2017-11-10, 10:52
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
Glöm ej att P (enligt föräldrarna) inte mådde bra och behövde hjälp

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/f%C3%B6r%C3%A4ldrarnas-desperata-jakt-efter-f%C3%B6rsvunna-patrik-22-1.4400286

och att dom ville omhänderta P enligt LPT

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/886788-patrik-har-varit-i-forsvunnen-i-tre-veckor-sa-har-kan-du-hjalpa-till

det kan ju få varje människa speciellt en ungdom har fly när som helst.

Det är en av de saker som inte framkommit särskilt mycket, även om det framgår att det anses att han insett att han behövde hjälp.

Riskerade han tvångsvård efter ankomst till Malmö? Kan han ha trott att att han riskerade tvångsvård, direkt vid ankomst eller vid ev försämring? Skulle han ha motsatt sig det? Även om någon inser sig behöva hjälp kan det uppstå en akut situation. Var han rädd för att bli akutpatient i Malmö, efter de skriverier som kommit ut om problem där? (FB) Missförhållanden på psyk i Malmö och Lund
Senast redigerad av pudellus 2017-11-10 kl. 11:42.
Citera
2017-11-10, 11:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Han hade sökt men det var väl inte klart om antagningen till musikhögskolan i maj?

Ja, hur var det med det?
Hade han fått förhandsbesked, eller? Han hade ju skrivit in på facebook att han gick där. Men i Maj är ju antagningarna inte klara.
Citera
2017-11-10, 11:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Håller med dig helt och jag har absolut ingen aning om varför han är borta.

Det enda jag vet är att alla människor reagerar olika vid stress, ångest, sorg och depression. En del kan bli väldigt sällskapssjuka och vara rädda att vara själva medans en del vet att de har ett helt underbart kontaktnät runt sig men ändå känna sig ensammast i hela världen. En del försöker fly från sina tankar genom att självmedicinera och en del flyr fysiskt för att komma bort- en del avslutar sitt liv.

Det gemensamma är väl att logiken inte riktigt fungerar om man inte mår bra och att man inte riktigt kan ta in det stöd man har runt om sig och att man inte tänker klart.

Jag vet inte riktigt hur tankesättet med en ev psykos fungerar. Kan man tänka så pass klart att man vill fly från stressen och det jobbiga i närheten?

Jag vet bara hur det fungerar med ångest och Depression där man ibland kan vara så känslig för både intryck och frågor att man nästan kan göra vad som helst för att slippa det även om det innebär ett totalt undvikande och isolering.

Man blir inte klok på det hela, men det är som du säger att när sådant här händer har personen inte samma tänkande som man har när man mår bra.

Man utgår från att de tänker logiskt, som om man ska hitta ett logiskt svar på hur de tänkte.
Citera
2017-11-10, 11:13
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, hur var det med det?
Hade han fått förhandsbesked, eller? Han hade ju skrivit in på facebook att han gick där. Men i Maj är ju antagningarna inte klara.
Som jag minns det: Han väntade på besked. Antagningen blev klar i somras och det visade sig då att han kommit in. Facebookgrejen förklarades med att det varit förinställt på något vis, men det begriper jag inte.
Citera
2017-11-10, 11:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Som jag minns det: Han väntade på besked. Antagningen blev klar i somras och det visade sig då att han kommit in. Facebookgrejen förklarades med att det varit förinställt på något vis, men det begriper jag inte.

Ja, just det. Så var det.
Man kan förinställa saker för visst datum, vilket han hade gjort.
Så egentligen visste han inte om han kommit in, men man kan iaf tolka det som att han trodde att han skulle det. Eller hur?
Citera
2017-11-10, 11:31
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ja, just det. Så var det.
Man kan förinställa saker för visst datum, vilket han hade gjort.
Så egentligen visste han inte om han kommit in, men man kan iaf tolka det som att han trodde att han skulle det. Eller hur?
Eller innerligt hoppades? Hur säker han var på sin sak att komma in vet man ju inte. Det bedöms väl med inträdesprov och det är möjligt att det fanns en självsäkerhet även om jag tror att han var pressad över risken att inte komma in.
Senast redigerad av pudellus 2017-11-10 kl. 11:37.
Citera
2017-11-10, 12:01
Avstängd
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/886788-patrik-har-varit-i-forsvunnen-i-tre-veckor-sa-har-kan-du-hjalpa-till

det kan ju få varje människa speciellt en ungdom har fly när som helst.[/quote]

”Patrik har aldrig tidigare haft dessa besvär”

Depressioner och suicidalt beteende har P. Aldrig haft.

Det kanske är ett planerat försvinnande trots allt?

Tänk vilken kalabalik det skulle bli om hela försvinnandet visade sig vara fejk?
Citera
2017-11-10, 12:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Eller innerligt hoppades? Hur säker han var på sin sak att komma in vet man ju inte. Det bedöms väl med inträdesprov och det är möjligt att det fanns en självsäkerhet även om jag tror att han var pressad över risken att inte komma in.

Så kan det absolut också varit.

Citat:
Det är en av de saker som inte framkommit särskilt mycket, även om det framgår att det anses att han insett att han behövde hjälp.

