Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Ja dom går fri från att bli utesluten från församlingen, men det hindrar inte att dom döms i samhällets domstolar.
Denna möjlighet att polisanmäla för offer eller andra inblandade har alltid funnits. Jag blev ett Jv nästan 10 år innan detta togs upp i media, och jag har alltid haft uppfattningen att det inte finns några hinder att polisanmäla, eller ta hjälp av psykiatri eller någon som helst resurs i samhället, detta har avfällingar ljugit om.
Denna möjlighet har
aldrig funnits! Dock har reglerna för att anmäla en pedofil mjukats upp i och med äldsteboken som kom ut 2010.
Eftersom du många gånger visar en tydlig okunnighet inom vad som är tillåtet eller inte inom JV så drar jag slutsatsen att du aldrig ens har varit en äldste, du har alltså inte äldsteboken. Så jag hoppas att det är okunnighet det handlar om så att du inte medvetet försöker vilseleda Flashbacks läsare.
Du kan alltid googla fram "Shepard the flock of god" så brukar man alltid hitta den någonstans på nätet. JV ligger på och hotar de som lägger ut den, så de försvinner efter ett tag, men poppar upp på andra ställen osv.
Gällande generellt att dra bröder inför domstol, citat från äldsteboken sid 133:
Citat:
Taking Brothers to Court
22. At 1 Corinthians 6:1-8, the apostle Paul gave
strong counsel that Christians should not take other
Christians before secular courts to settle personal disputes
that should be settled with the help of the
congregation elders.-w97 3/15 pp. 21-22; w8611/15
p. 20; g83 2/8 pp. 13-15; w7311/15 pp. 703-704.
• If an individual ignores God's Word on this
matter, it may affect his congregation privileges.
• There is no difference between taking an individual
brother or sister to court and taking to
court a corporation whose owners are all Jehovah's
Witnesses. The spirit of 1 Corinthians 6:
1-8 would be violated by relying on the secular
courts to settle business disputes among corporations
that are made up entirely of brothers.
Detta är också en lättnad sedan tidigare då man endast blir av med "privilegier" numer (svara på möten, äldste, pionjär, beteliter, biträdande tjänare, ha nyckel till rikets sal, sköta ljudet osv), meeen om det upprepas så räcker det inte, då hänger man löst.
Du blir alltså i engångsfallet inte utesluten, men det gör det inte tillåtet för det.
När det gäller anmälan av en pedofil, finns alltså nämnda undantag:
sidan 131:
Citat:
19. Child abuse is a crime. Never suggest to anyone
that they should not report an allegation
of child abuse to the police or other authorities.
If you are asked, make it clear that whether to report
the matter to the authorities or not is a personal
decision for each individual to make and that there
are no congregation sanctions for either decision. Elders
will not criticize anyone who reports such an allegation
to the authorities. If the victim wishes to
make a report, it is his or her absolute right to do so.
-Gal. 6:5.
Detta är den offentliga regeln numer. Men det finns åtskilliga berättelser om att det i praktiken går betydligt tuffare till än vad som sägs här,
alla jag har hört talas om har åtminstone blivit starkt avrådda, se tex inneslutens inlägg här ovan. Det är emot reglerna, men ändå.
Detta kom till 2010 eftersom just detta kostat massor av pengar i skadestånd
Ett led i pedofilskyddandet hos JV.
Naturligtvis avskyr gemene man inom JV pedofili minst lika mycket som vi andra. De tror inte för en sekund på att JV skyddar pedofiler. Men det blir ändå effekten av tvåvittnesregeln i kombination med att de som vill anmäla skräms till tystnad av reglerna.