• 1
  • 2
2017-11-08, 20:22
Medlem
chilly_c_canes avatar
Rent hypotetiskt...

Vilken försäkring borde jag teckna om jag skulle vilja att mina efterlevande blir rika den dagen jag dör?
Ni vet... inget ont som inte har något gott med sig
Citera
2017-11-08, 22:11
Medlem
Falafelns avatar
Erbjuder inte alla försäkringar möjlighet att, i viss mån, välja beloppet som betalas ut till efterlevande förutsatt att din månadsavgift höjs?
Citera
2017-11-08, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln
Erbjuder inte alla försäkringar möjlighet att, i viss mån, välja beloppet som betalas ut till efterlevande förutsatt att din månadsavgift höjs?

Av de Jag kollat på så ger demxbelopp på runt 2,5-2,8mille. Det ska täcka 'halva boendekostnaden inkl sorgeperiod' och då kan man inte bo med dagens huspriser i storstäderna.

Jag betalar 111 för maxbelopp och är runt 30. Kommer snart öka lite i pris då de ökar med åldern.

Jag skulle nog rekommendera att titta över villkoren på olika försäkringsbolag men IF har en för samma kostnad och 2,5m i maxbelopp. Med bättre villkor än jag har nu, så kanske byter snart.
Citera
2017-11-08, 22:28
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.guld
Av de Jag kollat på så ger demxbelopp på runt 2,5-2,8mille. Det ska täcka 'halva boendekostnaden inkl sorgeperiod' och då kan man inte bo med dagens huspriser i storstäderna.

Jag betalar 111 för maxbelopp och är runt 30. Kommer snart öka lite i pris då de ökar med åldern.

Jag skulle nog rekommendera att titta över villkoren på olika försäkringsbolag men IF har en för samma kostnad och 2,5m i maxbelopp. Med bättre villkor än jag har nu, så kanske byter snart.
Jag tycker det låter lite. När jag träffade företagets försäkringssnubbe drog jag till med något extremt och frågade om jag, om jag nu ville, kunde begära någon absurd summa som typ 10 miljoner. Han menade att det vid sånna summor skulle behöva göras en undersökning för att utesluta att jag väntar på eller planerar att dö, men att 3-5 miljoner var "rimligare" och att månadsavgiften kommer att öka linjärt. Men jag är inte särskilt påläst och kan ha missuppfattat något
Citera
2017-11-08, 22:32
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chilly_c_cane
Rent hypotetiskt...

Vilken försäkring borde jag teckna om jag skulle vilja att mina efterlevande blir rika den dagen jag dör?
Ni vet... inget ont som inte har något gott med sig

Komihåg att du kan teckna hur många du vill med. Lycka till
Citera
2017-11-09, 04:47
Bannlyst
Att tänka på, vad jag vet så gäller inte försäkringen vid självmord!
Citera
2017-11-09, 07:44
Medlem
Först får du väl definiera vad du menar med "RIKA". Pratar vi 1 miljon eller hundra?
Tänk på att kostnaden drar iväg rejält när du (som mig) passerat 40 och närmar dig 50.

Själv har jag 4 livförsäkringar. Två ger engångsbelopp (totalt 3 miljoner) och två ger ett månadsbelopp under en viss tid. Sen någon gruppliv också men de beloppen är ju löjliga i sammanhanget.
Vi högre belopp krävs oftast en läkarundersökning. Inget hindrar att du tecknar fler försäkringar med olika bolag. Det minskar också risken att just det bolaget du valt eventuellt skulle strula med utbetalning.
Citera
2017-11-09, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MetalBear
Självmord gäller första året, därefter utreds om det fanns planer på självmord när försäkringen tecknades. Dvs läkarbesök pga psykisk ohälsa i samband med tecknande kan vara problematiskt
Citera
2017-11-09, 08:03
Medlem
y.ys avatar
Någon form av allmän livförsäkring är medelklassens postkodlotteri. Kommer ge betydligt mer till efterlevande att köpa aktiefonder istället som de sedan ärver.

Kan vara värt att teckna om du tror du ska dö inom de närmsta fem åren. Men inte särskilt gynnsamt för att bygga ett arv.
Citera
2017-11-09, 08:23
Medlem
chilly_c_canes avatar
Citat:

Finns det inte någon tidsgräns för det?
Annars kan det väl inte vara så svårt att få ett självmord att se ut som något annat...?
Rent hypotetiskt alltså...

Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Först får du väl definiera vad du menar med "RIKA". Pratar vi 1 miljon eller hundra?
Tänk på att kostnaden drar iväg rejält när du (som mig) passerat 40 och närmar dig 50.

3-5 miljoner hade varit lagom, för att efterlevande ska kunna lösa lån och slippa jobba kommande 5-10 år iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.guld
Självmord gäller första året, därefter utreds om det fanns planer på självmord när försäkringen tecknades. Dvs läkarbesök pga psykisk ohälsa i samband med tecknande kan vara problematiskt

Det är därför man ska ge fan i att uppsöka vården om man mår skit.
Senast redigerad av chilly_c_cane 2017-11-09 kl. 08:35.
Citera
2017-11-09, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chilly_c_cane
Finns det inte någon tidsgräns för det?
Annars kan det väl inte vara så svårt att få ett självmord att se ut som något annat...?
Rent hypotetiskt alltså...

3-5 miljoner hade varit lagom, för att efterlevande ska kunna lösa lån och slippa jobba kommande 5-10 år iaf.

Det är därför man ska ge fan i att uppsöka vården om man mår skit.

Ingen aning men jag vet en kille som hade bestämt sig och tog flera livförsäkringar, han höll ut i två år sen fronta han med en lastbil. Familjen fick inte en krona

Många hade inte levt och kunnat teckna någon försäkring om dom inte sökt vård!
Citera
2017-11-09, 09:33
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ingen aning men jag vet en kille som hade bestämt sig och tog flera livförsäkringar, han höll ut i två år sen fronta han med en lastbil. Familjen fick inte en krona

Många hade inte levt och kunnat teckna någon försäkring om dom inte sökt vård!

Minns du hur motiveringarna löd, till att inte utbetala en enda krona, från samtliga försäkringsbolag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in