Citat:
Ursprungligen postat av
pudellus
Eller innerligt hoppades? Hur säker han var på sin sak att komma in vet man ju inte. Det bedöms väl med inträdesprov och det är möjligt att det fanns en självsäkerhet även om jag tror att han var pressad över risken att inte komma in.
Så kan det absolut också varit.
Citat:
Ursprungligen postat av
pudellus
Det är en av de saker som inte framkommit särskilt mycket, även om det framgår att det anses att han insett att han behövde hjälp.
Riskerade han tvångsvård efter ankomst till Malmö? Kan han ha trott att att han riskerade tvångsvård, direkt vid ankomst eller vid ev försämring? Skulle han ha motsatt sig det? Även om någon inser sig behöva hjälp kan det uppstå en akut situation. Var han rädd för att bli akutpatient i Malmö, efter de skriverier som kommit ut om problem där?
(FB) Missförhållanden på psyk i Malmö och Lund
Man vet ju inte graden eller vilken typ av problem Patrik hade innan försvinnandet. Det har ju skrivits om försämring under Gotlandsresan, och han inte alls mådde bra.
Han mådde så dåligt att han skippade avslutningen och reste hem (var tanken).
- hade han uppvisat tecken på psykos eller symtom som tydde på att psykos var på väg att bryta ut
- hade kompisar lagt märke till avvikande beteende
- hade han själv berättat om konstiga saker för någon kompis eller föräldrar
- vilken vårdnivå hade man prata om?
Att behandlas för psykiska besvär är så stigmatiserat ännu idag.
Det är ju inte som att säga till någon: Jag har legat inne för blindtarmsoperation.
Om man skulle säga: Jag har legat inne på psyk 1 månad. Människor skulle tänka att bara att säga det, visar att man är konstig.
Man kan väl tänka sig att Patriks föräldrar pratat med Patrik om att kontakta öppenvården i första hand om det inte blev bättre när han kom hem efter att ha vilat ut ett tag. De behövde väl själva se först hur Patrik verkade.
Men för varje människa som drabbas första gången måste steget kännas svårt att ta, en form av känsla av att ha tappat kontrollen över sig själv.
Sen hur mycket Patrik visste om hur psykvården egentligen funkar, om man själv inte haft kontakt med den tidigare är svårt att veta. Men om man mår mycket dåligt kanske man känner själv att man inte har något val?