt, medvetslöshet .... jag ringer efter hjälp och tar mig skyndsam till land. Passageraren avlider på sjukhus.
Det skulle konstateras att det var en ren olyckshändelse. Inget brott.
PROBLEMET med det som hände på Nautilus är att det inte var någon olyckshändelse? Det var Mord, av det värsta slaget.
Det inser du väl?