Riskerade han tvångsvård efter ankomst till Malmö? Kan han ha trott att att han riskerade tvångsvård, direkt vid ankomst eller vid ev försämring? Skulle han ha motsatt sig det? Även om någon inser sig behöva hjälp kan det uppstå en akut situation. Var han rädd för att bli akutpatient i Malmö, efter de skriverier som kommit ut om problem där? (FB) Missförhållanden på psyk i Malmö och Lund

Man vet ju inte graden eller vilken typ av problem Patrik hade innan försvinnandet. Det har ju skrivits om försämring under Gotlandsresan, och han inte alls mådde bra.
Han mådde så dåligt att han skippade avslutningen och reste hem (var tanken).

- hade han uppvisat tecken på psykos eller symtom som tydde på att psykos var på väg att bryta ut
- hade kompisar lagt märke till avvikande beteende
- hade han själv berättat om konstiga saker för någon kompis eller föräldrar
- vilken vårdnivå hade man prata om?

Att behandlas för psykiska besvär är så stigmatiserat ännu idag.
Det är ju inte som att säga till någon: Jag har legat inne för blindtarmsoperation.
Om man skulle säga: Jag har legat inne på psyk 1 månad. Människor skulle tänka att bara att säga det, visar att man är konstig.

Man kan väl tänka sig att Patriks föräldrar pratat med Patrik om att kontakta öppenvården i första hand om det inte blev bättre när han kom hem efter att ha vilat ut ett tag. De behövde väl själva se först hur Patrik verkade.

Men för varje människa som drabbas första gången måste steget kännas svårt att ta, en form av känsla av att ha tappat kontrollen över sig själv.

Sen hur mycket Patrik visste om hur psykvården egentligen funkar, om man själv inte haft kontakt med den tidigare är svårt att veta. Men om man mår mycket dåligt kanske man känner själv att man inte har något val?
Citera
2017-11-10, 17:20
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Så kan det absolut också varit.

Man vet ju inte graden eller vilken typ av problem Patrik hade innan försvinnandet. Det har ju skrivits om försämring under Gotlandsresan, och han inte alls mådde bra.
Han mådde så dåligt att han skippade avslutningen och reste hem (var tanken).

- hade han uppvisat tecken på psykos eller symtom som tydde på att psykos var på väg att bryta ut
- hade kompisar lagt märke till avvikande beteende
- hade han själv berättat om konstiga saker för någon kompis eller föräldrar
- vilken vårdnivå hade man prata om?

Att behandlas för psykiska besvär är så stigmatiserat ännu idag.
Det är ju inte som att säga till någon: Jag har legat inne för blindtarmsoperation.
Om man skulle säga: Jag har legat inne på psyk 1 månad. Människor skulle tänka att bara att säga det, visar att man är konstig.

Man kan väl tänka sig att Patriks föräldrar pratat med Patrik om att kontakta öppenvården i första hand om det inte blev bättre när han kom hem efter att ha vilat ut ett tag. De behövde väl själva se först hur Patrik verkade.

Men för varje människa som drabbas första gången måste steget kännas svårt att ta, en form av känsla av att ha tappat kontrollen över sig själv.

Sen hur mycket Patrik visste om hur psykvården egentligen funkar, om man själv inte haft kontakt med den tidigare är svårt att veta. Men om man mår mycket dåligt kanske man känner själv att man inte har något val?
Jag är inte säker, men var det inte meningen att han skulle upp igen till avslutningen? Det skulle kunna tyda på att det inte kändes helt nattsvart?
Citera
2017-11-10, 22:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag är inte säker, men var det inte meningen att han skulle upp igen till avslutningen? Det skulle kunna tyda på att det inte kändes helt nattsvart?

Oj, det har jag missat.
Citera
2017-11-11, 00:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

På tal om psykvård och mäns höga självmordtal.
Mycket dyster läsning i SvD idag:

"Bland män i åldern 15–44 år det den vanligaste dödsorsaken. "

"Män svarar för 70 procent av alla självmord i Sverige. "

"På årsbasis är det cirka 1 100 självmord (av totalt cirka 1 600). Det motsvarar ungefär antalet dödsfall i Estonia-olyckan."

"**Det finns en märklig **könsparadox i självmordsstatistiken. Kvinnor begår fler självmordsförsök; 2012 svarade kvinnor för nästan 60 procent av de 9 000 självmordsförsök som begicks inom slutenvården. Däremot svarar män för cirka 70 procent av alla fullbordade självmord. "

"**Om det gick att få ner **mäns självmordstal till kvinnornas nivå skulle mer än en tredjedel av alla självmord försvinna."

"Uppenbart är att män är mindre benägna att söka hjälp när de mår psykiskt dåligt."

"Det gör att män är mer utsatta vid genomgripande förändringar i livet såsom skilsmässor, arbetslöshet och pensionering."

Männens sårbarhet måste uppmärksammas

Vet inte om det stämmer på Patrik, men bara en tanke på tal om psykvård.
Citera
2017-11-11, 08:01
Medlem
Citat:
Oj, det har jag missat.

Det hade jag också missat, det som stått i media är väl att Patrik hade sökt sommar jobb där uppe men även i Guldsmedshyttan.
Sen kan vi ju inte vara så säkra på att han mådde psykiskt dåligt det är väl uttalande som hans föräldrar har gjort, jag har ej läst att någon annan i hans närhet har nämt något om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in